Welke hengst voor deze Landwind ll B merrie? (met fotos!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Welke hengst voor deze Landwind ll B merrie? (met fotos!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:37

Wat voor hengst zouden jullie bij deze merrie gebruiken?

Siluska
Kleur; Bruin
Ingeschreven in; STB
Leeftijd; 6 jaren.
Type; RP
Stokmaat; 1.65m

Afstamming:

Landwind ll B x Belmondo ( x Idool x Talisman)

Het is een merrie met een uiterst eerlijk karakter maar met rijden absoluut niet de makkelijkste.

Haar galop zou iets ruimer mogen!
Volgens de KWPN-keurmeester heeft Siluska een zeldzame voorbeentechniek laten zien met het vrijspringen op de merrie keuring vorig jaar.

Ik weet dus niet of ik nu een spring gerichte hengst of een dressuurgerichte hengst wil gebruiken. Mag ook een allrounder zijn.
(Een bonte of schimmel die zijn kleur ook doorgeeft zou ook leuk zijn Knipoog )

Daarom graag jullie mening.

Hier wat foto's van Siluska

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xander

Re: Welke hengst voor deze Landwind ll B merrie? (met fotos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:03

De bloedopbouw van de merrie is heel gevarieerd en ook niet echt actueel, dus gevraagd in de markt. Dus als je een veulen fokt doe je dat primair voor jezelf en niet om te verkopen. Het lijkt me het meest voor de handliggend eerst een keuze te maken of je springen of dressuur wilt fokken, waarbij de maat en karakter van de hengst heel belangrijk zijn.
Kies je voor springen, dan zal een Holsteiner hengst of een hengst met veel Holsteiner bloed het meest voor de hand liggen. Binnen die groep zijn ook hengsten die niet alleen goed springen, maar ook nog beweging doorgeven. Een hengst die dat doet en ook goede karakters geeft is bv Celano (Capitol I x Lord) van de Havikerwaard. Heb daar zelf erg goede ervaringen mee. Maar er zijn nog diverse andere te noemen. Als je niet zoveel geld wilt uitgeven valt bv ook aan de ZZ springende hengst Marengo DB te denken.

X

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:02

Ik heb ook een LandwindIIB (* stermerrie van Actueel * Marconi), een wat ouderwets type, maar wel goed lopen en springen, en een ontzettend fijn paard qua karakter. Ze mag M2 starten, en kan ook erg leuk springen.

Ik wil haar volgend jaar laten dekken door Casantos (een Cantos*Cassini). Een mooi langgelijnd type, erg goed springen én heel netjes lopen.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:53

Misschien is Sydney een idee. (goodtimes x alaska)
Dit is een schimmel. Hij had een heel goed afstammelingen rappart. Van goodtimes komen veel fijne springpaarden maar de meesten kunnen ook fijn lopen. Ik heb al veel veulens en nakomelingen van sydney gezien en deze leken allemaal erg goed. Ze hebben stuk voor stuk een prachtig hoofd en een mooi front. En de meesten konden ook zeer goed lopen. En qua afstammeling moeten ze straks ook kunnen springen! Haha!

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 23:42

Kunnen jullie mij misschien ook vertellen waar ik informatie over deze hengsten kan krijgen? Knipoog

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:57

Informatie over sydney kun je vinden op www.vdlstud.nl
Vorig jaar stond hij bij hengstenhouderij wilting gestationeerd. Dekgeld is volgens mijn 800 euro.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:39

Citaat:
zeldzame voorbeentechniek laten zien met het vrijspringen op de merrie keuring vorig jaar.

Mag ik vragen wat de score voor het vrij springen dan was??

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:06

silloouuhh schreef:
Dit is een schimmel. Hij had een heel goed afstammelingen rappart. Van goodtimes komen veel fijne springpaarden maar de meesten kunnen ook fijn lopen. Ik heb al veel veulens en nakomelingen van sydney gezien en deze leken allemaal erg goed. Ze hebben stuk voor stuk een prachtig hoofd en een mooi front. En de meesten konden ook zeer goed lopen. En qua afstammeling moeten ze straks ook kunnen springen! Haha!

Bovendien hebben veel nakomelingen van Goodtimes een gratis kronkel in de kop, altijd leuk op een Landwind merrie, karakter gegarandeerd Clown

Ik zou gaan voor een hengst met een fijne springtechniek en die een goed karakter doorfokt.
Misschien wel handig om te weten op welke punten jouw merrie verbeterd moet worden?

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:26

De keuze is eigenlijk te ruim met zoveel goed presterende hengsten, maar Mariek heeft gelijk dat de nafok van Goodtimes best wel wat karakter heeft, waardoor dingen niet gemakkelijker worden. Mogelijk heeft zijn zoon Sydney dat in mindere mate en het wordt in ieder geval verdund.
Belangrijk zijn tegenwoordig paarden die het doen en gemakkelijk doen (springen) en daarnaast nog ongecompliceerd zijn. Enkele voorbeelden waar dat van toepassing is - volgens de jongens uit de handel - Kojak, Celano, Polydox en Gentleman. Bij Zangersheide heeft heeft Leon Melchior enkele aparte en gemakklijk te rijden hengsten voor zijn dochter Judy Ann gekocht die ook aan dit profiel voldoen met name: Air Jordan, Levisto en Fortunes Z. Mischien ook een overweging als met namen wordt gestrooid.

X = positief denken

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:29

Kojack ben ik nog niet zo weg van... Wat ik ervan gezien heb geeft die ze ook nog niet altijd zo ongecompliceerd.
Je moet er ook rekening mee houden dat, ik weet niet hoe het karakter van deze merrie is, Landwind ze ook niet altijd zo simpel geeft.
Dus in de hengstenkeuze zou ik daar heel sterk rekening mee houden want het is voor de evt. afzet straks belangrijk dat hij door de amateur te rijden is.
Ook als je hem zelf houd is dat altijd fijn natuurlijk Clown
Goodtimes hengsten zou ik dus sowieso niet gaan gebruiken.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:42

Ik persoonlijk ben erg weg van numero uno.
En ik vond de nakomelingen op de hengstenkeuring dressuurmatig beter lopen dan de meeste aangewezen dressuurhengsten.
Hij staat bij Hans Hoorn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:56

Citaat:
De bloedopbouw van de merrie is heel gevarieerd en ook niet echt actueel, dus gevraagd in de markt. Dus als je een veulen fokt doe je dat primair voor jezelf en niet om te verkopen.
Wat een onzin zeg! mag ze dat misschien zelf bepalen. Belmondo is al helemaal niet oud!. Dan zou je ook niet meer met Concorde of chin chin moeten dekken. Het is tevens nog goed bloed wat er in zit.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:14

Sammie schreef:
Citaat:
De bloedopbouw van de merrie is heel gevarieerd en ook niet echt actueel, dus gevraagd in de markt. Dus als je een veulen fokt doe je dat primair voor jezelf en niet om te verkopen.
Wat een onzin zeg! mag ze dat misschien zelf bepalen. Belmondo is al helemaal niet oud!. Dan zou je ook niet meer met Concorde of chin chin moeten dekken. Het is tevens nog goed bloed wat er in zit.

Het is geen ouderwets bloed nee, maar het is ook niet actueel.
Maar ik vind het persoonlijk nog wel bloed 'van deze tijd', er lopen er nog genoeg van Tong uitsteken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:26

Haarlem nakomelingen worden mak geboren....... Haha!

In de handel willen ze ze ook wel hebben.....fijne gebruikspaarden...

HIj fokt mooie allround paarden die zowel in de dressuur en springsport kunt tegen komen...

Haarlem staat ter dekking bij Post in Middelbert en zijn dekgeld is zo rond de 675/700 euro...dus dat is 1 van de goedkopere ggk kwpn hengsten...
Afbeelding
Afbeelding
HAARLEM: Voltaire x Irco Polo

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:34

Ik wil wel een paar hengsten noemen maar wil nog steeds graag weten wat je precies wilt verbeteren (exterieur? springtechniek - maakt ze de sprong goed af? hoe is de afdruk?)

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 13:41

Mariek87 schreef:
silloouuhh schreef:

Bovendien hebben veel nakomelingen van Goodtimes een gratis kronkel in de kop, altijd leuk op een Landwind merrie, karakter gegarandeerd Clown

Uhm die kronkel in de kop heb ik liever niet, want die heeft de merrie al Whoosh! Ach gut Het is een lastig (kan er niet het goede woord voor vinden, ze is absoluut niet makkelijk...) paard om te rijden, maar verder heeft ze een heel goed karakter, heel koel in de kop en in de omgang superbraaf, je kunt haar bij wijze van spreken een pakkie aantrekken en mee naar de kermis gaan ze vind alles goed Knipoog

Mariek87 schreef:
Ik wil wel een paar hengsten noemen maar wil nog steeds graag weten wat je precies wilt verbeteren (exterieur? springtechniek - maakt ze de sprong goed af? hoe is de afdruk?)

Ze zou wat meer vermogen mogen hebben, en een wat ruimere galop en misschien wat meer maat, de merrie is zelf 1.65m. Het belangrijkste vind ik eigenlijk het karakter, ik wil later graag een wat braver paard, dus niet eentje met een kronkel in de kop Haha! gewoon een lekker werkwillig koel in de kop paard, niet zo'n hete kikker of staker zeg maar Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:46

souplesse, sterk achterbeen, goede galop, allround!!! en juist het goede karakter van de nakomelingen van goodtimes, was voor mij de reden om mijn merrie te laten dekken door goodtimes......

de 6 jarige Goodtimes uit mijn merrie , is erg nuchter, goed te rijden, soms wat te braaf..veel vermogen en goede voorbeen techniek op de sprong.......veel souplesse en sterk achterbeen...mooie ruime galop..
in karakter het tegenover gestelde van haar moeder, die een zeer sterk karakter heeft en ook niet gemakkelijk is met rijden.....

Ze is ook erg speels wat je bij veel goodtimes nakomelingen ziet......Samorka is soms net een clown!!! Clown

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:50

sigrid1182 schreef:
souplesse, sterk achterbeen, goede galop, allround!!! en juist het goede karakter van de nakomelingen van goodtimes, was voor mij de reden om mijn merrie te laten dekken door goodtimes......

de 6 jarige Goodtimes uit mijn merrie , is erg nuchter, goed te rijden, soms wat te braaf..veel vermogen en goede voorbeen techniek op de sprong.......veel souplesse en sterk achterbeen...mooie ruime galop..
in karakter het tegenover gestelde van haar moeder, die een zeer sterk karakter heeft en ook niet gemakkelijk is met rijden.....

Ze is ook erg speels wat je bij veel goodtimes nakomelingen ziet......Samorka is soms net een clown!!! Clown

Nou, Goodtimes geeft ze echt niet altijd zo lekker hoor, ik heb er al meerdere van meegemaakt die de boel niet op een rijtje hadden in de bovenkamer, en ook echte gevaarlijke.
Op een simpele merrie van karakter kan je voor een Goodtimes hengst kiezen maar het is gewoon een te grote gok om Goodtimes op een Landwind-merrie te zetten die zelf ook al niet al te makkelijk is.
Als je er van op de hoogte bent dan ga je dat risico toch niet nemen Verward
Er zijn zat andere goede hengsten die zelfs beter op deze merrie aansluiten dan Goodtimes bloed.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:05

Een paar leuke hengsten:

Silverstone (Champion du Lys x Carthago Z), super springkwaliteit en techniek, springt met veel afdruk en snel van de grond, zeer veel vermogen.

Niveau (Lux x Calvados), hengst met een hele goede ruime galop, nette springtechniek en veel vermogen.

Casantos (Cantos x Cassini I), ruime galop, veel vermogen. Ik heb een heel leuk beestje van hem gezien, die kwam wel uit een merrie met een supervoorbeen en een goede bascule, Casantos schijnt wat moeite te hebben met het terugspringen.

Een Voltaire-zoon is misschien ook leuk (Solitair, Unitair, Unistar, Lancelot, Now Or Never [die heeft een supergalop])

Van de Roelofs-hengsten (vind ik ook altijd leuk Tong uitsteken) vind ik Sam R (Mermus R x Abgar xx) een leuke hengst met een goede galop en zeer veel vermogen, Rash R en Odermus R ook erg leuk.
Odermus vind ik qua bloed wel goed bij die van jou passen (Calido I x Ramiro x Joost), en heb ook leuke nakomelingen van hem gezien.

Maar goed, dat waren zo even wat suggesties Tong uitsteken

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:05

Wat vinden jullie trouwens van Samber? Die schijnt toch ook zo braaf te zijn? En zijn nakomelingen meestal ook?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:39

Citaat:
Een Voltaire-zoon is misschien ook leuk (Solitair, Unitair, Unistar, Lancelot, Now Or Never [die heeft een supergalop]
)
Lancelot staat op wacht.

Samber verkleint wel, dus verwacht er geen 1.65 dan uit te krijgen. Bovendien vind ik het een beetje zonde van de afstamming, maar misschien is Cool cracker (concorde x Samber) of Ed king hill(ekstein x samber) wat voor je. Komen uit dezelfde moeder. Ed king hill is dan wel alleen DV, springt en is NRPS dus reg a. Cool cracker loopt ZZz dr en zal reg b worden. Van deze 2 gaat mijn voorkeur dan uit naar Ed King Hill voor de jouwe.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:44

Moet je wel eerst uitzoeken of er nog sperma van EKH is, Edje leeft namelijk niet meer

Geen goodtimes-bloed op deze merrie! (wordt hierboven ook al gezegd)

Als ik het goed begrijp wil je iets meer lengte en maat, beweging behouden en galop verbeteren. Springtechniek behouden en meer vermogen.

Moet de hengst persé KWPN-gekeurd zijn of niet Verward

Er schiet nu wel een KWPN-hengst door mijn hoofd, maar daarvan wil ik eerst even checken hoe hij vererft op het gebied van beweging.

En Sigrid, ik ken van Haarlem de drie uitzonderingen die de regel bevestigen denk ik Bloos! Super sportpaarden, maar ontzettend veel karakter.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 05:57

SERIEUS..!!!!!

Ik heb van Haarlem en Goodtimes ontzettend fijne werkbare paarden gezien........tTuurlijk hebben ze wel karakter....maar op de goede manier!!!!! werkwillend.....maar je moet ze wel eerlijk behandelen..maar dat lijkt me LOGISCH

Ik heb er nog nooit k'lote paarden van gezien.....

Van Haarlem ben jij de eerste waar ik het van hoor.....

Goodtimes hoor je wel eens vaker, ook omdat ie meer nakomelingen heeft denk ik............maar ja is het dan waar als het gezegd word.....

IMO is het het denk ik ook de manier van om kunnen en willen gaan met een paard!!!! De meeste kunen dat niet en geven dan het paard de schuld...vaak word er gezegd &*(*bokken, maar ja,wat wil je.... 23 uur op de stal , weinig beweging en wel 1 uurtje per dag in de krul worden getrokken, is dat dan wat we willen,....hobbelpaarden!!!! alle paardne die dit accepteren van hun eigenaren hebben naar mijn mening TE weinig karakter....

Dus die negatieve karakter verhalen van paarden neem ik met een korrel zout....

Ik denk dat verhalen waar mensen spreken over goede karakters geloofwaardiger is dan mensen die altijd spreken over negatieve karakters......alleen de manier van omgaan is al van grote invloed op het paard zelf...

Sorry voor mijn relaas......ben net wakker...... Haha!

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:09

Veel hengsten zijn op dit item al de revue gepasseerd en op de ene hengst is meer commentaar dan de andere. Het zou te ver voeren ook mijn mening over al die hengsten te geven. Natuurlijk is het zo dat sterk bepalend is bij de ontwikkeling van het karakter hoe er mee wordt omgegaan maar toch zal een belangrijk deel (mischien wel 50%) erfelijk zijn bepaald. Verder zal je als je een aantal paarden van een hengst kent, die wat minder braaf zijn geneigd zijn alles over een kam te scheren.
Inmiddels is natuurlijk wel bekend dat in de dressuurhoek er een aantal hengsten zijn die niet alleen zelf maar ook in hun nafok een meer dan gemiddelde ruiter of amazone nodig hebben.
In de springsport lijkt dan wat minder het geval en daarnaast is een wat heter paard in het springen soms wel een voordeel.

Heel even terugkomend op Goodtimes. De hengst heeft zonder meer kwaliteiten, maar deed in de sport voor zover mij bekend niets. Blessure of toch geen aanleg voor de springsport ?
Zijn kinderen zijn aansprekende paarden die niet alleen kunnen lopen maar ook een goede sprong kunnen maken. Toch lopen er verschillende heethoofden rond, maar het gaat er inderdaad om of je er mee om kunt gaan.

Heb al eerder geschreven dat het in de fokkerij gaat om paarden, die er niet alleen goed uitzien (modegevoelig), goed kunnen lopen en of goed kunnen springen, maar bovenal gemakkelijk te rijden zijn. Meer gecompliceerde paarden zijn alleen voor profi's en daar zijn er minder van dan het aantal gecompliceerde paarden.
Soms wordt wel gesteld dat de meest presterende paarden niet altijd de gemakkelijkste zijn, maar andersom is nog meer waar nl. dat gecompliceerde paarden lang niet altijd de meest presterende zijn.

X

Life is beautifull, especially with horses

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:30

gomir schreef:
Moet je wel eerst uitzoeken of er nog sperma van EKH is, Edje leeft namelijk niet meer
Wat ik er van begreep was dat er nog wel Dv was, vandaar mijn opmerking dat dan alleen DV wordt Knipoog