KWPN, beste hengst op dit moment?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

KWPN, beste hengst op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 11:11

n.a.v. hengstenshow bij de uytert waar ik gister geweest ben, vraag ik me iets af.

Wat is nu op dit moment, volgens de statistieken (behaalde resultaten, zowel in sport als predikaten) de beste hengst? En dan heb ik het dus niet over persoonlijke smaak

weule

Re: KWPN, beste hengst op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:43

Dat is heel moeilijk te zeggen denk ik, ten eerste zit je al met het verschil tussen springen en dressuur, dan nog het kijken naar exterieur van de nakomelingen, prestaties van nakomelingen, op bv. keuringen. Dus ik denk niet dat je echt kunt zeggen van: Dat is de beste hengst. Ik denk dat je dan toch uitkomt bij hengsten die al jaren meedraaien in de fokkerij en zelf het predikaat preferent hebben.

Flemmingh
Concorde
Burggraaf

alsmede enkele hengsten die de afgelopen 2 jaar zijn overleden

Nimmerdor
voltaire
Ferro

Deze hengsten blinken uit in goede nakomelingen, zowel in springen, dressuur als op keuringen en goedgekeurde hengsten.
Je krijgt het preferent predikaat immers niet zomaar...

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:56

@Weule: Idd, deze hengsten hebben zich bewezen dmv hun nakomelingen.

Wat de beste hengst is, is voor ieder verschillend. Qua statestieken is het dus lastig, aangezien je met springen en dressuur zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:04

Voor de statestieken hebben we de fokwaarden Pling

Micheal 178 spr (45%) nurzeus x nimmerdor
Mr. blue 172 spr (69%) coupercus x oldenburg

El corona 199 dr (80%) amor x doruto
Rubiquil 220 dr (43%) rubiquil x roemer

Opvallend is dat volgens mij geen van deze hengsten pref of keur zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:12

Nou, ik zit verder helemaal niet in de KWPNners, maar het viel me gister op hoe er over gribaldi en painted black gesproken werd.
Painted black was een paard voor de toekomst, en bij gribaldi loopt iedereen zo ongeveer te kwijlen. Natuurlijk betekend dat niet automatisch dat een paard extreem goed is, maar toch.

Ik hoorde dus dat Gribaldi onlangs keur was geworden. Hierna kunnen ze nog preferent worden begrijp ik?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:36

Ja hierna kunnen ze preferent worden, maar daar wil ik in het geval van Gribaldi liever niet van uit gaan. Knipoog

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:41

Lingh als hij zo goedgekeurd wordt, wat voor sportprestatie kan een dressuurhengst nog meer leveren....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:52

Dat vind ik niet zo gek, met Gribaldi is helemaal suf gefokt....
Hij was (is) helemaal te gek... Mooi paard, zwart, een eye catcher...
Maar sommige komen er nu wel van terug, Gribaldi fokt niet elke gewenste eigenschap door en qua karakters is ook niet iedereen te spreken..

Rubiquil met z'n 43% is natuurlijk een lachertje maar hij heeft lang nog niet zoveel gedekt als Gribaldi.

Het is altijd moeilijk, omdat ze ook niet alle gevens weten van alle nakomelingen en als een hengst in de sport goed meedraait springt hij sowieso zelf al in het oog...

Persoonlijk vind ik van de NL hengsten Krack C een machtig dier, enkel al om zijn uitstraling en een expressieve voorbeen, maar dan kijk ik echt enkel naar de hengst zelf.... niet naar de nakomelingen!

En ook Krack wordt op dit moment flink in de kijker gereden...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:07

Marjolein schreef:
Lingh als hij zo goedgekeurd wordt, wat voor sportprestatie kan een dressuurhengst nog meer leveren....

Wat dacht je van Weyden Olympisch individueel Brons en team zilver

Of Welcome jarenlang nummer 1 op de lijst best presterende dressuurpaarden.

Maar de volgende stap is hoe fokken ze en zolang dat van Lingh nog niet bekend is denk ik niet dat hij het predicaat beste dekhengst kan krijgen, nog afgezien of zoiets al mogelijk is, want de oude regel komt altijd eerst:
Iedere hengst is zo goed als de combinatie die ermee gemaakt wordt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:22

Mijn nummer één hengst allertijden is en blijft Donnerhall!!
Een plaatje van een paard en een topvererver....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:25

Kaja schreef:
Mijn nummer één hengst allertijden is en blijft Donnerhall!!
Een plaatje van een paard en een topvererver....

Dat is volgens jou de beste KWPN hengst van dit ogenblik Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:31

Nee Haha! alhoewel hij wel KWPN erkend was, heb ik in een eerdere post al aangeven dat Krack C mij momenteel het meest aanspreekt!

Daarna postte ik dat Donnerhall mijn favoriet is, allertijden.
Dus helaas kom ik dan niet uit op een KWPN hengst uit, maar dat geldt voor velen, buitenlandse invloeden zijn nog steeds groot...

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:37

Toch zegt een fokwaarde van de hengsten niet alles, zo hoor ik bijvoorbeeld weinig over nakomilingen van mr. blue of el corona. De fokwaarde wordt toch voor een groot deel al bepaald door de afstamming van de hengst. bij de dressuur zie je dan vaak hengsten als amor en doruto in de bloedlijn. Dat wil echter niet zeggen dat deze hengsten zelf in aanmerking komen voor de beste hengst van het moment.
Ik denk dat iedereen daar anders over denkt, ik persoonlijk zou kiezen voor een hengst die zich heeft bewezen in de fokkerij (dus keur op pref.) is en al enkele nationale/internationale sportpaarden heeft geleverd. Natuurlijk goede keuringspaarden niet te vergeten.

Mijn favorieten: Flemmingh (en tot zijn dood: nimmerdor)

PJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:39

Bij de top zitten ongetwijfeld Indoctro en Indorado. Volg de wedstrijden, op welk niveau dan ook, en zie hoe goed afstammelingen van deze hengsten presteren.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:37

Citaat:
Voor de statestieken hebben we de fokwaarden

Micheal 178 spr (45%) nurzeus x nimmerdor
Mr. blue 172 spr (69%) coupercus x oldenburg

El corona 199 dr (80%) amor x doruto
Rubiquil 220 dr (43%) rubiquil x roemer

Opvallend is dat volgens mij geen van deze hengsten pref of keur zijn?

Indexen met een betrouwbaarheid < 70% zouden niet gepubliceerd mogen worden. Zeggen nl. nauwelijks iets over de verervingskracht. Is alleen een verwachtingswaarde o.b.v. afstamming. Leidt alleen maar tot verwarring en verkeerde gevolgtrekkingen. Kijk bv. maar naar de nakomelingen van Nimmerdor (wat op zich natuurlijk een fantastische hengst was); beginnen allemaal met een hoge index (bij lage betrouwbaarheid) maar blijken dit in de loop der jaren (als betrouwbaarheid stijgt) maar zelden vast te kunnen houden.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:11

Statistisch gezien zal de KWPN hengst Jazz het zeer goed doen.
Veel, erg veel kinderen presteren goed in de sport en zelf presteert hij ook goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:16

stef schreef:
Hallo!
Een KWPN leek vraagt om een mening en gelijk verzand het topic in over en weer gezever....
Ik heb het over welke hengst op dit moment statistisch de beste is. heb het niet over persoonlijke voorkeuren

Welke hengst is dat in de fokkerij waar jij meer van weet en waarom???

Dan begrijpen we misschien wat je bedoelt, het is namelijk onmogelijk om een hengst als beste aan te wijzen.

En zonder persoonlijke voorkeur zou er geen fokkerij zijn Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:35

Kaja schreef:
Ik geloof dat Aimee hier een pluim verdient, elk topic weet zij zo te verdraaien dat het een welles-nietes spelletje word!
Steken onder water, maar er niet voor uit durven komen...!

Ja en jij hebt ook een bord voor je kop! Er is nu al 2x gevraagd om hier mee op te houden en je gaat vrolijk verder!

@weule, El Corona is zelf veelste vroeg gestorven, maar toch zie je de nakomelingen die hij heeft toch redelijk hoog en goed in de sport. Uitzonderingen daargelaten.

Mr Blue ken ik helemaal niet.

@_Piet dat vermeld het kwpn er zelf ook bij. Het is een verwachting en blablabla indicatie dit indicatie dat. Welk set genen enz enz. Maar toch is het enerzijds wel intressesant, maar er zouden geen keuzes op gemaakt moeten worden. Dat indexen dalen is logisch. Elk jaar wordt alles op 100 vastgesteld, wil je vooruit gaan in de fokkerij dan moeten de fokwaarden van de oude en/of dode hengsten wél achter uit gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:48

Jazz, zijn nakomelingen presteren erg goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:50

KarinvdM schreef:
Jazz, zijn nakomelingen presteren erg goed.

o ja Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:59

Ja, sorry, ik ben bevooroordeeld. Ik heb zelf ook zo'n monster met een waardeloos en gevaarlijk karakter...
Graafmachine, tractor of paraplu? Geen probleem. Hij is z'n roeping misgelopen: Politiepaard!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:24

Er zijn inderdaad maar bar weinig hengsten die een stempel drukken zoals Jazz dat doet.
Op de diverse concoursen pak je de meeste Jazzen er op positieve kenmerken zó uit. Dat is gewoon een feit.
Daarom is het wellicht ook een van de erg weinig hengsten die jaar in, jaar uit erg veel merries ter dekking krijgt. Jazz heeft wat dat betreft nooit een zwak jaar gehad........... En uiteindelijk bepalen de fokkers in het grote "dekkingsreferendum" welke hengst de beste is........

Het is net als in de politiek: De kiezer heft altijd gelijk.
Of zoals op de beurs: De markt heeft altijd gelijk.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:46

Ik heb een hoop persoonlijk gemeut uit dit topic verwijderd. Als je de behoefte voelt om off topic te reageren op de posts van iemand, gebruik dan deze knop:

Afbeelding

Dank u.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 09:04

sarabande schreef:

Dan begrijpen we misschien wat je bedoelt, het is namelijk onmogelijk om een hengst als beste aan te wijzen.

Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
In de sport kan je max GP worden
In de predikaten keur-pref begrijp ik...
Er is gewoon een hengst statistisch de beste

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:09

Citaat:
Bij de top zitten ongetwijfeld Indoctro en Indorado. Volg de wedstrijden, op welk niveau dan ook, en zie hoe goed afstammelingen van deze hengsten presteren.

PJ ik ben het helemaal met je eens.... OK dan!