Help een leek! Kan mijn merrie nog ster worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Help een leek! Kan mijn merrie nog ster worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:03

Zoals de titel al zegt ben ik een ontzettende leek op het gebied van de fokkerij. Toch vind ik het erg intressant worden en wil er graag meer over weten.

Mijn merrie is helaas afgekeurd voor de sport (knie-blessure) en dit komt dan ook niet meer goed. Inmiddels staat ze heerlijk in de wei te genieten van een jaar rust maar als het volgend jaar nog steeds goed gaat (of nog liever, nog beter) wil ik graag een veulen met haar gaan fokken. Het is een erg goede merrie en ik vind het leuk dus zou zonde zijn. Nou ben ik op het gebied van fokken een ontzettende leek dus ben me inmiddels aan het orienteren. Maar wou graag weten of mijn merrie nog ster zou kunnen worden.

Ik heb inmiddels wel begrepen dat je haar voor moet stellen aan het stamboek en dat ze haar dan gaan beoordelen en dat dit ook nog op latere leeftijd kan. Maar nou kan ze natuurlijk niet meer fatsoenlijk lopen (draven/galloperen) en al helemaal niet springen. Is dit een probleem in de keuring? kan ze dan niet opgenomen worden in het stamboek? of helemaal niet?

Haar prestaties in de sport zijn met de vorige eigenaresse zz-zwaar en met mij junioren en zz-licht.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ze is wel al bijna 13 maar heeft al eens een veulen gehad maar wat ik daarover begrepen had is dat deze overleden is.

Margo

Re: Help een leek! Kan mijn merrie nog ster worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:42

Helemaal niemand??

Ze is zelf trouwens FerroXGurioso

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:44

Sorry, ik heb hier ook geen verstand van Bloos

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:52

Tot zover ik weet; Is exterieur, beweging en vrij springen belangerijk voor de stamboekopname. Zo als ik lees mag je merrie ook niet springen en loopt ook niet meer goed.

Voor de ster moet je merrie voor 2 van de 3 kenmerken ( exterieur,beweging,vrij springen) minimaal 140 punten scoren en daarbij moet ze voor exterieur minstens 68 punten en voor beweging minstens 60 punten hebben behaald.

Dus ik denk dat je niet veel kans maakt...omdat ze 2 onderdelen niet kan afleggen.... Is wel heel jammer..

Veel succes er mee.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:55

Zoals angellove al zegt kijken ze ook naar de beweging.
Je kan alleen wel kiezen of je alleen wilt vrij bewegen of ook wilt vrijspringen.
Als ze kreupel is kom je dus niet veel verder.

Is ze wel in het stamboek opgenomen of staat ze nog in het veulenboek?

Met een stamboekmerrie kun je ook fokken, al blijft het ster-predikaat dan wel mooier.

Ik heb ook gefokt met mijn stamboekmerrie want die kwam 2 puntjes tekort voor het ster-predikaat. En er is zeker een heel mooi veulen uitgekomen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:59

miisshOrse schreef:
Sorry, ik heb hier ook geen verstand van Bloos

Zover deze nuttige bijdrage

Vrij springen is een optie geen verplichting. Jouw merrie is zz zwaar geweest en daarom ook vrij gesteld (optioneel dus) van beweging. Je merrie hoeft dus alleen nog op exterieur bekeken te worden. Als je een dierenarts verklaring kan overleggen dat de blessure NIET genetisch of geboren afwijking is, dan kun je haar op stand laten bekijken. Dit laatste kan dus ook als een merrie geen sportprestatie heeft.
Dit kun je ook allemaal na lezen in het boekje wat bij de laatste ids zat. Hier moet je lid van zijn/ worden wil je meedoen aan keuringen en/of met haar fokken. Hierin zat ook een formulier waarmee je haar kan opgeven voor de keuring voor aankomende seizoen. Dit is ook allemaal na te lezen op de site van het kwpn.

Verder adviezeer ik je de komende tijd veel te gaan lezen over hengsten, merries, bloedlijnen, fokken en alles daarom heen. Lees veel topics op Fa, kraamstal en diverse boeken. Zodat je je kan orienteren en inlezen in een hoop dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:03

www.kwpn.nl , dan op kwpn in het menu klikken, dan op fokkerij, dan op merrieselectie en op stamboekrichtlijnen, daar staat duidelijk het predikaat en keuringsgebeuren uitgelgd.
Is het sportpredikaat voor deze merrie al wel aangevraagd?
Ze voldoet ruimschoots aan de criteria.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:07

Ik zou haar dan nu wel dit jaar voorstellen Margo, nu heeft ze nog wat spieren.
Van een jaar wei worden ze meestal niet mooier.

Wel leuk dat je hebt besloten om met haar te fokken,
ik had het er laatst toevallig met mijn moeder nog over toen zij vertelde dat het niet zo goed ging met jouw merrie. Is toch een heel interessante merrie voor de fok Ja

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:17

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dooozzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:09

Fijn dat het een merrie is zodat ze een nieuwe carriere kan starten, nl die van fokmerrie! Waarom wil je eigenlijk een jaar wachten met haar te laten dekken? Of is het nog een te grote belasting voor haar knie als ze straks met een dikke buik zou lopen? En Janna vraagje: Geldt voor alle merries met het sportpredikaat dat ze vrijgesteld zijn van beweging? Ook als ze ''nog maar" Z2 zijn? Ik zit namelijk met een soortgelijk geval.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:10

Ja bij het sportpredikaat zijn ze vrijgesteld van beweging.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:35

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:47

Sammie schreef:

Verder adviezeer ik je de komende tijd veel te gaan lezen over hengsten, merries, bloedlijnen, fokken en alles daarom heen. Lees veel topics op Fa, kraamstal en diverse boeken. Zodat je je kan orienteren en inlezen in een hoop dingen.

Ik adviseer je juist niet teveel hier te lezen, maar de keuringen af te gaan en veel paarden te gaan bekijken. Landelijke wedstrijden af en met veel fokkers praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:48

Ik zou haar ivm de blessure toch wel laten prokken als dat mogelijk is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:43

Sammie schreef:
Je merrie hoeft dus alleen nog op exterieur bekeken te worden. Als je een dierenarts verklaring kan overleggen dat de blessure NIET genetisch of geboren afwijking is, dan kun je haar op stand laten bekijken. Dit laatste kan dus ook als een merrie geen sportprestatie heeft.

Om 68 voor exterieur te halen moet ze nog altijd stap en draf aan de hand laten zien. Dit staat los van het cijfer voor bewegen, maar hoort bij het cijfer voor ext. Als ze niet goed loopt kunnen ze dit niet beoordelen. Ster worden lijkt me dan niet kunnen.
Als je een dierenarts verklaring kunt laten zien dat het geen aangeboren afwijking is kan de merrie wel stamboek opgenomen worden. Er staat (stond iig vroeger) nergens dat ze dan ook ster kan worden

(puur theoretisch, ken geen voorbeelden, misschien iemand anders een voorbeeld van een merrie die zo toch ster is geworden?)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:34

Je kan het altijd uitproberen, verder voor de fok maakt het niet echt veel uit. met een veulen boek (vb) kan je ook gewoon fokken en aangezien je merrie een goede sportcariere heeft gehad lijkt me dat ook al een goede achtergrond.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:50

Sjuimpje schreef:
Ik zou haar dan nu wel dit jaar voorstellen Margo, nu heeft ze nog wat spieren.
Van een jaar wei worden ze meestal niet mooier.

Wel leuk dat je hebt besloten om met haar te fokken,
ik had het er laatst toevallig met mijn moeder nog over toen zij vertelde dat het niet zo goed ging met jouw merrie. Is toch een heel interessante merrie voor de fok Ja

Ja ik wou haar dan ook zoiezo dit jaar voorstellen. Ze staat al een half jaar stil maar er zit nog redelijk wat spieren op (of het is in vet veranders kan ook haha) maar ze ziet er nu nog wel redelijk uit dus ga ik zeker snel achteraan... Ga zo de ids even pakken dat boekje lezen wat erbij zat.

Maar ze is zeker intressant voor de fok! denk dat er mooie veulens uit kunnen komen maar je weet het natuurlijk nooit.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:52

dooozzz schreef:
Fijn dat het een merrie is zodat ze een nieuwe carriere kan starten, nl die van fokmerrie! Waarom wil je eigenlijk een jaar wachten met haar te laten dekken? Of is het nog een te grote belasting voor haar knie als ze straks met een dikke buik zou lopen? En Janna vraagje: Geldt voor alle merries met het sportpredikaat dat ze vrijgesteld zijn van beweging? Ook als ze ''nog maar" Z2 zijn? Ik zit namelijk met een soortgelijk geval.

Ik wil haar nog een jaartje extra geven om bij te komen. Op dit moment heb ik geen zicht over wat de belasting in de wei voor reactie heeft op haar knie. En als ik haar nu laat dekken en d'r knie houdt het niet vol heb ik straks een drachtige merrie met een veulen in d'r buik die niet meer kan lopen. Neem liever het zekere en dan kan ik ook nog even sparen.. Knipoog Knipoog

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:54

Iedereen heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen ga zo eens de ids nog eens doorspitten en dan kijken of we d'r voor de keuring kunnen krijgen!
Zal jullie op de hoogte houden! THX!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:14

pandabeertje schreef:
Je kan het altijd uitproberen, verder voor de fok maakt het niet echt veel uit. met een veulen boek (vb) kan je ook gewoon fokken en aangezien je merrie een goede sportcariere heeft gehad lijkt me dat ook al een goede achtergrond.

Hoe zit dat dan precies. Een veulenboek merrie met een kwpn-erkende hengst levert toch een gewoon A-register veulen op?

Maar je moet geloof ik niet met willekeurige hengsten gaan fokken (niet erkend)?

En is dat sterpredikaat dan verder zo zaligmakend? Fok je voor jezelf, of wil je een commercieel produkt fokken?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:18

germie: een veulenboek merrie met een kwpn Stb hengst wordt gewoon veulenboek, geen reg. A
Met een niet kwpn erkende hengst krijg je Reg A (ook met een stb merrie)

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:01

Ik denk dat jouw merrie zomaar ster kan worden, alleen al n.a.v. haar sportprestaties. Gewoon inschrijven en gaan!!!!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:16

Nicole288 schreef:
germie: een veulenboek merrie met een kwpn Stb hengst wordt gewoon veulenboek, geen reg. A

Inderdaad.
Toen ik mijn ruin kocht was zijn moeder ook nog niet in het Stb (stamboek) opgenomen. Ze was dus nog een Vb (veulenboek) merrie.
Haar veulens waren gewoon in het Veulenboek ingeschreven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:34

pandabeertje schreef:
Nicole288 schreef:

Inderdaad.
Toen ik mijn ruin kocht was zijn moeder ook nog niet in het Stb (stamboek) opgenomen. Ze was dus nog een Vb (veulenboek) merrie.
Haar veulens waren gewoon in het Veulenboek ingeschreven.

Dus een veulenboek merrie met een kwpn hengst levert veulenboek nakomeling op met vol papier die je later weer gewoon op kunt laten nemen in het stamboek?

Dus mocht je merrie niet opgenomen worden, dan is er dus nog geen man overboord. Wel sportpredikaat aanvragen natuurlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:39

Ja dat is geen probleem. VB x GGK hengst = VB. De moeder van mijn merrie is ook vb, is ook nooit voor gebracht en is vorig jaar prestatie geworden. Totaal geen man overboord bij VB, maar ik zou het wél proberen als ze sport(dr)predikaat heeft en hoger is dan 1.60.

edit: typfoutje.