Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Merilyn schreef:ik vind een lichte franse stand geen bezwaar.

germie schreef:En kleine afwijkingen dan? Dus geen kromme benen, maar iets frans of iets toontredend? Ietsje week?
Daar heb ik niet zo veel moeite mee.

Mariek87 schreef:
En wat is de perfecte rug? Welk paard heeft een perfecte rug?
Legio paarden is wel iets week of iets strak, is dat dan direct zo'n probleem?

Kaja schreef:germie schreef:En kleine afwijkingen dan? Dus geen kromme benen, maar iets frans of iets toontredend? Ietsje week?
Daar heb ik niet zo veel moeite mee.
Nope, geen afwijking....
Niet voor de sport en niet voor de fok....
Er geldt natuurlijk wel een NB...
Namelijk ietsje frans is gewoon frans...
Frans is frans en toontredend is toontredend...
"Ietsje" bestaat niet in mijn ogen!
Zo zetten ze dat namelijk ook niet in een keuringsrapport.
, maar dan ben ik ook errug benieuwd wat jij voor deze wonderen op 4 benen hebt betaald!!!
Ik geloof dat mijn plezier met mijn paarden met kleine tekortkomingen er niet minder om is; integendeel! 
Volgens jou zou ik met deze merrie dan niet moeten aankomen voor de sport of de fok... Daar ligt het punt: compensatie. Mijn merrie is met deze vreselijke afwijkingen toch z dressuur z springen m samengesteld en ster geworden. Ze is ook bijna prestatie en fokt haar geweldige karakter ook nog eens door. En met haar 19 jaar heeft ze nog steeds geen last van haar licht koehakkige stand en wordt nog steeds gereden. Ik zoek wel hengsten uit die een goede rug en correcte beenstand hebben. Maar als een paard met een iets weke rug zijn werk goed kan doen is het wat mij betreft goed. Daarom kijken we ook naar die punten: een paard moet goed gebouwd zijn voor het doel waar het voor gebruikt wordt.Kaja schreef:Fokken doe je niet met afwijkingen!
Fokken doe je met goed materiaal, waarom zijn we anders zo selectief bij hengstenkeuringen? Om vervolgens met een gebrekkig moederdier te fokken......
Er zijn teveel paarden in ons land gekeken naar het aantal sportbeoefenaars... Wanneer we echt selectief en serieus zouden zijn met selecteren, zouden we dergelijke afwijkingen over een aantal jaar niet meer tegenkomen!