Florencio en EVA?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Florencio en EVA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:30

Ik lees op Horse Gate dat Florencio uitscheider zou zijn van Equine Viral Arteritis. In Duitsland is melding verplicht door de hengstenhouder aan de fokker die de merrie door hem laat insemineren. Export/import van zulk sperma is verboden. Blijkbaar heeft Kathmann de fokkers hieromtrent geïnformeerd, wat daar zijn plicht is.
Merries die door KI gedekt worden van besmet sperma worden 100% positief voor EVA en kunnen abortus veroorzaken bij contact met andere drachtige merries de eerste 3 weken na dekking. Later blijft de merrie positief maar gaat ze geen anderen meer besmetten.
In België is vaccinatie verboden.

Hengsten kunnen het virus levenslang uitscheiden of slechts over beperkte periodes.

Ook Contender bv zou EVA positief zijn, dus een hele ramp is het niet maar het wordt toch best bekend bij merrie-eigenaren met meerdere drachtige merries.

petraaken

Re: Florencio en EVA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:58

Is weer eens typisch Belgisch. je mag er niet tegen enten (in amerika dus wel als ik de topics op warmbloods goed gelezen heb).

Dit werpt toch wel even een ander licht op hem.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:04

Eén voordeel: als dit waar mocht zijn gaat iig het dekgeld weer omlaag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:21

Vork En weer omhoog als ie kwpn ggk wordt Vork

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:27

corrigeer me als ik er naast zit.

Is het dus zo dat als ik een merrie laat insemineren die alleen staat, helemaal afgezonderd van andere merries dan kan ze ook niets besmetten.

Ze is dan positief voor de rest van haar leven maar scheidt het niet meer uit na die eerste drie weken van haar eerste drachtigheid.

Ze gaat zelf geen veulens verwerpen

Ze geeft het virus niet mee aan haar veulens.

Bij drachtigheden in de toekomst loopt ze geen gevaar voor andere merries en voor haar eigen veulens.

Klopt dit zo ongeveer? Ik zal eventueel mijn dierenarts ook nog even vragen. Ach gut

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 15:42

Dat lijkt te kloppen. De infectie kan enkel van merrie tot merrie gaan in de akute fase (dus binnen de 3 weken). Er is mij gezegd dat het virus bij koudere temperaturen in die fase ook wel via handen ed overgedragen kan worden.

Wat mij dwarszit is het veulen aan de voet.

Een mogelijkheid is ook om gewoon nog af te wachten. Vaak verdwijnt het virus opnieuw uit het sperma. Sommigen blijven het evenwel uitscheiden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:46

Maar hoe kun je nu teweten komen of het tijdelijk is of dat hij het permanent uitscheidt?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 15:51

Dat zou de hengstenhouder moeten weten door regelmatig te testen.
Ik las ook dat sommige hengstenhouders met een EVA positieve hengst een bloedstaal nemen van de merries voor en na de dekking. Als 2 keer een merrie niet besmet raakt is het sperma virusvrij verklaard. Dat is blijkbaar een geldige test.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:23

maar hoe raakt een hengst dan besmet

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 22:15

Door contact met een paard via druppelinfectie (de neus) in de acute fase van de ziekte.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:15

Citaat:
Wat mij dwarszit is het veulen aan de voet.

wat kan er mis zijn, of mis gaan dan?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:12

Aangezien NIjhof een stand had op de hengstenkeuring heeft mijn vader daar brutaal gaan vragen wat er nu aan de hand was. Bloos Ze hebben niet echt bevestigd of het nu waar is of niet maar ze maken zich geen zorgen daarover. Naar het schijnt zou ook Voltaire dat heel zijn leven hebben gehad en die is ook massaal geëxporteerd. Ze toonden daar trouwens beelden van Florencio in Verden en van de hengstencompetitie dit jaar evenals van Sandreo. Sandreo begint ons ook meer en meer te bevallen. Hengst is enorm verbeterd tov 2003.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:57

petraaken schreef:
Aangezien NIjhof een stand had op de hengstenkeuring heeft mijn vader daar brutaal gaan vragen wat er nu aan de hand was. Bloos Ze hebben niet echt bevestigd of het nu waar is of niet maar ze maken zich geen zorgen daarover. Naar het schijnt zou ook Voltaire dat heel zijn leven hebben gehad en die is ook massaal geëxporteerd. Ze toonden daar trouwens beelden van Florencio in Verden en van de hengstencompetitie dit jaar evenals van Sandreo. Sandreo begint ons ook meer en meer te bevallen. Hengst is enorm verbeterd tov 2003.

Nijhoff senior bevestigde het wel en gaf ook toelichting, met name Voltaire en o.a. ook Contendro. Hij voegde daar aan toe dat er een paar landen zijn die de dragers niet importeren, o.a. Japan.
Dus voor degene die voor Japan fokken, niet naar Florencio en Contender Knipoog .
Overigens vind ik dit soort van speculaties over een hengst ver onder de maat .

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 12:43

Speculaties zijn het niet. Het wordt gewoon telefonisch meegedeeld bij Kathmann.
Sperma van die hengsten mag in geen geval een Europese grens overschrijden, tenzij illegaal uiteraard. Een hengst die uitscheider is wordt bv in Engeland al onmiddellijk gecastreerd.
Je hebt grote kans dat je gedekte merrie thuis abortus veroorzaakt bij hoogdrachtige merries, dan vind ik dat ze er nogal licht over gaan.
Tuurlijk zijn er genoeg hengsten die het uitscheiden, vele hengsten die thuis dekken en niet via KI. Zo raakt EVA ook steeds meer verspreid.
Het blijft de beslissing van de merriehouder maar dat ze het niet meedelen is misdadig naar de eigenaar van meerdere fokmerries.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:00

Citaat:
Under appropriate conditions of management, carrier stallions can continue to be used for breeding. It is recommended they only be bred to naturally seropositive mares or mares adequately vaccinated against EVA.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:01

Als de gevolgen zo dramatisch zijn als jullie hier neerzetten, was er allang meer over te doen geweest.

Ik zou graag een onderbouwde reactie van een deskundige zien, inplaats van deze rellerige berichtgeving

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:09

Heb ik je gegeven Sarabande na zelfs een paar telefoontjes ivm wettelijke beperkingen.
Wetenschappelijke info:
http://www.ivis.org/special_books/Lekeu ... m.asp?LA=1

Een merrie die geïnsemineerd wordt met besmet sperma wordt in 85-100% van de gevallen besmet. Ze wordt actief ziek waarbij ze in contact met drachtige merries abortus kan veroorzaken. Dit besmettingsgevaar is 3 weken na de inseminatie geweken. 3 weken in quarantaine volstaan dus, maar je moet het wel weten.
Verder wordt een EVA negatieve merrie wel levenslang positief.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:27

Mijn merrie is drachtig van Florencio, ik had er nog nooit van gehoord. ze is geen dag ziek geweest. is dit iets van de laatste tijd. wat voor consequenties heeft dit voor de volgende dracht of voor het veulen.

(Mijn vraagteken doet het opeens niet meer op mijn toetsenbord).

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:33

Hangt ervan af Merilyn hoelang Florencio al uitscheider is/besmet is. Het kan zijn dat hij toen nog niet besmet was.
Het heeft verder geen gevolgen voor het veulen of voor de merrie. De meeste volwassen paarden maken de ziekte door zonder symptomen (wel abortus). Veulens zijn gevoeliger.

Je kan kijken of je merrie besmet is geweest door een bloedstaal van haar te nemen, kost wel een kleine 20 euro en wsch kom je er niet veel verder mee.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:00

Is het niet het zelfde virus dat ook dikke benen veroorzaakt. Dat kan ook door een eva virus maar dat zal wel een andere stam zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:45

Ach joh........
Er zijn zoveel hengsten EVA positief.
Het zou me bijna verbazen als deze het niet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:50

Wat zijn de gevolgen van EVA?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 14:55

CGJ12 schreef:
Ach joh........
Er zijn zoveel hengsten EVA positief.
Het zou me bijna verbazen als deze het niet was.

Er zijn hengsten die positief zijn en er zijn uitscheiders (shedders). Dat is nog iets heel anders. Enkel de shedders verspreiden het virus.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:57

ik maak me er niet druk om!

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:10

Als je merrie levenslang positief zou zijn, wat zou hierbij een probleem kunnen veroorzaken?
Zelf denk ik dat EVA geen probleem hoeft te zijn, echter kun je beter wel ervan op de hoogte zijn als merrie houder (behalve als je maar 1 merrie hebt.... Knipoog ) Anders kun je toch behoorlijke problemen in je stal krijgen