Welke hengst voor een Belisar x Naturel x Doruto x Amor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_m

Welke hengst voor een Belisar x Naturel x Doruto x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:23

Welke hengst zouden jullie kiezen voor een Belisar x Naturel x Doruto x Amor???
Ik zat zelf te denken aan Trento B?
Ben absoluut geen Jazz-fan Boos! hoewel de nakomelingen van Jazz me wel bevallen. Maar een Jazz x Belisar... aajjjj moeilijk moeilijk.

mirza

Re: Welke hengst voor een Belisar x Naturel x Doruto x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:32

een jazz/belisar is niet verkeerd ik heb zelf een havel/belisar en is best leuk idd wel wat moeilijk maar mij bevalt het prima Pling

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:58

Terug fokken op het supet bloed Doruto? Ooseven?

welke punten van je merrie zijn goed en wil je behouden en wat wil je niet bevestigen?

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:33

of die jonge polanski x doruto

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:41

Ik zou nooit zo dicht terugfokken op Doruto, ik zou zowiezo geen hengst die weinig bloed heeft op deze merrie zetten.

Zoek het in een van de meer langgelijne moderne hengsten die al enige generaties sportpaardenbloed hebben en niet al te snel F1 producten in de pedigree. Mits je dat wilt terugfokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:49

Hallo,Ik heb een BelisarX Ulster merrie die ik dit jaar laat dekken door Tuschinksy..ik dacht eerst ook aan Trento B,maar Trento B is voor deze merrie niet snel genoeg achter.Mijn merrie heeft een ontzettend krachtig achterbeen maar niet erg snel,ook kan ze wat meer front gebruiken en is ze vrij fors,daarom heb ik voor Tuschinksy gekozen,hij is heel snel achter..en heeft front.United ben ik ook helemaal weg van om diezelfde redenen als bij Tuschinksy,alleen vindt ik United nog meer een natuurtalent.Volgend jaar laat ik deze merrie dekken door Rilke{Ritual X Wendekreis} deze duitste hengst loopt prix st georges..en is het schoolvoorbeeld van een paard met een super snel achterbeen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:50

sarabande schreef:
Ik zou nooit zo dicht terugfokken op Doruto, ik zou zowiezo geen hengst die weinig bloed heeft op deze merrie zetten.

Waarom niet? Doruto was trakehner, dus bloed genoeg. Belisar is van
Saros xx en Naturel's vader is Lucky boy xx. Het hangt er een beetje van af welke genen de merrie meegenomen heeft en dat profileert zich in haar uiterlijk. Mijn merrie, een naturel is een echte bloedkikker qua uiterlijk en innerlijk.

Maar Doruto x Amor zal niet gemakkelijk zijn geweest om te rijden, en ook Belisar staat niet bekend als gemakkelijk. Ik zou voornamelijk kiezen voor een paard met een fijn en coöperatief karakter. Want daar loop je toch als eerste tegenaan bij het rijden. Wat heb je aan een moeilijk te rijden bloedkikker die je niet wil geven wat hij in huis heeft met al zijn talent? Geef mij dan maar dat eenvoudigere paard dat alles voor mij wil doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:07

Dan dacht ik idd ook meteen richting OOSeven: het brave van Rubinstein en de link naar Doruto en Amor in de achterliggende generaties.
Bloed genoeg voor een prima resultaat. Dat gokje durfde ik zeker wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:11

Ik zou niet gaan terugfokken en ookal helemaal niet met 007,er zijn zat brave goede hengsten voor een goed resultaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:20

Desiree schreef:
Saros xx en Naturel's vader is Lucky boy xx. .

Saros en ook Belisar fokken geen langgelijnde paarden, vaak wat beknopt, kleintjes willen ook nog veel voorkomen. Achter Naturel zit direkt oud Groninger bloed. De modellen die Doruto gaf werden in die tijd al als beknopt en plat omschreven.

Het kan 2 kanten op, wil je een oud type fokken dan heb je daar veel kans op als je gaat intelen, vooral al omdat je aangeeft een forse merrie met een beperkt front te hebben.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:33

Elisa2 schreef:
kan ze wat meer front gebruiken en is ze vrij fors,daarom heb ik voor Tuschinksy gekozen,hij is heel snel achter..en heeft front

Ik vind Tuschinsky nu niet echt een paard met veel front, Trento B daarentegen wel! Hij wordt juist geroemd om zijn prachtige exterieur (en zeg nu zelf, dat is ook wel mooi Knipoog ).
Ik wil niet zeggen dat je met Tuschinsky een slechte keuze hebt gemaakt, helemaal niet zelfs, maar wil alleen zeggen dat Trento B zeker een mooi front heeft en Tuschinsky mwoh...

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:36

ik heb een jazz x belisar en dat is idd niet de makkelijkste maar wil wel graag leren uit deze merrie heb ik een rubiquil en die is alweer een stuk makkelijker in de omgang

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:43

Sjappie schreef:
Elisa2 schreef:
kan ze wat meer front gebruiken en is ze vrij fors,daarom heb ik voor Tuschinksy gekozen,hij is heel snel achter..en heeft front

Ik vind Tuschinsky nu niet echt een paard met veel front, Trento B daarentegen wel! Hij wordt juist geroemd om zijn prachtige exterieur (en zeg nu zelf, dat is ook wel mooi Knipoog ).
Ik wil niet zeggen dat je met Tuschinsky een slechte keuze hebt gemaakt, helemaal niet zelfs, maar wil alleen zeggen dat Trento B zeker een mooi front heeft en Tuschinsky mwoh...

Trento heeft een prachtig front! Daar heb je helemaal gelijk in..maar ik liever een paard waar ik meer mee kan dan alleen maar naar kijken. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:31

sarabande schreef:
Desiree schreef:
Saros xx en Naturel's vader is Lucky boy xx. .

Saros en ook Belisar fokken geen langgelijnde paarden, vaak wat beknopt, kleintjes willen ook nog veel voorkomen. Achter Naturel zit direkt oud Groninger bloed. De modellen die Doruto gaf werden in die tijd al als beknopt en plat omschreven.

Het kan 2 kanten op, wil je een oud type fokken dan heb je daar veel kans op als je gaat intelen, vooral al omdat je aangeeft een forse merrie met een beperkt front te hebben.

En ook Naturel fokt over het algemeen beknopt. Dus dat is dan wel een punt. Dan moet ze het inderdaad ook gaan zoeken in het langgelijnde. Maar dat is niet een specifieke eigenschap van een volbloed, omdat je zelf al zei dat ook Saros beknopt fokt.

Dus welke hengst fokt langelijnd en fijn karakter voor deze merrie. Dat mogen jullie uitmaken. Ik zou weer zeggen Koss, (die geldersen komen in lengte en front niets te kort) maar dan zit je ook weer met dat Amor bloed en ook Doruto te kijken.

Zou Osmium iets kunnen zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:34

Ik denk als je Koss op een Belisar zet,dan krijg je geen paard maar een tank..het is maar wat je wilt..

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:43

Heeft Tuchinsky een snel achterbeen?? Nagelbijten / Gniffelen
Nou niet bepaald toen ik hem een paar weken terug van dichtbij op de hengstenshow EN in Den Bosch heb gezien...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:50

Toch heeft hij een sneller achterbeen dan de meeste andere hengsten..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:03

Ik ben ook benieuwd welke hengst jij dan een snel achterbeen vindt hebben..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:56

Elisa2 schreef:
Ik denk als je Koss op een Belisar zet,dan krijg je geen paard maar een tank..het is maar wat je wilt..

Desiree schreef:
Zou Osmium iets kunnen zijn?

Ik ken trouwens een havidoffmerrie met een snel achterbeen. En havidoff fokt goede dressuurpaarden met front.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:10

Dat is ook een goede optie dan..Havidoff fokt idd mooie paarden..

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:58

Flemmingh misschien?? Heb voor 2 jaar terug een supermooie ruin flemmingh X Belisar gezien...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:23

Havidoff?? Staat die niet bekend als een hengst die OCD doorfokt??

Dat hoorde ik laatst nog bij ons op stal en volgens mij stond dat ook een keer in de Hoefslag.... maar weet het niet zeker meer!

Trento B is een erg mooie hengst met een prachtig front!

Ik vond UB40 ook erg mooi.. is van Olivi (v Jazz), heb em zien lopen op de hengstenkeuring, maar volgens mij had die niet zo'n snel achterbeen...

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:27

Maartje78 schreef:
ik heb een jazz x belisar en dat is idd niet de makkelijkste maar wil wel graag leren uit deze merrie heb ik een rubiquil en die is alweer een stuk makkelijker in de omgang

Absoluut geen ribikwal!!!! Walgelijk...

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:30

Die Belisar is een vrij lange merrie, een wat ouder type, met een heel krachtig en snel (genoeg) achterbeen. Ze is alleen iets simpel in het type, beetje ouderwets (Naturel???). Ik wil graag een iets chiquer type, wat vinden jullie van de gok Rubels? Daar is nog wel erg weinig over bekend, betreffende zijn nakomelingen...
007 klinkt ook erg leuk Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:12

Barbara_m schreef:
Die Belisar is een vrij lange merrie, een wat ouder type, met een heel krachtig en snel (genoeg) achterbeen. Ze is alleen iets simpel in het type, beetje ouderwets (Naturel???). Ik wil graag een iets chiquer type, wat vinden jullie van de gok Rubels? Daar is nog wel erg weinig over bekend, betreffende zijn nakomelingen...
007 klinkt ook erg leuk Haha!

Rousseau schijnt ook bloedtypes te fokken, dus dat is dan ook een ptie voor jou.

Maar dat Havidoff ocd zou vererven is nieuw voor mij. Ik weet wel dat de havidoff van anoukie ocd had. Maar er zijn veel mensen hier op bokt met een goed lopende havidoff die niets mankeert.