welke spring/allrounderhengst op mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

welke spring/allrounderhengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:16

Hey,

ik ben erover na aan het denken of ik mijn merrie laat dekken door een niet dressuurgerichte hengst.
als het een allrounder is zoek ik meer een hengst richting het springen. de merrie is een
Rex Magna xx x Nepal van 16 jaar en is op dit moment 4 weken over tijd van een veulen van Special D.

de reden dat ik er vorig jaar een dressuurhengst op heb gedaan is omdat de vader van de moeder toch wel Nepal is en dus dressuurgefokt.
ook heeft ze toen ze 4 jaar oud was een veulen gehad van El Corona en die merrie loopt op het moment toch wel zo'n ZZZ.

maar ikzelf ben meer een springfan en ik vind fokken gewoon super. maar wil misschien dan toch wel een veulentje gaan fokken dat weer meer springgefokt is. de merrie heeft op haar 6e Z1 + wp dressuur gelopen en een jaar later was ze met het springen Z startgerechtigd.

verder wil ik niet dat de hengst verkleind want de merrie is zelf 1.68 m en dat vind ik een mooie maat. de hengst moet zker een koel karakter hebben omdat de moeder nogal vel en heet is.
(komt uit een engels volbloed vader)
haar rug is wat week en zelf is ze langgelijnd, ook heeft ze een lange hals en neigt haar hoofd iets naar het ramsachtige.
beweging heeft ze wel maar haar stap moet zker verbeterd worden.

helaas heb ik geen mooie foto waar ze helemaal op staat, ik zou nu ook wel een foto van haar kunnen maken en hierop zetten maar dan krijg je een vertekend beeld omdat ze nog niet geveulend heeft...

hier een springfoto...Afbeelding

een foto waar ze half opstaat...
Afbeelding

en een staande foto met haar kop aan de grond...
Afbeelding

Noon

Re: welke spring/allrounderhengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:19

de kleur maakt niet zoveel uit, het liefst natuurlijk geen schimmel of een vos majaa...een goed paard vererft geen kleur Haha!

en ze kan trouwens ook wel wat meer front gebruiken.

misschien is een holsteinerhengst wat voor haar? die staan er wel redelijk om bekend dat zij voor rustige karakters zorgen en ook meer front...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 11:55

wat moeilijk??? haha Knipoog

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:00

als ik het zo lees is het eerste wat in mij op komt Disconto. Een goed aan elkaar gebouwd paard die zowel op extrieur als beweging verbeterd. Hij is een echte alrounder. Zijn nakomelingen worden voor alle taaken van de sport ingezet en kunnen eigelijk alles!!! Aan de andere kant zo de hengst Caricello ook vewel goed kunnen doen voor je merrie. Deze hengst is wat luxer en geeft hele goede veulens en kan ondanks zijn springgefokte lijn heel best bewegen. Ze staan beide op dekstation www.jboeve.nl als je wilt heb ik ook wel foto's van nakomelingen voor je.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 12:09

bedankt en als het kan zou ik graag wat foto's willen zien Haha!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:11

Dan moet je even een pb sturen met je gewone mailadres dan kan ik ze doormailen.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:17

emilion! Hij geeft goede springpaarden met goede gangen en veel front!! En ook zeker veel uitstraling! Emilion geeft vaak bruine paarden met een mooie maat, meestal rond de 1.70M m, zelfs als de moeder wat aan de kleine kant is.. Miss Montana van Emile Tacken en mijn vorige paard Jurrien (Z2 dressuur, M springen, M sgw+indoor wanroij in de L gewonnen en sgw Global e 't Zand en indoor Zeeland in 't L dus goed springertje!) was ook een emilion. Hij geeft ook paarden met een goede stap en hij verkleind zeker niet! De hoofden zijn wijs en geleerd (wijze uil).Dit is Emilion zelf-->http://www.aeastud.com/images/emilion_new.jpg
voor informatie van de nakomelingen van emilion kun je kijken in dit topic -->http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=278361 ik ben heel benieuwd wat het wordt!! Eventueel zou je de BWP-er Dominard ook kunnen proberen, fokt superspringpaarden en verkleind ook zeker niet, geeft ook paarden rond de 1.70M ook met kleine merries!! Dit is hem -->http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.hofterleeuwe.be/stallions/dominard/img0.gif&imgrefurl=http://www.hofterleeuwe.be/stallions/dominard/dominard.htm&h=207&w=290&sz=27&tbnid=S1_ae68umqAJ:&tbnh=78&tbnw=109&hl=nl&start=9&prev=/images%3Fq%3Ddominard%26hl%3Dnl%26lr%3D%26sa%3DG Hij geeft vooral mooie hoofden, zoals je ziet op de foto heeft hij een fel elegant hoofd. Hij geeft paarden met veel uitstraling en ook met een zeer goede stap en galop! Zijn nakomelingen zijn vaak zwart of bruin, ondanks dat hij zelf een vos is. Op internet is er heel veel over deze hengst te vinden!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:19

Goh Mansolein als ik dat zo lees past disconto wel bij elke merrie volgens jou?

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:02

Burggraaf misschien? Contender zou ook heel leuk zijn, maar die is niet echt beschikbaar... dan een zoon van contender????

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:33

romygic schreef:
Goh Mansolein als ik dat zo lees past disconto wel bij elke merrie volgens jou?

Nee, dat zeg ik zeer zeker niet. Maar het is wel zo dat hij bij veel merries past. Dat was ook een van de opmerkingen van het NRPS over hem, dat hij zowel verbeterd op type als beweging. En zelf heb ik veel nakomelingen van hem gezien en heb er zelf ook een aantal. Vandaar dat ik hem aanbeveel, het is gewoon een heel goed paard!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 14:18

nou, dit is haar 2e veulen dus geworden...een Special D veulen. er mankeert alleen iets aan zijn nek dus hij staat niet optimaal op de foto!

Afbeelding

Afbeelding

verder zie je ook dat het echt een volbloedtype is en ik zoek voor de volgende keer dus ook echt een hengst met meer massa.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:32

goh, een Rex Magna die fel en heet is.....

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:37

wat denk je van de hengst good times fokt goeie allround paarden maar heb gehoord dat hij niet erg groot fokt!!

Paard: Good Times

Geboortedatum: 1/25/1988
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.66 m

Goedgekeurd bij: KWPN, Unire.
Afstamming: Nimmerdor - Caletto I - Wahnfried

Afbeelding

Afbeelding

Nimmerdor en Caletto I hebben beide op het hoogste niveau gesprongen en zijn eerste klas fokhengsten.
Good Times werd als 3-jarige verrichtingskampioen.
Heeft al meerdere goedgekeurde zonen en is vader van meerdere kampioenveulens, keurmerries en kampioenmerries.
Zijn zoon Lucky Times werd als 4- en 5-jarige kamp. van de Pavo-Cup en is nu succesvol op Prix St. George niveau.
De nakomelingen van Good Times springen op nationaal, maar ook op internationaal niveau in de top mee. Denk aan: Audi’s Mr. Lopez, Lowanda, Lavendel, Kluivert en Paljas. Obelix werd met Antonio Maurer kampioen 7-jarigen van Mexico en derde bij het kampioenschap van heel Amerika. Ook nakomelingen als: Lancer, Tilders Gabanta, London Times, Kenwood, Hildon’s Cacharel zijn reeds geplaatst in meerdere grote prijzen. VDL Kalusha werd 2e in de Derby van Eindhoven en Kris Kentaur won het EK Young Riders. Kris Kentaur is nu al meerdere malen hoog geplaatst in Grand Prix met Piet Raymakers. Lorenzo won het Pan Am Kampioenschap voor 7-jarige paarden en is nu ook al geplaatst in Grand Prix.
Springindex: 131 en dressuurindex: 114.
Good Times is een allround fokhengst, hij geeft paarden voor dressuur, springen en keuringen.
Good Times: een garantie voor succes

Afbeelding

stamboom doet het niet maar staat op http://www.vdlstud.nl

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:39

Is Sydney of Solitair misschien wat.
Deze zijn zeker allround met goede cijfers op de basisgangen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 19:00

Basvdv schreef:
goh, een Rex Magna die fel en heet is.....

haha, je kan zeggen wat je wil...maar ben er een tegen gekomen die dat dus niet was. loopt nu kennelijk op een manege
maar idd, de meeste zijn niet goed wijs

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:08

Goodtimes combineren met Rex Magna zou niet mijn eerste keus zijn Wil ook nog weleens verkleinen trouwens.

Ik vind zelf Solitair wel een hele fijne hengst. Geeft een iets zware halsaanzet door, maar dat kan jouw merrie wel hebben
Super lopen en een hele fijne sprong erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:56

Odermus, Numero Uno, Niveau, idd Solitair, Ferrobloed, Farrington, ben niet zo thuis in duitse hengsten maar die zijn er bij het kwpn ook zat.

jetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:27

vainqueur lordanos x levantos x Carthago

mooie cijfers voor dressuur en springen...galop 8, afdruk 8, 8.5 voor vermogen en aanleg als springpaard

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:35

ik zou zelf voor solitair kiezen... is een hele leuke hengst ( hadden wij ook bijna ons paardje mee gedekt landwindxnimmerdor)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:29

Goodtimes is wel een leuke combi, maar het word dan niet een makkelijk paard, maar wel een paard daar je veel anhebt. Wj zijn begonnen met een keur merrie van Goodtimes, hebben nog drie jongen van haar, zijn werkwillig paarden die niet al te makkelijk zijn, maar ze gaan wel echt voor je en daar gaat het om.

Matterhorn is ook een leuke hengst, maar er zit Ahorn achter en die zijn aardig pittig, deze hengst geeft wel echt maat. Ik rij nu zelf op een Matterhorn x Goodtimes, zeer lief paard een kind kan haar binnen halen en uitlaten, deze merrie is ook ster

Indorado, lijkt mij het meest geschikt, deze hengst is goed te combineren met een heet paard. Zijn jongen springen heel erg goed. Hij geeft maat en heel veel springvermogen.

veel succes met zoeken

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:20

bedankt! maar ondanks dat ik Indorado wel een goed paard vind, denk ik dat er dan een kast van een paard uit komt. de maat van de merrie moet behouden worden maar het hoeft geen 1m 80 te worden haha

grote kans dat het toch Quattro word, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:22

Kimmb schreef:
Burggraaf misschien? Contender zou ook heel leuk zijn, maar die is niet echt beschikbaar... dan een zoon van contender????

montender leek me trouwens wel super, maar dat is nogal een greep op mijn portomonnee...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:38

Noon schreef:
bedankt! maar ondanks dat ik Indorado wel een goed paard vind, denk ik dat er dan een kast van een paard uit komt. de maat van de merrie moet behouden worden maar het hoeft geen 1m 80 te worden haha

grote kans dat het toch Quattro word, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.

dat valt echt enorm mee.
wij hebben een Indorado uit een Goodtimes merrie, de moeder is 1.65 en het jong is maar 2 cm groter, dus dat maakt niks uit.

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:56

Hoi,

ik had je al eens gemaild of dit niet mijn merrie was maar nee haha

Ik had dus ook een merrie rex magna x nepal
zij was donkerbruin en 1.69m super beweging en heel relaxt onder het zadel alleen in de omgang kon ze wel eens stressen, maar ja ze was dan ook aan één oog blind!!

ik heb daar 2 veulens uit gefokt die nu 3 en 4 jr zijn.

1. Boreas Ugene, vooral karakter en ook omdat ik wilde springen, hij is nu 1.67m en sprong al toen ie veulen was over de hekken, en heeeeel cool en rustig karakter,
het mooie van boreas is dat ie natuurlijk dekt.

2. Graphitan (hannoveraan dres en spr) Vadisha
vos merrie nu rond de 1.63m kan heeeel apart bewegen en kon een leuk sprongetje maken, wel heel erg dominant karakter. maar super mooi.

xverax heeft de Boreas nakomeling zij wil je vast wel een foto toezenden hoe zijn bouw is enz..

of de nieuwe bazin van Vadisha ook op bokt komt dat weet ik niet

Nou veel succes het is verschr moeilijk een hengst kiezen.

ik heb gekozen, voor rust massa en kracht van achter...

groetjes en succes claudia

ps. mocht iemand Jottie (zo heet ze ) kennen of weten waar ze is graag een pb sturen

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:01

Indorado's zijn geen gemakkelijke paarden hoor het karakter is niet gemakkelijk en ook niet met rijden.

heb er zelf een gehad een merrie super lopen en springen, maar niet gemakkelijk.
hoorde dat paps ook niet de gemakkelijkste is....

ik had een indo x elberton en die zijn ook heet van zich zelf.

maar goed, kijk eerst in alle boeken over de karakters en dan de bouw en dan strepen maar