vraagje ? veulen op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylvie

vraagje ? veulen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:08

ik had een vraagje ik krijg over ongeveer 2 weeken mijn veulentje ze is 9 maanden oud! om dat bij ons op stal de paarde aleen zomers op het land staan ! zal ze de eerste 2 a 3 maanden op stal komen te staan.
ik vroeg me dus af wat julie hier van vinden en of ik beter opzoek kan naar iets waar ze wel meteen het land op kan

(het is natuurlijk niet de bedoel dat ik niks met haar ga doen en haar in dr staletje laat staan ik wil lekker veel met haar wandelen lekker los in de bak en spelen met het shetje van mijn zusje)

CouCou

Re: vraagje ? veulen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:22

Tja het beste is als je veulen in ieder geval een paar uur los kan per dag en als ze daarna weer op stal gaat is dat gerust niet erg hoor.
die van mij gaat ook een paar uurtjes per dag los en daarna weer op stal, dan staat die van mij wel met 4 andere veulens in 1 grote stal waar ze ook makkelijk en veel in kunnen bewegen.
Komt ze veel minder buiten dan zou ik toch even kijken naar een stal waar ze meer buiten kan staan en met leeftijdsgenootjes. Maar dat is mijn mening hoor.
Suc6 en geniet ze van je veulen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:55

In principe horen deze jonge dieren zoveel mogelijk buiten - in ieder geval overdag. Een paar uur per dag zou ik echt te weinig vinden. Om verveling tegen te gaan, maar vooral omdat het goed is voor hun lichamelijke ontwikkeling, moeten ze bewegen, bewegen. Spieren, pezen, botten kunnen zich dan optimaal ontwikkelen, zodat de kansen op ocd en andere afwijkingen afnemen. Verder zijn het gewoon jonge dieren en willen ze dus vaak spelen en donderjagen.
Ik zou dus echt op zoek gaan naar een andere plek. Een loopstal is inderdaad een optie, maar voor een jong dier is een weiland met gezelschap en een schuilstal ook voor de winter voldoende. Ze mogen ook best een beetje hard worden!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:43

Mijn veulen wordt (als het goed is) volgende week geboren, en bij ons is er ook nog geen weide klaar voor het veulen.
Alleen een dijkweide en een bak.
Dus mijn veulen komt zoiezo ook de eerste maand op stal te staan.
Ik laat ze natuurlijk wel allebei een paar uur buiten lopen per dag. Maar helaas kunnen ze niet heel de dag de wei op.
Het is toch ook wel koud, dus ik denk ook dat het beter is zo.

Er zijn meer januari/febr veulens die niet buiten komen, dus een ramp is het niet.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:54

Het is niet zo erg als ie niet de hele dag buiten staat, zolang je hem maar wel iedere dag z'n beweging geeft.
En dan het liefst een paar uur lekker los gooien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:04

En zo gaat het ene na het andere jonge dier naar de ....
Ik begin steeds beter te begrijpen hoe het komt dat er zoveel ocd in Nederland voorkomt.

lisa6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:45

mijn veueln is nu net geboren maar als hij weg gaat van zij moeder staat hij gewoon dag en nacht buiten op een landje van een boer met 5 andere veulens maar kan ik wel elke dar naar hem toe en der pakken poetsen enz ik vind als het veulen weg gaat bij der moeder gewoon altijd buiten moet staan mar dat je hem haar wel kan pakken poetsen enz.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:48

Ik zou idd op zoek gaan naar een andere stal waar ze wel de hele dag buiten kan lopen met vriendjes.
Zowel voor lichamelijke als geestelijke ontwikkeling is het erg belangrijk dat zulke jonge paarden veel buiten komen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:58

Zoveel mogelijk buiten is gewoon het beste. Om nog maar van het OCD-hoofdstuk te zwijgen als ze steeds binnen staan. Maar ik begrijp het wel. Hier bij ons laten de boeren de veulens vaak gans de winter binnen (beperkt buiten bedoel ik dan). Gewoon omdat die het met de koeien ook zo doen. Ze willen gewoon voorkomen dat de weide niet wordt kapot gelopen met al dat rotweer in de winter.

Ik probeer ze toch dagelijks gans de dag buiten te zetten. Probeer het ook zou ik zeggen. Stel je voor dat je zelf heel de winter in je kamer moet blijven.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 06:56

mischien een stomme vraag maar wat is [u]OCD ?????

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:52

OCD is een los botdeel in het been waardoor het paard kreupel kan worden.
Het veel op stal houden van veulens, enters en twenters wordt vaak als boosdoener gezien voor OCD.

Ik heb nog liever mijn veulen, enter, twenter dag en nacht in de wei als dat deze de hele winter op stal staat en er af en toe even uit komt.
Ze worden er een stuk sterker van qua gezondheid en ook qua vorming van de botten, spieren en pezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:27

Dat van de afwijkingen in de gewrichten klopt natuurlijk, maar jullie vergeten nog de stalondeugden die zich ontwikkelen in de eerste 2 jaar....

jessikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:45

1 tip....zet haar ergens neer waar ze sobieso elke dag in het land komt. mijn veulentje heeft dat ook anders is ze niet te houden en breekt ze zo de stal af. dus zet haara op het land het is ook beter voor dr ontwikkeling
Knipoog
-xx-

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:53

Ik zou ook kiezen voor een plek waar ze lekker de hele dag naar buiten kan met vriendjes. Niet alleen goed voor haar lichamelijke, maar ook voor haar sociale ontwikkeling! En het risico op stalondeugden is inderdaad een heel stuk kleiner.
En dat het nu koud is geeft niks hoor, een veulen kan daar net zo goed tegen als een groot paard, die van jou is al 9 maanden, dat moet dus helemaal geen probleem zijn.
De veulens bij ons op stal gaan als ze geboren worden meteen naar buiten met hun moeder in de groep en na het spenen blijven ze met zijn allen buiten. De veulens van vorig jaar hebben dus al de hele winter buiten gestaan (wel met schuilstal) en dat gaat echt prima!

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:10

haha oke het is mij overduidelijk wat ik moet doen !!!
bedankt voor julie reacietie ik heb er veel aan . Haha!

sylvie

sylvie

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:11

oeps Bloos

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:30

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:04

Ik zou zeker een andere stal zoeken waar ze dag en nacht buiten staan, of in ieder geval de hele dag.
Als er een schuilstal is in de wei is dat genoeg.
Mijn veulen staat, samen met 2 leeftijdsgenootjes, dag en nacht buiten. Ze kunnen wel in een schuilstal, maar komen alleen binnen als ze gevoerd worden. Ze staan toch het liefste buiten hoe koud het ook is.

diantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:17

Ik zelf heb een veulen van 9 1/2 mnd oud.
Ik heb hem nu een mnd en daarvoor heeft hij alleen maar op een land gestaan en nooit in mensen handen geweest.
Nu heb ik hem op stal staan om te wennen aan mensen en dat gaat super!! Hij is al helemaal gewend aan mij en ik mag alles bij hem doen. Nu gaat die voor een paar uurtjes al naar buiten maar hij is lelijk gevallen waardoor die nu hechtingen in zijn achterbeen zitten (Neem een veulen en je hebt wondjes in overvloed.) Duzz nu mag die van de DA voorlopig niet naar buiten vanwege viezigheid en kans op ontstekingen!! Duzz Meneertje moet +/- 2wkn wachten voordat hij het land op kan.
Alleen heb ik een probleempje er is bij mij in de buurt geen veulenopfok duzz moet mijn veulen met mijn volwassen paard op het land. Ze staan nu ook elke dag bij elkaar op het land(voor een paar uurtjes vanwege de hechtingen mag hij niet dag en nacht) en in paddock en dat gaat ook SUPER maar is dit ook goed voor zijn ontwikkeling? Omdat hij niet met leeftijdgenootjes staat? Want hier in de buurt is geen veulenopfok en ik breng hem niet ergens heen waar ik niet elke dag bij hem kan zijn.Gaarne zou ik graag wat meer willen weten of het SUPER slecht is of niet!!!! Zelf denk ik dat het niet echt kwaad kan want mijn paard is zelf ook erg speels en het zijn al echte maatjes van elkaar. en mijn paard hem ook soms een bijtje geeft om hem te corriceren. hieronder een link naar wat foto's. Je moet wel goed zoeken want er zitten meer beestjes van mij tussen.

http://spaces.msn.com/members/lollypopg ... photoalbum

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:46

Jonge paarden horen zoveel mogelijk te bewegen. Voor zowel bot, spier en peesopbouw alsmede de sociale ontwikkeling. Ik raad je aan je jonge paard naar een plek te brengen waar hij zoveel mogelijk buiten loopt. Nog liever dag en nacht de wei op dan een paar uurtjes los.
Bij ons staan alle jonge paarden in de winter van een tot twee jaar gewoon dag en nacht buiten. (natuurlijk worden ze goed bijgevoerd).
Een (jong) paard heeft het zelden koud!! Haha!

diantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:13

silloouuhh schreef:
Jonge paarden horen zoveel mogelijk te bewegen. Voor zowel bot, spier en peesopbouw alsmede de sociale ontwikkeling. Ik raad je aan je jonge paard naar een plek te brengen waar hij zoveel mogelijk buiten loopt. Nog liever dag en nacht de wei op dan een paar uurtjes los.
Bij ons staan alle jonge paarden in de winter van een tot twee jaar gewoon dag en nacht buiten. (natuurlijk worden ze goed bijgevoerd).
Een (jong) paard heeft het zelden koud!! Haha!

Ik heb mijn veulen vandaag voor het eerst weer buiten staan nu zijn been aardig aan het helen is.
Hij gaat van s'morgens tot s'avonds naar buiten maar s'nachts nog op stal vanwege zijn beentje. Na een week als die er helemaal tussen past blijft die dag/nacht staan. En einde van de mnd gaat hij met mijn andere paard naar een heeeeeeeel groot stuk land. Het is alleen dat hij dan wel met volwassen paarden staat. want zoals ik al zei is er hier in de buurt geen veulenopfok en de dichtbijzijnde is meer dan een uur hier vandaan. En dat wil ik gewoon niet want ik doe ze elke dag en ga niet van hot naar her rijden. Maar neem maar van mij aan dat meneertje dat helemaal niet erg vind want hij vermaakt zich prima tussen de grote paarden.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:41

das super voor jouw beestje. Of hij nou met grote of kleine of jonge of oude paarden staan. Als hij maar in een groep loopt Knipoog

diantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:26

Afbeelding