voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:20

Omdat er toch de behoefte bestaat:

Ieder zijn eigen mening, overtuigen hoeft niet.

Vorig jaar November heb ik drie dagen op Paard&Koets gestaan om mensen dit verschil uit te leggen.

Let op! Dit is MIJN mening.

Natuurlijk bestaat de Tinker/IC uit een verscheidenheid aan rassen. Alles wat er doorheen gemengd kon worden is er doorheen gegaan. Met de komst van de stamboeken is er een begin gemaakt met het vastleggen van een ras. Dit betekent zo min mogelijk invloeden van buitenaf en bouwen aan een zo stabiel en breed mogelijk grondvlak van goede paarden. En vooral hier komt het grote verschil tussen de twee stamboeken boven water. Het is niet zo zeer een verschil van paarden als wel een verschil van fokrichting.

Het NST streeft naar het behouden van 4 types; de Grai, Scudder, Cob en Vanner. Veel van de oorspronkelijk geimporteerde paarden zijn te plaatsen binnen deze vier types. De paarden worden ingedeeld in hoogte, zwaarte en behang. Het keuren wordt gedaan door keurmeesters van verwante rassen. Bij de keuring spelen de gangen ook een belangrijke rol.

De ICS streeft naar een paard dat zo dicht mogelijk bij de rasstandaard komt. Naar aanleiding van deze standaard wordt er gekeurd. De paarden worden daadwerkelijk gekeurd aan de hand van een formulier waarop de raskenmerken uitgezet worden. Het perfecte IC type heeft een gedrongen ietwat lompe Knipoog bouw met een ruime hoeveelheid behang en manen.

Een ander groot verschil is dat de ICS haar thuisbasis in Ierland heeft zitten en het NST een compleet Nederlands initiatief is.

In de nieuwe ICBS is er geen ruimte voor Crossbreds, deze worden dan ook niet meer opgenomen. Verder is voor ons het nieuwe keuringsstelsel nog niet bekend, maar dat er aan de hand van de rasstandaard gekeurd gaat worden is wel zeker.

Een vergelijking tussen de stamboeken wordt natuurlijk altijd gemaakt, maar omdat beide stamboeken een ander fokdoel hebben is dit in mijn ogen niet terecht.

Chubby

Re: voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:56

Citaat:
Een vergelijking tussen de stamboeken wordt natuurlijk altijd gemaakt, maar omdat beide stamboeken een ander fokdoel hebben is dit in mijn ogen niet terecht

Voor mij blijft er één groot struikelpunt vwb. de twee stamboeken: het gaat om één en hetzelfde ras!

Citaat:
De ICS streeft naar een paard dat zo dicht mogelijk bij de rasstandaard komt.

Bij de rasstandaard van het ICS ja. Het NST heeft een andere (bredere) rasstandaard waarnaar zij keurt en inschrijft.

Feit is dat "de Tinker" of "de Irish Cob" niet van Ierland uit in één vorm voorkomt. Vanuit het uitgangspunt waren er diverse typen!

Citaat:
In de nieuwe ICBS is er geen ruimte voor Crossbreds, deze worden dan ook niet meer opgenomen.

Aangezien er weinig Tinkers voorkomen in Nederland waarvan beide ouders bekend zijn, kun je Crossbreds (letterlijke vertaling is kruising!) niet uitsluiten. Een raszuiver dier is een dier waar geen bloed van andere rassen in zoveel generaties is ingekruisd. Daar is bij de Tinker of Irish Cob absoluut wel sprake van. daaruit maak ik op dat alle Tinkers en Irish Cobs Crossbreds zijn momenteel...

Wat mij betreft hoeven we geen discussie te voeren of iemand nu een Tinker of een Irish Cob heeft. Wat ík jammer vind is dat de ICS nu op z'n kont ligt, er een nieuw stamboek daarvoor opgericht gaat worden in Ierland, maar dat er wederom geen overleg met het NST mogelijk is om samen verder te gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:16

volgens mij is het enigste verschil dat scudders en grai's onder de tinkers vallen, de rest is kleine of grote cob.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:47

Chubby.. heb jij wel eens een crosbreds gezienin het echt?
het heeft niks meer van het ics of tinker uiterlijk te maken!
er zit te veel warmbleod in.
Als ik met eenKwpn ( samber) naar de keuring gaat wordt hij toch ookniet opgenomen>?

Alle bij de stamboeken willen brede barokke paarden met sokken en manen etc.
Maar omdat je ook dikke mensen en langen mensen heb. heb je ook iets luxere tinkers en zwaardere..
Vandaar de verschillende types.

Ook het ics heeft die paarden. ALs je ics paarden ziet kan je zelf in de NSVT begrippen in delen./
WAnt niet alle ics zou bij ons een cob zijn> Omdat simpel weg de cob bij NSt toto 156 gaat.
daar boven wordt het Vanner.

Kortom.. het is allebei het zelfde paard.. alleen de IC leden zeggen niet elke tinker kan een cob zijn en een cob kan wel een tinker zijn. ( ik vind het bullships)

en zo lang deze fisie blijft bij het ics komt er nooit 1 lijn in voor een soort samen werking.

Je kan zeggen wat jewilt. de DIE hard ICS.. zijn vroeger allemaal stamboekers geweest. BEhalve W+M/ ik bedoel van het alle eerste begin van het stamboek. daar waren dus de ICS van nu ook al aanwezig.

maar goed.. nu bewijst het weer dat het allemaal niet helemaal goede vereniging is.. want het is stuk gelopen en nu op nieuw aangevraagd.
Dus niet stabiel.
naja ik meng me verder niet in deze discussie meer verders..

Heb nu wel iets anders aanme hoofd..
en dat is mijn TINKER! ( voor als nog)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:51

Gaan we weer.

Had een heel stuk maar heb het maar weer weggehaald.
Het geeft me zo'n moedeloos gevoel.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:17

Oke dames het volgende stuk, hierin staat wat er had moeten gebeuren , bij het ICS had maar 1 type geregistreerd mogen worden, als dat zo gedaan was dan was er volgens mij veel minder verwarring geweest. Dus wie is hier schuldig aan???? niet de leden van ICS of NST, maar degene die de paarden keurt bij het ICS!!!!!!!!!!!!

Geachte redactie,

Hierbij zou ik u willen vragen enige aandacht te besteden aan het volgende.

In Nederland is al geruime tijd een stamboek erkend voor de Tinker en daarnaast is er onlangs een stamboek erkend voor de Irish Cobs. Voor fokkers werkt dit ongetwijfeld verwarrend: dit kunnen we merken aan vragen die ons bereiken.

Al deze commotie is ontstaan rond een paard dat de naam ras (als doelgerichte fokkerij) eigenlijk maar net verdiend. De Ierse Travellers en Engelse Roma zigeuners gebruikten een compact bont paard om hun woonwagen te trekken. Deze rondtrekkende mensen zijn geen schrijvers: dus in het verleden was er geen sprake van een stamboek. Maar ze zijn ook geen fokkers. Als het paard gedekt moest worden, werd gebruik gemaakt van de mogelijkheden die voorhanden waren. En zo zijn er dus allerlei typen ontstaan.

Twee stamboeken: overeenkomst en verschil.
Zowel het Nederlandse stamboek voor Tinkers (NST) als de Irish Cob Society Nederland (ICSN) registreren deze paarden. De rasbeschrijving is bijna gelijk. Het Nederlandse Stamboek voor Tinkers biedt aan alle variaties een onderkomen, namelijk Vanner, Cob, Gray en Scudder. De Irish Cob Society Nederland is alleen erkend om stamboek te houden voor het Cobtype.

Ook in de werkwijze van de beide stamboeken zijn grote verschillen. De Nederlandse stamboeken hebben een bepaalde kwaliteitseis die ze zich zelf opleggen. Deze eisen liggen niet vast in de EG-regelgeving en zijn derhalve ook niet verplicht voor buitenlandse stamboeken zoals de ICS.

Moederstamboek
De Irish Cob Society is in Ierland erkend als stamboek van origine of moederstamboek voor de Irish Cob. Dit stamboek heeft in Ierland een voorlopige erkenning.

Het Nederlandse Stamboek voor Tinkers is in Nederland erkend als stamboek voor origine of moederstamboek voor de Tinker. Nu blijkt dat er ook een stamboek is in een van de landen van origine, ligt samenwerking van beide organisaties voor de hand. Dit is ondanks pogingen van het NST niet gelukt. De Productschappen Vee, Vlees en Eieren kunnen dit niet afdwingen.
-------------------------------------------------------------------------
Een fokker moet kiezen
Het paspoort van een paard is tevens het officiële Identificatie en Registratie document. Elk paard kan maar één document krijgen. Als u een paard heeft van dit ras, kunt u dus kiezen. Zowel de ICS als het NST heeft een hoofdboek waar het cobtype ingeschreven kan worden. Heeft u een ander type Tinker, dan kan dit alleen in het hoofdboek van de NST ingeschreven worden.
--------------------------------------------------------------------------
Geen beperking voor het dekken
Als een hengst is goedgekeurd en opgenomen in het hoofdstamboek, zijn andere stamboeken voor hetzelfde ras verplicht dit dier toe te laten voor de fokkerij. Maar in de praktijk zal dit moeilijk toepasbaar zijn door de verschillen in inzicht in de ICS en de NST. Omdat in Nederland (dus ook door de NST) hoge eisen gesteld worden aan de dieren op veterinair gebied, er eisen gesteld worden aan de kwaliteit van het sperma en de keuring gedaan wordt door een onafhankelijke jury zal de uitwisseling van dieren niet zomaar mogelijk zijn.

Voor verdere vragen over deze stamboeken verwijs ik u naar de beide stamboeken
Het Nederlandse Stamboek voor Tinkers : www.tinkerstamboek.nl
De Irish Cob Society Nederland: www.irishcob.nl

De PVE vinden het erg jammer dat deze verwarring is ontstaan. De onduidelijkheid voor de eigenaars van deze paarden kan hopelijk door deze uitleg opgelost worden. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als u in uw uitgave aandacht zou willen besteden aan deze problematiek. Deze brief is eveneens verstuurd naar de redactie van de BIT, de ICSN en de NST

Met vriendelijke groet,

Margo Vonk
Commissie ETP

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:24

Citaat:
Dus wie is hier schuldig aan???? niet de leden van ICS of NST, maar degene die de paarden keurt bij het ICS!

Of het PVE... Hebben even niet zo goed opgelet bij de aanvraag van het ICS...

De leden kunnen overigens best rond de tafel gaan zitten, het is toch aan het bestuur van beide organen. Vandaar misschien de hoop op overleg bij diverse leden nu er een nieuw bestuur komt?

Het is en blijft vrij simpel hoor: *waar een wil is, is een weg*...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:33

okheel duidelijke brief. Maar waar is de maatstaf van het Cob type? want ik zie duidelijk ( vind ik en de meeste Nst) dat er ook verschillende soorten als cob bestempeld worden.

En dat die soorten bij ons in verschillende groepen wordt verdeeld en bij het ics. gewoon cob heet.
qua schoft hoogtes dat is al de 1e soort verschil..

Maar stel.. een cob x een cob komt een luxere type uit wat EIGELijk niet helemaal binnen het ics gebeuren valt.. dan mag die officieel niet qua richt lijnen worden op genomen maar wel qua afstamming.
Dat vind ik zo dubbel.
Dus vandaar dat hij de types hebben
IKheb heel veel haflingers hier op stal.

Dikke en grofe .. luxe .. zo veel sorten en ze zijn allemaal opgenomen in het stamboek. maar dan ook met types.

Vind het jammer dat van het ICS uit gewoon niet echt OOK 1 soort paard wordt op genomen maar ook vele die eigelijk niet in het cob type passen.

Maar met crossbreds..EERSt hadden deze paarden een papier en een erkenning van ras.. ennu ineens stellen deze paarden niks mer voor!! het is toch verschrikkelijk!! ??

Vind het in en in sneu voor deze mensen .. net als BV bij de Nst de Vanner er wordt uit knikkerd.. .. dat kan toch zomaar niet??

ook al is het een besluit uit Ierland..

ik vind het krom

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:36

Nee Nadine,

Krom is het dat de mensen die hoop gekregen hebben van een persoon die helemaal niet behoort te keuren. En krom is het dat het 5 jaar geduurt heeft voordat de oogkleppen afvielen.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:52

Dit is de omschrijving van de rasstandaard van de Irish Cob, als je dit volgt dan vallen er veel buiten.

Algemene Verschijningsvorm (met belijning, skelet en beweging)

De Irish Cob is compact en krachtig, stevig gebouwd wat betreft bespiering en botten, maar toch geschikt als een veelzijdig te gebruiken paard. De ene Irish Cob is wat meer “beknopt” dan de andere.
De Irish Cob is evenredig geproportioneerd, staat rechtop en vierkant en heeft een imposante uitstraling.

Belijning– het hoofd dat fier rechtop gedragen moet worden staat op een correct gebogen en stevig aangezette nek. De nek moet schijnbaar doorlopen over een stevige schoft tot aan het begin van de rug (dit is vooral belangrijk bij hengsten). De rug moet kort en recht zijn en glooiend oplopen naar een stevig gespierde croup. De ruggegraat en de heupbeenderen mogen niet zichtbaar zijn. De croup is tamelijk hoog en overvloedig met goed gevormde bespiering, de bovenkant van de achterhand is uitzonderlijk goed bespierd, breed en stevig.
De bovenkant van de croup moet enigszins schuin en niet te abrupt aflopen naar de staart; dit geeft een hoge, goed aangezette staart en draagt bij aan ronde welgevormde achterhand.

Skelet– Irish Cobs worden onderverdeeld in Medium gewicht of Zwaar gewicht, (enige afwijking in zwaarte van botten is alleen toegestaan bij merries en ruinen).

Hoogte– De maximale hoogte voor een Irish Cob is 1.70 meter.

Beweging – Irish Cobs met hun unieke manier van bewegen, weelderige manen, staart en beenbeharing en de grote variatie van mogelijke kleuren geven een prachtig beeld, vooral als ze zich bewegen.

Nota Bene: De algemene indruk inclusief de belijning is gerelateerd aan een dier in goede conditie.

Temperament– De Irish Cob heeft een rustige en gewillige aard, met een vriendelijke houding ten opzichte van mensen en andere dieren.

Hoofd– moet recht zijn, goed uitziend en in verhouding met de rest van het paard. Het voorhoofd moet breed zijn en de snuit, kaak en wangen goed geproportioneerd.

Mond– moet een correct gebit hebben.

Ogen– moeten groot, rond, open, helder en wijd uit elkaar geplaatst zijn.

Oren– moeten goed gevormd zijn, niet te groot en goed aangezet.

Nek– moet compact zijn, niet te kort, en ruim bespierd inclusief de manenkam. Nek en manenkam bij de hengst moeten zeer krachtig bespierd zijn.

Schouders– moeten stevig, krachtig en schuin zijn.

Schoft– moet niet te veel uitsteken en moet zijn ingebed in veel spieren en vlees.

Borst– moet krachtig zijn, welbespierd en niet te breed of te smal.

Rug– moet kort zijn, recht, goed bespierd en ontwikkeld en schuin oplopen in de richting van de croup.

Achterhand en achterbenen– de achterhand moet goed ontwikkeld zijn, met ronde vormen, breed en krachtig gebouwd met een goed bespierde hoge croup. Het dijbeen moet goed ontwikkeld zijn, tamelijk lang en met goed aangezette krachtige hakken. De achterbenen moeten stevig van bot en goed bespierd zijn.

Middenhand– het paard moet kort zijn en compact met tonvormig aangezette ribben.

Voorbenen– moeten krachtig zijn en niet te kort en niet te lang. De onderarm moet lang genoeg zijn, wel bespierd en stevig van bot.

(Voor)Knieën en Hakken– moeten goed ontwikkeld zijn en ruime proporties hebben maar moeten in goede verhouding staan tot de rest van het paard

Kogelgewrichten– moeten in goede verhouding staan tot de andere gewrichten wat betreft kracht, afmetingen en bouw.

Koten– moeten voldoende botmassa hebben en niet te lang zijn (te weke of te steile koten zijn een minpunt).

Hoeven– goed gebouwd, harmonisch en groot genoeg om zonder probleem het gewicht van het paard te kunnen dragen.

Beenbeharing – bevedering (sokken) is een karakteristieke en decoratieve eigenschap van het ras de Irish Cob. Vooral bij de zwaardere Irish Cobs is dit prominent aanwezig. De hoeveelheid aanwezige beenbeharing kan echter sterk verschillen, vooral bij de middelgrote Irish Cobs.

Manen en staart– moeten overvloedig zijn en tot een behoorlijke lengte groeien.

Beweging en Aktie– In draf is een tamelijk overdreven hoge frontaktie vanuit zowel de schouders als het voorbeen wenselijk om de voor de Irish Cob typische beweging laten zien. Deze aktie wordt ook wel “step” genoemd en geeft een wat opgerichte houding waardoor ook de zwaardere paarden een indruk van lichtheid in de beweging geven.
Sommige Irish Cobs hebben in draf de neiging iets naar buiten te “tikken” met hun voorbenen. Dit “tikken” moet niet worden verward met “maaien”, wat een minpunt is. Zolang het “tikken” bij beide benen gelijk is en niet te veel wordt overdreven, wordt dit beschouwd als tamelijk typisch en acceptabel. De algemene beweging en aktie van een Irish Cob moet vlak zijn met een rechte en aktieve ruime stap.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:56

Wat een goede Irish Cob is, is makkelijk te beoordelen aan de hand van de rasomschrijving. Vraag is meer, hoeveel mag een paard daarvan afwijken en toch nog als Irish Cob opgenomen worden?

Neem als voorbeeld mijn merrie Katinka.
Afbeelding
Irish Cob of niet?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:00

Ik vind jouw Katinka een soortement van prototype Haha!

Maar Chubby zou dan geen Irish Cob zijn...:

Afbeelding

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:04

irish_lady schreef:
Nee Nadine,

Krom is het dat de mensen die hoop gekregen hebben van een persoon die helemaal niet behoort te keuren. En krom is het dat het 5 jaar geduurt heeft voordat de oogkleppen afvielen.

Dan kanje toch inzien dat profesionaliteit ver te zoeken is??

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:05

Chubby schreef:
Ik vind jouw Katinka een soortement van prototype Haha!

Maar Chubby zou dan geen Irish Cob zijn...:

Katinka heeft een lange rug, en volgens de rasomschrijving zou die kort moeten zijn... Dat is ook meteen wat ik bedoel met "waar leg je de grens"

Chubby is inderdaad een mooi grensgeval. Als ze al opgenomen zou worden, ze zou in ieder geval niet vooraan staan bij het uitdelen van de premies (Katinka ook niet hoor).

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:17

Ik vind het jammer dat het topic van Chubby (was er 18 minuten eerder Knipoog ) nu gepasseerd wordt... Knipoog
Hoewel het hier eenpersoonlijke mening betreft wil ik toch ff reageren.

Citaat:

Naar de rasstandaard van de ICS dus.

Citaat:
De paarden worden daadwerkelijk gekeurd aan de hand van een formulier waarop de raskenmerken uitgezet worden.

Helaas.....
Dat is een utopie, met niet gekwalificeerde keurmeesters in de ring.

Verder:
Jean, ik kan niet anders zeggen dan: heldere informatie weer, top hoor!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:20

Om nog even een 'voorbeeldplaatje' te laten zien, mijn paard, Jordy.
Hij is bij het NSvT opgenomen als grai. Er werd getwijfeld tussen cob en grai, maar ik vind zelf Jordy echt een prototype grai, lichter moeten ze van mij niet worden, hoewel ik Jordy zelf heel mooi vind Tong uitsteken En de jury gelukkig ook.
Ik vind dat hij toch echt heel duidelijk alle kenmeren van het ras heeft, alleen wat verfijnder, en dat is IMO hoe een grai zou moeten zijn...
Als ik naar Jordy kijk in vergelijking met IC's, zou hij daar naar mijn mening wel opgenomen moeten worden, maar waarschijnlijk zou hij een lagere waardering krijgen. Bij NSvT 1e premie+ster.

Jordy:
Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:24

Citaat:
Ik vind het jammer dat het topic van Chubby (was er 18 minuten eerder ) nu gepasseerd wordt...

Vind het lief van je dat je dat is opgevallen!! Haha!

Het zou toch bijzonder vreemd zijn als één van de meest voorkomende Tinkertypes (Katinka, Jordy, Chubby) laag geprimeerd zouden worden omdat ze niet aan de rasstandaard voldoen. Juist bij een open stamboek wat zo jong is zou de rasstandaard moeten worden aangepast aan de voorkomende paarden, ipv andersom...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:27

Chubby schreef:
Citaat:
Ik vind het jammer dat het topic van Chubby (was er 18 minuten eerder ) nu gepasseerd wordt...

Vind het lief van je dat je dat is opgevallen!! Haha!

Het zou toch bijzonder vreemd zijn als één van de meest voorkomende Tinkertypes (Katinka, Jordy, Chubby) laag geprimeerd zouden worden omdat ze niet aan de rasstandaard voldoen. Juist bij een open stamboek wat zo jong is zou de rasstandaard moeten worden aangepast aan de voorkomende paarden, ipv andersom...
Nee niet mee eens.. Ik vind Katinka`s type veel minder mooi dan de echte zware compacte cobs met dikke sokken. Dat is het stamboekideaal en daar wil ik door goede hengstenkeuzes naartoe fokken.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:32

Afbeelding
en mijn tinker waar valt hij onder ?????????????????? Verdrietig
ik ben lid van allebei de stamboeken maar macho is nog nergens opgenomen vanwege zijn blessure van de zomer !
ik heb alle informatie gevolgd en vraag me af waar ik macho beter zou kunnen laten opnemen ?
ik vind ook een tinker/irish cob of je nou ingeschreven staat bij de ics of het nederlandse stamboek blijft hetzelfde !
alleen de echte crossbreds waar je duidelijk ziet dat er een geheel ander ras doorheen zit bv. half fries,daarvan vind ik dat ze niet opgenomen zouden moeten worden in geen enkel stamboek !
want je wilt toch zoveel als het mogelijk is een ras behouden (een tinker bestaat al uit zoveel rassen ) !
dit is natuurlijk alleen mijn mening en daarmee wil ik niemand kwetsen ! Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:33

Citaat:
Nee niet mee eens.. Ik vind Katinka`s type veel minder mooi dan de echte zware compacte cobs met dikke sokken. Dat is het stamboekideaal en daar wil ik door goede hengstenkeuzes naartoe fokken.

Over smaak valt niet te twisten, en dat hoeft gelukkig ook niet. Feit blijft dat het type Grai (of je het nu zo noemt of niet) voorkomt en dús ook niet genegeerd kan worden door een stamboek.

Als je zoals bij het NST een onderverdeling maakt naar wat er voorkomt, in plaats van naar smaak van de beoordelaar, valt er geen rastypische Tinker buiten de boot. Wil een fokker een bepaald type naar zijn smaak fokken is dat natuurlijk geen enkel punt.

Ik vind de zware Vanner ook ontzettend mooi. Maar minder geschikt voor de dressuur. Dat is mijn doel met mijn Tinker: dressuurmatig rijden. Dus ben ik erg blij met de bouw van Chubby. Wat langer in het lichaam, wat soepeler qua bespiering, met een motor bij de kont in plaats van brutere trekkracht.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:21

jacky2 schreef:
Afbeelding
en mijn tinker waar valt hij onder ?????????????????? Verdrietig
ik ben lid van allebei de stamboeken maar macho is nog nergens opgenomen vanwege zijn blessure van de zomer !
ik heb alle informatie gevolgd en vraag me af waar ik macho beter zou kunnen laten opnemen ?
ik vind ook een tinker/irish cob of je nou ingeschreven staat bij de ics of het nederlandse stamboek blijft hetzelfde !
alleen de echte crossbreds waar je duidelijk ziet dat er een geheel ander ras doorheen zit bv. half fries,daarvan vind ik dat ze niet opgenomen zouden moeten worden in geen enkel stamboek !
want je wilt toch zoveel als het mogelijk is een ras behouden (een tinker bestaat al uit zoveel rassen ) !
dit is natuurlijk alleen mijn mening en daarmee wil ik niemand kwetsen ! Haha!

Is moeilijk te zeggen jacky2, zie hem niet helemaal van de zijkant [rug] en het hoofd niet maar wel een hele mooie hals vind ik

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:23

Kiara schreef:
Ik vind het jammer dat het topic van Chubby (was er 18 minuten eerder Knipoog ) nu gepasseerd wordt... Knipoog
Hoewel het hier eenpersoonlijke mening betreft wil ik toch ff reageren.

Citaat:

Naar de rasstandaard
van de ICS
dus.

Citaat:
De paarden worden daadwerkelijk gekeurd aan de hand van een formulier waarop de raskenmerken uitgezet worden.

Helaas.....
Dat is een utopie, met niet gekwalificeerde keurmeesters in de ring.

Verder:
Jean, ik kan niet anders zeggen dan: heldere informatie weer, top hoor!

Sorry Chubby, is niet vervelend bedoeld.

en dank je Kiara

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:41

hoi,
is het met deze foto beter te zien ????????????? Cool

Afbeelding

Afbeelding

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:46

Afbeelding
en deze ernog bij, er ging weer eens iets fout !!!!!!!!!!!!!! Frusty

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:14

Dit is een Cob. zeker bij het NSVT .. ik weet niet hoe de maat staf voor het ics lligt.
Maar hij heeft een mooie bovenlijn er in zitten