keuzeprobleem hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

keuzeprobleem hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 12:10

Ik weet effe niet meer wat ik moet doen. Al 2 jaar heb ik vast in mijn hoofd: voor mijn merrie moet het Koss worden. Maar als je kijkt in het bewaarboek dat bij de laatste IDS gevoegd zat, zie je dat Koss een verkleinende factor geeft, een - zoveel nog wat achter "hoogte". Misschien zie ik het verkeerd en kunnen kenners mij meer inzicht geven.

Mijn merrie is klein, ik vermoed dat er ook een beetje een verkleinende factor in haar merrielijn zit. Haar volle zus is 1.70m, een halfbroer van Nourejev heeft ook voldoende maat gekregen, haar moeder was iets van 1.65m, maar mijn merrie is maar iets van 1.63, en een kleindochter van haar moeder is ook maar iets van 1.60m, dochter van Balzflug.

Kijk, een klein paard vind ik niet erg, liever dat dan een hele grote i.v.m. gebreken. Maar ik wil geen e-pony fokken, daar ga ik niet al die kosten in steken, want die zou ik er nooit uitkrijgen als ik het dier zou moeten verkopen.
Kan ik nu het beste van deze hengst afzien? Verdrietig

Elisa2

Re: keuzeprobleem hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:45

Als je zeker weet dat ie verkleinend fokt dan denk ik dat wel,maar vraag eens rond wie nakomelingen van hem kent en hoe hoog ze ong. zijn.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:47

Zo uit je eigen verhaal blijkt eigenlijk al dat hij verkleinend fokt, en dat jij dat niet wilt.
Voor zekerheid kan je idd mensen met Koss-nakomelingen vragen naar stokmaten, maar dan moet je ook de moederlijn van zo eentje weten anders heb je er nog weinig aan.

Ik zou gewoon voor een andere hengst gaan eigenlijk, er zijn er genoeg.
Wat is de afstamming van jouw merrie? Ben ff nieuwsgierig Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 15:40

Mijn merrie is van Naturel (Lucky boy xx x Sportman (v. Sinaeda)) x Joris xx x Duc de Normandie. Het zijn eigenlijk de engelse volbloed grootvaders die zich in haar profileren zowel qua exterieur als temperament. Dat is o.a. een reden van mij om uit te wijken naar een gelderse hengst.

Alle nakomelingen van Koss die ik gezien heb, waren voldoende aan de maat.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:42

Ja maar geeft jouw merrie ook door wat zich in haar profileert?
Ze heeft wel Gelders bloed in zich (ik weet niet wat voor bloed ze in haar moederlijn voert) en een Gelderse hengst kan dat misschien ongewenst teveel versterken.

Maar daar gaat het hier niet om, het gaat om de stokmaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 15:49

Mariek87 schreef:
Ja maar geeft jouw merrie ook door wat zich in haar profileert?

Dat zou ik niet weten. Ik heb nog nooit een veulen met haar gefokt.

Mariek87 schreef:
Ze heeft wel Gelders bloed in zich (ik weet niet wat voor bloed ze in haar moederlijn voert) en een Gelderse hengst kan dat misschien ongewenst teveel versterken.

Waarom ongewenst? Ik ga straks proberen of het veulen voldoet om ook in het gelderse stamboek ingeschreven te worden.
Mariek87 schreef:
Maar daar gaat het hier niet om, het gaat om de stokmaat.

Ja, ik wil echt geen e pony fokken. HEt moet wel echt een paard zijn. Zo rond de 1.65m vind ik het prima.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:50

Desiree schreef:
Waarom ongewenst? Ik ga straks proberen of het veulen voldoet om ook in het gelderse stamboek ingeschreven te worden.

Dan is het een ander verhaal, maar ik houd persoonlijk voor een sportpaard niet van een Gelders type.

Desiree schreef:
Ja, ik wil echt geen e pony fokken. HEt moet wel echt een paard zijn. Zo rond de 1.65m vind ik het prima.

Rond de 1.65 vraag ik me af of je dat redt met Koss op die merrie..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 16:04

Mariek87 schreef:
Dan is het een ander verhaal, maar ik houd persoonlijk voor een sportpaard niet van een Gelders type.

Ik houd ook van een sportpaard, een allround sportpaard waar IK fijn mee uit de voeten kan op welk gebied dan ook (springen, dressuur en mennen) gewoon op mijn eigen amateuristische niveau. HEt stikt van de zenuwachtige bloedkikkers met allemaal Flemmingh en Ferro in de afstamming. Ik wil daarom wat diversiteit en vooral degelijkheid toevoegen in het veulen dat ik fok. En dat laatste kun je vinden in een gelders paard.

Mariek87 schreef:
Rond de 1.65 vraag ik me af of je dat redt met Koss op die merrie..

Yep, mogelijk moet ik een andere keuze maken.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:09

Desiree schreef:
Ik houd ook van een sportpaard, een allround sportpaard waar IK fijn mee uit de voeten kan op welk gebied dan ook (springen, dressuur en mennen) gewoon op mijn eigen amateuristische niveau. HEt stikt van de zenuwachtige bloedkikkers met allemaal Flemmingh en Ferro in de afstamming. Ik wil daarom wat diversiteit en vooral degelijkheid toevoegen in het veulen dat ik fok. En dat laatste kun je vinden in een gelders paard.

Waar ik ook in de verste verte niet van houd is Ferro of Flemmingh Clown
(ben meer van de springpaarden he Tong uitsteken)
En er hoeft ook niet direct een bloedkikker op, maar Gelders is het andere uiterste.
Ik snap heel goed dat je graag een gebruikspaard wilt fokken en geen gecompliceerde druktemaker, maar ik bedoelde te zeggen dat ik dat persoonlijk eerder met een minder in het bloedstaande hengst zou doen dan met een Gelderse.

Maar dit is uiteraard heel persoonlijk een voor ieder zijn eigen keus!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 16:11

Dan zou Koss toch weer in aanmerking komen. Hij is zo mooi gefokt, El Corona (v. Amor x Doruto!!!) x Goudsmid (zou jou als springpaarden liefhebber aan meoten staan). Alleen goudsmid is eigenlijk het gelderse in hem, Amor is ook goedgekeurd voor het gelderse stamboek, maar ook voor het kwpn. Eigenlijk is er niet zo heel veel gelders aan Koss hoor.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:13

Desiree schreef:
Dan zou Koss toch weer in aanmerking komen. Hij is zo mooi gefokt, El Corona (v. Amor x Doruto!!!) x Goudsmid (zou jou als springpaarden liefhebber aan meoten staan). Alleen goudsmid is eigenlijk het gelderse in hem, Amor is ook goedgekeurd voor het gelderse stamboek, maar ook voor het kwpn. Eigenlijk is er niet zo heel veel gelders aan Koss hoor.

Amor Doruto Goudsmid, klinkt mij toch behoorlijk Gelders.
En ik heb van Goudsmid nog niet zo veel bijzonders meegemaakt..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 16:32

Mariek87 schreef:
Amor Doruto Goudsmid, klinkt mij toch behoorlijk Gelders.
En ik heb van Goudsmid nog niet zo veel bijzonders meegemaakt..

Doruto is anders best wel trakehner! Haha! Heeft jarenlang bovenaan gestaan op de dressuurindex als topvererver.
Amor is holsteiner gefokt maar door het gelderse stamboek erkend om mee te dekken, evenals door het kwpn. Goudsmid is echt gelders voor zover ik weet.

Overigens heb ik op de volgende site inmiddels advies gevraagd, ik hoop dat ze mij terwille zullen zijn:
http://www.gelderlanderhorse.nl/

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:52

Ik bedoelde dan ook niet dat ze alledrie volledig Gelders waren, maar dat de combinatie mij aardig Gelders in de oren klinkt.
Amor fokt ze ook niet zo bloederig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:47

Mariek87 schreef:
fokt ze ook niet zo bloederig.

dat is helemaal mijn bedoeling ook met mijn enorme bloedkikker! Haha! Kijk, ze is erg modern gebouwd, best chique, fijn volbloedhoofdje met grote kijkers erin, en veel temperament.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:55

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoelde te zeggen dat de combinatie van Amor Doruto Goudsmid een dusdanig Gelders type had gegeven dat jouw merrie met Koss ook wel eens een behoorlijke Gelderse kan gaan geven.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:01

Ik heb geen idee hoe Koss fokt maar ik heb wel een aantal nakomelingen gezien die voldoende aan de maat waren.

Ik vind je keuze wel een interessante. Ik heb zelf nl een Bazuin x Katouchon. Z2 dressuur. Heel leuk ding alleen wel aan de grote kant. Hij is denk ik wel 1.74.

Hou me op de hoogte wat je besluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:28

Als je een veulen wilt dat in het gelderse stamboek kan worden ingeschreven denk ik dat Koss(half rijpaardhengst) in combinatie met jouw moderne merrie niet perse een veulen zal geven dat in het gelderse type staat. Meer rijpaard. Dan zou ik toch ook nog wat rondkijken bij de andere gelderse hengsten. Ik vind je keuze ook interessant, voor een goed karakter en een paard waar je vanalles mee kan zit je wel goed.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:43

Hoe worden die gegevens over de hoogte eigenlijk precies berekend Verward (zal er wel in staan, maar heb geen zin om naar beneden te lopen )
Als ik weet wat ze zeggen kan ik de waarde ervan ook wat makkelijker interpreteren.

Bij Lux staat meen ik dat hij vergroot en daar heb ik ook al heel veel kleintjes van gezien. (heb zelf een Lux staan uit een merrie van ergens tussen de 1.65 en 1.70 en die is amper 1.60)

Ik hang nooit zo heel erg aan de indexen Alle nakomelingen die ik van Koss heb gezien waren iig groot genoeg, hadden mooi front en liepen over het algemeen fijn los door het lijf met een mooi vlug achterbeen.

Wat ik van jouw merrie gezien heb op foto's lijkt Koss me een goede keus. Dat vond ik al toen je er voor het eerst over begon en dat vind ik nu nog steeds Ja
Ik zou je hele motivatie niet aan de kant laten gooien door een index die wat anders is dan je verwacht

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:52

Ben het helemaal met Gomir eens, staar je toch niet blind op die indexen!

Het kwpn hoopt hiermee het de ideale partner voor je paard uit te drukken in gegevens maar de praktijk werk echter anders. Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 00:07

Ik heb me al vaker afgevraagd hoe ik die hoogtemaat moet interpreteren en ik heb het nu dus maar eens opgezocht Knipoog

De hoogemaat geeft het aantal cm dat een hengst gemiddeld vergroot of verkleind op de gemiddelde hoogte van het KWPN-paard. Die gemiddelde hoogte is 1.64m.
koss heeft een verkleining van 0,56 of iets in die trant. Nu zou ik me er helemaal niet meer druk om te maken Knipoog

Er wordt hierboven trouwens een Bazuin van 1.74m genoemd. Laat Bazuin nou gemiddeld ruim 3cm verkleinen Clown (die stond vlak bij Koss dus viel me op)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:31

volgens mij voert jou merrie te veel volbloed om in het gelderse type ingeschreven te worden
ik dacht dat dat maximaal 6¼ % was
jou merrie heeft al meer dan 12½ % dus het veulen zal ingeschreven worden als rijpaard

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:47

Desiree schreef:
Goudsmid is echt gelders voor zover ik weet.

Op Gelderlandhorse pleegt men alles Gelders te noemen, zelfs mijn totaal op de Groninger fokkerij terug gaande merrielijn.

Goudsmid is een zoon van de Holsteiner Norman v Heidelberg X de Frans gefokte L'Invasion

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:05

Volgens mij kiest Dees koss ook niet specifiek om het veulen ingeschreven te krijgen in de Gelderse richting Verward
Het is volgens mij gewoon de bedoeling om haar merrie te dekken met een passende hengst en daardoor een bruikbaar sportpaardje voor de toekomst te krijgen. Een iets minder bloederig dier en wsl met iets meer massa dan de merrie als ik het goed inschat.

En of het veulen dan in de richting rijpaard of gelders of wat dan ook ingeschreven wordt lijkt me niet zo heel erg van belang En is trouwens ook off-topic, de vraag ging over de hoogtemaat Knipoog

en Sarabande; de grens tussen gelders en niet-gelders is me nooit duidelijk geworden. Volgens mij was type jaren terug belangrijker voro erkening dan bloedvoering of is dat een domme redenering Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:14

gomir schreef:
en Sarabande; de grens tussen gelders en niet-gelders is me nooit duidelijk geworden. Volgens mij was type jaren terug belangrijker voro erkening dan bloedvoering of is dat een domme redenering Verward

Nee zijn hier ook al veel discussies over geweest. Men haalt nu Duitse hengsten binnen om een Gelders type te creeren. Zoals ik al eerder zei, zou de omschrijving Veelzijdigheids paarden beter te begrijpen zijn. Zeker voor buitenstaanders.

Wat betreft de afstamming van Koss, hier aan kan je zien dat die niet afwijkt van veel rijpaardhengsten. Desiree kan ook binnen de sektie rijpaarden bij de oudere hengsten naar een rustige betrouwbare wat zwaardere hengst zoeken, die zijn er genoeg en ook niet al te duur in dekgeld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 10:55

sarabande schreef:
gomir schreef:

Nee zijn hier ook al veel discussies over geweest. Men haalt nu Duitse hengsten binnen om een Gelders type te creeren. Zoals ik al eerder zei, zou de omschrijving Veelzijdigheids paarden beter te begrijpen zijn. Zeker voor buitenstaanders.

Wat betreft de afstamming van Koss, hier aan kan je zien dat die niet afwijkt van veel rijpaardhengsten. Desiree kan ook binnen de sektie rijpaarden bij de oudere hengsten naar een rustige betrouwbare wat zwaardere hengst zoeken, die zijn er genoeg en ook niet al te duur in dekgeld.

Het gelders paard was nagenoeg uitgestorven en om het ras terug te fokken zijn ze op zoek gegaan naar paarden die aan het type van dat ras voldeden. Vaak kwamen ze dan uit bij paarden die holsteiner gefokt waren (toen nog stevige jongens in die tijd), waarvan Amor het bekendste voorbeeld is.

Ik sluit me helemaal aan bij je mening over koss, ik zei eerder al dat hij niet erg afwijkt van veel rijpaardhengsten. El Corona is gewoon een rijpaard hengst, maar voor de helft eigenlijk "gelders" gefokt, evenals destijds de vader van mijn merrie, Naturel.

Ook onder de oudere hengsten heb ik gezocht en toen ben ik uitgekomen bij Recruut. Hij was ook een optie voor mij. Fijne karakters en ook weer allround. Voorlopig heb ik me effe gericht op Elegant, ook keur. Maar wel wat meer tuiger erin maar dat hoeft toch geen nadeel te zijn eigenlijk.

Wat betreft de indexen, ik MOET me richten op een hengst die tenMINSTE niet klein fokt. Bazuin zou ook nooit in aanmerking komen, ken er alleen kleintjes van. Ik heb voor de gein eens gekeken op marktplaats naar nakomelingen van Koss. Zaten toch weer kleine paarden bij. En mijn merrie IS al klein. Ik wil echt niet nog kleiner fokken.

Ik ken mensen die uit een goede merrie een grote Ulft en een grote Zeppelin gefokt hebben. Daarna kwamen er 3 e-ponies uit, respectievelijk van Hattrick, D-Day en Zirkoon. Ik wil niet diezelfde fout maken.