Hongaarse paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Hongaarse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 17:54

Heeft er iemand een Hongaars paard?
Ik heb zelf een Kisbér Felvèr, een halfbloed. Het ras begint blijkbaar erg zeldzaam te worden, er zijn nog maar een handjevol kwekers te localiseren (ben ter plaatse gaan zoeken Lachen )
Kisbér is de plaats waar de stoeterij die het ras ontwikkelde gevestigd was. Helaas zijn er nu geen paarden meer aanwezig en worden de prachtige gebouwen (behalve de rijhal) voor andere doeleinden gebruikt.
Heeft er nog iemand een Kisbér? of een ander Hongaars ras?

Znoin

Re: Hongaarse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 06:45

Ik heb ze wel gezien toen ik in Hongarije was, op een paardenmarkt. Daar zag je 2 typische paarden rassen. (Ik neem aan dat het een ras was). Het ene type leek veel op andalusiers. Ze waren ook allemaal wit of grijs. Heel stevig en dikke nekken, volle manen en staart en ook wel temperamentvol, zo kwamen ze over.
Het andere type was voornamelijk bruin of vos, ongeveer tussen de 1.55 en 1.80 en allemaal hadden ze een heel apart ramshoofd.
Ik vraag me al jaren af of dat nou bepaalde rassen zijn of niet. We spraken de taal niet en de handelaren daar konden geen Duits, Engels of Frans...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 17:23

Eindelijk een avatar Lachen en daarop kan je het hoofd van mijn paardje zien. Dat van hem heeft een recht profiel, geen ramshoofd. Voor zover ik weet hebben Kisbérs dat niet.
Er zijn wel andere Hongaarse rassen die wel een ramshoofd hebben. Hier is een website met wat meer info over de meest voorkomende Hongaarse paardenrassen.

http://www.archimedia.hu/content.php?co ... t_lang=eng

Die witte zullen wel Hongaarse Lipizzaners geweest zijn. Dat zijn niet allemaal hogeschoolpaarden, je ziet ze ook regelmatig voor koetsen en zo.
Groetjes,
Elke

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:25

Ik ken alleen maar de furioso northstar en natuurlijk babolna met een rijke geschiedenis wat betreft de fokkerij van arabieren, shagyas en nu ook volbloeden!
http://www.babolnamenes.hu
site is ook int engels te lezen Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:25

Wauw, mooie website! Ik ben deze zomer waarschijnlijk terug in Hongarije, dat lijkt me wel een uitstapje waard..

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 02:49

Mooie site! De witte paarden die ik zag waren zeker Hungarian coldbloods! (Al waren de meeste paarden op die markt behoorlijk fris. Misschien door de voor hen vreemde situatie.) Ze zagen er precies zo uit! Heel mooi, vind ik.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:00

ik heb wel op een Hongaars paardje gereden..
In 2004 in de zomervakantie was ik naar Hongarije gegaan
Maar ik vindt die paardjes niet fijn rijden..!!
Best wel lange benen...

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:39

Wow ! eindelijk !!
ik dacht dat ik de enige was met een Kisbér Felvér !
Ja ik heb er ook een :j

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:55

ik zoek me er ook al lang rot naar... :D

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:56

hahaha !

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:05

alleen kent niemand hier in België iets van de afstammingen... :-(

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:07

Wat ik me afvraag komen jullie paarden ook uit hongarije of is het alleen ras technisch een hongaar?? En zijn jullie paarden gebrandmerkt, in de nek??
Mijn moeder had meerdere hongaarse paarden, welk ras moet je me zo niet vragen, ze woonde dan ook in hongarije. DE lipizaners in hongarije schijnen wel de meest zuivere te zijn, deze zijn voor de oorlogen in europa naar hongarije gebracht, omdat er tijdens oorlogen massaal gefokt zou worden met de paarden. Onafhankelijk het ras van moeder en vader, er zou niet raszuiver worden gefokt. Daarnaast zijn veel hengsten van de staat, of van de staatsboederijen geweest, daardoor probeerde hongarije de fok van goede paarden te stimuleren.
Heb vorig jaar met lipizaners gement, die man had een 4span waarmee hij ook internationaal heeft gereden. Op eentje heb ik ook onder het zadel gereden, wat was dat geweldig. Daarnaast heb ik één paard ingereden, dat was meer een type iets grove hannoveraan, was een veulen van goede moeder x één van de beste hengsten van dat ras, de vader van dan ook van de staat.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:14

Hoi :-)

ja de Lippizaners zijn enorm popuplair in Hongarije... :-) met die staatsstoeterijen idd... niet altijd even goed geweest
na de oorlogen was het bijna gedaan met de paardenrassen... alle goede paarden waren verhuisd naar het buitenland enzo... maar ondertussen gaat het terug beter de rassen! :-)

Ik heb mijn paard gekocht omdat ik daar was voor school en ze hem naar de slager wilden brengen... :-) had hem daarvoor al wat gereden en hij beviel mij wel ;-)

Igor is gebrandmerkt op zijn rug (...) rechts het jaartal (03) en links het teken van Kisbéri félvér met een nummer bij

Igor komt dus echt uit Hongarije :D

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:17

sammie18 schreef:
Wat ik me afvraag komen jullie paarden ook uit hongarije of is het alleen ras technisch een hongaar?? En zijn jullie paarden gebrandmerkt, in de nek??
Mijn moeder had meerdere hongaarse paarden, welk ras moet je me zo niet vragen, ze woonde dan ook in hongarije. DE lipizaners in hongarije schijnen wel de meest zuivere te zijn, deze zijn voor de oorlogen in europa naar hongarije gebracht, omdat er tijdens oorlogen massaal gefokt zou worden met de paarden. Onafhankelijk het ras van moeder en vader, er zou niet raszuiver worden gefokt. Daarnaast zijn veel hengsten van de staat, of van de staatsboederijen geweest, daardoor probeerde hongarije de fok van goede paarden te stimuleren.
Heb vorig jaar met lipizaners gement, die man had een 4span waarmee hij ook internationaal heeft gereden. Op eentje heb ik ook onder het zadel gereden, wat was dat geweldig. Daarnaast heb ik één paard ingereden, dat was meer een type iets grove hannoveraan, was een veulen van goede moeder x één van de beste hengsten van dat ras, de vader van dan ook van de staat.

mijne is gefokt en geboren in Budapest :j

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:18

en ja mijne is gebrandmerkt in zijn nek..
aan de ene kant staat 02 (geboorte datum) en BXK ofzo.. en nog iets ??..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:22

Bandida, dan wel foto's van je mooie paardje... op wikipedia zien ze er mooi uit en die berg in je profiel, is dat hun weide??? :wow:

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:27

Inmiddels zijn heel veel staatsboerderijen geprivatiseerd, sommige zijn nog wel van de staat. De staatsboerderijen zijn heel erg kenmerkend in het landschap, het is dan ook jammer dat heel veel van deze boerderijen niet of nauwelijks worden onderhouden.

Besje ben blij dat je igor die kans hebt gegeven. Er zijn slechtere alternatieven, in dit geval de slacht.

Heb ik hongarijen hele zielige paarden gezien, maar ook hele mooie en waar ik dan met die lipizaners heb gereden en een paard in heb gereden, dat was een oude staatsboerderij, die man had mooie stallen. Eén van de weinige stallen waar ik paarden niet op de stenen zag staan op de stal, hij had een stalknecht en die hielp mij met het longeren voordat ik op dat jonge paard ging rijden en hij was beledigt als ik hielp met opzadelen.

Een paardenmarkt, dat moet je aankunnen. Niet zozeer om de paarden, meestal proberen ze echt van alles te verkopen. Kalfjes, varkentjes, kleine puppies(tentoongestelt in een rieten mand), geverfde kuikentjes en eendjes. Bij de paarden was het opzich netjes geregeld, hier en daar één met vel over been, zo dun, maar algemeen heel netjes. Er was een hoek met zielige paarden, aan een hek geknoopt, deze waren van de zigeuners. Niet geregisteerd, geen papier, meeste veel te dun, je werd opgelicht(als ze zeiden dat een paard 4 jaar was kon je wel aan benen en tanden zien dat je met een paard van een jaar of 15 te maken had) en aan het einde van de markt namen ze de paarden vaak niet eens mee terug naar huis. Ze lieten de paarden zo vastgeknoopt aan het hek staan en gingen. Dit vond ik eigenlijk wel zielig. Veel mooie paarden ook wel gezien en mooie spullen, mooie hoofdstellen en dergelijke.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:29

oh.. wat erg

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:31

Inderdaad ja... :) voordeel is dat, als je er iets van kent, je in Hongarije wel een goed paard kan kopen voor niet overdreven veel geld... :)
Ook natuurlijk uitzien :) en zien dat je iemand bijhebt die Hongaars kan :p
Ja... ik heb heel wat teksten vertaald over de paardenrassen en wat jij vertelt kwam altijd terug... Er zijn inderdaad veel mooie plaatsen verwaterd wat wel jammer is... :(

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:32

Ja..

hoe duur was Igor ?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:33

als ik dat mag weten :o

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:36

Igor kostte 200 000 forint :-)
komt overeen met nog geen 1000 euro :)

Transport naar België kostte 450 euro :-)
dus al bij al had ik voor nog geen 1500 euro een springpaard met papieren ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:37

cool !

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:38

goed gekocht van mezelf :D

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:40

:j Sandro was iets d uurder :')