ik krijg geen paspoort, ben nu strafbaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

ik krijg geen paspoort, ben nu strafbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:00

Ik heb mijn paard gekocht van de fokster toen ze 3 was. Die fokster was een kennis van ons. Op het moment van de koop ging zij scheiden. Het papier is daarbij kwijtgeraakt en er was een duplicaat aangevraagd bij het kwpn. Toen ik haar eenmaal had gekocht kreeg ik een brief van het kwpn. Ze zeiden dat ik geen recht had op een duplicaat papier, omdat de man van de fokster het nog moest hebben. Hij wilde het niet opsturen, ik moest het maar komen halen. Toen ik hem belde wilde hij mij niet spreken. Hij bedreigde mij en mijn familie omdat wij volgens hem de kant van zijn ex-vrouw hadden gekozen. Naar het papier kon ik dus fluiten. Dat maakte op dat moment niet uit, want ik hechtte er toch verder geen waarde aan. Bovendien stonden op het papier de aftekeningen verkeerd vermeld. Ik ben toen gewoon wedstrijden gaan rijden. Op de startkaart stond de afstamming ook vermeld, maar wel met de verkeerde aftekeningen, omdat ze dat niet mogen veranderen van het kwpn. Een jaar later werd het paardenpaspoort ingevoerd. Ik heb de dierenarts laten chippen en deze heeft ook het signalement opgemaakt. Ik moest het originele papier opsturen naar het kwpn maar dat had ik natuurlijk niet. Dus ik kreeg het teruggestuurd met de mededeling dat ik bij het knhs een paspoort kon aanvragen met onbekende afstamming erop, aangezien ik niet in het bezit was van het originele papier. Dit leek mij niet juist aangezien het paard wel degelijk een bekende afstamming had. Dus ik bellen en schrijven naar het kwpn, maar het hielp niets. Ten einde raad toch maar een blanco paspoort aangevraagd bij het knhs, maar die wilde het niet uitgeven omdat het paard bij hun al geregistreerd stond met die afstamming (op mijn startkaart). Laatste optie was een blanco paspoort bij een ander stamboek, dit ging ook niet. Het productschap van vee,vlees en eieren heeft nog geprobeerd om mij te helpen dat konden uiteindelijk ook niets voor mij doen. We zijn ondertussen 6 jaar verder. Ik heb nogsteeds geen paspoort, geen papier. Ik kan geen wedstrijden meer rijden en mag het paard niet eens vervoeren over de weg omdat ik dan gewoonweg strafbaar ben. Ik heb alles al geprobeerd, ben nu echt ten einde raad. Ik denk erover om een rechtszaak aan te spannen tegen het kwpn, maar zoek mensen die soortgelijke situaties hebben zodat we dat eventueel samen kunnen doen. De kosten lopen anders erg uit de hand. Zijn er mensen die bovenstaand verhaal herkennnen?

Dewi

Re: ik krijg geen paspoort, ben nu strafbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:10

of heeft iemand een tip?

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:15

misschien inschrijven bij een buitenlands stamboek zoals het belgisch warmbloedpaard: ik had een tijd geleden gehoord dat ze van plan waren om de papierloze paarden te registreren en aan deze dieren een paspoort toe te kennen. anders met hen even contact nemen
http://www.bwp.be
telefoon staat op de site. het zal ook wel iets kosten maar dat kan nu eenmaal niet anders

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:47

Ow wat een hoop gezeur zeg..ik neem aan dat die man wel strafbaar is ofzo..ik weet het ook niet maar er zijn vast wel meer mensen met dit probleem,ik las er laatst geloof ik wat over in het Bit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:58

Kan een ombudsdienst je niet helpen hiermee? Of een deurwaarder of zo?

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:04

Aangezien de fokster van je paard een kennis van jullie is zou je haar misschien nog eens kunnen benaderen. Misschien dat de relatie met haar ex-man ondertussen wat is verbeterd en dat hij je alsnog het papier wil geven. Anders kun je idd misschien wel een deurwaarder op hem afsturen ofzo.

Jemineetje wat kunnen mensen moeilijk doen!

Hartstikke sneu voor jou natuurlijk nu dat je geen wedstrijden etc. meer kunt rijden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 14:06

bedankt voor de tip, ik ga het belgische stamboek meteen bellen!!!

Ik heb helaas nog weinig contact met de fokster, omdat zei verhuisd is naar Engeland. Zij durft zelf niets te doen omdat haar exman haar nogsteeds bedreigd.

Ik kan zelf niets ondernemen tegen de exman van de fokster, omdat het papier officieel eigendom is van het kwpn en dus niet van mij. Het kwpn zou dus zelf aangifte moeten doen van diefstal/ verduistering. Dit willen ze niet, het is volgens hun een handelsgeschil tussen 2 leden.

In het bit stond inderdaad een artikel, maar dat was een heel andere situatie omdat deze persoon wel het originele papier had, maar het paspoort kwijt was.

Bedankt voor jullie hulp...

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:10

Hou je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd hoe t af gaat lopen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:24

Dewi schreef:

Ik heb helaas nog weinig contact met de fokster, omdat zei verhuisd is naar Engeland. Zij durft zelf niets te doen omdat haar exman haar nogsteeds bedreigd.

Ik kan zelf niets ondernemen tegen de exman van de fokster, omdat het papier officieel eigendom is van het kwpn en dus niet van mij. Het kwpn zou dus zelf aangifte moeten doen van diefstal/ verduistering. Dit willen ze niet, het is volgens hun een handelsgeschil tussen 2 leden.

In het bit stond inderdaad een artikel, maar dat was een heel andere situatie omdat deze persoon wel het originele papier had, maar het paspoort kwijt was.

het BWP heeft ook een copie nodig van het stamboekbewijs anders is het ook een wilde merrie dat ze opnemen. Ik denk niet dat dat je bedoeling is.

Ik vrees dat je een deurwaarder of advocaat gaat moeten inschakelen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 14:37

ik heb gelukkig wel een kopie van het papier via de fokster kunnen krijgen. Zou het dan wel kunnen? Ik heb ze bij bwp nog niet gesproken, ze zijn bereikbaar tot 12.00 uur. Zal dus morgen bellen.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:45

Heel veel succes. Vingers aflikken

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:52

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit enorm vervelend is.
Aan de andere kant, bedrijven gaan meestal niet tussen echtscheidingen zitten omdat dat zeer ingewikkeld en gevoelig ligt. Waar dus bedrijven zelf door in de problemen kunnen komen.
Het zou handig zijn als je als het ware een contract hebt waarin staat dat die mevr. het paard aan jou verkocht heeft met handtekeningen en data etc. Zonder dat weet ik niet wat je kans is.
Of het nog eens bij de ex man proberen.
Sowieso zou ik eens informeren bij een advocaat en andere stamboeken of het een optie is om je paard daar in te laten schrijven.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 01-03-05 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:54

ja heel veel sucses!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 15:02

bewijsstukken genoeg:
- kopie papier met naam fokster als fokker/eigenaar
- kwitantie van betaling met handtekeningen en datum
- verklaring van fokster van verkoop aan mij met handtekening en datum

Pas nog contact gehad met exman van fokster, deze schold me opnieuw de huid vol. Dat ik het lef nog had om te bellen. Ik mocht het papier nu wel komen halen maar moest dan het aankoopbedrag meenemen. Oftewel, dit is gewoon chantage!

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:04

petraaken schreef:
Dewi schreef:

Ik kan zelf niets ondernemen tegen de exman van de fokster,
omdat het papier officieel eigendom is van het kwpn en dus niet van mij
. Het kwpn zou dus zelf aangifte moeten doen van diefstal/ verduistering. Dit willen ze niet, het is volgens hun een handelsgeschil tussen 2 leden.

het BWP heeft ook een copie nodig van het stamboekbewijs anders is het ook een wilde merrie dat ze opnemen. Ik denk niet dat dat je bedoeling is.
Ik vrees dat je een deurwaarder of advocaat gaat moeten inschakelen.

Dat is een foutje van mijn kant , denk ik; ik had gelezen dat het papier niet zoveel uitmaakte en dat het vooral bedoeld was terug wedstrijd te rijden. ik vrees dat het bwp ze enkel zal inschrijven als papierloze merrie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:06

Dewi schreef:
ik heb gelukkig wel een kopie van het papier via de fokster kunnen krijgen. Zou het dan wel kunnen? Ik heb ze bij bwp nog niet gesproken, ze zijn bereikbaar tot 12.00 uur. Zal dus morgen bellen.

in dat geval wel. Alleen moet je merrie dan wel ergens op een gewestelijke keuring van het BWP aanmelden zodat ze kan worden opgenomen in het stamboek. (was toch vroeger zo of dat nu nog zo is ben ik niet zeker.)

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 15:17

[/quote]
Dat is een foutje van mijn kant , denk ik; ik had gelezen dat het papier niet zoveel uitmaakte en dat het vooral bedoeld was terug wedstrijd te rijden. ik vrees dat het bwp ze enkel zal inschrijven als papierloze merrie.[/quote]

Ik wil alleen een paspoort zodat ik legaal mijn paard kan vervoeren en buitenritjes kan maken. Wedstrijden ga ik met dit paard toch niet meer rijden. (Ik heb ondertussen een ander paard waar ik mee start) Het is wel jammer dat het zo moet gaan.

Ik ben reuze blij wanneer ik een blanco paspoort krijg, het is beter dan niets

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:37

In principe kun je bij ieder willekeurig stamboek (zelfs KWPN) een paspoort aanvragen.
Maar als het gaat om een duplicaat paspoort zul je de PVE/PVV even moeten vragen hoe dat in z'n werk gaat.

Is dit het eerste paspoort dan kun je een afspraak maken bij een willekeurig stamboek of je bevoegd DA (niet iedere DA mag nl optreden als PPC ) laten komen om een formulier in te vullen waar alle gegevens op staan.
Advies: mond houden over een eventueel papier... als je eenmaal een paspoort hebt kun je verder gaan om het origineel boven water te krijgen.

Als de aftekeningen niet corect zijn kan dit betekenen dat je ooit een keer DNA moet laten trekken om aan te tonen dat je paard het paard is. (snappie?)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:07

Dat is inderdaad een knap vervelende situatie..

Klinkt misschien dom, maar eigenlijk zou je dit verhaal moeten kunnen publiceren.. Misschien dat KWPN dan de ernst van de situatie inziet..

Maargoed, wie ben ik om dat te zeggen, ik hoop in ieder geval dat je een paspoort kunt verkrijgen, want dit is natuurlijk ook een rotsituatie!

Veel succes Lachen

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:13

alane

Het gaat hier om een papier dat kwijt is, dus niet het paspoort.

Aangezien het paard de chip al in de hals heeft, en op het bijbehorende formulier de afstamming staat, kan ik dit nooit meer verzwijgen. (indien het paard nog geen chip had, had ik dit gedaan)

Op dit formulier staan ook de goeie aftekeningen, het signalement is opgenomen door een daarvoor bevoegde dierenarts. Toch kan het niet veranderd worden omdat je dan het originele papier moet opsturen.

Ik weet niet of het mogelijk is om dna na te trekken zonder medewerking van de exman van fokster die moeder van mijn paard nog thuis heeft staan. Of ze daadwerkelijk een Iglesias is zal dan trouwens wel blijken

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:51

Dewi schreef:
of heeft iemand een tip?

Wordt ook in Duitsland gedaan, met name Westfalen omdat ik daar zelf ervaring mee gehad heb. Paarden zonder papieren worden daar makelijk opgenomen.
Ook vraagt men daar wel eens een paspoort aan voor een 3-jarige om bepaalde proefjes mee te kunnen rijden, ook dan geeft men het paard aan onder andere naam en zonder afstamming.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:56

Dewi schreef:
Ik kan zelf niets ondernemen tegen de exman van de fokster,
omdat het papier officieel eigendom is van het kwpn en dus niet van mij
. Het kwpn zou dus zelf aangifte moeten doen van diefstal/ verduistering. Dit willen ze niet, het is volgens hun een handelsgeschil tussen 2 leden.

Persoonlijk zou ik dit aankaarten op een ledenvergadering. Een vereniging moet hun leden kunnen en willen beschermen tegen malafide leden. Hen je geprobeerd de politie in te schakelen?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:55

jazeker, mijn vader werkt bij de politie.
ze kunnen daar niets voor mij doen, het papier is immers niet van mij.

Wat betreft het kwpn: wat jij zei over dat ze hun leden moeten beschermen had ik ook gezegd, bij het laatste telefoongesprek met iemand van het bestuur, toen werd mij geadviseerd mijn lidmaatschap dan maar op te zeggen....!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:21

Bel het KWPN, zeg ze dat de vorige eigenaar het papier eindelijk naar jou heeft opgestuurd, maar dat het blijkbaar bij de post kwijtgeraakt is............of ze dan maar een duplicaat willen afgeven Haha! Haha! Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:42

fabienne schreef:
Bel het KWPN, zeg ze dat de vorige eigenaar het papier eindelijk naar jou heeft opgestuurd, maar dat het blijkbaar bij de post kwijtgeraakt is............of ze dan maar een duplicaat willen afgeven Haha! Haha! Haha!

Fabienne,... dit is geen slecht idee. Je van de domme houden is vaak nog de beste oplossing.

Om even in te gaan op de vraag van de TS:

Het KWPN, heeft gelijk wanneer zij zeggen dat JIJ dit moet oplossen. Het gaat hier idd om een koop-verkoopgeschil.

Je moet uitgaan van enkele dingen:

1. Dat papier en paspoort heeft weinig juridische waarde. Die is praktisch nihil.
2. De rechter zal vooral kijken naar het koopcontract dat je gehad hebt met de vorige eigenaar. Dit hoeft niet schriftelijk te zijn (is wel beter) maar kan ook mondeling. Maar jij staat hier stevig in je schoenen omdat je een betalingsbewijs op zak hebt.
3. De rechter bekijkt dit geschil als elk ander geschil. Waarmee ik wil zeggen dat het evengoed om een wagen, tafel, stoel, trui,.... had kunnen gaan.

Je zit hier met een probleem van eigendomsoverdracht. De algemene regele is hier zo. Zowel koper als verkoper hebben rechten en plichten ten opzichte van elkaar. IJ koopt. Je plicht is te voldoen in de overeengekomen verkoopprijs. Dat is gebeurd, je hebt zelfs een kwitantie. Vanop het moment (en dit is belangrijk) vindt er een eigendomsoverdracht plaats, ook al heb je het paard nog niet in bezit (dit is bijvoorbeeld belangrijk om uitsluitsel te geven aan de vraag wie verantwoordelijk is voor eventuele schade die ontstaat aan het 'product'. Hier is het nu wel niet van toepassing, maar ik vermeld het even). Op dat moment heeft de verkoper een leveringsplicht ten opzichte van de verkoper. Dat houdt in dat hij binnen een redelijke termijn het 'product' moet afleveren aan de koper, inclusief de nauw verwante goederen die je nodig hebt om het 'product' te kunnen gebruiken voor de doeleinden waarvoor jij het 'product' hebt gekocht. In jouw geval dus... OOK stmboek papieren. Waarom? Omdat je het paard gekocht hebt voor recreatief gebruik, maar ook voor sportief gebruik. En hier vereist men dat die papieren dus aanwezig zijn.

Wat ik nu aanraad:

De verkoper heeft niet voldaan aan zijn leveringsplicht. JIJ hebt dus een vordering ten opzichte van hem. Dus je moet hem aanspreken. Niet het KWPN.
Opties zijn dan:

* ga zelf naar hem toe. BLUF, maar zorg dat je eerst voldoende juridisch advies hebt. Veel mensen deinzen daar reeds voor terug.
* ga naar een advocaat. Laat de schriftelijk contact opnemen met de persoon in kwestie, waarin hij een duidelijke eis vermeldt. Vaak deinzen mensen hiervoor terug.

Ga niet onmiddellijk procederen vie een rechter. Die procedures zijn kostelijk en nemen veel tijd in beslag. Een onderlinge regeling is steeds beter voor beide partijen.

Moest je nog vragen hebben. Mag je ze altijd stellen.

Ik hoop dat het lukt.

Maar, leg me eens uit,... waarom mag jij niet je paard vervoeren omdat er geen paspoort bij is. Wie heeft je dat wijs gemaakt. Volgens mij klopt dit niet. Ik ga het eens opzoeken, dit is wel redelijk aparte wetgeving.

Knipoog