Tuschinski of Obelisk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsePicasso

Tuschinski of Obelisk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:45

Weten jullie iets over het karakter van deze hengsten (en van hun nakomelingen)
En een website waar ik meer info over ze kan vinden?
Alvast bedankt!!

kerstkrans

Re: Tuschinski of Obelisk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:48

obelisk:
De in Denemarken gefokte beroemde Trakehner Matador, van Donauwind uit de ijzersterke Marke-moederlijn, is de vader van Obelisk. Matador één van de toonaangevende dressuurverervers van Duitsland. Als grootvader van Obelisk staat te boek de internationale dressuurhengst Clavecimbel, die zelf op het hoogste niveau Grand Prix en Grand Prix Spécial heeft gelopen.

Obelisk is een chique langgelijnde, rijtypische, hengst die goed in het rechthoekmodel staat. Obelisk leverde in 2000, 2001 en 2002 de nationale veulenkampioenen en in 2004 de reserve-kampioen van de hengstenkeuring in Den Bosch. Dit jaar werden maar liefst drie zonen van Obelisk aangewezen voor het verrichtingsonderzoek in Ermelo.

Obelisk werd het afgelopen seizoen zeer succesvol door Kristen Beckers uitgebracht. De combinatie won de Prix St. Georges in Waspik 69,70% en Saumur 70,59%. In Saumur veroverende zij daarnaast ook nog het kampioenlint in de Intermédiaire I 71% en Kur 75,55%. In het laatste weekeinde van februari 2005 werd Obelisk KNHS Indoor reserve kampioen. Obelisk presteert uitmuntend onder het zadel en blijkt tevens een fokhengst te zijn.
www.horses.nl/lauwvanvliet

tuschinski:
STAP 8.5 DRAF 8.5 GALOP 7.5
AANLEG ALS DRESSUURPAARD 8.5

Tuschinski heeft in 2004 een geweldig jaar achter de rug. Hij behaalde met Yvonne Copal het Reserve Kampioenschap in de Pavo Cup van de 4 jarige Dressuurpaarden. De beide gastruiters waren zeer positief over de hengst. Suzanne Miesner zei, dat ze met hem de beste rit van de dag had en Rien van der Schaft beloonde alleen Sandreo en Tuschinski met maar liefst 95 punten.

In de KNHS/KWPN Hengstencompetitie 2004/2005 werden ze 1e in Hengelo en 2e in Goes en Zuidbroek. Tijdens de Finale op de Hengstenkeuring in `s-Hertogenbosch lieten ze wederom een fantastisch optreden zien.

Tuschinski kan zich groot maken in zijn beweging en laat daarbij een fabelachtig voorbeen zien dat hij toch kan combineren met kracht, schwung en afdruk!

Bij het KWPN Verrichtingsonderzoek najaar 2003 werd Tuschinski beschreven als een eerlijke hengst die vlijtig is en die als dressuurpaard veel aanleg heeft en zijn ruiter een goed gevoel geeft.

www.uytert.nl

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:56

Ik ga voor Oblisk, super mooie hengst. Vingers aflikken

Groetjes,
Caroline

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:49

Ik heb ook een Obelisk merrie uit een Rex Magna.
Ze is qua karakter heel aanhankelijk maar ze kan heel fel reageren op nieuwe dingen dan is ze soms een paar dagen van slag Haha! .
Maar als je daar mee om weet te gaan dan heeft ze echt
een gouden karakter. Ze moet nog beleerd worden maar dat gaat
denk ik wel lukken. Ze staat nu in training voor de stamboekkeuring en dat gaat super.
als je op mijn onderschift klikt kun je een paar filmpjes van haar zien.

Ik zal als ik jouw was dus voor Obelisk gaan Haha! Haha!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:07

Hoi,
Ik ken alleen een Obelisk nakomeling, die is super!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:34

Voor Obelisk zelf zou ik niet gaan,ik ken z'n nakomelingen niet maar de hengst zelf tilt z'n achterbenen nauwelijks op,voor de rest heeft ie een kort voorbeen en een niet echt mooi gevormde hals.Tuschinksky ken ik ook nog geen nakomelingen van maar die spreekt me wel meer aan.Hengst met een zeer goed achterbeen gebruik,idd veel gummy,en hele mooie goede gangen,zeer goede galop.Hengst mist alleen wat maat,wat Obelisk wel weer heeft.Maar het hangt van de merrie af welke het meest geschikt is.Om wat voor een merrie gaat het?

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:18

Ik zou voor Obelisk gaan als ik jou was!

Ik heb zelf een jaarling merrie van Obelisk x Amethist.
Zij heeft net als Obelisk een goed karakter is makkelijk in de omgang en beweegt lekker.
Ik ken nog een paar andere nakomelingen van Obelisk en die bewegen allemaal heel makkelijk en hebben allemaal een fijn karakter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:38

Ik vind het nogal 2 verschillende hengsten. Heb je ze alleen gekozen voor het kleurtje??
Obelisk vind ik niks aan, in de sport doet ie he tgoed, maar ik vind er echt geen drol aan!
En tus tja, hij maait ontzettend en vind ik erg jammer. Verder is het een bloedpaardje.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:11

Hoe kunnen jullie nou zeggen voor welke hengst ze moet gaan?
Je weet nog eens niets af van de mogelijke merrie die gedekt moet worden.

Als je foto's wilt zien van mijn veulen van tuschinski moet je even in m'n onderschrift kijken daar staat een link.
Het is een heel slim veulen. Braaf, maar wel brutaal, maar daar hou ik wel van.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:35

Elisa2 schreef:
Voor Obelisk zelf zou ik niet gaan,ik ken z'n nakomelingen niet maar de hengst zelf tilt z'n achterbenen nauwelijks op,voor de rest heeft ie een kort voorbeen en een niet echt mooi gevormde hals.Tuschinksky ken ik ook nog geen nakomelingen van maar die spreekt me wel meer aan.Hengst met een zeer goed achterbeen gebruik,idd veel gummy,en hele mooie goede gangen,zeer goede galop.Hengst mist alleen wat maat,wat Obelisk wel weer heeft.Maar het hangt van de merrie af welke het meest geschikt is.Om wat voor een merrie gaat het?

om het model van Obelisk te beoordelen met een kort voorbeen en een niet zo'n mooi gevormde hals getuigt van weinig kennis van de hengst. de hengst heeft een mooi lang voorbeen en de hals is lang met zeer veel nek. hoogstens was bij goedkeuring als driejarige de hals wat 'jeugdig'..maar zeer zeker goed gevormd. Daarbij lijken de nakomelingen veelbelovend.
Tuschinsky toont ontzettend veel bloed en heeft naar mijn idee royale merries nodig (wat hij vast niet allemaal heeft gekregen vorig jaar). Verder staat het maaiende voorbeen mij niet bepaald aan (als het bewegingsmechanisme erfelijk is, dan is een maaiend voorbeen technisch gezien mogelijk ook erfelijk). Gummy is ook niet de juiste term, elasticiteit dekt meer de lading bij Tuschinsky.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:41

dank u,ik heb de hengst verschillende keren gezien,en verschillende keren hetzelfde geconstateerd.Mischien komt het omdat ie op de 1 of andere manier z'n benen niet op kan tillen,en z'n rug wegdrukt en daardoor een onderhals krijgt..zo beter dan? En ik toch ook echt dacht dat gummy een beter benaming was dan elasticiteit in z'n algemeen omdat je daar vele kanten mee opkunt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:48

Ik vind het gewoon een slungel. Knipoog Haha!

Afbeelding

Best zwaar voor zo'n hengst. Een bak op een heuvel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:01

Haha!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:09

Ik vind obelisk zelf niet zo veel aan. Wel heb ik er enkele erg goede nakomelingen van gezien. Hij had een super afstammelingen rapport misschien dat iemand die hier kan plaatsen. Ik heb zelf dit jaar een veulen van Obelisk. Ik heb hem vorig jaar gekozen omdat hij goed zou fokken en niet omdat ik paps zelf zo geweldig vind. Het veulen is een ontzettend goed ding. Veel beter dan ik had durven hopen Vingers aflikken en ik ga zeker weer terug naar Obelisk.

Van Tuschinski ben ik als hengst niet echt onder de indruk. Zijn maaiende voorbeen en zijn gebrek aan maat zijn voor mij de reden dat ik er nog niet mee dek. Als straks blijkt dat hij super fokt dan zal ik pas weer over hem nadenken.

De keuze tussen deze twee is een beetje vreemd. Het zijn twee totaal verschillende hengsten. Een foto van je merrie zal wel handig zijn.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:30

Hoezo heeft Tuschinski geen maat. Hij meet toch 1.68? Dat is toch een beste maat? Of willen we allemaal van die reuzen als Samba Hit I tot IV Haha!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:51

Ik meende dat hij 1.65 meette en daarbij is hij vrij bloederig, maar hij zal nog wel door gegroeit zijn . Dit is inderdaad geen probleem, ikzelf zie alleen liever iets meer paard (massa). Dit is puur een kwestie van smaak. Ik ben wel erg benieuwd hoe zijn nakomelingen het straks gaan doen.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:52

en nee, liever geen Samba hit I t/m IV Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:00

silloouuhh schreef:

Van Tuschinski ben ik als hengst niet echt onder de indruk. Zijn maaiende voorbeen en zijn gebrek aan maat zijn voor mij de reden dat ik er nog niet mee dek. Als straks blijkt dat hij super fokt dan zal ik pas weer over hem nadenken.

De keuze tussen deze twee is een beetje vreemd. Het zijn twee totaal verschillende hengsten. Een foto van je merrie zal wel handig zijn.

Tuschinski meet inmiddels inderdaad 1.68 en ik ben hetmet je eens hij mocht wat meer paard zijn, maar heb nu een veulen van hem en heb uit dezelfde merrie ook twee veulens van Osmium gehad en het tuschinski veulen is duidelijk groter.
Alle veulens die ik van hem gezien heb hadden allemaal wel maat dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
En heb m'n veulen nog niet zien maaien, al begint het gras in m'n wei wel aardig kort te worden Haha!

Maar zoals je zelf al zegt is inderdaad een kwestie van smaak. Maar goed ook anders zouden we allemaal met dezelfde hengst gaan dekken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 06:31

Sammie schreef:
Ik vind het gewoon een slungel. Knipoog Haha!

Afbeelding

Best zwaar voor zo'n hengst. Een bak op een heuvel.

Ik vind het zo'n lang slagschip zonder enige controle... Zoals hij op deze foto zich in de voorkant "douwt" en het achterbeen nog op de vrachtwagen heeft staan. BAH.

Hij schijnt wel mooie veulens te geven, wil alleen nog even de correctheid straks afwachten van die kinderen. Kan me voorstellen dat een veulen dat zo beweegt als op deze foto pappa doet er spectaculair uitziet maar ben bang dat dat niet uitgroeit zoals ik dat graag zie: vierkant netjes gezond van de grond bewegend. Zonder spectakel maar wel met afdruk en buiging in de gewrichten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:07

Ik vind het ook niet een mooie hengst om te zien, idd zoals velen al zijden een slungel, ik dacht altijd dat ik de enigste was die dat vond Haha!
Sjuimpje had wel een giga sjieke dame van deze hengst , vond ik ene prachtveulen *LOL*

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:30

Mireille1970 schreef:
Hij schijnt wel mooie veulens te geven, wil alleen nog even de correctheid straks afwachten van die kinderen. Kan me voorstellen dat een veulen dat zo beweegt als op deze foto pappa doet er spectaculair uitziet maar ben bang dat dat niet uitgroeit zoals ik dat graag zie: vierkant netjes gezond van de grond bewegend. Zonder spectakel maar wel met afdruk en buiging in de gewrichten.

Als je op mijn onderschrift klikt dan kun je een jonge Obelisk in aktie zien.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:00

Stoom uit je oren Heb ik net een veulen van Obelisk. Blijkt hier dat het een kl*tehengst is.... Hamer

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:18

haha wat is dat nou voor opmerking.
Dat er een aantal zijn die het niets vinden is toch ons probleem, als jij hem mooi vind is het toch goed Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:23

Neeeeeeeee geen kl*tehengst!!!!!!!!!!!!!!! Er wordt hier een mening gegeven geen feit rondgedeeld...

Succes met je veulen!!

En wat Visca betreft: dat wist ik toch... die merrie heb ik al eerder gekeken... Niet mijn type maar dat geeft toch niets, het is immers jouw topper x

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:25

Ben altijd wel benieuwd naar het (onderbouwde) commentaar van anderen. Kun je zelf ook altijd weer van leren, niet waar.

Maar ja, het veulen is toch wel leuk geworden.