Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke1

Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 22:29

Hoi, ik zal de situatie even uitleggen.
Ik heb mijn merrie nu ongeveer 3 maanden, en ik zou er heel graag een veulen van willen (dit wel om te verkopen), ze is 14 en ze heeft nog geen veulens gehad.Dus het is wel noodzakelijk dat het liefst zo vlug mogelijk gebeurd! Nu staat er op stal een hengst, hij is niet gekeurd maar heeft toch een goede vaderlijn: zijn vader: pavarotti van helle en de vader van zijn moeder balsflug! Voor mij is het geen probleem dat mijn veulen geen papieren heeft, maar een handelaar die ik vaak zie zegt dat dit veulen alleen geschikt is voor de slacht omdat tegenwoordig niemand meer een paard wil zonder papieren. Wat vinden jullie hiervan: moet een veulen echt perse papieren hebben om aan een gewone recreatieruiter verkocht te worden?
Groetjes

Sosha

Re: Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:37

Ik zit niet in de handel, maar heb idd van fokkers begrepen dat een papierloos veulen echt niks opbrengt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:57

Voor ieder budget moet er een paard zijn. Dus waarom zou je het niet doen. Wie weet komt er een topper uit. Er zijn ook mensen die het papier niet intresseren, maar het paard wel.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:01

Als je een veulen fokt om te verkopen zal ik zeker een gekeurde hengst uitzoeken. De veulenprijzen zijn al schikbarend laag (voor de normale paarden) Voor veulens zonder papieren wordt verkopen nog veel moeilijker.

Als je het veulen puur voor je zelf zou fokken, je geen waarde hecht aan papieren en hem niet wil verkopen maar gewoon een leuk paard wilt hebben dan zou je een niet gekeurde hengst kunnen gebruiken.

Zelf zou ik een gekeurde hengst nemen en ik weet niet wat voor een papier (en prestaties) je merrie heeft maar als je een veulen gaat fokken om er aan te verdienen door hem als veulen te verkopen dan zou ik er wel goed over nadenken. Er worden elk jaar (te) veel veulens geboren en vaak haal je de kosten er niet uit doordat er te veel aanbod is en de prijzen schikbarend laag in verhouding tot het dekgeld.

Als je een veulentje fokt omdat het je gewoon hartstikke leuk lijkt en niet voor het geld dat maakt het natuurlijk niet uit. Maar het brengt ook risico`s met zich mee en als je het veulen dan niet wilt houden.....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:03

Ik zou het niet doen,
er staan elk jaar zo enorm veel veulens te koop.
Kopers selecteren dan bij welke ze gaan kijken, een paard met een vol papier heeft dan zeker een pré.
Aangezien jij het dier wilt verkopen zul je toch een commercieel interessant veulen moeten proberen te fokken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:04

alleen geschikt voor de slacht omdat er geen papier bij zit : is een groot woord. en complete onzin.
je kunt je wel afvragen wat de meerwaarde is om je merrie te dekken....
puur om een jong veulen te zien kun je ook naar een fokkerij/merriehouder gaan.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:05

Als je het veulen aanhoudt en op latere leeftijd wilt verkopen is het minder een probleem dat hij geen papieren heeft. Als het dan een fijn paard is onder het zadel dan hebben mensen meer zekerheid en zal de verkoop minder een probleem zijn.
Als je voordelig bij deze `wilde` hengst kunt dekken kun je het altijd proberen. Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:33

bij een niet goedgekeurde hengst loop je meer risico. Het sperma is waarschijnlijk nooit gecheckt, en een hengst die niet geleerd heft om rustig te dekken, kan een beschadiging maken bij de merrie.
Waarom is deze hengst met zo'n afstammeling niet goed gekeurd? weet je dat? misschien heeft hij wel een nare afwijking.

Als je het veulen wilt verkopen kun je beter een goedgekeurde hengst gebruiken, er zijn ook hengsten die niet al te veel dekgeld kosten, en je veulen is direct zo'n 1000,- meer waard ongeacht bouw, kleur, afstammeling.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 10:02

Kijk ik heb mijn bedoeling niet zo duidelijk uitgelegd denk ik. Ik wil nu een veulen van haar omdat ik later als ze niet meer goed te been is of het wordt al minder ook een veulen van haar wil dat ik wil houden. Maar omdat ze nog nooit gedekt is geweest moet ik het wel zo vlug mogelijk doen voor dat ze te oud is. Nu ja mijn merrie moet normaal papieren hebben maar ik heb ze er niet bijgekregen (ik had haar brandmerk niet gezien door de wintervacht). Ik ben al 3 maanden aan het uitzoeken hoe ik terug aan de papieren kan komen.Veel zeggen dat het hopeloos is maar ik heb een tip van iemand gekregen die ik toch nog moet gaan uittesten.

@ Issy: deze hengst is nooit goedgekeurd omdat de eigenares zich daar niet zo intresseerde. Hij heeft nog nooit niet gedekt. De hengst is al 7 jaar van haar, hij is daar geboren. Ik ken hem en hij is een hengst uit de duizend.Inderdaad ik weet niet of hij rustig dekt want hij heeft het nog nooit gedaan.

@silloouuhh: ja ik kan ze nogal voordelig laten dekken, de dekking zelf gaat me niets kosten maar wanneer ik het veulen verkoop is de helft voor haar en de helft voor mij. Dus de kosten zijn ook fifty fifty.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:01

als je een niet goedgekeurde hengst er op doet zou ik zeker wachten tot het veulen wat ouder is (is je merrie een paar of pony?? Verward )
verkopen is trouwens niet altijd hopeloos maar het risico dat het veulen uiteindelijk bij de slager beland is gewoon groter.

ik heb persoonlijk liever wel een paard met papier maar mijn moeder heeft een heel goed dresuur paard gekocht die toch echt een "ongelukje" was en die nou ZII loopt.
kennisen van ons hebben ook een paard zonder papier en die vind ik persoonlijk ook echt een topper Haha!

Wij hebben een keer voor de lol aan een DA gevraagd of het risico groter was als je een oudere merrie liet dekken die nog nooit een veulen heeft gehad, hij zij dat het helemaal niets uitmaakte of ze eerder een veulen hebben gehad. hun instint zorgd er voor dat ze alles al weten, wel moet je goed op de conditie van je paard/pony letten als zij straks ouder is.

ook nog een oplossing: kun je geen regeling met de eigenaar van de hengst treffen?? als jullie samen de winst delen kunnen jullie toch ook samen de kosten delen?? misschien word het dan wat makkelijker om het veulen tot zijn derde te houden Haha!

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 14:59

@ knolliepower: het is een paard en ik denk niet dat ze wilt dat we het houden tot ze drie jaar ofzo is. Omdat zij zelf ook al 6 paarden heeft en ik ga nog naar school en een veulen heeft veel aandacht nodig. Ik heb ook niet veel tijd met het school dan en ik moet nog 1 keer in de week gaan werken voor mee mijn paard te onderhouden. Dus een veulen houden is nog niet echt een optie. Mjah maar het instinct zal ze wel hebben als ze ouder is maar dan zijn er meer risico's. Er staat een paardje op stal en die kon op haar 16 niet meer gedekt worden omdat ze te oud was en er te veel risico's aan verbonden zijn.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:47

Ik zou dit niet doen.
Het verkoopt gewoon erg moeilijk, en je krijgt er amper wat voor .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:09

Ik zou het echt niet doen. Als je merrie wel papieren heeft, zet er dan een ggk hengst op of erkend. Zo is het veulen ook veel makkelijker te traceren en als je het echt in de planning hebt om het te verkopen kun je dat beter mét papieren doen dan zonder.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:49

Anneke1 schreef:
@ knolliepower: het is een paard en ik denk niet dat ze wilt dat we het houden tot ze drie jaar ofzo is. Omdat zij zelf ook al 6 paarden heeft en ik ga nog naar school en een veulen heeft veel aandacht nodig. Ik heb ook niet veel tijd met het school dan en ik moet nog 1 keer in de week gaan werken voor mee mijn paard te onderhouden. Dus een veulen houden is nog niet echt een optie. Mjah maar het instinct zal ze wel hebben als ze ouder is maar dan zijn er meer risico's. Er staat een paardje op stal en die kon op haar 16 niet meer gedekt worden omdat ze te oud was en er te veel risico's aan verbonden zijn.

die risiscos zijn er ook als ze al een paar veulens heeft gehad hoor, dus een veulen nemen om je merrie ervaring op te laten doen is totaal zinloos Tong uitsteken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:51

Dis is inderdaad geen enkele reden om er nu mee te gaan dekken Anneke,
het geeft geen enkele garantie namelijk.

_Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:55

zolang het veulen en de merrie maar gezond zijn dan is het toch goed, lijkt mij

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 06:35

_Sheila_ schreef:
zolang het veulen en de merrie maar gezond zijn dan is het toch goed, lijkt mij

Waarom goed?? Dit veulen komt er alleen voor de eigenaar van de merrie. Ze wil niet een veulen grootbrengen alleen een veulen fokken. De eerste maanden kunnen moeder en kind het land op en iedereen die langskomt denkt: ach, hoe schattig. Maar het moet wel voor de winter de handel in.
Komt op een paardenmarkt terecht, wordt aan een oostblok handelaar verkocht, staat 3 dagen zonder water op een vrachtauto..... en komt uiteindelijk in de salami terecht.

Al dit dierenleed omdat de eigenaar zo graag wil zwijmelen met een veulentje. Aan het beestje zelf wordt absoluut niet gedacht, dat zal ze worst( letterlijk) zijn.

Er zijn meerdere, soorgelijke topics en iedere keer verbaas ik me over het gemak waarop deze worstfokkers over levende dieren beslissen.

Dus Anneke1: een vergissing is menselijk, maar denk er wel van te voren over na.
Zeg niet over een paar jaar: Ich habe es nicht gewusst!!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:03

Fokken met een merrie zodner papier en een hengst zonder papier is idd fokken voor de worst, zeker als je het veulen niet wilt houden.
Ik zou het niet doen.

Ik vermoed dat je merrie geen papieren er bij heeft omdat ze afgekeurd is voor de sport. IPV naar de slacht is ze in de handel terecht gekomen. Dit gebeurdt zeer vaak. De kans dat je het papier erbij krijgt is zeer klein.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:36

niet doen!!
zomaar "even" een veulen fokken... Verward
de paardenmarkten staan vol met dit soort veulens
ze eindigen veelal op (slacht) trantsport naar het buitenland
is dat het allemaal waard Verdrietig
1 zomer plezier voor je veulen dan mogelijk een leven vol ellende
en verder...
weet je zeker of jou merrie rontgenologisch goed is
of die hengst dat ook is?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:55

Ik heb ook een nakomeling van een hengst die(nog) niet goedgekeurd is. De fokker er van heeft wel goed bekeken of de combi kan. En er is een erg leuk paard uitgekomen. Hij heeft de hengst nu meerdere malen gebruikt. En ik mag zeggen dat de nakomelingen meer dan gemiddeld goed zijn. En ze zijn ook voor geen kattepis verkocht. Er zijn zat mensen die een dier zonder papier kopen. (je krijgt trouwens een blauw papier) Maar je zal denk ik wel minder krijgen dan met een goedgekeurde ouder.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:45

Alikesflame schreef:
Ik heb ook een nakomeling van een hengst die(nog) niet goedgekeurd is. De fokker er van heeft wel goed bekeken of de combi kan. En er is een erg leuk paard uitgekomen. Hij heeft de hengst nu meerdere malen gebruikt. En ik mag zeggen dat de nakomelingen meer dan gemiddeld goed zijn. En ze zijn ook voor geen kattepis verkocht. Er zijn zat mensen die een dier zonder papier kopen. (je krijgt trouwens een blauw papier) Maar je zal denk ik wel minder krijgen dan met een goedgekeurde ouder.

Maar dat is toch heel iets anders dan fokken om te kijken of ie ut doet??
Dit veulen wordt voor de Salami gefokt, zelfs een handelaar zegt dat tegen de eigenaar, lees het eerste bericht maar.
En de merrie heeft ook geen papieren, die van jou waarschijnlijk wel ivm blauw papier. De situatie is,vind ik, niet vergelijkbaar.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:58

Ik ga mijn merrie ook laten dekken en zij heeft geen papieren, maar ik neem wel een goedgekeurde hengst.
Ik ga het veulen wel houden en ook grootbrengen.. En later misschien wel wat wedstrijden mee rijden.. Ik heb hier goed over nagedacht..
Dat moet jij ook nog maar is goed doen, wat er allemaal kan gebeuren. Je kunt nu denken, ahh een veulentje uit mijn merrie. Hartstikke leuk natuurlijk, maar het kan ook fout gaan met veulen maar ook met je merrie.. Dan heb je straks geen merrie meer, omdat je is wilde kijken wat voor een veulen nu uit komt..
Ik zou er nog is goed over nadenken..
Dat het hengst is die niet gekeurd is zou ik niet zo erg vinden, maar dan zou ik het veulen wel houden.. Verkopen brengt niet meer zoveel op..

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:02

Ik vind dat de markt zowiezo al moeilijk genoeg is , als je dan ook nog gaat fokken (voor verkoop) zonder papieren dan vind ik dat je er niet bij nadenkt! Gestoord Veulens zonder papier kan je genoeg vinden (erg genoeg) en kopen voor heel weinig geld, soms zelfs onder de €500! Wil je daarvoor fokken? Huilen

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:25

hoi,

Een vriendin van me heeft een paard en die heeft ook een vader die niet goedgekeurd is voor de dekdienst.
Nu heeft hij toch een papier, dmv dna.
Je krijgt dus toch papier als je dat zou willen.

gr

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:30

Maar nooit een volwaardig papier en dat is wat de potentiele kopers willen hebben!