Hengst neppen met citronella geur??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Hengst neppen met citronella geur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 08:14

Bij onze stichting (paardrijden gehandicapten) hebben we naast wat ruinen en merries ook een (dek) hengst.
Nu was een van de merries hengstig en wisten we niet goed wat de hengst zou gaan doen.
Daarom heeft de eigenaar de merrie van achteren flink met citronella ingesmeerd ...

Of het nu aan het karakter van de hengst heeft gelegen of aan de citronella geur ... we hebben totaal geen moeite met hem gehad.

Heeft iemand vaker van dit "trucje" gehoord??

Ben er wel benieuwd naar eigenlijk Knipoog

Groeten
Ingrid

Marjolein

Re: Hengst neppen met citronella geur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:17

Ik heb in Nieuw Zeeland een tijdje bij een springruiter gewerkt en die smeerde altijd ... (vergeet de naam ff, van dat sterk ruikende spul tegen verkoudheid) in de neusgaten van de hengst. dat hielp wel maar of t voor t paard nu zo lekker is...

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:41

Als wij met onze jonge hengst ergens heen gaan hebben wij standaard DAMPO mee.
Deze meneer is 4 en heeft het erg druk met zijn omgeving als dit beter wordt gaan wij zonder dampo te werk.

Bij de dravers staan hengsten en merrie's op de wagen naar de koers, en ook hier helpt het aloude dampo.

Lijkt mij beter om dit in de neus van je hengst te smeren dan citronella bij je merrie.

Verplaats jezelf een in de merrie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 08:54

Lida schreef:
Lijkt mij beter om dit in de neus van je hengst te smeren dan citronella bij je merrie.

Verplaats jezelf eens in de merrie.

Zelf persoonlijk zie ik niets verkeerds in de citronella, daar je dit middel ook als vliegendwerend middel op de paarden spuit, dus het kan volgens mij geen kwaad dat de merrie een ietsje meer naar citronella ruikt .. het zat niet in haar neusgaten.

Dampo wordt toch warm? Geen problemen daarmee in de neusgaten van de hengst?

En inderdaad was het wel zo dat de merrie nogal "dribbelig" was in het begin (wilde kennelijk naar de hengst Knipoog ).

Groeten
Ingrid

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:09

Isapaardje schreef:
Bij onze stichting (paardrijden gehandicapten) hebben we naast wat ruinen en merries ook een (dek) hengst.
Nu was een van de merries hengstig en wisten we niet goed wat de hengst zou gaan doen.
Daarom heeft de eigenaar de merrie van achteren flink met citronella ingesmeerd ...

Of het nu aan het karakter van de hengst heeft gelegen of aan de citronella geur ... we hebben totaal geen moeite met hem gehad.

Groeten
Ingrid

Gevaarlijk trucje....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:14

Weer wat geleerd, mijn hengst(je) is altijd helemaal gek als hij bij merrie's loopt dus dit is weer een weetje voor mij *LOL*

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:30

Op international transport smeerde wij de neuzen idd in met dampo werkt super geen gedonder Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:30

Kaja schreef:
Gevaarlijk trucje....

In welk opzicht bedoel je dat? Ik neem niet aan dat de citronella zo gevaarlijk is.

Overigens moet ik wel zeggen dat de hengst (11 jaar) echt super braaf is (anders liep hij niet met de gehandicapten ook op zijn rug uiteraard).

Hij mag alleen dekken in alle vrijheid in een speciaal weiland (dus niet op eigen terrein en niet in de manege waar wij rijden).

Hij heeft echt waar een super karakter en is heel makkelijk hanteerbaar. Ook in de wei is hij niet opdringerig tegen ruinen (laat hij standaard met rust) en als een merrie niet wil zal hij ook nooit aandringen. Echt een gentleman dus Bloos

Als hij niet zo braaf was geweest en altijd al wat macho achtig, dan was het inderdaad wel een "gevaarlijk uitprobeersel" geweest, maar deze hengst kennende vond de eigenaar het het proberen waard. Dat we niet de hele tijd een hoop gehinnik kregen over en weer (want sommige van deze kinderen zijn daar nl. bang van).

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:35

weer wat geleert Tong uitsteken

maar dampo.. dat ruikt heel sterk.. is dat niet naar voor die paardenn ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:37

Sommige merries zijn moeilijker als ze hengstig zijn met een hengst in de buurt dan de hengst in dat geval. Dat is met Dennis ook zo. Nicky van mijn zusje is niet te rijden met Dennis in de buurt als ze hengstig is, en Dennis is een dooie.
Die van Dampo had ik wel gehoord, die van citronella nog niet. Het maakt in principe niet uit welke geur je gebruikt, als hij maar de geur van een hengstige merrie overheerst.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:48

Isapaardje schreef:

Groeten
Ingrid

Nu weet ik waarom veel jeugdige niet aan de juiste date kunnen komen.
Door al die geurtjes in een "disco" slaan waarschijnlijk de zintuigen op tilt. Haha! Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:52

ceasario schreef:
Isapaardje schreef:

Groeten
Ingrid

Nu weet ik waarom veel jeugdige niet aan de juiste date kunnen komen.
Door al die geurtjes in een "disco" slaan waarschijnlijk de zintuigen op tilt. Haha! Haha!

Hahahhaa *LOL*

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:31

Isapaardje schreef:
Kaja schreef:
Gevaarlijk trucje....

In welk opzicht bedoel je dat?

Al smeer je dr stront op.... Je hebt wel te maken met gehandicapten...
Ik vind iets dergelijk als dit echt onacceptabel!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:10

Kaja schreef:
Al smeer je dr stront op.... Je hebt wel te maken met gehandicapten...
Ik vind iets dergelijk als dit echt onacceptabel!

Volgens mij moet ik wat meer uitleggen.

Wij werken heel nauwkeurig en voorzichtig. We spannen ruim voordat de eerste gebruiker komt (huifbed) in en gaan dan eerst met de pony's lopen en kijken hoe het gaat/of alles goed zit e.d.. Zo ook met de hengst en de merrie. Een andere pony stond al klaar om de hengstige merrie te vervangen als het niet zou gaan. Maar aangezien die andere pony 28 jaar is en het die middag vrij warm was, wilde de eigenaar toch proberen de hengstige merrie die jonger is mee te laten lopen. Tuurlijk nemen we geen risico. Toen na enkele rondjes bleek dat het de hengst totaal niet interesseerde, zijn pas de kinderen op het bed gegaan.

Wees niet bang dat we iets doen wat niet kan, dat zou inderdaad niet kunnen en wat je zegt onacceptabel zijn. Deze kinderen kunnen geen kant uit; daarbij vertrouwen de ouders hun kinderen aan ons toe en moeten wij wel veilig werken.

Overigens horen we sowieso wel vaker dat het onacceptabel is om met een hengst te werken bij zoiets als het huifbed (met gehandicapten ... )
Blijkt maar weer wat een slecht imago de hengsten hebben Verdrietig

Groeten, Ingrid

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:16

Isapaardje schreef:
Wees niet bang dat we iets doen wat niet kan, dat zou inderdaad niet kunnen en wat je zegt onacceptabel zijn. Deze kinderen kunnen geen kant uit; daarbij vertrouwen de ouders hun kinderen aan ons toe en moeten wij wel veilig werken.

Niet iedere ouder kent de gevaren met/van paarden!!
Dus dit is bullshit wat je zegt!!

Isapaardje schreef:

Hoezo slecht imago, dit is nu eenmaal de aard van het beestje....

Miepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:27

Niet ieder paard kan een gehandicaptenpaard worden... Hun weten heus wel wat ze wel en niet kunnen doen met hun paarden!

En als weten de ouders de gevaren niet, dan nog weten ze dat de kinderen aan hun toevertrouwt worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:18

Pas aub op met het gebruik van citronella ... het is bewezen dat het kanker verwekkend is!!

Dampo of Vix wordt in veel hengsten stallen gebruikt en dit werkt heel goed!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:36

Kaja schreef:
Isapaardje schreef:

Niet iedere ouder kent de gevaren met/van paarden!!
Dus dit is bullshit wat je zegt!!

Isapaardje schreef:

Hoezo slecht imago, dit is nu eenmaal de aard van het beestje....

Vindt je niet dat je een beetje overdreven reageert Kaja? Ze schrijft toch duidelijk "wij moeten wel veilig werken WANT de ouders vertrouwen ons hun kunderen toe". Waar precies lees jij dan dat ze de verantwoordelijkheid op de ouders afschuift?? Ze zegt juist het tegenovergestelde.

En ook vind ik het raar als je alle hengsten op 1 hoop gooit. Sommige (expres zeg ik niet "de meeste" Knipoog ) hebben een betrouwbaar karakter. Onze eigen Welsh dekhengst loopt op een manege gewoon in de lessen en er rijden ook kleine kinderen van 6-7 jaar oud op, zonder een enkel probleem. Als ze van nature een goed karakter hebben en consequent opgevoed worden, kunnen hengsten inderdaad veel braver zijn dan hengstige merries.

-x- Nouska

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:45

Ik zeg helemaal niets negatiefs over hengsten, dus wat je zegt slaat werkelijk nergens op...

Bekijk de statistieken eens betreffende ongelukken met paarden, je zult versteld staan.

En meer zeg ik er niet over, ik vind het gewoon onverantwoord!!
En ik ben echt niet de enigste hoor!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:52

ze weet heus wel wat ze doet e nze zit heelmaal niet te wachten op dit soort reacties van jou..
Zij kent het paard en jij niet, natuurlijk hengsten kunnen kl*tebeesten zijn en kunnen een keer flink uitvallen, maar wat dacht jij van een merrie die een keer geen zin heeft? Die kunnen ook errug vervelend zijn hoor, en vooral omdat ze met gehandicapten werkt let ze echt wel op wat voor paarden ze inspant Nagelbijten / Gniffelen (neem ik aan Knipoog )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:04

Tjonge ik wist niet dat het zoveel los zou maken bij sommige mensen Tong uitsteken

Ik denk niet dat wat ik nu ga typen Kaja gerust kan stellen, maar ik probeer het toch. Niet iedere pony kan een huifbedpony worden ... er is een door ons strenge selectie en een opleiding van ca. een jaar voordat ze mee kunnen draaien. De aangekochte hengst liep al na een half jaar mee, dat is niet met dwang gebeurd of wat dan ook, maar hij is gewoon zo braaf.
Het is ook een welsh overigens.
op www.princen-it.nl/huifbed/pony.html staan wat foto's van ook deze hengst en het werk dat hij moet doen.

De meeste ouders van de kinderen hebben inderdaad helemaal niets met paarden, sommige zijn er zelfs bang voor. Vandaar dat WIJ verantwoordelijk zijn dat er niets gebeurd tijdens het rijden en daarom zijn we ook voorzichtig.

De hengst is tijdens zijn training ingespannen geweest met een hengstige merrie naast hem. Er was dus al wel degelijk bekend dat hij niets zou gaan doen, want toen ging het goed. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen is dus besloten toch nog een dot citronella op die merrie haar staart te smeren.

Ach en is het niet voor de hengst, dan wel om de vliegen bij de kinderen op afstand te houden Haha!

Ik wist alleen niet dat het kankerverwekkend kan zijn (tja wat niet tegenwoordig, maar dat terzijde). Het was wel erg sterk spul.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:10

"Een goede ruiter hoort zijn paard tegen hem praten,
een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen".

Dit is jouw onderschrift Kaja ... heel mooi en ben het er helemaal mee eens. Kennelijk is jou manier van met paarden omgaan dan ook op gebaseerd op regel 2.
Misschien interesseert het je dan te weten dat wij met enkele huifbedpony's een parellicursus hebben gevolgd, dat enkele andere pony's naar een trainingscentrum zijn geweest voor bitloos mennen en rijden, dat de pony's natuurlijk worden bekapt ...
Wij horen de pony's dus ook praten en geregeld zelfs fluisteren Knipoog

Groeten, Ingrid

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:38

Mijn dekhengst loopt ook met kinderen. Bij mijn dekhengst heb ik ook gehandicapten gehad. De fokker van mijn hengst is ook zorgboerderij(en vangt een aantal dagen in de week gehandicapten op). Mijn hengst loopt tussen de merries met een meisje van 4 er op.

Er zijn hengsten die wel te vertrouwen zijn, maar ook zat die dat niet zijn. Maar zo zijn er ook merries.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:04

Kaja schreef:
En meer zeg ik er niet over

Nou dat zou me verbazen Knipoog

Kaja schreef:
En ik ben echt niet de enigste hoor!!

enig is enig er bestaat geen overtreffende trap van enig :

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:57

Dennis schreef:
Er zijn hengsten die wel te vertrouwen zijn, maar ook zat die dat niet zijn. Maar zo zijn er ook merries.

Hier kan ik maar 1 ding op zeggen: AMEN Ja

Ik heb een merrie en een hengst, en mijn hengst is in veel opzichten beter te vertrouwen dan mijn merrie. M'n merrie is veel onvoorspelbaarder.

Een paard blijft een paard, of er nou ballen onder hangen of niet.

ONtopic: Ik heb het nooit geprobeerd, maar had inderdaad wel van het Dampo geintje gehoord. Maar ik heb het nooit nodig gehad gelukkig.