Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
RDJ schreef:
Drachtige merries & sport
Nu is mijn vraag: "Wat doet u met uw (fok) merrie?"
1.) Hoe belangrijk vind u een eigen sportprestatie van de merrie?
Wel belangrijk, hoe laat een merrie zich bewerken en wat zijn haar zwakke en goede punten in het werk?
2.) Wordt uw drachtige merrie ook gereden of op een andere manier getraind?
Ja gereden en verder beweging dmv longe en weidegang.
3.) Wat is de ervaring met drachtige merries in de wedstrijdsport?
Niet zulke goede ervaringen, ik moest al met 7 maanden dracht stoppen met de wedstrijdsport.
4.) Tijdens welke periode van de dracht wordt er gestopt met rijden/trainen?
Als de merrie het aangeeft, met de wedstrijden zo rond de 7de maand en recreatief doorrijden tot de 10 de maand.
5.) Hoe lang na de bevalling gaat u weer aan het werk met de merrie?
Pas na het afspenen.
6.) Merkt u een verschil in het atletisch vermogen, als een merrie een of meer veulens heeft gehad?
Ja toch wel, moeilijker te sluiten. Alsof de rug-lendenpartij wat zwakker en weker geworden is.
Yvonnelind schreef:Bovendien krijgen ze vaak nog wat meer body, wat bij sommige paarden veel mooier staat.
RDJ schreef:Drachtige merries & sport
Ik ben zeer benieuwd naar de opvatting van verschillende fokkers, betreffend bovenstaand onderwerp.
Toelichting:
In het bewaarnummer fokkerij van de hoefslag (10 Maart 2005, 57e jaargang, nummer 10) staat het artikel: "Drachtige merries, wat doen we ermee?"
Iedere fokker is druk met het drachtig krijgen van de merrie. Maar als de merrie eenmaal drachtig is, wat wordt er dan nog mee gedaan? Sommige fokkers geven hun merrie elf maanden zwangerschapsverlof, andere trainen nog enige tijd door. Ook zijn er fokkers die hun merries nog in de wedstrijdsport uitbrengen. In dit artikel staan verschillende visies over dit thema van verschillende fokkers en een veterinair.
6.) Merkt u een verschil in het atletisch vermogen, als een merrie een of meer veulens heeft gehad?
RDJ schreef:Drachtige merries & sport
Ik ben zeer benieuwd naar de opvatting van verschillende fokkers, betreffend bovenstaand onderwerp.
Toelichting:
In het bewaarnummer fokkerij van de hoefslag (10 Maart 2005, 57e jaargang, nummer 10) staat het artikel: "Drachtige merries, wat doen we ermee?"
Iedere fokker is druk met het drachtig krijgen van de merrie. Maar als de merrie eenmaal drachtig is, wat wordt er dan nog mee gedaan? Sommige fokkers geven hun merrie elf maanden zwangerschapsverlof, andere trainen nog enige tijd door. Ook zijn er fokkers die hun merries nog in de wedstrijdsport uitbrengen. In dit artikel staan verschillende visies over dit thema van verschillende fokkers en een veterinair.
fresco schreef:RDJ schreef:Drachtige merries & sport
Toelichting:
1.) Sportprestatie is zeker belangrijk, aangezien wij NRPS pony's fokken.
Ook voor het sportpredikaat wat je erbij krijgt, dan bewijs je dat je een merrie hebt die je kunt gebruiken!
2.) Ze wordt gewoon getraind, zolang de merrie aangeeft dat het oke is.
3.) We hebben tot de 9e maand wedstrijden gereden!
Ging erg goed, de merrie werdt er niet anders door met het rijden.
Ik moet zeggen, als ze erg gestresst zou zijn, deden we dat niet.
4.) Wisper wordt eigenlijk zolang mogelijk doorgetraint, wel op het einde iets rustiger aan, maar we proberen haar zo soepel mogelijk te houden.
5.) Meestal krijgt ze 3-4 weken rust, goed de band met het veulen opbouwen en de spieren weer sterk laten worden en herstellen.
Ook zit e in die tijd weer met opnieuw dekken dus als ze dan bij de hengstenhouder staat, wordt ze niet gereden.
6.) Wisper heeft nu twee veulens gehad en draagt de derde, maar ze is zo elastisch als een elastiekje.....
Wel is haar karakter veranderd, van eerst een verlegen vogeltje, naar een (meer) zelfverzekerde dame!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Is dat niet verboden bij jullie, bij ons is het verboden vanaf de 6de maand! alabastro schreef:Tot de 9de maand wedstrijden gereden!!!Is dat niet verboden bij jullie, bij ons is het verboden vanaf de 6de maand!
sarabande schreef:alabastro schreef:Tot de 9de maand wedstrijden gereden!!!Is dat niet verboden bij jullie, bij ons is het verboden vanaf de 6de maand!
Wat is dat nu voor flauwe kul. Vooral die smily erbij. Wanneer een merrie goed is doorgetraind en de capaciteiten heeft loopt ze gemakkelijk tot vrij ver in de dracht wedstrijden.
Merries geven het zelf aan, en als ze het niet meer opbrengen heeft het weinig zin om een proef te lopen.
Suzanne F. schreef:Ja ze geven het vanzelf wel aan. Moet ik wel zeggen dat mijn piepdoosje het al aangaf met 6 maanden dracht hoor.![]()
sarabande schreef:Die is gewoon slim
alabastro schreef:Ik blijf er toch bij dat je het werk moet aanpassen naarmate de dracht vorderd en dat je niet meer op wedstrijd gaat na de 6de maand. Ik ben niet tegen werken tot de laatste weken maar ik vind dat je van een merrie die haar spieren en gewrichten moet loslaten niet kan verwachten dat ze nog zo zou moeten presteren als voorheen. Ook vind ik dat de stress, en die is er altijd, van het opladen en het hele wedstrijd gebeuren geminimaliseerd moet worden naarmate de dracht vorderd. Ik ben dus niet tegen aangepast werk zelfs tot het einde van de dracht maar wel tegen zwaardere training die met wedstrijden gepaard gaan.
Overigens is het dus beter van enkele weken op voorhand te stoppen zodat de spieren en gewrichten zich kunnen lossen. Stop niet ineens maar bouw het geleidelijk af, tot eventueel nog een beetje longeren.
Beweging blijft wel heel belangrijk maar dan meer uit vrije wil in de weide.