Van welk ras is dit (Tjechische) brandmerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van welk ras is dit (Tjechische) brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:45

Normaal gesproken zou ik een vraag als deze bij VMR zetten, maar ik denk dat ik hier meer kans van slagen heb.

Van welk ras is onderstaand brandmerk?

Afbeelding
Een brandmerk lijkend op een C en T in elkaar op de linker hals.

Afbeelding
Een brandmerk, het cijfer 9, rechts onder het zadel.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben erg nieuwsgierig!

Len
Laatst bijgewerkt door Elles op 19-05-05 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast, blijkt inmiddels Tjechisch te zijn

loetjuh

Re: Van welk ras is dit brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:34

ja ik ben ook op zoek nara een achterhalenis van een brandmerk maar het moeilijk dan je denkt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:37

Niet van al te dichtbij foto´s nemen, zo wordt het weer onduidelijk! en van het hele paard kan ook helpen om het ras te bepalen...dus in welk land we moeten zoeken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:22

Misschien ook bij fokkerij en afstamming zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:24

Had niet zoveel ruimte, en madam was ook nog eens aan het eten. Ik zal binnenkort eens proberen het nog een keer te fotograferen als het wat lichter is en zo. Mijn digi druk overigens ook erg groot af, kan ze dus ook in kleiner formaat maken.

Ik zat me af te vragen of er rassen zijn met CT of TC als letters... FA is inderdaad wel een idee... Eerst nog maar eens nieuwe foto's maken en dan zal ik wel verder zien!

Len

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:39

Hier hebben Lusitano´s ook letters, want brandmerk is van de fokker, niet het ras. En zo zijn er wel meer rassen uit landen waar ze dat doen. Dus die letters kunnen bij meerdere rassen... voorkomen, dat hept ook niet...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 23:50

mischien is het geen brand merk
omdat het wit haar is en onder het zadel zit denk ik eerder aan een vries merk soort van tatoeeren / chippen
pin me er niet op vast maar het kan vraag het eens een dierenarts ofzo die kan het je zo vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:21

Het is geen wit haar! En dat TC of CT zit niet onder het zadel maar op d'r hals. (dat het wit lijkt komt door de flits). Ik weet trouwens hoe het eruit ziet als een paard gechipt is (wat wel goed op die plek had gekund overigens) en dat zie je niet. (Alleen als het net gebeurd is een geschoren vlakje)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:26

Een freeze-mark zit ook vaak onder het zadel OF op de hals.
Helaas is het vanaf deze foto's niet te zien.
Heb je wat meer informatie?
Waar komt het paard vandaan?
Wat voor paard is het?
Is het geen (brand) merk dat betekent daty het paard is afgekeurd/ingenomen voor de slacht?
Dat lees je helaas ook nog wel eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:20

Ik heb geen idee, het zou misschien een afkeuringsmerk kunnen zijn. Het paardje is niet van mij, maar van de manege waarop ik rijd. Ik ben lichtelijk geinteresseerd in dit paardje, maar om er niet al te veel ruchtbaarheid aan te geven, ook omdat het zeker nog wel een tijdje kan duren voor ik het geld heb om ook daadwerkelijk een paardje te kunnen onderhouden, heb ik daar nog niet rondgevraagd.

Lenneke

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:22

Een betere foto biedt vaak uitkomst.
En... ALS het een afkeur-merk (is niet het juiste woord, ik weet het) is, kan dat de prijs allicht drukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:06

Van keur-merk tot afkeur-merk Knipoog Ik zal binnenkort proberen een betere foto te maken Lachen

Len

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:58

Heeft het paard een nummer staan onderaan of ter hoogte van de shoft of er net achter?

Russen en Polen brandmerken namelijk zo, maar een pool is ze zeker niet! Wellicht een rus maar dat kan ik aan de foto niet opmaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:40

Het nummer staat zo ongeveer 20 cm achter en 20 cm onder de schoft. Ik zal zo eens kijken of ik een duidelijkere foto heb van de plaats, en of ik bovenstaande foto's op een kleinere manier kan plaatsen.

Len

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:45

Afbeelding
Deze foto is een beetje uit een rothoek genomen, maar madam wilde niet stoppen met eten, dus is de beste die ik heb, hier kan je misschien een beetje zien hoe ze eruit ziet.

Afbeelding
Op deze foto kan je zien dat haar zadelmerk, zoals ik het maar even noem voor het gemak, vlak achter de schouder staat. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Len

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:43

*schop*

kenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:02

Ik kan het brandmerk niet duidelijk genoeg zien, maar als het idd CT Een C met daar midden doorheen een T) is dan kom dit van het tsjechisch stamboek (Cesky Teplokrevnik). Deze brandmerken nl deze letters in de linkerhals en aan de rechterschoft staan cijfers. Als het goed is moeten er dan dus ook meer cijfers naast de schoft staan, maar vaak zijn deze bijna niet meer te zien op het paard (wel op de papieren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:40

Hee dat is een geweldige hulp!
Tsjechisch! Wie had dat gedacht! Ik ga nog even speuren naar meer cijfers. Die 9 is erg duidelijk, maar misschien vind ik nog meer!

Len

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:52

Het lijkt mij trouwens een 8...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:23

tis echt een 9... Klopt niet helemaal op de foto... Maar vraag maar aan dabo Knipoog

kenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:11

En?? klopte het brandmerk met de foto die ik je gestuurd heb??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:08

Hee! Ik heb hem net bekeken en ja hij klopt helemaal! Vind het wel erg leuk dat ik nu weet wat ze is!

Wat ik wel apart vind is dat ik alleen een 9 kan zien op haar rechterzij. Die is erg duidelijk, en voor de rest is er echt NIETS te zien. Enig idee waar dat op kan duiden? En zou het via dat nummer en haar aftekeningen te achterhalen zijn wat haar afstamming is? Want mijn manege kennende, waar ze dus eigendom van is, hebben die de papieren niet (die hebben ze bijna alleen van KWPN'ers).

Len

kenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:53

mmm denk dat dat vrij lastig is omdat je niet alle cijfers kunt zien. Mijn paard heeft 5 cijfers gebrandmerkt waarvan 4 heel duidelijk zichtbaar. De brandmerkcijfers zijn de middelste cijfers van het stamboeknummer (staan er nog 2 voor en 2 achter op het papier).
Dus je zult toch eerst duidelijk moeten hebben of het echt alle cijfers zijn of dat er idd nog meer staan. Bij die van mij staan er 2 x 2 onder elkaar en daarvoor in het midden nog 1 (deze is dus het minst zichtbaar).
Een tsjechisch warmbloed is in principe een kruising tussen een holsteiner en een engels volbloed (bij die van mij is de vader een holsteiner en de moeder een engels volbloed, maar vader en moeder kunnen dus ook al kruisingen zijn, uiteindelijk is het wel nog steeds 50% engels volbloed en 50% holsteiner)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:36

Interessant!
Wat ik me voornamelijk afvraag is hoe zo'n Tsjechisch warmbloed als zij in een manege terecht komt. Ze moet ooit toch hier naartoe zijn getransporteerd, en waarom zou je daar geld aan uitgeven om zo'n beestje uiteindelijk in een manege te laten belanden? Lijkt mij dat er iemand moet zijn die haar erg mist...

Len

kenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:25

Tsja dat begrijp ik eigenlijk ook niet zo, tsjechische warmbloeden zijn uitermate geschikt als crosspaarden en over het algemeen genomen toch ook wel wat bloederig; niet echt geschikt voor een manege dus. Ze moet idd wel uit tsjechie afkomstig zijn dan want dat is de enigste plaats waar ze tsjechische warmbloeden brandmerken.
Heb je al iets nagevraagd op de manege?