Wie fokt er allemaal D pony´s en wat is je doel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Wie fokt er allemaal D pony´s en wat is je doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:46

Ik fok samen met mijn schoonvader (kleinschalig) D pony´s.
Ons doel is een mooie pony met correct exterieur, goede ruime gangen met voldoende afdruk en veer en een goed karakter te fokken.
Mijn idee is dat er al teveel E pony´s zijn.
Wat is jullie idee hierachter?

youngster

Re: Wie fokt er allemaal D pony´s en wat is je doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:03

Mijn kleine E-pony merrie wordt dit jaar gedekt door een D dit omdat ik wil proberen een goede D te fokken met goede gangen en karakter zodat deze goed mee kan komen in de sport.
Met een D kan je tenslotte verder komen dan met een E..

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:15

De moeder van mijn D (denk nu wel E) pony was een C-pony..
Maar mijn pony was al best wel groot, dus wij dachten nou die wordt dan waarschijnlijk net zo groot als zijn vader (1.46 meter).
Bleek dat de moeder van het C-pony'tje een E was en nu is Sambal dus ook een E terwijl zijn ouders C en D zijn.. Boos!

Beetje vervelend... Boos!
Maarja je doet er ook niks aan.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:16

Ik fok ook D's (kleinschalig hoor, heb maar 1 merrie Haha!)
De merrie in kwestie is een New Forest, heb dit jaar haar eerste veulen gefokt met een New Forest hengst (Beaucandan Brendan) en dat is heel goed uitgepakt al zeg ik het zelf.
M'n doel is om fijne sportpony's te fokken, die zowel kunnen lopen als springen. Naast het feit dat ze functioneel zijn moeten ze ook mooi zijn en een sprekende kop hebben en een goed karakter. Niemand zit op een onhandelbare kütknol te wachten voor z'n kinderen. Knipoog

Ga dit jaar (als ik dit jaar fok ik heb er eigenlijk al wel genoeg lopen op het moment) met een Duitse hengst fokken. Ben er nog niet helemaal uit welke.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:52

Ik fok ook d-pony's, tenminste......dit jaar krijg ik mijn eerste veulen. Tong uitsteken Ik heb zelf een pony die net uit de d-maat is (1,49m) en een kruising is tussen een appaloosa-merrie en een New Forest hengst. Ik fok nu en in de toekomst ook met New Forest hengsten, om niet te veel van het type af te gaan wijken. Mijn doel is om een leuke rij/sportpony voor kinderen te fokken, en dan met spikkels! Bijkomend doel is om eventueel een leuke hengst te fokken met dus 75% New Forest bloed en spikkels, die ingezet kan worden voor de fokkerij, om eindelijk bloedverversing te krijgen en de kleine maat fokkerij bij de NAS weer in de lift te krijgen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:36

Geweldig meiden, hier heb ik wat aan!
En wat maakt het uit of je nou 1 merrie hebt staan of 10, het gaat erom dat je er plezier in hebt en wat aan de fokkerij wilt toevoegen!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:15

Voor het geld moet je het aboluut niet doen vrees ik maar ik heb een passie voor mooie en vooral kindvriendelijke en bruikbare rijponys.

Dat is begonnen met mijn eerste merrie, een Aron x Baccarat nrps, zij was in 91 nationaal kampioene en ze is keur en hoop haar nog perferent te kijgen.

Ze zal dit jaar gedekt gaan worden door een Deutsches reitpony welke weet ik ook nog niet, er zijn er behoorlijk veel op mijn lijstje inmiddels. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:58

Bij en grote maat pony ( D of E) is de meter de baas....
hoe meer conecties hoe "leuker" het eind resultaat soms heb je dan wel 8 a 9 jaar geduld nodig lijkt het.
In de ponyfokkerij groot of klein gaat het om de wil en het kunnen om kids te accepteren.
Een super sportpony waar een kind niets mee kan zal nooit de top bereiken.
De topruitertjes willen of kopen over het algemeen geen jonge pony en de beginners willen een makke, als je beide kunt combineren dan pas kun je scoren. (= mijn mening)
Ik fok geen grote maat, heb ze af en toe wel, maar dan puur om het karakter.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:59

gabrycha schreef:
Ze zal dit jaar gedekt gaan worden door een Deutsches reitpony welke weet ik ook nog niet, er zijn er behoorlijk veel op mijn lijstje inmiddels. Haha!

Welke heb jij op je lijst staan? Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:06

Ik ben ook ZEER gecharmeerd van de duitse ponyhengsten, maar zie de afstand als een groot obstakel....
Hebben jullie daar geen problemen mee?
Hoe doen jullie dat dan als de merrie een veulen aan de voet heeft lopen?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:30

fresco schreef:
Ik ben ook ZEER gecharmeerd van de duitse ponyhengsten, maar zie de afstand als een groot obstakel....

2 letters, KI Knipoog
Anders iemand zoeken met een grote ruime camion. Cool

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:33

Loolapelooza schreef:
gabrycha schreef:

Welke heb jij op je lijst staan? Haha!

Hahhaha heel veel:

Renoir= v Racet Weser ems
Kennedy= Kaiserjager
Botticelli= Brillant
Black Boy= kleinzoon van de grote Grannus
Castenrayseweg Lars= Lord Peter welshpony bij westfalen goedgekeurd
Staat in Lastrup bij gestuet bockmann een prachtige dont worry ben zijn naam alleen kwijt
Golden highligt= Golden Moonlinght van steucker

Ik ben nog wel ff aan het nadenken welke het uiteindelijk gaat worden Haha!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:49

hoi ff vraagje
waar licht die grens tussen e,d,c, pony's of zo iets
of is er een andere topic waar ik dit kan vinden
alvast bedankt

zwitsal11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:55

fresco schreef:
Ik fok samen met mijn schoonvader (kleinschalig) D pony´s.
Ons doel is een mooie pony met correct exterieur, goede ruime gangen met voldoende afdruk en veer en een goed karakter te fokken.
Mijn idee is dat er al teveel E pony´s zijn.
Wat is jullie idee hierachter?

ik fok d pony,s ik heb op dit moment een keur merrie en een d 3 jarige dit jaar wilik ze alle twee laten dekken 1 door le matsjo en 1 door king kadanz

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 07:59

Loolapelooza schreef:
fresco schreef:

2 letters, KI Knipoog
Anders iemand zoeken met een grote ruime camion. Cool

KI, snap ik.... Clown
Maar daar zit nou juist ook een probleem....
Onze merrie wordt slecht drachtig van KI, de laatste keer hebben we haar na 4x proberen, toch maar natuurlijk laten dekken, en meteen drachtig!
Aangezien je bij de Duitste hengsten maar 3x een portie krijg voor het betaalde dekgeld. Boos!
De keer daarvoor was het ook een probleem....
Toen was ze pas de 6x! drachtig.
Maar ik heb al een oplossing....we gaan nu met Di Caprio Du Bois dekken!
Goede hengst met een hele mooie bloedlijn (voor onze merrie, lijnteelt), goede bewegingen, vrij jong nog én hij staat lekker dichtbij.(mazzel dus)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:08

Ik 'had' een D NRPS merrie, maar ik vrees dat ze inmiddels een E is geworden (iets te veel gevoerd, alle ouders zijn namelijk D Haha! )

Vind D pony's vaak grote pony's terwijl E pony's vaker kleine paarden zijn. Heb echt een voorkeur voor pony's, dus ging ik voor de D.

Ik heb wel het idee dat E pony's gewilder zijn.. dus voor het geld D fokken moet je niet doen Lachen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 09:17

Hihihihih, als je geld wilt verdienen, moet je niet aan paarden beginnen....hahaha Clown
Die kosten alleen maar, zegt mijn schoonpaps altijd!!

Nee, hoor even serieus...we doen het lekker voor het plezier, omdat we het leuk vinden een goed veulen proberen te fokken.
Wie weet zit er nog eens een dekhengst tussen!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:49

Hoezo zijn er al genoeg E-pony's ik snap niet wat er mis mee is hoor Boos!
Ik heb een E-pony en die is beter dan sommige D-ers..
Het is jammer dat het geen hengst meer is want anders denken we dat hij heel erg ver was gekomen!!!
Teminste er zijn ook grote mensen onder de 18 jaar die graag bij de pony's willen rijden in plaats van bij die grote miepen en moeten die dan maar even lekker naar de paarden toe omdat het persee in de 1.48 moet blijven.
En sommige D pony's zijn nog nie eens D pony's want ze zijn gewoon ingemeten!!!
E-pony's zijn gewoon net als andere pony's gewoon pony's en daarmee basta!!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 15:47

Dustinlover schreef:
Hoezo zijn er al genoeg E-pony's ik snap niet wat er mis mee is hoor Boos!
Ik heb een E-pony en die is beter dan sommige D-ers..
Het is jammer dat het geen hengst meer is want anders denken we dat hij heel erg ver was gekomen!!!
Teminste er zijn ook grote mensen onder de 18 jaar die graag bij de pony's willen rijden in plaats van bij die grote miepen en moeten die dan maar even lekker naar de paarden toe omdat het persee in de 1.48 moet blijven.
En sommige D pony's zijn nog nie eens D pony's want ze zijn gewoon ingemeten!!!
E-pony's zijn gewoon net als andere pony's gewoon pony's en daarmee basta!!

Hé, maak je niet zo druk joh!
We zeggen toch niet dat E pony's niks zijn.... Verward
Dit topic gaat over, waarom je een D pony fokt en niet of ze beter zijn...
Dat verschilt namelijk per dier...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:55

Ik heb wel bezwaar tegen paarden die rijpaard hadden moeten worden en vervolgens in d e maat blijven hangen, vaak zijn deze "ponys" niet proportioneel gebouwd en kloppen d everhoudingen niet helemaal.

Ik heb zelf een prachtige e pony merrie staan, omdat haar vader volbloed arabier 1,57m meet. Deze merrie zoek ik later een welsh b voor en dan valt mooi in de d eindmaat. Maar dit is dus combi e pony x e pony.

Een d pony verkoopt nu beter en er zijn helaas gaan ek meer voor ponys die in de e maat vallen en dat is de reden waarom dit tipoc is gestart. En ik vind een d pony echt een pony en niet een te klein gebleven rijpaard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:27

gabrycha schreef:
Ik heb wel bezwaar tegen paarden die rijpaard hadden moeten worden en vervolgens in d e maat blijven hangen, vaak zijn deze "ponys" niet proportioneel gebouwd en kloppen d everhoudingen niet helemaal.
Of je moet bewust een pony met een paard kruizen om D-maat te fokken en dan ook nog met succes Haha!

gabrycha schreef:
Ik heb zelf een prachtige e pony merrie staan, omdat haar vader volbloed arabier 1,57m meet. Deze merrie zoek ik later een welsh b voor en dan valt mooi in de d eindmaat. Maar dit is dus combi e pony x e pony.

Ach als het allemaal zo simpel was of is...
Alles wat in de E-maat valt en paard gefokt is is gewoon paard maar volgens de NL wedstrijdsport mag die in de speciale E-cat meedoen voor ruitertjes onder de 18 Haha!

gabrycha schreef:
Een d pony verkoopt nu beter en er zijn helaas gaan ek meer voor ponys die in de e maat vallen en dat is de reden waarom dit tipoc is gestart. En ik vind een d pony echt een pony en niet een te klein gebleven rijpaard.
Is er ooit een EK geweest voor E-pony's?
D-maat is een leuke overgang van grote A of B pony.

Over het inmeten in de D maat zonder daar tegen te kunnen reclameren is mi ook water naar de zee dragen en tegelijkertijd dweilen met de kraan open. Maar das een ander verhaal Haha!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:18

Ja laten we het zo zeggen ik ken iemand die wel een hele poos geleden ek kampioen is geweest met een arabier die in de e maat viel, die beperking is dus wel deglijk later ingevoerd geweest.

Overgang van b c pony naar d is alleen prettig indien de d pony ook een kindvriendelijk karakter heeft, iets wat ik in vele ponys toch mis.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:30

ik typ namens Alane omdat haar toetsenbord een nieuwe taal heeft uitgevonden:

Citaat:
Dan ken ik andere D pony's dan jij schijnbaar

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:36

Had me net wat idioots.
Alles achterste voren en boven elkaar ipv dat elke nieuwe regel onder de andere komt te staan.... zeer vaag.

Ik ben dus van mening dat pony's ten allertijde kindvriendelijk moeten zijn, anders moet je geen pony's fokken. Uberhaupt geen paarden/pony's als ze niet te vertrouwen zijn, maar dat is weer een verhaal apart.

Is toch van den zotte dat er een leeftijds kaartje aan een pony moet hangen of lengtekaartje....
Beest heeft zich te gedragen niets meer of minder, wat feller of minder fel allee maar das met voeren ook te regelen + rijtechnisch/omgangstechnisch maar gedrag moet stabiel of betrouwbaar blijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:39

Wellicht komt er met de jaren een nieuwe markt voor de E-maat bij het NRPS, namelijk de endurancesport. Daar zijn dieren met veel Arabisch bloed en een hoogte tussen 1.48 en 1.57 zeer gewild. Niet alle volwassenen rijden even prettig op een volbloed Arabiertje van 1.47, de wat grotere Arabieren (E-maat) zijn al erg in trek onder enduranceruiters (bij het AVS komen zelfs al exemplaren groter dan 1.60 voor) en ik kan me voorstellen dat dat t.z.t. ook voor NRPS'ers met veel bloed gaat gelden. Kwestie van promotie van de NRPS'er als endurancepaard - er lopen er inmiddels al redelijk wat in de hoogste klassen (3 en 4) van de sport en die doen het prima. Dus niet alleen de NRPS'er in de D-maat fokken en promoten als kindvriendelijke pony, maar ook de NRPS'er in de E-maat voor de endurancesport.