Maan oog....vererft dat?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Maan oog....vererft dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 22:26

Ik denk dat de titel genoeg zegt.

DubbelFun

Re: Maan oog....vererft dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:43

Je hebt Maan-ogen en blauwe ogen.
Alhoewel Maan-ogen ook blauw zijn is het iets anders als een blauw oog.

Een blauw oog ontstaat omdat het paard een bepaalde genetische kleur heeft (cremello/perlino) óf omdat het oog in het gedeelte van het lichaam zit waar geen kleur is (zoals het witte gedeelte bij een Paint).

Deze ogen zijn helblauw en ook egaal van kleur.

Een Maan-oog kan ook in een donker gedeelte zitten, dus bruine/zwarte haren. Ook is de kleur donkerder blauw, vaak zelfs met tintverschillen.

Of het erfelijk is weet ik niet, maar is een leuke vraag om eens te achterhalen Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:24

Hoi, ik heb nog nooit begrepen wat een maanoog is. Dacht altijd dat het maar plat brabants was voor een blauw oog. Voor mij zijn het dus allemaal blauwe ogen, ongeacht of ze in de donkere aftekekingen of de lichte zitten.

Qua erfelijkheid: Zoals de meeste aangeboren eigenschappen, is ook een blauw oog erfelijk. Ik ben er nog niet achter hoe het precies zit. Er zal wel een combinatie van faktoren aan vast zitten. In ieder geval zijn blauwe ogen niet dominant, aangezien blauwe ogen uit twee dieren met bruine ogen kan voortkomen.

Bij de Welsh komen blauwe ogen heel veel voor in zo ongeveer alle lijnen. Sommigen vinden het zelfs een teken van raszuiverheid.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:53

Een maanoog is net zo erfelijk als eender welke ander eigenschap maar is zoals Joost zegt NIET dominant.

Om een voorbeeldje te noemen, Brookside David is 1 van de stamvaderen van de New Forest pony. Deze hengst is meerdere malen kampioen van Engeland geweest back in the days én heeft een maanoog.
Mijn merrie voert bloed van deze hengst (zoals ALLE New Forest pony's) en heeft zelf ook een maanoog.
Dit jaar heeft zij haar eerste veulen gekregen en wat denk je? GEEN maanoog.

Dus de erfelijkheid van een maanoog is niet dominant daar het bij ons 5 generaties geduurd heeft eer het de kop heeft opgestoken, en nu in de 6e generatie weer niet meer te zien is.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:43

Ik ben erg benieuwd. Ik heb me suf gezocht op internet maar kon niet echt iets vinden hierover.

Mijn paard krijgt binnenkort een veulen.
Ik ben errug benieuwd of ie ook een maanoog krijgt?
Mijn vriend hoopt van niet en ik wel Haha!

De mijne heeft een net zo'n oog als weihawei (ik weet niet zo goed hoe ik die naam moet schrijven, dus vergeef me als het fout is)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:18

Goh ja das interessant.. nooit over de erfelijkheid van een maan-oog nagedacht!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:37

bij tinkers is het helemaal onduidelijk, vaak gaat een maanoog gepaard met witte aftekeningen rond het oog, maar een enkele keer zie je ook wel eens maanogen op een donker hoofd.

ben er eigenlijk wel benieuwd naar hoe het exact zit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:42

Voor mij was een maanoog ook hetzelfde als een blauw oog, vaak in combinatie met een grote witte bles over een oog. Wat de oorzaak is van een blauw ook op een donker hoofd? Ik ga even zoeken!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:50

Cassidy schreef:
Voor mij was een maanoog ook hetzelfde als een blauw oog, vaak in combinatie met een grote witte bles over een oog. Wat de oorzaak is van een blauw ook op een donker hoofd? Ik ga even zoeken!

Tijdje terug stond er hier een topic van iemand die paarden/pony's zocht zonder witte aftekeningen maar mét een maanoog omdat ze daar onderzoek naar wilde doen. Ben benieuwd of je er wat over vind, mijn merrie haar maanoog ligt ook gewoon in het donker deel van haar hoofd.

Heb overigens nog nooit een paard gezien zonder enige aftekening maar met 1 of 2 maanogen ...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:08

Ik heb nu net een veulen met 2 blauwe ogen, uit 2 ouders met bruine ogen. 2 eerdere veulens van deze merrie hadden ook gewoon bruine ogen.

Het grappige is wel dat de 2 ogen verschillend van kleur zijn. Zijn linkeroog is echt blauw (zit ook aan de grens van een brede witte bles, maar de huid om het oog is wel gewoon zwart en niet rose:
Afbeelding

en zijn andere oog is heel donker blauw (zit gewoon in het bruin, geen bles in de buurt):
Afbeelding
En een andere foto waarop de kleur wat beter te zien is:
Afbeelding

Wat is dan een maanoog? Die lichtgekleurde?

Volgens mij is er weinig bekend over de genetica van blauwe ogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:06

Die donkerblauwe is een maan-oog en het andere oog is een blauw oog.
Is een van de ouders van dit veulen schimmel ??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:26

Ik ken een donkerbruine welsh merrie zonder aftekeningen en met twee blauwe ogen; heel appart!! Staat in de zomer in het land voor het huis van mijn schoonvader.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:33

De linker oog van het veulen is gewoon een blauwe oog dat veroorzaakt wordt door een verlegging van het wit (bles).

De recht oog zou je een maan oog kunnen noemen maar ik vraag mij af hoe oud het veulen is in de foto? Veulens worden soms geboren met baby blues en het kan tot drie à vier weken duren voordat de ogen verkleuren naar bruin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:50

Ik denk dat je daar gelijk in hebt Peterina, het veulen is idd nog erg jong.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:34

Hij is op de foto 2 weken oud. Ik weet niet of het dan nog kan veranderen? Mijn eerdere veulens hadden hooguit 1 dag nog dat babyblauw in de ogen, maar echt heel snel waren die al bruin.

Geen van de ouders is trouwens schimmel, beide ouders zijn bruinbont.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:49

bij tinkers heb ik nog nooit gehoord dat blauwe ogen naar bruin verkleurden...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:26

Ik had een veulen met een kol en 2 witte sokken, zij had ook een blauw oog.....voor de rest is ze donkerbruin....

het was dus geen maanoog , maar een echt blauw oog,

Soms hebben mensen het ook wle over een glasoog, maar of hier nou een blauw of maan oog mee bedoeld word weet ik niet.....

Maxima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:34

Een veulen van de manege heeft dat ook

Afbeelding

Zien jullie het? Miranda(moeder) heeft ook geen blauwe ogen, vader ook niet.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:20

Mijn paard heeft ook 2 blauwe ogen, iedereen is ervan in shock, als ze het voor het eerst zien (dat was ik ook bij z'n geboorte Boos! ). Maar ze zijn echt knalblauw. Is dat dan een ''blauw oog'' ? Want iedereen noemt dan een maanoog. Maar ik heb ooit weleens een paard met een maanoog gezien er daar zat een bruine vlek in, dat was ook ''raar'' om te zien maar lijkt totaal niet op mijn blauwe ogen.

In de ''familie'' zitten geen blauwe ogen, en z'n moeder heeft geen bles en z'n vader al helemaal niet >> die is nl. GRIBALDI Vingers aflikken dus de natuur doet blijkbaar soms onvoorspelbare dingen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:38

mijn hengst heeft ook geen maanogen ( tinker) merrie had ook geen maanoog en veulen wel.> Maar 3 veulens hadden maanogen van hem, en ik vind het lelijk.. bah

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:05

mijn hengst heeft enkel maanogen gegeven op merries die ze zelf ook hadden of merries met heel veel wit op het hoofd, wat ze doorgaven aan de nakomelingen

ben er zelf ook niet zot van, maar sommigen kunnen er wel apart door worden

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:22

Sommigen noemen het zelfs een VISOOG . Gestoord
Een vis heeft toch heel andere ogen? Tong uitsteken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:19

OK ... een paar feiten op een rij:

- Heel veel veulens worden met blauwe ogen geboren - van licht tot donker blauw - en deze veranderen naar bruin in de eerst maand. Dit kan al na een paar uur maar ook pas na een week of 4!

- Blauwe ogen als oog kleur bestaat in feite niet bij paarden. Ik hoor jullie al reageren !! Alleen paarden die een dubbel verdunning van de creme gene dragen hebben blauwe ogen. De blauw van de zg maanoog is eigenlijk kleurloos en wordt echter veroorzaakt door het verlegging van de witte aftekeningen op het hoofd.

- Het is niet noodzakelijk om een brede bles te hebben om een 'verlegging' te hebben waardoor de oog blauw wordt. Bijvoorbeeld: paard kan een witte bles hebben die meer aan de rechter zijde ligt met een normale kleur rechter oog (of blauwe) en gewone kleur aan de linkerzijde met een blauwe (maanoog) linker oog.

- Er wordt gedacht, maar is nog niet wetenschappelijk bewezen, dat een maanoog (blauwe oog) iets met een bonte gene te maken heeft (bijvoorbeeld sabino). Een type 'piggy-back' bonte gene die zich kan verschuilen en dan na een paar generaties zijn kop op steekt.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:29

Blauwe ogen worden in principe veroorzaakt door splash, en frame.
Sabino veroorzaakt wel aftekeningen maar veroorzaakt geen blauwe ogen.
Bron: www.equinecolor.com

Een maanoog is in nederland gewoon exact hetzelfde als een blauw oog.
Het donkere oog bij het tinkerveulen word straks gewoon bruin, een heleboel veulens worden zo geboren.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:44

Mijn merrie heeft exact de zelfde aftekeningen als Trento B
Ze heeft voor de helft een blauw oog, de rest van het oog is bruin.
Ze heeft wel een brede witte bles maar dit raakt de ogen niet.
Sommige noemen het een vlek in het oog.
Maar ik ben erg benieuwd naar mijn veulen.
Ze is over twee dagen uitgerekend