Gribaldi x Ferro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

Gribaldi x Ferro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 07:03

Gisteren zijn we gaan kijken naar een twenter van Gribaldi x Ferro. Op slag verliefd, wat een paard! We gaan hem waarschijnlijk wel kopen, maar volgende zaterdag ( nog zoooo lang Bloos ) gaan we sowieso terug om nog eens te kijken.

Waar moet ik specifiek op letten met deze bloedlijn? Sterke, zwakke punten? Ik wil nu op alles letten, want de vorige keer was ik helemaal verliefd Haha!

Anoniem

Re: Gribaldi x Ferro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:14

Als je een dressuurpaard zoekt is het volgens mij wel een goede combi, van Gribaldi weet ik alleen dat ik een paard met meer achterbeengebruik zou willen, en dat heeft Ferro wel. Ik zou hem klinisch laten keuren voor eventuele gebreken. Is de moeder nog aanwezig, predikaten? Is ie aan de maat? Is ie makkelijk in de omgang? Dat soort dingen. Succes bij de beslissing

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:21

Laat hem ook rontgenologisch keuren. Van Ferro weet men dat er vaak sprake is van OCD. Mocht dat dan zo zijn en je wilt hem heel graag kun je hem laten opereren zodat hij nog een jaar kan revalideren en je een gezonde 3 jarige hebt.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 07:30

we laten hem in ieder geval keuren, kwestie van idd niet voor verassingen te staan.

Hij heeft niet zo'n traag achterbeen als Gribaldi's normaal hebben. Ik wist dat ze dit vaak hebben en heb er dan ook extra op gelet. Ook heeft hij niet zo'n typische zweverige veerdraf, waar ik op zich wel blij om ben. Hij wordt ong. 1m68-69, dus een mooie maat.

Moeder is er nog, en komt uit een predikaatrijke stam.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:32

Ja laten keuren en verder kun je toch niet kijken!
Of het een goede match is, weet je pas als je met elkaar omgaat en aan het werk gaat!

Probeer door je verliefdheid heen te kijken en in te schatten of het jou match zal wezen! Een eerste indruk zegt voor mij al genoeg... het is ja of het is nee... en verder ligt het eraan of hij door de keuring heen komt, al is het maar een moment opname....

Ik zou geen dier aanschaffen die nog een operatie moet ondergaan, maar dat is persoonlijk!

CelticJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:41

[***] schreef:
Als je een dressuurpaard zoekt is het volgens mij wel een goede combi, van Gribaldi weet ik alleen dat ik een paard met meer achterbeengebruik zou willen, en dat heeft Ferro wel. Ik zou hem klinisch laten keuren voor eventuele gebreken. Is de moeder nog aanwezig, predikaten? Is ie aan de maat? Is ie makkelijk in de omgang? Dat soort dingen. Succes bij de beslissing

Klopt ferro heeft dat zelf wel, maar zijn nakomelingen juist niet! dus dat is dubbel op met gribaldi

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:48

Met CelticJewel eens.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:25

ik koop idd in geen geval een paard wat een operatie nodig heeft. Heel zonde moest hij iets hebben, maar er zijn genoeg gezonde paarden.

Eerste indruk: "zal ik de trailer halen?" Lachen Ik viel er direct op, maar natuurlijk laat ik hem eerst klinisch en röntgenologisch testen. De 'match' zal idd later moeten blijken.

Maar zowel de nakomelingen van Gribaldi als Ferro hebben een traag achterbeen? Ik zal er zaterdag nog eens op letten, maar op het eerste zicht viel het nogal mee. Zoals ik zei, hij veert ook niet zo op, wat ik wel goed vind. Met zo'n zweefdraf ben je toch niks eigenlijk.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:35

Ikzelf kijk altijd naar de stap en de galop... Die moeten zondermeer goed zijn, de draf kun je maken!

Daarnaast is het natuurlijk van belang welk niveau je wenst te bereiken met dit paard!

Traag achterbeen of niet... je moet het er wel uit kunnen rijden, anders heb je nog niets aan een paard wat magistraal kan bewegen Knipoog !

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:42

Lachen ja Kaja, dat is zeker waar. Ik wil niet per se dit of dat niveau bereiken, gewoon weer lekker rijden en wedstrijden, dan zien we wel.
Ik ben helemaal geen Anky/Edward/... maar ben ook geen beginner meer. Maar ik wil wel aan de slag met degelijk materiaal.
Daarbij sprak dit paard me gewoon erg aan. En dat is het belangrijkste toch?

We zitten nu wel te concentreren op de draf, maar hij heeft over het algemeen gewoon goede gangen. Tenminste, voor zover ik er wat verstand van heb. Ze hadden nog een twenter staan van San Remo x Jetset-D, en zo had ik wat vergelijkingsmateriaal.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:49

Kun je het verschil tussen de 2 twenters uitleggen?

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:01

Twenter van San Remo is een beetje kleiner en ook een beetje ieler, hij moet nog wat uitzwaren. Donkerbruin zonder aftekeningen, een wit voetje daargelaten.
Mooi bergopwaarts, de motor zit echt achteraan bij dit paard. Hele goeie stap, in draf spectaculair achterbeen dat hij erg hoog optilt. Een wat vlak voorbeen. Galop idem. Een wat kort voorbeen, maar misschien trekt dat nog bij.

Twenter van Gribaldi is een klein beetje groter en wat 'stoerder', ook qua karakter. Bruin met vier witte voeten en een kolletje.
Goede stap en galop. Voor de draf had ik wat 'schrik', want bij Gribaldi's zie je vaak zo'n zweefdraf waar je eigenlijk niks mee kan. Deze heeft het niet zo. Mooie schuine schouder, en misschien wat kort in de hals.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:03

hihhi, grappig die afstamming....
Die heeft Painted Black ook!

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:11

haha ja, daar had ik nog geeneens aan gedacht Lachen
nou, hopen maar dat het ook zo'n topper is he Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:03

Ik heb het idee dat San Remo's dat wel vaker hebben, dat ze voor niet zo goed meekomen, maar wel van degelijk materiaal zijn!

Ik heb geen schrik voor Gribaldi's, enkel voor het karakter dan....
Je hebt ze mee of je hebt ze tegen en bij sommige moet je zeer sterk in je schoenen staan!!

Maar de Gribaldi sprak je dus het meeste aan??
Op papier of op het lijf??

Op papier en afgande op de informatie die je hier geeft, ging ik namelijk voor de San Remo!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:15

Ja kaja dat had ik ook. Maar smaken verschillen gelukkig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:20

Ferro geeft echt geen traag achterbeen!! Alles behalve dat, veel kracht en een super achterbeen.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:22

Suzanne F. schreef:
Ferro geeft echt geen traag achterbeen!! Alles behalve dat, veel kracht en een super achterbeen.

Ligt er aan in welke combinatie, in combinatie met Gribaldi zijn er meerder gevallen bekend met een slecht achterbeen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:23

Ferro geeft OOK vaak een traag en lang achterbeen. (Let wel: met een dekkingsgemiddelde van 450 per jaar moet er wel ook snelle achterbenen tussen zitten uiteraard, maar die zijn dan vaak lastiger of ongezond, uiteraard gaf hij ook veel hele goede!)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:31

Voordat mensen er een welles-nietes topic van gaan maken, laten we de moederlijnen niet vergeten!
Er komt namelijk ook 50 % van moederskant hè?

Komt er op neer dat als we mv Ferro gaan bekijken je de gehele bloedlijn van moeder weer moet geven....

Voorbeeld United = Krack C x T.C.N Partout x Sultan...

Moeder is dus Partout x Sultan. Krijgt dus niet alles mee van Partout, Sultan geeft hier ook zijn genen door!

De Gribaldi x Ferro waarbij de vader van de moeder Ferro is, heeft dus niet alles van Ferro meegekregen.... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:37

Precies... Je hebt gelijk, elk paard (M of H) geeft iets mee.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:55

De Gribaldi spreekt me het meeste aan, dat is meer mijn type. Ik val wel voor dat stoere dat hij heeft. Aan de andere kant betekent dat misschien ook wel een stoer karakter, en idd, die heb je mee of zitten je tegen en dat moet je recht in je schoenen staan Whoosh! Haha!

De moeder geeft idd 50% mee, en helaas hebben mensen het vaak alleen maar over de hengst. Ze hebben de moeder nog staan, maar die was hoogdrachtig, dus ik heb haar gangen niet kunnen zien. Ze vertelden me wel dat ze de IBOP had gelopen (als ik het me goed herinner is het de ibop, kan ook wat anders zijn, ben daar niet zo in thuis) en ze had allemaal achter voor de gangen, dus echt slecht kan dat ook niet zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:59

Is de moeder ster, keur, preferent???
Dat zegt immers veel meer dan de achten voor haar gangen...

Stoere paarden hebben stoere karakters....
Al heb ik dat ook wel eens om zien slaan in puur vluchtgedrag!

Het is gewoon een gok, laat het dier keuren en pas als je ermee aan het werk ga kun je meer zeggen!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:07

Gribaldi's zijn over het algemeen wat flegmatieker en zouden meer moeten buigen in de gewrichten, ze gaan echter wel zitten. Ferro's buigen naar mijn mening wel goed in de gewrichten en zijn ook wat sneller. Wel vind ik ze vaak wat hoog in het kruis blijven.
Nou is het te hopen dat de Grib die jij op het oog hebt, de snelheid en de buiging heeft van Ferro, en het bergopwaartse van Gribaldi. Haha!
Een combi van hoog kruis met traag slecht buigend achterbeen is minder prettig Nagelbijten / Gniffelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:30

Sjuimpje schreef:
Een combi van hoog kruis met traag slecht buigend achterbeen is minder prettig Nagelbijten / Gniffelen

Hehehe }> Koe