Duits paard minder waard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

Duits paard minder waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:59

Is het zo dat een paard met Duitse papieren minder waard is dan een paard met KWPN papieren?

Dit omdat de v of vm onbekenden zijn voor ons Nederlanders dan een Nederlandse hengst.

Hoe heten die papieren van een paard uit Duitsland is dat BMP ( ofzo )??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:04

Ik heb een duitser..kwpn papieren met een groen/blauwe? daar ben ik nog steeds niet achter papier..bwp is belgisch..,duits is Gaaaapldenburg,Hannover,Westfalen,Holstein,Rheinland..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:06

heh..dat gaappoppetje heb ik er niet neergezet hahaha..daar moet oldenburg staan..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:07

duitse paarden zijn zeker zo goed als kwpn paarden, en ook zeer erkend en dus niet goedkoper.

petraaken

Re: Duits paard minder waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:48

Jumper01 schreef:
Is het zo dat een paard met Duitse papieren minder waard is dan een paard met KWPN papieren?

Dit omdat de v of vm onbekenden zijn voor ons Nederlanders dan een Nederlandse hengst.

Hoe heten die papieren van een paard uit Duitsland is dat BMP ( ofzo )??

In België zijn paarden met Duitse papieren (toch op dressuur gebied) duurder dan die met BWP papieren. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:51

Ik zou meer geld geven voor een Duitser dan voor een KWPN-er.

Sorry, persoonlijke voorkeur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:57

Me too :-}

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:47

Maakt mij niet uit wat het is, als het maar lopen kan!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:33

Cassidy schreef:
Ik zou meer geld geven voor een Duitser dan voor een KWPN-er.

Sorry, persoonlijke voorkeur.

Waarom en wat is jouw ervaring hiermee???

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:49

was het maar waar dat duiters goed koper waren Tong uitsteken
dat had me een hoop geld gescheeld Haha! Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:53

Jumper01 schreef:
( ofzo )??

Tuurlijk Salinero met duitse papieren is veel minder waard dan Jazz met KWPN papieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:56

Ik heb weinig ervaring met het KWPN, zit nu meer in de Quarters. Maar dit is wat ik er van vindt, en als ik verkeerd zit, laat ik me graag corrigeren.

Ik hou niet van het keuringssysteem wat het KWPN hanteert. Een hengst goedkeuren voor 5 jaar, daarna weer goedkeuren of afkeuren op nakomelingen. Het is zo afhankelijk wat voor merries een hengst aangeboden krijgt (en als hij niets aangeboden krijgt of niet voldoende nakomelingen zich presenteren op een keuring is het dan meteen einde oefening? Een goede en gewilde dekhengst van 20 jaar, kan op die leeftijd worden afgekeurd. Maar dan vraag ik me af waar ze mee , bezig zijn? Is die hengst ineens op 20 jarige leeftijd niet goed genoeg meer voor het ras? Of hebben ze de voorgaande keuringen lopen te pitten?
Aangezien de hengsten in Nederland doorgaans particulier bezit zijn, wil er ook nog weleens het nodige materiaal naar het buitenland verdwijnen. Ook hier weer: we blijven zitten met de tweede keus.
Ook ben ik van mening dat er gerust goed materiaal binnen de hengsten in Nederland rondloopt dat het waard is om als vaderdier te dienen. Een probleem in Nederland: je moet erg veel geld meebrengen om je paard voor hengst te laten studeren. En dat is er toch heel vaak niet.

En dan vind ik het KWPN een smeltkroes van van alles en nog wat. Geen peil op te trekken, ik zie een paard maar het zegt niet meteen "dat is KWPN". Wat ik toch doorgaans bij een Duitser wel heb.

Duitsland is groter, de Overheid doorgaans eigenaar van de dekhengsten, gekeurd wordt voor het leven, en als een hengst daarna niet voldoet of niet voldoende aanbiedingen krijgt ligt daar niemand van wakker en gaat ook niemand een paard in de wacht zetten of via de achterdeur verwijderen of ronduit afkeuren. En de echt goede dieren blijven voor de fok behouden, omdat ze niet voor veel geld naar het buitenland verdwijnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:46

Gotfried Hoogen, toen voorzitter van het Trakehner stamboek zei eens dat hij jalours was op het feit dat hengsten hier afgekeurd kunnen worden, dat beslissingen altijd bijgeschaafd kunnen worden.
Verder is het voor iedere correct gebouwde hengst mogelijk om op welk tijdstip dan ook goedgekeurd te worden indien hij aan de veterinaire eisen voldoet en zijn prestaties daartoe aanleiding geven.
Voor de rest van je verhaal, ik denk dat je meer verstand en inzicht van Quarters hebt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:03

Ik kan niet meer veranderen, maar ik bedoel het niet denigrerend, maar gewoon ieder zijn stiel.
Ik heb helemaal geen verstand van Quarters bijvoorbeeld Haha! .

20 jarigen die succesvol in de fokkerij zijn worden niet afgekeurd, de andere kant is, weet je wat het kost om een hengst in conditie en onder de aandacht te houden die bijna niets meer dekt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:37

Wat maakt het papiertje uit voor de prijs vraag ik mij dan weer af. Ik heb liever een goed stappende en drafend paard met een onbekende vader dan een Minder goede draf en een slechte stap van een bekende hengst.

Ik leg meer geld neer voor het eerste paard. DAn mag het nog een muilezel zijn b.w.v.s. Als het dier maar kan lopen. Zonder basisgangen kom je er niet

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:43

ja, maar van bekende dekhengsten is vaak bekend wat ze vererven al wie gaat er veel geld voor een paard betalen wat niet lekker kan lopen? volgens mij niemand! Wat heb je zelf liever? een paard (hengst/merrie) dat lekker kan lopen met een bekend papier of eentje die lekker kan lopen zonder papier?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:46

Ligt er aan welke beter loopt. Nogmaals papier zegt mij niks. Als er wat in zit verkoop je hem ook wel zonder bekende vader. Prestatie's van de vader zegt me ook niks. Het paard moet het nog steeds zelf doen, dat doet zijn vader echt niet voor hem.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:56

Marije1984 schreef:
Ligt er aan welke beter loopt. Nogmaals papier zegt mij niks. Als er wat in zit verkoop je hem ook wel zonder bekende vader. Prestatie's van de vader zegt me ook niks. Het paard moet het nog steeds zelf doen, dat doet zijn vader echt niet voor hem.

ik ben het helemaal met je eens hoor Haha!

maar het is wel een feit dat als je bijv. je paard gaat verkopen het met een bekende vader het dan toch beter lukt...
er zijne en blijven nou eenmaal mensen in dit wereldje die papier geil zijn en zo "denken" er verstand van te hebben...
ik heb vaak genoeg kopers (op afluisterafstand) horen praten..
" jaaaah hij lijkt wel op zijn vader hoor!" maar ondertussen loopt pappa met 12 jaar grandprix en moet zoon of dochter de L nog halen Tong uitsteken

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:00

Een goed paard levert altijd zijn of haar centen op ongeacht papier!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:13

Een goed paard levert inderdaad z`n geld wel op. Ook al is het een Ezel x Zebra, als hij `t tussen de hekjes doet maakt het niet meer uit. Bij de "normale" kan het wel eens een voordeel zijn als paps bekent is. Ook bij veulens en jonge paarden wordt veel meer naar het papier gekeken. Maar of hij nu van een bekende Nederlander of een bekende duitser komt maakt (mij) helemaal niets uit.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:14

Tussen de hekjes of over de balkjes natuurlijk!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:32

arie53 schreef:
Tuurlijk Salinero met duitse papieren is veel minder waard dan Jazz met KWPN papieren.

Per definitie........ zeker over 10 jaar.......... Haha!

Cassidy

Qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:41

sarabande schreef:
20 jarigen die succesvol in de fokkerij zijn worden niet afgekeurd, de andere kant is, weet je wat het kost om een hengst in conditie en onder de aandacht te houden die bijna niets meer dekt.

Nee dat weet ik niet. Maar laten we zo zeggen: de kosten om een hengst in conditie en onder de aandacht te houden die bijna niet dekt zijn de keuze van de eigenaar of zijn bankrekening, die hoeft niemand anders voor hem te maken.

sarabande

Re: Qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:22

Cassidy schreef:
Nee dat weet ik niet. Maar laten we zo zeggen: de kosten om een hengst in conditie en onder de aandacht te houden die bijna niet dekt zijn de keuze van de eigenaar of zijn bankrekening, die hoeft niemand anders voor hem te maken.

Indien je je lid wilt zijn van een stamboek, onderwerp je je daarbij ook aan de regels die dat stamboek hanteert.
Daaronder valt per definitie dat niet een eigenaar maar het stamboek de keuze maakt om een hengst te handhaven.
Een stamboekkeurt geen hengst af omdat zijn eigenaar zoveel onnodige kosten maakt, maar omdat de hengst ongewenste eigenschappen binnen de fokkerij brengt.
Het was dus een vraag van mij die niets met aan of afkeuringsbeleid te maken heeft, maar met jouw stelling dat het veel geld kost

De vraag gaat in op een van jouw stellingen die niet reeel zijn, je zegt dat hengsten geen herkansingen hebben waarbij je aanvoert dat je dan een zak geld mee moet nemen.
Wanneer een eigenaar een oudere hengst heeft die voor goedkeuring in aanmerking komt op grond van prestaties levert die goedkeuring hem aanmerkelijk meer op dan het geld dat die goedkeuring kost.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:30

Bij de Quarters is er geen stamboek die denkt te moeten meebeslissen bij de goedkeuring van de hengst. De keuze ligt geheel bij de fokker. Maar goed, misschien is het KWPN te klein voor zulke risico's. Bij een stamboek met 4 Miljoen ingeschreven paarden kun je wat mee verantwoording bij de fokker leggen, en hoeft er niemand de wet voor te schrijven welke hengst nu wel of niet als vaderdier mag kiezen.