Veulen met een Hazelip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

primera

Veulen met een Hazelip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:41

De nacht van vrijdag op zaterdag is het tweede welsh a veulentje geboren op stal het is een merrieveulen geworden, aardig groot vind ik zelf, en opzich best mooi alleen heeft ze een soort van hazelip, haar rechterneusgat is goed alleen links zit er een streep wat wel een klein beetje open is maar links is dus helemaal scheef getrokken. Ze kan wel drinken zonder dat er wat uitloopt, en ze drinkt ook aardig veel. Hebben er meer mensen wel eens zoiets gezien? Iemand heeft al aangeboden om een operatie te betalen, maar zou dat te doen zijn? Ik zal morgen of overmorgen er een foto van maken en hier plaatsen. De eigenarese laat het veulen voorlopig leven (als het normaal blijft drinken) maar ze denkt zelf dat zoiets niet te opereren valt, ze vind het ook zielig voor de merrie om nu al gelijk het veulen in te laten slapen, dus wacht ze liever totdat het gespeend is.

Saskia9

Re: Veulen met een Hazelip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:53

wat vreemd,hier heb ik nog nooit van gehoord,

als het alleen de lip is wat open is lijkt mij dat het nog wel verholpen kan worden,
maar mocht het zo zijn dat net als bij mensen,ook de gehemelte is gespeleten vrees ik het erste voor het veulen..

ik wacht op je foto..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:15

Ik heb er ook nog nooit van gehoord bij een paard.
Het lijkt mij dat, als het veulen er geen last van heeft met drinken, het verhemelte in orde is. Als na het "sluiten" van de lip het veulen later gewoon kan grazen lijkt het mij wat voorbarig om al over inslapen te denken.
Ik denk nog even aan ademhalingsproblemen, maar ik ga eerst eens de foto's afwachten.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:15

Wat zegt de veearts ervan dan? Ik denk dat die dat het beste kan beoordelen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:16

Nee,daar heb ik nog nooit van gehoord.
Maar waarom in laten slapen?
Als het diertje gewoon groeit,is er verder toch niets aan de hand?
En ik zou eerst ook even afwachten wat de DA er van zegt.
Wellicht valt alles erg mee Ja
Hopelijk komt alles goed.Succes.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:23

Idd ook nog nooit van gehoord...
Ben benieuwd hoe het eruit ziet...

Kan het niet zijn dat de lip wat raar heeft gezeten in de buik, dat het weer een beetje terug moet groeien...

Maar om over inslapen te praten is idd wel heel vroeg, als hij nog gewoon drinkt enzo...

Reaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:04

Ik had er ook nog nooit van gehoord.. tot gisteren
Toen ik 's avonds even op stal kwam hoorde ik het verhaal van het veulen met een hazelipje.
Ik denk dat het het zelfde veulen is als waar jij het over hebt.. (in Rhoon dacht ik)
Ben inderdaad ook wel benieuwd naar de foto's.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:52

Nog nooit van gehoord!! Maar als het veulen gewoon als kan blijven doen dan zou ik het zo laten! Knipoog

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:03

Luister gewoon even naar wat de DA adviseerd. Het kan allemaal best meevallen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 15:51

Ja het is in rhoon... ik had het ook al gezegt dat als het gewoon kan drinken dat dat dan inieder geval goed is, de dierenarts komt er ook naar kijken (weet niet wanneer)... misschien dat het nog gewoon goed kan komen, als het later ook gewoon gras en brok kan eten en water kan drinken zal ze het denk ik ook wel laten leven (als er iemand is die zo'n paardje wil hebben want ze durft er later ook niet mee te fokken). Morgen ga ik foto's maken en plaats ik die hier wel.
Ik denk zelf ook wel dat het misschien ademhalingsproblemen krijgt als haar linkerneus zo blijft.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:15

Ik ben ook wel benieuwd naar de fotos, om het veulen nu al in te laten slapen ... neej ik zou het eerst even aan kijken.
Wat zegt de DA er van?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:17

Idd nog nooit van gehoord... maar als het gewoon gezond is, waarom in laten slapen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:40

Ik heb het veulen nooit gezien dat met een open gehemelte geboren werd...het is nl na twee dagen ingeslapen..

Na 24 uur werd ie koortsig en plaste ook weinig.. bleek dat ie z'n melk gedeeltelijk in zijn longen kreeg...

Zoiets als een open gehemelte is niet zoals bij mensen plastisch te verhelpen dus de beslissing werd snel genomen...

primera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 16:03

Heb nog geen foto kunnen nemen, kwam vanochtend onderweg erachter dat ik de camera was vergeten (stom).
Het drinkt nog steeds dus gaat wel goed, het probeerde zelfs vandaag al met moeders kuilgras mee te eten Tong uitsteken (beetje vroeg? )..
Mijn lerares van school was vandaag ook geweest (ze is ook dierenarts geweest, heeft haar papieren enzo nog steeds) maar ze zegt zelf dat dat later veel problemen kan op gaan leveren.
Maar goed mijn stagebegeleidster heeft nog een kennis die zielige paardjes opvangt (ze heeft ook een shet met kromme beentjes) dus als het later kan eten en drinken gaat het waarschijnlijk daar heen.
morgen komen de foto's.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:55

Ben echt wel benieuwd naar de foto's.

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:27

Ik heb er nog nooit van gehoord!!!
Maar ik ben wel erg benieuwt naar de foto's

primera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:21

Nou ik heb een paar foto's van haar gemaakt, één plaats ik een beetje dubbel maar dat is de vergroting van de andere.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:27

primera schreef:
Maar goed mijn stagebegeleidster heeft nog een kennis die zielige paardjes opvangt (ze heeft ook een shet met kromme beentjes) dus als het later kan eten en drinken gaat het waarschijnlijk daar heen.
morgen komen de foto's.

Ik vind het prijzenswaardig dat mensen voor zielige dieren opkomen!

Maar houd altijd in de gaten dat het geen kwellerij wordt.!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:40

Wat naar zeg! Ziet er ook heel erg vreemd uit, maar heeft ze nou rechts helemaal geen opening? Dat zie ik tenminste niet, maar zoals jij het beschrijft moet het er wel zijn. Wat sneu.. Ben benieuwd wat de DA zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:49

Op de foto's lijkt het idd dat ze maar één neusgat heeft en de hele bovenkaak scheef is.
Aan welke problemen dacht je lerares?

primera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 07:12

Larish schreef:
Wat naar zeg! Ziet er ook heel erg vreemd uit, maar heeft ze nou rechts helemaal geen opening? Dat zie ik tenminste niet, maar zoals jij het beschrijft moet het er wel zijn.

Haar rechterneusgat heeft ze wel, dus links op de foto,... haar linkerneusgat is net een streepje, dat zie je dus net boven dr mondje.
Vooral later ademhalinsproblemen. Ik zelf ben heel benieuwd of ze later wel kan drinken, als er dan water door dat spleetje komt lijkt me dat niet echt goed. Eten probeert die kleine nu speels al te doen, ze stons laatst ook met een paar strootjes in haar mond waar ze op stond te kauwen.
Als ze normaal kan eten en drinken later dan zou het naar die kennis van haar kunnen, zo niet zou het heel zielig zijn om dat diertje te laten leven.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:44

Ach gossie,het ziet er wel zielig uit,zeg. Ach gut
Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:52

Bij Welsh A komt dat voor. Ze willen bij de Welsh een diepe Dish (deuk neus net als een Arabier) zien. Daardoor worden er veulen geboren met een gespleten gehemelte. Er komen daardoor ook andere rare afwijkingen voor.
Ik heb een Welsh met een gespleten gehemelte en een afwijking aan zijn slokdarm. Hij eet, drinkt, speelt, rent en pest onze friese ruin Haha! . Hij is nu 11 jaar.

Als je een Welsh A koop, dan moet je dus altijd op het gehemelte letten!!!!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:32

Ik heb het de laatste tijd wel vaker gehoord.... Gelukkig kan deze nog drinken...

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:21

Het lijkt een beetje alsof het neusje klem heeft gelegen. Hebben jullie kunnen bekijken of het gehemelte dicht is?

Ik heb trouwens een keer eerder een veulen gezien met zo'n soort afwijking. Ik was toen met vakantie op Ameland en daar liep een Gelderse merrie met een veulen aan de voet. Dat veulen had ook zo'n scheef neusje. Ik weet niet van wie die paarden waren en wat er later met het veulen gebeurd is. Wel weet ik nog dat het toen ik het zag een paar maanden oud was en gewoon dronk bij de merrie. Ook leek het normaal te kunnen grazen.