Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hengst kies je voor je merrie?

De best passende hengst
76 (34%)
De beste hengst
7 (3%)
De goedkoopste hengst
2 (0%)
De duurste hengst
1 (0%)
De hengst met het mooiste kleurtje
7 (3%)
De meest commerciële hengst
5 (2%)
De mooiste hengst
11 (5%)
De hengst met de beste afstamming
45 (20%)
De hengst met de beste sportresultaten
32 (14%)
De hengst met het mooiste koppie
2 (0%)
De hengst die het dichtst bij staat
2 (0%)
De hengst met de gemakkelijkste eigenaar
2 (0%)
De minder populaire outsider hengst
7 (3%)
Een hengst die niet verwant is (outcross)
8 (3%)
Een hengst die verwant is (lijnteelt)
12 (5%)

Totaal aantal stemmen: 219

joostvangestel

Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:34

Ik vind het wel interessant hoe vaak er wordt gevraagd naar advies over bij welke hengst gedekt moet worden. Daarnaast ook erg interessant om te zien dat er hele volksstammen achter dezelfde hengst aanlopen. En nog eens interessant hoe er nog grotere volksstammen dat gedrag veroordelen.

Dus, hoe gaat het proces precies? Iedereen mag drie opties stemmen, aangezien er meestal meer dan een criterium past.

Bij iedere merrie moet je er dan bij denken dat je per jaar maar één hengst kan toepassen. Wordt er water bij de wijn gedaan? Als iedereen bij de beste hengst gaat dekken, dan zou één hengst alles pakken?

Zijn er mensen die juist een minder goede hengst pakken om iets exclusievers te krijgen?

Commentaar is natuurlijk welkom Lachen

youngster

Re: Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:44

Alleen bij die sportresultaten wil ik even toevoegen dat ik niet alleen naar de hengst zelf kijk daarin. Zeker omdat ik voor een vrij jonge hengst heb gekozen, heb ik wel voor bewezen bloedlijnen gekozen die dit ook vererven.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:42

Ik heb gekozen voor

1. De best passende: Ik moet mijn Arab niet laten dekken door Krack C, ook al vind ik dat een geweldige hengst, want dat geeft geen resultaat Knipoog Bovendien is mijn merrie maar 1.47 dus zet ik er ook geen grote hengst op.
2. De beste sportresultaten: Vind ik toch wel belangrijk, maar niet nauw genomen: ook de afstamming en die hun resultaten kijk ik naar. Ik heb niet zoveel kennis om te kunnen zeggen: die hengst heeft nog niet veel bewezen maar gaat dat in de toekomst wel doen! Dus even naar de "objectieve" kant kijken dan maar.
3. Het mooiste koppie: Ik moet verliefd zijn op een hengst voor ik mijn merrie laat dekken. Dat kan een goedkope of een ontzettend dure hengst zijn, z'n smoeltje moet me aanspreken of het gaat niet door!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:48

Ik heb gekozen voor de best passende hengst bij mijn merrie... Haha!

en voor lijnteelt en outcross....

jetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:50

ik weet zelf ook niet meer welke hengst ik nou moet kiezen voor mijn merrie Huilen maar ik vind de uitstraling en de kwaliteiten van een henst wel belangrijk

waar mensen leiden, lijden paarden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:54

Idd, best passend is toch wel heel belangrijk.

Ik heb ook een leuk kleurtje en beste afstamming aan geklikt.
Zeker bij shetlanders word er betaald voor kleur, als ik tussen 2 hengsten moet kiezen die allebei even geschikt zijn voor mijn merrie maar de ene heeft een apart kleurtje en de ander is zwart word het het aparte kleurtje.

Al gaat kwaliteit natuurlijk altijd voor kleur. Ik heb twee zwart gefokte schimmelmerries staan(moeders vader is schimmel, verder helemaal zwart gefokt en haar schimmeldochter uit een zwarte hengst), super, want zwarte grote maatse pony's zijn kwalitatief over het algemeen het best. Dan heb je kleur op een goede pony.
Ze staat nu ook bij een schimmel hengst die ook bijna helemaal zwart gefokt is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:55

Best passende en sportresultaten, vind ik belangrijk. Het outcross of inteeld heb ik tussen zitten twijfelen. Ik heb in het verleden bewust op volbloedlijnen ingeteeld, en ben dat bij Saar half en half ook van plan als dat aan de orde is. Met mijn Chronosmerrie fok ik juist totaal outcross.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:00

Ik heb als eerste gekozen voor de best passende hengst; in principe lijkt me dat heel logisch.

Dan met de beste afstamming; is voor iedereen persoonlijk vind ik, maar voor mij valt dat samen met de best passende hengst.

En met lijnenteelt vindt ik het interessant om terug te fokken op bepaalde lijnen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:17

Ik heb achtereenvolgens gekozen voor de best passende hengst (rasafhankelijk: warmbloed, halfbloed of volbloed en aansluitend op het merriemateriaal) de sportresultaten (zowel in de moeder- als in de vaderlijn) en de pedigree (daaronder valt m.i. ook lijnenteelt of niet).

Lijnenteelt of niet vind ik nogal een complexe materie. Ik ben nog steeds driftig allerlei theorieën aan het toetsen, maar echte lijn heb ik er nog niet in kunnen aanbrengen.. Knipoog . We gaan door Ach gut !

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:05

Waarom gaat iedereen op die sportresultaten van de hengsten af? Gribaldi loopt toch ook GP, maar of ie GP-paarden zal geven (behalve PB dan) is nog maar de vraag....

Sportprestaties in de moederlijn vind ik belangrijker.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:26

SanderP schreef:

Merries werden tot voor zo'n 10 jaar geleden bij uitzondering in de sport gereden. Dus een moederlijn met prestaties van de merries is vrij zeldzaam. Het prestatie predikaat is een andere zaak.

Daarnaast vind ik het feit dat een hengst wil en kan presteren toch wel erg belangrijk in de huidige fokkerij, dat betekent niet dat iedere hengst die topprestaties levert op iedere merrie past.
De combinatie is de belangrijkste afweging voor mij. En omdat ik geen merries heb waar Gribaldi op past hoef ik me daar niet druk over te maken. Maar als voorbeeld: zou ik een mooie massale Gelderse merrie hebben, dan zou hij wel een optie kunnen zijn.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:32

SanderP schreef:
Waarom gaat iedereen op die sportresultaten van de hengsten af? Gribaldi loopt toch ook GP, maar of ie GP-paarden zal geven (behalve PB dan) is nog maar de vraag....

Ik kijk niet alleen naar de sportprestaties van de vader, maar de dieren in de vaderlijn. Dat zegt wel wat als je sportprestaties verankerd hebt in de vaderlijn. Hengsten hebben in deze tijd, naast de dekdienst, veelal een sportcarrière. Als ze daarin niet presteren, zegt dat ook wel wat.. Voor de moederlijn geldt m.i. eerder, dat een sportprestatie mooi is meegenomen, maar dat de fokprestatie belangrijker is. Niet alle goede fokmerries hebben een sportprestatie op hun naam staan. Het zogen van een veulen is nu eenmaal een langdurige en belangrijke taak die moeilijk te combineren is met de sport. Een sportmerrie heeft vaak het beste gegeven voordat ze in de fokkerij wordt ingezet. Het één gaat vaak ten koste van het ander. Daarom hebben ze daar de EPTM-test voor uitgevonden.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:38

sarabande schreef:
Merries werden tot voor zo'n 10 jaar geleden bij uitzondering in de sport gereden. Dus een moederlijn met prestaties van de merries is vrij zeldzaam. Het prestatie predikaat is een andere zaak.

Er staat toch ook "in de moederlijn", dan bedoel ik met name nakomelingen uit dat lijntje.

Tot nu toe is Weyden nog de enige hengst met een individuele olympische medaille, maar nakomelingen die het verdienstelijk doen in de sport, zijn die er al?

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:45

Ik heb de top drie gekozen (dus de drie met veruit de hoogste percentages), maar bij de sportresultaten ben ik toch meer geïnteresseerd in de resultaten van de nakomelingen dan in die van de hengst.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:53

SanderP schreef:

Ik kijk zowel naar de vader als de moederlijn wat die gedaan hebben.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:05

Ik heb gekozen voor uiteraard de best passende en de afstamming. Ik heb nog wel meer keuzes. bij de eerste (Painted Black 3 jaar terug) ging ik voor de onbekende, bij de tweede ging ik voor de afstamming en dat ik het goed bij mijn merrie vond passen. De huidige keuze doe ik op basis van lijnenteelt en dat hij goed bij mijn merrie past. (hmmm wellicht ben ik zo veranderlijk als wat, maar ik ben nog in de leerfase.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:31

De hengst waarvan ik denk best passend en de moederlijn waar deze uitkomt op de eerste plaats. Prestaties voor de oudere hengst vind ik wel belangrijk, indien hijzelf zoiets niet heeft gelopen, dan of hij het wel door geeft. Bij de jongere/gemiddelde hengst wat voor afstamming hij heeft. En dan moet dit wel een goede afstamming/moederlijn zijn die zichzelf wél bewezen heeft. Lijnenteelt ben ik op zich niet vies van, en een hengst moet mij wél aanspreken. Dit zover voor m'n eigen peerdje, aangezien ik weet wat haar stam doet/ heeft gedaan enz. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sammie op 19-05-05 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:34

Ik heb gekozen voor de beste hengst (in mijn ogen dan) met de beste afstamming en verwant.
Maar ja, dat valt in de Welsh Cobs niet mee, daarom heb ik er zelf maar een uit Engeland gesleept Knipoog .

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:06

Ik ga voor:

Het goede karakter, het mooie koppie, een mooi extrieur, niet te veel lijnen inteelt, en goede sport resultaten Lachen

In het kort heb ik gekozen voor de best passende hengst

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:20

Ik heb gekeken naar een passende hengst die zelf gepresteerd heeft in de sport.
Ook heb ik gekeken hoe de nakomelingen mee komen in de sport.
Wat niet in het rijtje staat maar zeker niet onbelangrijk is, vind ik het karakter.
Dat moet gewoon goed zijn.
De uitstraling van de hengst moet mij aan spreken en daar hoort ook een mooi koppie bij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:31

Een combinatie van bloedlijnen, exterieur en beweging en ook hoe de nakomelingen het doen en dus hoe de hengst vererft in combinatie met bepaalde merries.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:01

Voor mijn NRPS merrie (50% NF 50% ox) heb ik laatste 2 veulens gekozen voor een lijnenteelt op de NF hengst Sweet William. Zowel qua type als karakter geeft hij voor mij de (bijna) ideale pony maar hij fokt tevens erg mooie hoofdjes met uitstraling wat weer zeer gewenst is bij het NRPS. Tevens hebben beiden hengsten die ik gebruikt heb Floki bloed, wat niet zo veel meer voorkomt en super springgenen doorgeeft.

Het betreft hier de hengsten Berkshof Higgledy Piggledy (v: Sweet William) en Polsbury Popeye (mv: Sweet William)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:05

Hengst qua type moet passen, bloedlijn moet passen op de bloedlijn van de merrie. Afstamming moet wat toevoegen voor de langere termijn. Moederlijn van de hengst.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:27

De best passende hengst, is voor mij dus ook de 'beste' hengst.

Verder heb ik heel penny de 'mooiste' hengst. Als een hengst mij niet aanspreekt komt-ie ook NIET op mijn merrie.
Karakter vind ik ook erg belangrijk, maar zou ik nooit zwaarder laten wegen dan "passend".
Ik bedoel, dan kan ik ook een Tinker op mijn merrie zetten. No offense, maar da's een beetje zonde van m'n merrie Knipoog

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:27

ik heb helemaal niks gekozen. als ik zou kiezen de best passende. Ik kijk dan naar hoe de merrie er zelf uit ziet. Wat ik wil verbeteren. Hoe haar ouders fokken en dan kijk ik naar de hengst hoe die fokt. en sportprestaties horen er ook bij, nog belangrijker sportprestaties nakomeling als die er al zijn. Bloed moet wel aansluiten