Is ze nou drachtig of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Is ze nou drachtig of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 21:09

Brenda is gedekt en ze is tussen 9 en 12 Juli uitgerekend.
Ze is niet opgevoeld of gescand (dan leeft de dierenarts niet meer) en het is dus niet helemaal 100% zeker of ze drachtig is.

Nu dacht ik vorige week nog dat ze wel drachtig is maar vandaag werdik weer helemaal in twijfeling gebracht!

Ze zou nu dan 9 maanden drachtig moeten zijn. Er is ook helemaal niets aan haar te merken. Net met rijden was ze keisnel en ze heeft ook nog helemaal geen uier maar daar is het nog wel een beetje vroeg voor volgens mij.

Eerst even een fototje van haar super lieve hoofdje!
Afbeelding

Niet zo'n mooie foto's maar het gaat nu om de buik van Brenda. Brenda is van zichzelf al stevig gebouwd dus ik weet het echt niet!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is ons vergelijkings materiaal! Ginger die over 1 maandje is uitgerekend! Daarom worden we in twijfel gebracht Clown Ginger is zo dik!
Afbeelding

En dit was ze vorig jaar toen ze nog ongeveer even lang moest als nu. (met mn vader erop Tong uitsteken )
Ze was vorig jaar op 20 Juli uitgerekend en dit was op 5 mei dus wel meer tijd nog tot de 11 maanden dan er op de bovenste foto's tussen zit. Ze heeft echter op 8 Juli toen als haar veulentje gekregen dus het is wel ongeveer te vergelijken.
Afbeelding

Wat denken jullie?

Faniek

Re: Is ze nou drachtig of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:14

Ze ziet er inderdaad niet drachtig uit nee, maar sommige merries dragen van binnen en zie je pas vlak voor de geboorte of de laatste maand pas dat ze drachtig is.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:36

Ze lijkt me niet echt drachtig maar er zijn inderdaad merries die hun veulen erg lang verstopt kunnen houden Haha! Ik heb hier ook zoiets lopen zou drachtig moeten zijn en heeft ook wel iets buikje maar is ook een heel groot twijvelgeval Clown Als je maar weet waneer het kan komen kun je er rekening mee houden Knipoog

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:59

Ze ziet er idd niet drachtig uit.
Ik vind het persoonlijk wel gevaarlijk om niet te scannen en/of op te voelen ivm tweelingdracht. Als de merrie echt niet meewerkt, ook niet in een speciale box, dan zou ik overwegen niet meer te fokken. Maar goed dit is even offtopic.

Als ze echt drachtig is, dan zal je dan 2 weken vantevoren echt zeker weten moeten zien. Nog even afwachten dus!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:54

Hmm... net als vorige posts, ziet er niet drachtig uit

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:13

ziet er idd niet echt drachtig uit maar dat vind ik op de laatste foto ook niet en toen was ze dus wel drachtig?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 11:16

Ja, de laatste foto is vorig jaar op 5 mei gemaakt en toen heeft ze op 8 Juli een veulentje gehad!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:17

daar vind ik haar er ook niet drachtig uitzien dus het zou kunnen, is een uitwendige scan niet mogelijk? *weet niet meer wanneer dat kan*

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:19

lijkt mij niet drachtig... vooral als je kijkt naar de "hang" buik zeg maar... Op de laatste foto hangt haar buik een stuk meer dan dat hij nu doet...
Bovendien is het met latere veulens altijd erger, net zoals het bij zwangere vrouwen wel eens wil "uitlebberen" om het zo maar te zeggen, haar buik zou dus al wat eerder en duidelijker aanwezig moeten zijn dan bij een eerste dracht...

Jessay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:20

Esme_27 schreef:
Ik vind het persoonlijk wel gevaarlijk om niet te scannen en/of op te voelen ivm tweelingdracht. Als de merrie echt niet meewerkt, ook niet in een speciale box, dan zou ik overwegen niet meer te fokken. Maar goed dit is even offtopic.

Als ze echt drachtig is, dan zal je dan 2 weken vantevoren echt zeker weten moeten zien. Nog even afwachten dus!

Paarden hebben het altijd gekunt zonder tussenkomst van de dierenarts. natuurlijk zitten er risico's aan vast maar dat zit bij elke voortplanting van zoogdieren en koudbloedige!! Ook mensen ookal scan je wel.
Als ze het zeker willen weten zal de eigenaar inderdaad aan een dierenarts moeten vragen. Heheheh dierenarts met gevaar voor eigen leven achter brenda hihihihi

En trouwens ze heeft vorig jaar ook een gezond veulen ter wereld gebracht toch? fleury

Marliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:54

heej,

Echt spannend!! Ik zit met het zelfde probleem.
Weet je al iets meer? Of is ze nog steeds niks dikker geworden?

groetjes marlies

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:35

Bij mijn Tinkermerrie was het ook afwachten. Pas rond de 9 maanden, begon ze wat uier te krijgen. Echt buikig werd ze pas een paar weken van te voren (terwijl er toch een flink veulen uitgekomen is!)
Dus gewoon eventjes afwachten! Succes!

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:55

Ziet er imo ook niet erg drachtig uit. Maar ik vind haar op de laatste foto waar ze nog 2 mnd moest tot 8 Juli ook niet erg dik.
Even mijn merrie ter vergelijking; zij is eind Juli uitgerekend, maar heeft haar 2 veulens uit eerdere jaren altijd vroeger uitgepoept. Foto is begin mei genomen. Kijk en vergelijk...
Afbeelding
Afbeelding

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:59

Zoals Faniek al zei: Sommige merries dragen van binnen. Ik vind de merrie er niet echt drachtig uit zien, als ik jou was had ik haar toch laten scannen! (Ook al is dit levensgevaarlijk voor de VA Knipoog )

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:29

Uitwendig scannen kan toch nooit gevaarlijk zijn? Anders zou je er niet eens een zadel op kunnen leggen als ze zo enorm wild zou zijn lijkt me?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:48

Dat lijkt mij ook Sjen Knipoog.

Ik zou voor alle zekerheid toch even scannen... Ik vind het er ook niet erg drachtig uit zien, maar dat vind ik op de foto waar ze zeker drachtig is ook niet.. Dus ja, beetje moeilijk om te bepalen van een foto.

Marliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:58

Heej,

Mijn vzpony wordt ook niet opgevoeld of gescand als er iets inzit komt het er vanzelf wel uit toch.. Knipoog

groetjes marlies Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:22

maar dat is niet echt eerlijk voor demerrie. die moet extra worden bijgevoerd, de training moet worden vermindered etc. beetje jammer dat je je merrie overvoert terwijl er niets inzit. en al die onzekerheid.. brr nee niets voor mij. Knipoog
gewoon even van buiten laten scannen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 12:41

Het is nogsteeds niet zeker maar ik denk dat ze misschien toch wel een veulentje gaat krijgen.
Ik rijd wel gewoon maar wel met beleid en de gedachte dat ze drachtig is. Vandaag lekker buiten gereden maar bijna alleen stap en ze doet het heel vrolijk met dr oortjes naar voren.

Brenda is mijn verzorgpony en de eigenaar zal haar neit laten scannen dus ik heb daar niets over te zeggen.

We hebben haar wel gisteren bij de hengst gehouden maar ze had geen interesse, we hebben haar nog niet hengstig gezien namelijk.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:52

Ik zou zeggen gewoon even laten scannen of opvoelen.
Wij hebben ook een merrie die 18 juli is uitgeteld en iedereen die bij ons kwam zei dat ze niet drachtig was. Gisteren kwam de DA bij mijn pony en die heeft haar meteen even opgevoeld en ze is dus wel drachtig!!

En dat je haar nog niet hengstig hebt gezien zegt niet zoveel, sommige merries zijn daar heel sluw in en laten dat op geen enkele manier zien.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:30

heb je haar vorig jaar hengstig gezien? zoja dan weet je hoe ze is als ze hengstig is.
mijn merrie kun bv beter laten staan als ze hengstig is!die mag je dan apsolute niet aan raken.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:53

Anders kun je misschien bloed laten testen? Dan hoef je er niet "in" en heb je toch zekerheid...

Jessay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:51

Ik denk dat fleury net zoals andere verzorgers op dit topic er gewoon niet over hebben te zeggen of er gescant mag worden vandaar dat ze jullie mening vragen!! Jullie kunnen wel zeggen toch scannen maar dat kan zij niet doen want het is haar pony niet.

En ik ben het eens met marliess als er iets inzit komt het er wel uit.
En je merkt het vanzelf wel als je pony meer behoefte heeft aan voer en dan kun je gewoon gaan bijvoeren en volgens mij wordt er al niet intensief opgereden dus is dat ook geen probleem.

We zien het vanzelf wel fleury over twee maandjes toch??? Haha!

Marliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:23

heej,

dat klopt ja er wordt niet super intensief op mijn vzpony gereden..
En eten krijgt ze ook meer dan genoeg.. misschien zelf een beetje teveel Tong uitsteken (vandaar dat ik dacht dat het ook een grasbuik kon zijn).
Ze moet nu nog 1,5 maand ofzow.. dus ik stop gewoon over 2,3 weken met galloperen.. heel intensief wordt ze toch nooit gereden dus dat zal geen probleem zijn.. en dan zie ik wel of der wat uitkomt.. Haha!

groetjes marlies

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:19

Jessay schreef:
Esme_27 schreef:

Paarden hebben het altijd gekunt zonder tussenkomst van de dierenarts. natuurlijk zitten er risico's aan vast maar dat zit bij elke voortplanting van zoogdieren en koudbloedige!! Ook mensen ookal scan je wel.
Als ze het zeker willen weten zal de eigenaar inderdaad aan een dierenarts moeten vragen. Heheheh dierenarts met gevaar voor eigen leven achter brenda hihihihi

En trouwens ze heeft vorig jaar ook een gezond veulen ter wereld gebracht toch? fleury

Ja en in het wild stierven die merries er dan ook gewoon aan. Ik zou werkelijk niet weten waarom je dit soort risico's bewust zou nemen als dit tegenwoordig niet meer nodig is. Uiteraard kan een bevalling altijd fout gaan, maar om nou maar te roepen dat ze het in het wild ook kunnen redden... Lips are sealed Sorry maar ik vind het niet een doordachte manier van fokken. Een bevalling van vorig jaar zegt helemaal niets over de volgende bevalling trouwens.

Maar goed, even ontopic; hoe ziet ze er nu uit? Ben toch wel erg benieuwd of er nou iets in zit of niet