Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

patjelisa schreef:We zijn overeen gekomen dat het Radetzky gaat worden die onze merrie zijn sperma toe gaat vertrouwen.
Nu nog even 1 vraagje!!!
Als ik het sperma zelf op ga halen bij Hexagon, en dan thuis door DA laat insemineren, geld dan nog steeds de niet drachtig = geen dekgels regeling?
groetjes

? Sammie schreef:Bellen voor 9 uur (of dag van te voren). Neem koelelementen of koelbox mee, je krijgt het zelf mee in een piepschuimdoosje, als je nog ver terug moet rijden kun je het beter zoveel mogelijk gekoeld houden.
Mag ik vragen waarom je voor Radetzky gekozen hebt of staat dat in het Rubiquilnakomelingen topic?
Citaat:Dekgeld: €900,- excl.
Via station € 50,- excl. extra.
Bij gust € 250.- excl.
petraaken schreef:Zou het eigenlijk niet weten of je voor 9u moest bellen. Wij probeerden het altijd de dag tevoren te bestellen. Al geloof ik dat we ook een keer pas s'avonds gebeld hebben of we die dag nog sperma konden krijgen. (tja merrie was verder gezet dan eerst gedacht).

Sammie schreef:petraaken schreef:Zou het eigenlijk niet weten of je voor 9u moest bellen. Wij probeerden het altijd de dag tevoren te bestellen. Al geloof ik dat we ook een keer pas s'avonds gebeld hebben of we die dag nog sperma konden krijgen. (tja merrie was verder gezet dan eerst gedacht).
Ik denk eerder dat ze deze 'regel' hebben zodat ze het wel een beetje kunnen controleren. Anders heb je kans dat iedereen de hele dag gaat bellen. En een hengst kan natuurlijk niet oneindig springen. Zo erg vast aan die regel hoef je je niet te houden, maar het is voor hun gewon handiger om te weten waar ze aan toe zijn. En als ze nog een beetje over hebben, is het waarschijnlijk totaal geen probleem als je om 18:00 uur belt, omdat het allemaal wat sneller gaat dan verwacht. Máar het kan ook gebeuren dat het 'op' is.
Sammie schreef:Dat is knap, ik weet niet beter dan dat Radetzky's eerste veulens dit jaar worden geboren.
Wiesenduft schreef:wij hadden een radetzky merrie die wij hebben laten dekken door een weltmeyer II hengst, het veulen is toen voor 12.500 € verkocht, goed bewegende paarden
daantjuhhh schreef:En er is nog een reden om vroeg te bellen.
dan kan de hengstenhouder zijn route aanpassen!
Sammie schreef:daantjuhhh schreef:En er is nog een reden om vroeg te bellen.
dan kan de hengstenhouder zijn route aanpassen!
Daantjuhh, Patje gaat het zelf ophalen.

patjelisa schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen..
Odie vertelt mij dat het sperma van Radetzky nog niet sterk genoeg is om te verzenden.
En dat het handiger is om de merrie daarheen te brengen.
Maar doe het liever bij ons op stal want dan hoef ik haar ook niet een tijd te missen en heb of ken ook niemand met trailer en BE-Rijbewijs.
Kunnen hun het ook komen brengen en dat hun het dan insemineren?
Wie kan mij alles stap voor stap vanaf begin tot aan insemineren op stal bij ons nog even haarfijn uitleggen?
alvast bedankt

dries schreef:even een vraagje maar dan over rubiquil. daar wil ik mijn merrie door laten dekken, maar hoe zit het bij hem met de regel niet drachtig= geen dekgeld. moet ik het dan via van bommel of via hexagon.
bij van bommel staat namelijk niets over die regel op hun site.

Tigger schreef:Mijn merrie is vorige week zaterdag voor d eeerste keer geinsimineerd door Radetzky.
Spannend dus, woensdag wordt ze gescand.