Ilindra heeft geveulend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ilindra heeft geveulend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:25

Omdat Ilindra gisteravond nog niet echt aan het kegelen was hadden we besloten haar nog maar een nachtrje buiten te laten.
Toen de krant om 5:00 kwam (dan gaan de honden vreselijk tekeer) was papa nog even gaan kijken met de zaklamp en was er nog niets aan de hand.
Toen hij om 7:00 weer buiten was zag hij raven achterin wei en ging hij kijken (raven zie je bij ons alleen als er doods in de wei ligt), en ja hoor daar lag het veulen en de raven zaten al de nageboorte te plukken.
Wij dus gelijk naar Hoog Buurlo en toen we aankwamen lag het veulen vreselijk te rollen en kwam niet overeind.
Ik zag direct dat hij een behoorlijke zakbreuk had en dat er een lusje darm doorheen kwam.
Veulen overeind geholpen en meteen de DA gebeld.
Veulen stond niet lekker op z'n pootjes en kon niet goed drinken.
Samen met de DA veulen en merrie naar de stal gebracht waar hij de darm terugstopte en ik Ilindra ging melken.
Gelukkig liet ze haar biest goed schieten en had ik al snel een halve liter, deze met een maagsonde aan het veulen gegeven.
Daarna kreeg het veulen nog wat spuiten en ging de DA weer het verhaal dat ik elk half uur de darmen terug moets stoppen en maar moest kijken of ik iets met een onderbroek en bandage's kon knutselen.....
Ondertussen waren papa en Albert naar hun werk en stond ik in m'n eentje te klooien.
De merrie ging ook weer liggen en begon weer te persen???????
Dat doet ze normaal dus nooit en het zag er niet goed uit dus weer de DA gebeld, bleek dat hij toen ik aan het melken was de merrie nog wat weeopwekkers had gegeven en dat was vergeten te vertellen.

Ik zat dus met een persende merrie die behoorlijk aan het nabloeden was en een veulen waar weer een lusje darmen uithing die ik alleen niet terug kreeg Boos!
Dus Geral en Carola gebeld en gelukkig konden zij meteen komen.
Carola moest wel uit Utrect komen met het OV maar was er best wel snel.
Ondertussen was Ilindra weer in de benen en knapte weer wat op, samen met Geral de merrie lekker even afgewassen want ze zat onder het zweet en het bloed.
Veulen begon gelukkig zelf goed te drinken en knapte ook zienderogen op, we kregen alleen dat stukje darm niet op zijn plaats.
Toen Carola kwam stonden ze vrij rustig op stal en kon Geral Ilindra vasthouden terwijl ik het veulen in de houdgreep kon nemen.
Elke keer als Carola het laatste stukge terug duwde ging hij vreselijk tekeer en sprong het stukje er weer uit, gelukkig werd dat stukje steeds kleiner en op een gegeven moment bleef het erin.
Snel met een onderbroek en 2 bandages een constuctie gemaakt om alles op zijn plek te houden en Carola is aan het einde van de middag weer gekomen om een schone aan te leggen (de breuk zit net achter zijn schacht en hij plaste dus in zijn broek)

Ondertussen weet ik nu zelf ook hoe het breukje zit en kan ik zelf het stukje darm weer terugduwen.
We hebben nu een constructie met een loopsheidbroekje voor een grote honde die Albert wat vernaaid heeft waardoor het makkelijk blijft zitten en zijn schacht en kontje mooi vrijblijven zodat hij goed kan mesten.
Met een afgeknipt verbandrolletje dat vastgetaped zit in het broekje wordt het darmpje op zijn plaats eghouden.
Dit blijft erg goed zitten en is zelfs vannacht noet verschoven (we hebben het met ducktape vastgetaped op het veulen).

Volgende week wordt hij geopereerd in Utrecht want de breuk is waarschijnlijk te groot om zo te genezen.

Ik was gisteren echt heel erg blij met Geral en Carola, ze hebben me echt gered gisteren.
Ik heb ze al een BBQ met uitzicht op de spelende veulentjes belooft Haha!
Ben gisteren nog even met de letters uit hun namen aan het stoeien geweest om er een naam voor het veulen van te maken, maar dat was best lastig Haha!
De naam moest natuurlijk ook niet al te lang worden en makkelijk te roepen zijn.
Omdat ik er niet helemaal uitkwam heb ik er toch maar een N bijgegooid is het "Angelo", naar zijn 2 reddende engeltjes Haha!
Dan had ik de A L O van Carola en de G E A L van Geral.
Als er iemand nog andere sugestie's heeft, ik heb het geboortebewijs nog niet ingevuld.
Ik wil eerst even zijn operatie afwachten, je weet maar nooit.......

Oja, het is een vos met een bles en 4 witte benen, zeg maar een Ustinov zonder witte vlekken Haha!

fokfanaat

Re: Ilindra heeft geveulend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:28

Gefeliciteerd, Illindra, hoop dat dit angstige verhaarl een super einde gaat krijgen! Fijn dat je op de hulp van bokkers kon rekenen!

Wat vind je van Avontuur?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:29

Gefeliciteerd. Wat een spannend verhaal zeg. Sta je daar alleen te klungelen. Huilen gelukkig kwam er hulp. Hopelijk komt alles goed met de kleine.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:30

Samsam schreef:
Wat vind je van Avontuur?

Ik vind Avontuur ook wel passend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:36

Ik wil graag de letters van Geral en Carola in de naam hebben verwerkt, als een soort bedankje Pling

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:38

de A van Carola en de R van Geral (grapje)

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:47

Angelo vind ik nog helemaal niet zo gek, wel heel lief dat Carola en ik daar een stukje naam aan hebben gegeven Bloos

Lia, het was een kleine moeite om je te proberen te helpen, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar Haha!

Je wil alleen niet weten wat er door je hoofd schiet als je zo'n telefoontje krijgt, ik ben dus echt zo snel mogelijk naar Lia toegegaan Cool Dik over de 120 heen, daar waar het kon op de snelweg en overal op de buitenwegen ook net een stukje harder dan mag Clown

Gelukkig lijkt alles nu beter te gaan en komt alles letterlijk op de pootjes terecht Haha!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:50

gefeliciteerd fijn dat je hulp had hopelijk komt alles snel in orde met de kleine!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:51

sjongjejonge. Het gaat allemaal nog niet van een leien dakje! Net dat vreselijke verhaal van libke gelezen en hopen dat dat goed komt. Nu lees ik jouw verhaal. Als ik volgend jaar 2 veulens heb, 2 levende, ben ik blij maar dan stop ik ook met fokken hoor. Dan blijft het bij deze ene keer! Ik hoop dat jouw veulen helemaal gezond wordt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:02

Jeetje dat is wel flink schrikken. Hopelijk loopt het allemaal goed af voor de kleine!
Maar gefeliciteerd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:05

Wat een verhaal...hopelijk blijft alles nu goed gaan en herstelt het veulen goed.

Super dat Geral en Carola je zo goed geholpen hebben Cool

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:22

Jeetje wat een schrik, ik ga heel hard duimen dat die kleine er helemaal goed bovenop komt! Als het een beetje een echte stoere Gelder is dan komt dat vast helemaal in orde. Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:01

Gelukkig lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen! Wat fijn ook dat je zo op de hulp van Carola en Geral kon rekenen. OK dan!

Veel plezier en succes met de kleine!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:29

tjee wat vresleijk schrikken dat hij een zakbreuk heeft. maar gelukkig gaat het verder goed. graag wel foto's van de kleine Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:50

Phoe, dat is flink schrikken! Gelukkig dat er meteen hulp kwam van 2 bokkers OK dan!
Hopelijk is het goed op te lossen en kan je daarna genieten van 2 donderstraaltjes in de wei Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:13

Ben aan het puzzelen geweest met CAROLA en GERAL.. hier mijn gescrabbel-resultaat: Alegro, Alagor, Alergo, Acrolage, Alorge...

Valt idd nog niet mee! Maar het idee is wel heel leuk Ja

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:23

Jeetje wat een verhaal.
We gaan duimen voor je. Dat de operatie goed gaat.
Hoe is het nu met Ilindra en de kleine?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:27

Jee wat een verhaal. Schrikken hoor. Gelukkig had je hulp!
En zo'n zakbreukje komt best vaak voor, dat komt wel goed.

Gefeliciteerd met je veulentje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:58

Afbeelding
Zo lag hij s'morgens in de wei, rollend over de grond Verdrietig

Afbeelding
Hij kreeg z'n pootjes er niet echt lekker onder en het drinken wilde ook niet lukken.

Afbeelding
Op stal met z'n eerste "onderbroekje" aan

Afbeelding
En na de eerste sondevoeding ging het drinken gelukkig snel goed.

Afbeelding
Dit broekje werkt erg goed, alles blijft mooi op z'n plaats en toen ik het broekje staks even uitdeed om een schone aan te doen bleek dat alles mooi op zijn plaats was blijven zitten, er hing alleen maar een zakje huid en de darmpjes waren niet meer te voelen.
Hij zag er ook een stuk beter uit dan gisteren en hij was erg levendig Pling

Afbeelding
Dus maar even aan het touwtje naar buiten toe.

Afbeelding
Hoewel we hadden gedacht dat hij wel rustig bij de merrie zou bleven bleek het idd een 2e Ustinov te zijn en moest de wei meteen in galop verkent worden, daaaag mama Doei, doei

Afbeelding
Na een half uurtje de merrie ook maar losgelaten Haha!
Hij drinkt nu heel erg goed, mest goed en z'n darmpjes zitten nog steeds binnen.

Afbeelding
Ilindra heeft het wel gezien in het schapenweitje en wil eigenlijk........

Afbeelding
........weer de grote wei in, bij de rest Haha!

Afbeelding
Alhoewel.......er staat hier wel heel veel gras Vork

Afbeelding
na 2 uur buiten was Angelo bekaf Dromen

Afbeelding
Even knuffelen Lovers

Afbeelding
Nog een laatse slokje en dan weer de stal in.

We hebben hem op stal het broekje weer aan gedaan maar alles zat nog netjes op z'n plaats, begin heel langzaam te hopen dat er misschien geen operatie nodig is.........
Ilindra is echt een fantastische merrie, we kunnen gewoon alles doen met veulen zonder dat ze loopt te klieren.
Ook Geral en Carola liet ze er gisteren gewoon bij.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:21

Jeetje wat een verhaal! En wat fijn dat er een goed eind aanzit zeg! Ik moet zeggen dat ik het een mooi veulen vind die al heel wakkeer de wereld in kijkt, zeker als je nagaat wat ie allemaal al meegemaakt heeft!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:25

Pff.... tis me nou wel heeeeel veel eer hoor, overal staat dat je ons dankbaar bent, maar ik vind het niet meer dan normaal om te helpen! Wel vind ik het echt een onwijze eer om een stukje naam aan je veullie te geven! En het stukje van Ugchelen naar jou toe heb ik ook wel wat harder gereden als toegestaan hoor Knipoog!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:28

Wat een verhaal. Hopen dat alles weer helemaal goed komt, als je hem zo ziet dan zal je denken van wel.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:29

Wat een onwijs leuk veulen! Ja Hopelijk blijft het zo goed gaan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:29

Wat een leuke foto's. En wat een schattig broekje. En ook nog een mooi veulen. Na alle schrik kun je er fijn van genieten nu.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:32

Wat een knap veulen is het.
Ik hoop dat het zakbreukje uit zichzelf herstelt. Duimen maar