Waarde van 3- jarige ruin OO Seven x Sultan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Waarde van 3- jarige ruin OO Seven x Sultan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:14

Hoi, wat vinden jullie van de afstamming OO Seven x Sultan?

Afbeelding

Sorry, is niet de meest duidelijke foto... Ik ben nu 1 x bij deze 3-jarige ruin wezen kijken. Hij is onbeleerd. Binnenkort ga ik een tweede keer kijken want ik denk dat dit wel eens mijn nieuwe paard kan zijn Bloos

Wat vinden jullie een nette prijs voor dit paard?

Ik zoek echt een allround paardje, om mee te buitenritten en in de toekomst was dressuur-wedstrijden te gaan rijden en misschien ook wel wat te springen. Ik denk dat dit paard daar best geschikt voor kan zijn.

Meer foto's van dit paard op:
http://www.mijnalbum.nl/Album=L3IZA3IW

miisshOrse

Re: Waarde van 3- jarige ruin OO Seven x Sultan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:16

ik denk niet meer als 3500 euro?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:22

Nou zou zomaar ook 12000 euro kunnen zijn, of misschien wel 20000 of ehm 7500 euro. Kan je zo niet zien.
Ik denk wel dat ie duur is voor wat jij ermee wilt doen? Of zit ik er naast.

Het is maar net WIE en WAAROM hem verkoopt... wat zijn de toekomstverwachtingen? etc etc

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:24

Allereerst vind ik het bloed best aansprekend. Hoewel ik zelf niet zo weg ben van OO-seven (stekerig voorbeen) vind ik Sultans altijd wel leuke paarden.
De kleur heeft ie mee, alleen hij lijkt me wat klein? Kan ook vertekend zijn door de foto's. Ik kan zo op de foto niet zien of ie mooi kan lopen. Uitgaande dat dit ok is denk ik dat je moet denken aan iets van 4000 euro (hij is immers ook onbeleerd).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:31

Hij lijkt inderdaad wel te klein gebleven...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:14

Afbeelding

Ik ga mee met bovenstaande reacties over het klein ogen. Verder denk ik dat haar voorhand wat achtergebleven is in vergelijking tot haar achterhand op deze foto dan. Ze heeft wel een mooie lange schoft, wat kortgelijnde rug, maar wat misschien makkelijk bij elkaar te rijden is. Ik vind haar hals wel wat kort en iel tonen, maar dat wordt nog wel wat met bespiering.

Kleur en aftekeningen heeft ze mee, van de zijkant een mooi hoofdje, van voor wat lomp.

Kijk weet je wat het is, elk paard heeft wel wat minpunten, maar je moet het zelf tot een pluspunt maken. Ik denk dat het best wat gaat worden. Bespiering, goede poetsbeurt en wat duidelijkere fotos doen al veel meer met dit paardje. Prijs ligt natuurlijk aan de definitieve keus... het is maar wat je ermee wilt Knipoog

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:18

Sjappie schreef:
Ik kan zo op de foto niet zien of ie mooi kan lopen. Uitgaande dat dit ok is denk ik dat je moet denken aan iets van 4000 euro (hij is immers ook onbeleerd).

Ik vind 4000 veel te veel voor een onbeleerde, te klein gebleven ruin....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:30

Dat ligt weer aan je eigen verwachting. Ik kocht een veulen en als driejarige bleek hij veel te klein. Een contango x Saluut x Master. Zijn naam: NEW TANGO.
Verkocht voor heel wat meer dan die 4000 euro via 2 commissionairs, maar ook wel een heel goed beestje. 1.58m.
Hij was later met Robert Dover in de finale van de 5 jarigen in Arnhem en loopt al een tijdje Grand Prix en traint bij Sjef.

Zo zie je maar, het is maar net wat iemand zoekt. Een echt goede is altijd geld waard...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:50

ja, maar er is op dit moment zoveel te koop, en ik heb het idee dat veel verkopers echt het guldenteken hebben omgewisseld voor het euroteken. Het is vaak echt niet realistisch...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:12

Absoluut waar. Dat is het ook: een paard is alleen maar waard wat de slager voor de kilo's geeft. Al het overige is wat een gek ervoor geeft....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:29

Zwarte kleur is commercieel, ruin is commercieel.
Voor jouw soort gebruik kan je best voor 4.000 euro een leuk paard vinden, echt wel.

Of deze voor dat geld te koop is? Als hij 1.70m. groot is en sportwaardig kan lopen waarschijnlijk niet helemaal, maar voor een paard van een 1.62m. is dat een hele nette prijs.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:33

Ik denk dat idd. voor elk paard een bepaalde markt is, en dat de prijs vooral bepaald wordt door de klant, deze heeft op het moment zoveel keus.
Dus weer even on-topic. Wat wil de TS zelf uitgeven aan een paard ?

Voor 4000 kun je ook een leuke beleerde ruin kopen denk ik...ik blijf het een te hoog bedrag vinden ( is wel bijna 9000 gulden voor een onbeleerde ruin... maargoed omrekenen mag niet meer Knipoog

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 16:28

Dees schreef:
Zwarte kleur is commercieel, ruin is commercieel.
Voor jouw soort gebruik kan je best voor 4.000 euro een leuk paard vinden, echt wel.

Of deze voor dat geld te koop is? Als hij 1.70m. groot is en sportwaardig kan lopen waarschijnlijk niet helemaal, maar voor een paard van een 1.62m. is dat een hele nette prijs.

Een ruin lijkt me juist goedkoper dan een merrie toch?

Hij is nu 1,62, al vond ik hem kleiner tonen; beide ouders zijn 1,68-1,70 en aangezien hij pas net 3 is zal hij nog wel 1,65 worden denk ik..

Ik vind 1,60-1,65 wel een mooie maat. En wat hier verder genoemd word herken ik wel. Maar ik was opzoek naar een wat compacter paard, ik vind zelf paarden in een wat vierkant model leuker dan rechthoekig... En zoals al genoemd werd: voor mijn soort gebruik zal hij prima geschikt zijn.

Als ik zo jullie prijzen lees kan ik hem maar beter meteen kopen... de vraagprijs is namelijk lager: 3000 euro. Van 't weekend ga ik weer kijken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:40

Ik zou er ook zeker niet meer dan 3000 euro voor geven. Het belangrijkste van je paard is dat deze gezond is. Laat hem bij aanvang van de koop wel nog even keuren! Het karakter van het paard is ook zeer belangrijk. Zeker als je zelf wat minder ervaren (?) bent, is een fijn, eerlijk en meewerkend karakter een pre. Je hebt niets aan een etter.
Verder vind ik de ruin niet echt aan de maat. Misschien komt dat nog, een ruin groeit immers nog een paar jaartjes door. Wie weet bereikt hij inderdaad nog wel de 1.65, zo aan de hoogte van zijn ouders te zien. Kleur is natuurlijk mooi, maar dat is eigenlijk het minst belangrijke. Hoe zijn de gangen? Vanaf een foto kun je dit nooit beoordelen of inschatten. Zijn de ruim, regelmatig, een voldoende actief voorbeen en achterbeen. Dit laatste wordt wel eens over het hoofd gezien. Ookal heb je er misschien geen grote plannen mee, een paard moet gewoon correcte gangen hebben. Qua bouw vind ik hem vrij beknopt. Een korte rug (alhoewel dit niet in zijn nadeel hoeft te werken), een wat onderontwikkelde voorhand en een arm bespierde hals. Dit laatste zal vrij veel veranderen wanneer het paard in training genomen wordt. Verder vind ik er wel een pittig koppie op zitten. Mijn advies, wanneer je tot de koop van dit paard wilt overgaan, om er zeker van te zijn dat het dier gezond is, hij goed tussen de oren is en over correcte gangen beschikt.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:56

Oh ja. En als je dit weekend gaat kijken laten ze hem dan alsjeblieft niet met de zweep onwijs ophitsen. Met de staart in de lucht loopt bijna (ja bijna) elk paard mooi. Onder het zadel kan het dan best wel slappe was zijn. Gewoon lekker ontspannen laten draven, dan zie je wel of er gangwerk in zit.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:05

3000 is IMO ook meer dan genoeg! Vooral als hij ook nog onbeleerd is. Is er niet mee geknoeit? Als het al eens 'geprobeerd' is, kun je er veel last van krijgen ( vooral als het niet gelukt is)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:22

3000 is allen maar meer als genoeg als hij niet apart kan lopen, als hij heel apart kan lopen is deze niet te klein hoor.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:25

LuvdaTossa schreef:
3000 is IMO ook meer dan genoeg! Vooral als hij ook nog onbeleerd is. Is er niet mee geknoeit? Als het al eens 'geprobeerd' is, kun je er veel last van krijgen ( vooral als het niet gelukt is)

Daar zat ik ook aan te denken ja. Maar ja hoe kan je dat na gaan? De verkoper vertelde dat er nog niet mee begonnen was. Maar dat is ook geen garantie.
Wel lijkt het een goed karakter te hebben. Heel sociaal ingesteld naar mensen, nieuwsgierig, braaf aan de hand en laat zich weer gemakkelijk pakken uit de bak. ik kon hem overal aanraken zonder stress.

Mireille1970 schreef:
3000 is allen maar meer als genoeg als hij niet apart kan lopen, als hij heel apart kan lopen is deze niet te klein hoor.

De gangen vond ik er heel netjes uitzien (en daarbij werd hij niet met een zweep opgehitst, maar bedankt voor de tip!). Hij zette zijn achterbeen er in ieder geval mooi onder.

Ik wil ook nog wel wat van de prijs af zien te krijgen. Zeker omdat ik hem ook klinisch en rontgenlogisch wil laten keuren wat toch in verhouding met de vraagprijs erg veel geld is.

Dat z'n voorhand onderontwikkeld is dat kan ik er niet uithalen van de foto [maar daarom vroeg ik jullie mening natuurlijk Knipoog] Ik loop al wel jaren rond tussen de paarden hoor, maar dit wordt mijn eerste eigen paard. Zoveel kijk heb ik er ook weer niet op, in mijn ogen is z'n bouw redelijk goed al is hij wat aan de volle kant (erg rond buikje). Hij stond in mijn ogen in ieder geval goed op zijn benen, mooi droog. En heeft duidelijk veel vertrouwen in de mensen en is sociaal met andere paarden wat ik erg belangrijk vind!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:33

Mireille1970 schreef:

Volgens mij zijn ze bij jou al snel niet te klein Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:04

Wat zit er nog meer achter? Puur ter nieuwschierigheid, weet je ook evt. predikaten/moederlijn e.d.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:40

Nou jammer genoeg heb ik de namen van z'n papier niet opgeschreven... En natuurlijk ben ik de naam van de merrie vergeten Slapen Als Ik weet dus alleen nog dat de vader van de merrie Sultan is, maar de verdere merrielijn niet. Dat houden jullie van me te goed.

Hij had het er alleen over dat het een 'sterruin' was... ik wist niet dat ze dat ook bij ruinen gebruikten; bij een ruin vind ik dat maar een loze term..

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:43

Je kan hem nu niet goed zien, maat er zijn ook genoeg paarden die onbeleerd zijn die te koop staan voor 9000 euro.
Ik vind hem een beetje klein en buikerig

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:44

Zo tezien op de foto dan he

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:45

VValar schreef:
Mireille1970 schreef:

Volgens mij zijn ze bij jou al snel niet te klein Knipoog

Een aparte kent geen maat, geen kleur...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:56

Javayo schreef:
Hij had het er alleen over dat het een 'sterruin' was... ik wist niet dat ze dat ook bij ruinen gebruikten; bij een ruin vind ik dat maar een loze term..

Is ook een loze term voor een ruin, maar zegt wel wat over de bewegingen.
Alleen... als het dier 3 jaar oud is in 2005 (het was toch een V-tje?), naar welke keuring is die man dan geweest? of is deze voor de hengstenkeuring gebracht?

€ 3.000,-- is een nette prijs, het is ook een prijs waarmee je eigenlijk met 'slechts' een klinische keuring kan volstaan. En als je dan bedenkt dat het dier zwart, ruin en dressuurgefokt is... poeh, neem iemand mee die goed verstand van paardengezondheid heeft. Ik vind hem eigenlijk te goedkoop voor de streek waarin jij woont... Het kan best zijn dat je gewoon een eerlijke koop treft hier, maar weer wel alert....

(ja een ruin is voor de sport gewilder en daarom ook duurder dan een merrie, raar maar waar)