Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
....
Jos schreef:N.a.v .dit topic.
http://
viewtopic.php?f=65&t=368193[/url]
vraag ik me af of we over een aantal jaren ook een 'merriespecial' krijgen.
het moet dan dus mogelijk zijn om een " ei" te kopen, en bij dat 'ei' kan je dan zelf ook weer een zaadcel kopen.
je hoeft dan dus niet meer zelf een merrie te hebben om een veulen te krijgen.
en je kan dan dus naar eigen wens een merrie en een hengst uit zoeken.
of ga ik nu te ver met mijn gedachte?
Jos schreef:je kan dan dus een halterklasse , met veulens krijgen , met dezelfde vader en moeder, zelfde jaargang
dus straks 5 op een rij en zoek de verschillen
nog eenvraag,
verminderd het dan niet de waarde , omdat er meerdere van zijn, of gemaakt kunnen worden?
Natuurlijk, merries geven evenveel genetisch materiaal door aan het veulen als de hengst. Ik heb het lang achterlijk gevonden dat er alleen fokwaarden voor hengsten bekend waren. Een merrie is immers even belangrijk. Maarja, een hengst kan nou eenmaal meer nakomelingen krijgen en daardoor is het natuurlijk wel duidelijk hoe een hengst doorgeeft en van een merrie niet.
sflj schreef:Die verschillen zullen er toch best wel zijn? Ik dacht nl. dat die draagmerries toch wel iets doorgaven?
Qua karakter zowieso wel, lijkt me want ik neem aan dat die veulens na de geboorte ook "gewoon" eerst bij de draagmerrie blijven tot ze worden afgespeend?
Halloway schreef:Op dit moment wordt de draagmoeder geinsimineerd, na zeven dagen word de merrie gespoeld, als er een embryo bijzit dan wordt deze in de draagmoeder geimplanteerd.
Alxje schreef:Nee, een draagmoeder geeft genetisch niets door. Er zijn wel 'stempelhengsten' die om één of andere reden beter genetische dingen doorgeven dan de moeder. Vraag mij ook niet waarom. Zal wel met dominantie te maken hebben. Betekent dan dat de kinderen van de stempelhengsten deze eigenschappen minder goed doorgeven, kleinkinderen nog meer, etc., etc., etc...
libke schreef:in de nieuwe " guide de l'elevage " prijkt toch een merrie met haar 9 veulens van 2004 allen bekomen met ET dus een goed vruchtbare merrie en een crack van een veeartsenteam kunnen tegenwoordig veel .
in Belgie ken ik toch een paar meries die meer dan 3 embryo's per seizoen geven
Anya schreef:En hoe zit dat met de opvoeding van het veulen? Is er iets over bekend in welke mate een draagmoeder daar aan bijdraagt? En dus karaktervormen is of niet.