Fokt Flemmingh slecht beenwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wynona

Fokt Flemmingh slecht beenwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 14:43

Een tijdje terug heb ik vernomen dat Flemmingh nogal eens nakomelingen met aanleg voor hoefkatrolontsteking heeft.

Wie heeft er een nakomeling van Flemmingh die vanwege beengebreken niet geschikt is voor de sport?

Adriana

Re: Fokt Flemmingh slecht beenwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:54

Helaas zijn hier al meer topics over geweest.

Persoonlijk vind ik het een beetje stemmingmakerij.

Wij hebben meerdere Flemmingh's op stal gehad, die allemaal prok ggk zijn.

AphroditePK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:05

Flemmingh schijnt hier en daar wel een paard met OC te geven. Bij mij op stal stond er ook één van een eigenaresse.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:10

Ik heb er nog nooit van gehoord. We hebben twee Flemmingh's op stal staan en die hebben beiden goed beenwerk. Wel heb ik hier en daar gehoord dat Krack C nog wel eens OCD wilt doorgeven.

AphroditePK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:21

een fokster van één van de apart bewegende Flemmingh-zonen op de hengstenkeuring in Den Bosch, vertelde me dat de hengst niet voor de derde bezichtiging zou terugkomen omdat ie OC heeft... Was heel spijtig

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:34

Flemming en krack zijn hengsten die veel dekken, dus heb je er natuurlijk wel wat meer tussen zitten die ocd hebben, maar ik denk dat als je het verhoudingsgewijs gaat bekijken dat het allemaal wel mee valt.
De krack's en flemmings die ik ken zijn allemaal kerngezond op d'r benen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:39

lachmar schreef:
Flemming en krack zijn hengsten die veel dekken, dus heb je er natuurlijk wel wat meer tussen zitten die ocd hebben, maar ik denk dat als je het verhoudingsgewijs gaat bekijken dat het allemaal wel mee valt.
De krack's en flemmings die ik ken zijn allemaal kerngezond op d'r benen.

Precies. En elk paard heeft ook nog een moeder....

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:02

Juist dat wou ik ook maar ff zeggen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:23

Ik heb geen idee van of dit waar is of niet. Vindt de vraagstelling nogal suggestief. Volgens mij dekt Flemmingh heel veel merries, dus zullen er ook wel heel veel nakomelingen van rondlopen.

ter vergelijk:

Een bruine kan schimmels fokken, mits hij een schimmel merrie dekt

Een schimmel kan ook schimmels fokken, maar heeft daar niet noodzakelijkerwijs een schimmel merrie voor nodig.

Maar goed, ik zou de vraag aan het KWPN stellen. Als de hengst inderdaad veterinaire gebreken fokt, dan is het aan het KWPN om hem af te keuren. Voorlopig begrijp ik dat hij preferent is, dus dat lijkt nog mee te vallen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:27

Heb al aardig wat Flemmingh gezien, en hebben bijna altijd mooi benenwerk!

Wynona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:29

Maar welk percentage van de Krack's en Flemminghs lopen op latere leeftijd (8+) nog volop in de sport? En hoe is dat vergeleken met andere hengsten?

Het is niet mijn bedoeling om hier deze paarden af te kraken.
Maar als een dierenarts aan de afstamming al kan raden waar de evt. OCD zit
moet daar toch iets van waar zijn?

Zo ook met Uniform....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:59

Een gemiddelde dierenarts is niet altijd een expert op het gebied van erfelijkheid Knipoog

Zo werd bijvoorbeeld bij de afstammelingenkeuring van een Welsh hengst vermeld dat hij zomerexceem zou vererven. Bij die afstammelingenkeuring waren zo'n 20 nakomelingen. 4 hadden er zomerexceem.

De veearts was alleen vergeten om verder dan zijn neus te kijken.. Al die 4 nakomelingen kwamen uit dezelfde moederlijn Knipoog

En ja, de hengst kreeg de schuld.

Nog een voorbeeld van twee volle broers. Volle broer 1 is een kampioen hengst, maar heeft wat te licht beenwerk. Volle broer twee is ook een hele beste hengst een heeft zwaar beenwerk.

De hengst met licht beenwerk kreeg allemaal merries met zwaar beenwerk en de hengst met zwaar beenwerk kreeg allemaal merries met licht beenwerk.

En, wat een verrassing. De broer met licht beenwerk kreeg de naam dat hij zwaar beenwerk fokt en de broer met zwaar beenwerk kreeg de naam dat die licht beenwerk fokt.

Daarnaast weet geeneen dierenarts iets van moederlijnen. De dierenarts kan amper de naam van hengst Jantje of hengst Pietje onthouden. Dus kan het heel goed zijn dat de dierenarts een hoop Flemminghs heeft gezien uit dezelfde merriestam.

Let wel: ik zeg niet dat de hengst iets wel of niet vererft, ik stel alleen vraagtekens bij de bewijzen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:11

avhemert schreef:
Maar welk percentage van de Krack's en Flemminghs lopen op latere leeftijd (8+) nog volop in de sport? En hoe is dat vergeleken met andere hengsten?

Zo ook met Uniform....

Ik denk dat de flemminghs zichzelf wel bewezen hebben dat ze volop in de sport kunnen lopen op latere leeftijd.

Kijk maar naar krack en Lingh, dat zijn al twee paarden die super meedraaien op grandprix niveau.Ik denk dat heel veeel hengsten daar jalours op kunnen zijn.

Ik kan mezelf er niet zo druk ommaken, als deze twee het echt zouden vererven, denk ik niet dat ze bij het kwpn nog zoveel krack nakomelingen zouden goedkeuren.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:11

avhemert schreef:

Maar welk percentage van de Krack's en Flemminghs lopen op latere leeftijd (8+) nog volop in de sport?
En hoe is dat vergeleken met andere hengsten?

Als er één naam is bij mij opkomt bij dit soort uitspraken is het Ferro wel!
Maar ik vind het een beetje gelul in de ruimte allemaal. Al die populaire hengsten dekken zóveel slechte merries. Valt niks over te zeggen!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:23

Ik wou alleen maar kwijt dat Flemming een van de populairste hengsten was en dat meerdere seizoenen lang, de kans dat er een paar rotte tussen zitten wordt op deze manier aanzienlijk verhoogd!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:35

a
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:58

Wel veel losse knieen helaas...

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:02

Ik heb ook een Flemmingh die 100% goed is op de foto's, heeft ook een PROK certificaat.
Zoals hier al vaker wordt gezegd, de hengst dekt heel veel, dus er zijn uiteraard ook nakomelingen die niet goed zijn op de foto's.
Maar of Flemmingh dit dan ook echt vererft? Dat is niet bewezen.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:54

we zullen zien na het nakomelingen onderzoek van het KWPN....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:24

ik denk dat je het zo ook niet kunt stellen,hoefkatrolonsteking is 75% een rijtechnisch probleem,en de beste paarden rijdt je het eerst scheef,omdat je het bij die paarden vaak minder snel in de gaten hebt.Dus Flemmingh fokt als je het mij vraagt gewoon hele goede kwaliteitsvollepaarden die "mischien" wel wat vaker in onkundige handen vallen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:29

Met een paard met scheve benen kom je niet ver...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:38

scheve benen??

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:03

joostvangestel schreef:
Ik heb geen idee van of dit waar is of niet. Vindt de vraagstelling nogal suggestief. Volgens mij dekt Flemmingh heel veel merries, dus zullen er ook wel heel veel nakomelingen van rondlopen.

ter vergelijk:

Een bruine kan schimmels fokken, mits hij een schimmel merrie dekt

Een schimmel kan ook schimmels fokken, maar heeft daar niet noodzakelijkerwijs een schimmel merrie voor nodig.

Maar goed, ik zou de vraag aan het KWPN stellen. Als de hengst inderdaad veterinaire gebreken fokt, dan is het aan het KWPN om hem af te keuren. Voorlopig begrijp ik dat hij preferent is, dus dat lijkt nog mee te vallen.

L'invasion werd destijds ook preferent op afstammelingen terwijl bekend was dat hijzelf een Hoef katrol ontstekingsdrager en daarbij een notoire HKO vererver was. Van l'invasion is echter nooit een prestatiemerrie verschenen!!! Valt allemaal best mee.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:05

gabrycha schreef:
Ik wou alleen maar kwijt dat Flemming een van de populairste hengsten was en dat meerdere seizoenen lang, de kans dat er een paar rotte tussen zitten wordt op deze manier aanzienlijk verhoogd!

En dat er per ongeluk een paar goeie tussen zitten, gaat dan ook op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:12

in mijn ogen bestaat een hoefkatrol-onstekingsdrager niet,het zijn gewoon paarden die niet weggelegd zijn voor amateurs.