Geschikt ras voor jonge kinderen??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Geschikt ras voor jonge kinderen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:03

Ik ben aan het kijken voor een pony voor mijn dochter van 8 jaar en vraag me af welk ras jullie het meest geschikt vinden.
Wat ik belangrijk vind is:
een goed karakter,
niet te sterk in de mond,
niet te snel,
niet schrikkerig.

De zwaadere koudbloeden ( waar ik zelf helemaal weg van ben) zijn vaak wel lief, maar die zijn weer te sterk vind ik.
Ik zat zelf te denken aan iets van welsh, new-forest, dartmoor.

Wat denken jullie?

Saskia9

Re: Geschikt ras voor jonge kinderen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:36

Sokkebok schreef:
Ik ben aan het kijken voor een pony voor mijn dochter van 8 jaar en vraag me af welk ras jullie het meest geschikt vinden.
Wat ik belangrijk vind is:
een goed karakter,
niet te sterk in de mond,
niet te snel,
niet schrikkerig.

De zwaadere koudbloeden ( waar ik zelf helemaal weg van ben) zijn vaak wel lief, maar die zijn weer te sterk vind ik.
Ik zat zelf te denken aan iets van welsh, new-forest, dartmoor.

Wat denken jullie?

ik denk dat je gewoon naar het karakter van een paardje moet kijken,
je hebt hele brave welshjes,
maar ook heel gemene,

new forest zijn over het algemaan ook wel braaf,
terwijl je er ook weer juist krengetjes bij heb zitten,

ga eens rond kijken,en kijk vooral hoe het diertje op kinderen reageerd,
op ras uitzoeken gaat vaak minder goed omdat ieder paard nog verschilt van karakter !

succes met het uitzoeken met een lief paardje !

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:57

ligt niet aan het ras,maar wel aan het paardje zelf

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:00

ik ben het helemaal eens met de vorige schrijfters,
het is echt per pony verschillend ! Knipoog
ik heb een tinker, heel lief en braaf onder het zadel, niet sterk in de mond en gewicht gebruiken, maar wel heeeeeeeeeel schrikachtig aan de hand en met buiten rijden ! Cool

dan heb ik ook nog een 3 jarige new forest merrie ,
heeeeeeeeeel lief en aanhankelijk, braaf met longeren nog niet ingereden maar als ze iets niet wil wel erg sterk !!!!!!!!!!!!!!! Haha!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 09:03

Maar welk ras zie je het meeste op de ponywedstrijden, want dat wil natuurlijk ook wel iets over het ras zeggen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:07

Sokkebok schreef:
Maar welk ras zie je het meeste op de ponywedstrijden, want dat wil natuurlijk ook wel iets over het ras zeggen.

uhm nee hoor wil ook niks zeggen Clown

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:21

Sokkebok schreef:

Dat pony's die op wedstrijden rijden zijn meestal wel kinderpony's maar net zo als andere als zeiden als daar honderd welsjes lopen kun jij net de ene treffen die er geen zin in heeft of niet geschikt is als kinderpony.

De fries van mijn schoonmoeder is 163 cm en het oude type dus lekker grof. Het is echt een kinderpaard. Er zitten wel eens kleine kinderen op en dan is hij een schat. Er heeft zelf een meisjes van 8 jaar opleren rijden (paard was natuurlijk te groot maar het is toch goed gelukt). Heeft nooit gebokt of iets verkeerds gedaan. Tot dat ze wat ouder werd en beter kon rijden (ze is nu 12 en rijd er nog steeds op) toen is hij begonnen met testen. Zovan ik heb eigenlijk geen zin als ik nou een van draf terug ga in stap kijken wat ze doet. Maar nooit ergere dingen. En hij is nog blind aan één oog ook dus het is gewoon een grote goedzak.
Ik heb zelf een tinker hengst van drie jaar onbeleerd maar die is zo braaf dat ik er mijn nichtje van twee en neefje van zes zo op kan zetten (blijf er natuurlijk wel naast lopen en iemand anders loopt met hem) en hij vind het prachtig en het is ook nog een hengst. Dus zelfs daar zijn uitzonderingen is (weet het meer hengsten zijn zo braaf). Hij vind het echt leuk. Maar mijn fjord baalt van kleine kinderen op zijn rug zolang ze nog braaf met hem mee hobbelen is het goed maar zodra er iets word gevraagt kun je zand happen. Hij heeft bij een huifkar centrum gewerkt en heeft daar natuurlijk de heledag kinderen op zijn rug gehad en is dit dus nu goed zat. Terwijl ik of mijn man er op gaan hij super zijn best doet.
Het licht dus echt aan het karakter van het paard en wat het heeft meegemaakt.
Ik raad je aan om zeker als je kind helemaal geen ervaring of weinig heeft een pony te kopen die als jaren als kinder pony heeft gediend en die dit nog steeds met veel plezier doet. Het is geen 100% zeker dat hij dit ook bij jullie zal doen maar zo kun je wel uit elk ras kiezen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:32

dartmoor Haha!

over het algemeen de meest ideale kinderpony's
zachte karakters en zeer robuust

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:53

Het ligt hem gewoon aan de aard van het beestje, net zoals heel veel andere schrijvers ook al zeiden. Je ziet heel veel shetlanders als kinderen, maar over het algemeen zijn dat (te) sterke pony'tjes die super sterk in de mond zijn! Maar er zitten ook hele leuke en lieve pony's bij. Welshjes kun je ook goed als kinderpony gebruiken, omdat ze heel eerlijk zijn, maar die kunnen natuurlijk ook wel van zich afbijten!

En zo is dat met elk ras zo, dus ook al is het een Shire o.i.d., die kunnen nog wel heel geschikt zijn om kinderen op te laten rijden (beetje overdreven, maar het is wel zo Knipoog)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:29

ik ken een fjord (mijn lieveling) die struikelt liever over zijn eigen voeten dan over een klein kind..!!

dat heeft ie een keertje gehad.. lag ie bijna op zijn m0nd op de grond.. want best wel klein kind die nam hem mee..
Echt sweet Haha!

Ik vindt zelf fjorden goed bij kleine kids passen *LOL*

-x- SigG -x-

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:58

naadje24 schreef:
dartmoor Haha!

over het algemeen de meest ideale kinderpony's
zachte karakters en zeer robuust

helemaal mee eens... alle dartmoors die ik ken zijn echte kindervrienden!!
speels, vriendelijk, betrouwbaar, gewoon een vriend voor het leven Haha!

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:16

Ik ben zelf niet zo voor kleine kinderen met een fjord of haflinger..die beesten zijn over het algemeen bere sterk...en sommige nog behoorlijk pittig.. Ik vind de Merens een heel leuk ras voor kleine kinderen, ze zijn vaak erg vriendelijk en doen leuk hun best Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:36

Dartmoor Lachen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:30

Ik vind een fjord super lief in de omgang, ik heb er 3 gehad, waarvan de moeder 11 jaar lang. Een kind kon er mee omgaan, maar met rijden zijn ze erg sterk en voorwaarts, alhoewel mijn dochter vorig jaar op een van die fjorden nog gereden heeft en voor de eerste keer ermee gegalopeert heeft, maar op die fjord wordt ook les gegeven aan kinderen.
Ik heb geen ervaring met dartmoors, maar ze lijken me wel lief en ik vind ze mooi, maar hoe groot zijn die, want die ik op marktplaats gezien heb waren A en B pony's en ik zoek eigenlijk een C pony.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:56

de schofthoogtes van dartmoors liggen tussen de 1.20m en 1.30m
als je groter wilt en toch zo'n zelfde soort karakter dan zou ik voor de connemara gaan stokmaat varierend van 1.30m tot 1.40m
tik eens in op google connemara en kom zo een hoop over dit ras te weten...ook daar worden ze beschreven als ideale kinderpony's

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:06

Dartmoor, New Forest.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 06:29

Of een oudere wat meer ervaren pomy.
De wilde haren zijn eruit en ze hebben al heel wat meegemaakt.
Hoewel dat ook een nadeel kan zijn als het nare ervaringen zijn.
Je zou ook nog kunnen kijken of je niet eerst een pony kan leasen, als het dan echt niet gaat kun je nog terug.
Zo is de pony van mijn dochter een schat voor haar maar als er iemand anders op gaat zitten wil ze wel wat uitproberen.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:12

misschien is een connemarapony ook wel wat:

De Connemara pony
"Een robuuste pony met adel en uitstraling", zo wordt de Connemara weleens omschreven. De pony combineert de hardheid van een echte bergpony met bijzonder rijtypische eigenschappen. Daarnaast beschikt hij over veel springvermogen, een goed karakter en prachtige kleuren. De Connemara is daarmee een van de aantrekkelijkste pony's die in Nederland rondlopen. Enerzijds is het een ideale familiepony omdat het dier zowel volwassen kan dragen als vriendelijk met kinderen is. Anderzijds is het een uitstekende sportpony die tot grote prestaties kan komen.

Gewoonlijk ligt de hoogte van een volgroeide pony tussen de 128 en 148 cm

Karakter
De Connemara is een pony met karakter. Ze zijn bijzonder intelligent, hetgeen een groot voordeel is bij de africhting van de dieren. Daarbij zijn ze vriendelijk van aard en houden ze ervan met mensen te werken. Ze hechten zich makkelijk aan hun 'baasje', ze zijn eerlijk en hebben geen hekel aan hard werken. Eigenschappen die we bij veel bergpony's en dus ook bij de Connemara tegen komen, is een zekere voorzichtigheid en nieuwsgierigheid.

Teveel krachtvoer of vette weiden kunnen ziekten als hoefbevangenheid veroorzaken en ook het veelvuldig in een warme of stoffige stal staan is niet goed voor de constitutie van Connemara pony's. Vooral stof kan ademhalingsproblemen veroorzaken.
Net als veel andere ponyrassen is de Connemara vaak tot op hoge leeftijd in staat te werken. Met het dragen van volwassenen heeft hij doorgaans geen enkele moeite. Een ideale familiepony dus, die door zijn goede bouw en uithoudingsvermogen ook in de sport tot uitstekende prestaties komt.
Echter hun intelligentie maakt hen ook nogal eens een tikje eigenwijs en in combinatie met hun grote kracht kan deze pony voor nerveuze ruiters en kinderen nog wel eens moeilijk in de hand zijn. Anderzijds zijn er ook maneges waar de Connemara al jaren met veel succes wordt ingezet, ook als kinderpony.
Dat al deze eigenschappen natuurlijk sterk afhankelijk zijn van de manier waarop er met de dieren wordt omgesprongen, moge duidelijk zijn.

Prestaties
De Connemara is een bijzonder veelzijdige pony. Ze hebben een uitstekend springvermogen en bij veel (inter)nationale springwedstrijden vindt men ze terug. De klassieke Engelse dressuur gaat ze, door hun intelligentie en wil tot samenwerken, in combinatie met hun goede bouw, goed af.
Binnen de samengestelde wedstrijdsport blijken ze ook in de cross prima te presteren.
Aangespannen leveren ze goede prestaties, of ze nu in enkel-, dubbel- of vierspan betuigd worden. Door hun uithoudingsvermogen, tredzekere passen en dappere aard zijn het prettige partners in de endurance en zelfs de (in Nederland) nog jonge westernsport begint de waarde van de Connemara in te zien.

Natuurlijk is niet elke pony een geboren sportpony. Maar door hun vriendelijke karakter en lange levensduur zijn ze ook prima geschikt als recreatiepony.
Kort gezegd kan de Connemara worden gezien als een veelbelovend talent op sportgebied en als een maatje voor het leven.

Afbeelding

bron: http://www.connemara.nl/

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:29

naadje24 schreef:
de schofthoogtes van dartmoors liggen tussen de 1.20m en 1.30m
als je groter wilt en toch zo'n zelfde soort karakter dan zou ik voor de connemara gaan stokmaat varierend van 1.30m tot 1.40m
tik eens in op google connemara en kom zo een hoop over dit ras te weten...ook daar worden ze beschreven als ideale kinderpony's

iemand heeft ooit tegen mij verteld dat connemara's wel wat pitterger zijn... ik weet niet of dit waar is en hoeveel ervaring je dochter heeft?
voor een iets grotere zou ik een new-forest pony kopen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:15

New Forest Ponies zijn vaak goede ponies!!! Maar wil je zeker weten of ze egt lief zijn, moet je de pony eerst op proef nemen!!! De nakomelingen van Merrie Moscan zijn vaak lieve en betrouwbare ponies!!! Zijn vaak niet de goedkoopste maar wel hele brave ponies!! Als ze uiteraard ook een goede opvoeding hebben gehad!!!

Veel succes!!

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:21

ik heb juist een slechte ervaring met een new forest pony en juist goede ervaringen met de connemara.

ik heb een poos een nieuw forest pony verzorgt (was toen een jaar of 13) en die pony die bokte en stijgerde je er alleen maar af.

daarna heb ik een connemarra verzorgt en dat was echt een schat van een beest, je kon er zo een uur onder zijn buik zitten en deed geen vlieg kwaad. Connemara's zijn bij mij overgekomen als een sterk ras die graag willen presteren. op deze connemarra hebben ook wel vrienden van mij opgereden die niet konden rijden, nou hij liet alles met zich doen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:26

Zo blijkt maar weer dat je niet kunt spreken van een geschikt ras maar dat je vooral moet kijken naar het karakter van de pony die je op het oog hebt.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:28

coydog schreef:
Zo blijkt maar weer dat je niet kunt spreken van een geschikt ras maar dat je vooral moet kijken naar het karakter van de pony die je op het oog hebt.

helemaal mee eens!
gewoon een aantal eisen op papier opschrijven en dan opzoek gaan naar een pony die aan die eisen voldoet en dan proberen om hem op proef te krijgen want dan kun je testen of hij echt zo leuk is.. Haha!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:31

Ik denk dat het het meest aan het karakter van het paard ligt, maar over het algemeen zijn new foresters, connemara's en dartmoorpony's geschikte kinderpony's.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 19:16

We zijn vandaag naar een welshje van 1.22 m. gaan kijken met wedstrijdervaring in springen en dressuur.
Mijn dochter heeft er op gereden en ze kon hem makkelijk in galop krijgen en ook weer goed terug in draf. Verkeersmak, je kan er een slee achter hangen, L1 dressuur met 7winstpunten.
Ik ga er nog een nachtje over slapen en dan zien we wel.
Dartmoors en connemara's zijn er heel weinig dus dat is ook moeilijk zoeken.