De rug van een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

De rug van een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 13:46

Ik gooi het balletje maar eens op naar aanleiding van opmerkingen in andere topics over de zwakte cq sterkte van een rug.

Hoe moet nu een rug zijn.
Of wat is spanning in de rug
Wat is een gezonken rug
Of een stijve rug.
En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Heeft dit onderstaande paard de juiste rug omdat hij GP loopt.?

Afbeelding

Sizz

Re: De rug van een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:49

Een paard heeft een goie rug als hij ontspannen kan lopen en toch machtig door de baan kan gaan... Een dressuurpaard moet los zijn en zonder goeie rug wordt het op hoger niveau meestal bar weinig.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:09

Heeft iemand misschien een foto van een paard met een weke rug, en waaraan kan je dat zien.
Ben ik erg benieuwd na Bloos

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:57

parouscha schreef:
Heeft iemand misschien een foto van een paard met een weke rug, en waaraan kan je dat zien.
Ben ik erg benieuwd na Bloos

Zie boven, de rug van Lingh. Die is week ( in niet al te grote mate, dus voor zijn carriere geen enkel probleem Haha!)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:21

Ik vind Lingh een fantastisch paard, maar dit is wel weer zo'n in en in trieste foto van een opgeprikt en opgetrokken paard dat 'in tweeen wordt gehopst'.... oftwel: zo het niet moet.

Een rechte rug vidn ik niet wenselijk, er moet wel wat deining in de rug mogelijk zijn. Deze foto van Lingh laat zien dat het met het deinen wel goed zit. Ik weet dat Lingh ook net zover omhoog kan veren in de rug, dus dat zit verder wel goed.
Heel anders is als een paard geen ander soort drafgang kan laten zien, daar wordd ik dan wat triest van.

Een slechte rug is naar mijn ervaring een korte rug waardoor de rug te weinig ruimte heeft voor de ligging van een zadel ([naam verwijderd] haar probleem, Frans gefokt). Daar wordt een paard onbruikbaar van, ook al heeft het los nog de beste gangen die je mag hopen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:33

Dees schreef:
Ik vind Lingh een fantastisch paard, maar dit is wel weer zo'n in en in trieste foto van een opgeprikt en opgetrokken paard

Deze is beter
Afbeelding

Een goede rug is als die "wegdrukbaar" (zoals bovenste foto met veel show) is maar ook gewoon Mét rug kan lopen (andere foto). Meestal kunnen ze maar 1 vd 2

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:42

Ik heb liever een wat strakke rug dan een weke rug. Een karperrug uiteraard niet. Maar een weke rug maakt het rijden van een paard moeilijker, de motor van achteren lijkt verder weg.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:21

Een paard met een iets weke rug kan vaak (dus niet altijd...) extra bewegen... Ik ken een Houston merrie met een super weke, holle rug ( ze lijkt erg oud terwijl ze nog maar 8 is) en een super achterbeen en extra beweging, dus een weke rug zegt niks over het achterbeen geruik... Mijn vorige paard danste in draf, hij had ook iets een weke rug achter het schoft,
ik zie dat wel vaker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:39

een klein beetje weke rug moet je denk ik wel hebben voor de souplesse..maar niet teveel idd..want het kan wel lastiger zijn met rijden..
Afbeelding
Deze heeft een beetje een weke rug

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:16

Met alle respect hoor Elisa, maar dat paard op de foto ziet er niet lekker verend uit....
Dat lijkt mij eerder een zeer stugge rug...

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:55

Dees schreef:
Met alle respect hoor Elisa, maar dat paard op de foto ziet er niet lekker verend uit....
Dat lijkt mij eerder een zeer stugge rug...

paard ? Koe

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:17

Elisa2 schreef:
een klein beetje weke rug moet je denk ik wel hebben voor de souplesse..maar niet teveel idd..want het kan wel lastiger zijn met rijden..
http://static.marktplaats.nl/fotos/dier ... .jpg[/img]
Deze heeft een beetje een weke rug

Dit noem ik geen weke rug. De lendenen zijn misschien ietsje week, maar ditp aard heeft ook een puntjdakje op het kruis. Ik vind de rug vrij kort en eerder iets strak dan week.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:55

germie schreef:
Dit noem ik geen weke rug. De lendenen zijn misschien ietsje week, maar ditp aard heeft ook een puntjdakje op het kruis. Ik vind de rug vrij kort en eerder iets strak dan week.

De mijne heeft ook zo'n soort rug en die is allesbehalve week, eerder strak inderdaad.

Er bestaat een fabeltje over dat een strakke rug sterk is, maar misschien is dit alleen in de mate van gewicht kunnen dragen Verward
De mijne heeft namelijk lang nodig gehad om sterk(er) te worden in de rug (en zeker in de achterhand).
Ook zou ik bij de mijne wat meer souplesse en 'lossigheid' in de rug willen zien, maar dat kan ik op m'n buik schrijven denk ik Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:03

Dat paard op die foto heeft echt een beetje een puntje.......... Heeft lijkt mij meer een wat strakke rechte rug.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:15

Dit is eerder een foto van een paard met weke rug

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VValar op 30-01-05 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:22

Hoezo week..............??? Niet ehcht een mooi foto trouwens..........

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:31

Hmmm foto doet het volgens mij niet...

En hoezo MissSisa? Volgens mij is de foto toch wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:43

Paarden die wat week bij de lendenen zijn bewegen vaak beter en met meer veer.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:52

VValar schreef:
Hmmm foto doet het volgens mij niet...

En hoezo MissSisa? Volgens mij is de foto toch wel duidelijk.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet. Heozo week??? Was van: Jezus, erg......... Snap je???

Je moet de url van de foto in je adressenbalk neerzetten............

De foto van VValar

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:15

Ah ik begrijp je MissSisa Knipoog

De link die je hebt neergezet doet het niet altijd. Daarom heb ik hem maar even geupload op mijn server Vork

Voila (wat een mooi wit paardje Haha! )

Afbeelding

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:36

Onze merrie van 16 heeft een weke rug, en dan echt week...toch heeft ze drie keer Z2 gelopen en loopt nu M2 (bijna Z1), heeft 7 veulens gehad.

Wat mij opvalt aan onze merrie, is dat ze absoluut zeer sterk achter is, en dit ook doorgeeft aan haar nafok, zeer soepel is (appuyementen e.d. zijn een eitje voor haar) en helmaal niet in twee stukken beweegt.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:04

Citaat:
Heeft dit onderstaande paard de juiste rug omdat hij GP loopt.?

Eigenlijk zou dat dan wel zo moeten zijn.

Persoonlijk vind ik dat hij een lange, weke rug heeft. Het lijkt of hij uit elkaar valt.

Als vaderdier zou je moeten uitkijken welke merrie je hem geeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:11

Een rug is goed als ie beweeglijk is, als ie in elke wervel en elk gewricht even beweeglijk is, en als om die gewrichten sterke maar soepele banden zitten.

Zo staat er hier in de buurt een nakomeling van Weyden, op stand heeft ie een wat lange rug en lijken de lendenen wat strak en het middenstuk wat gezonken. Maar als dat beest in beweging komt dan schik je je kapot; zóveel beweeglijkheid van het puntje van de staart t/m de eerste nekwervel, zo heerlijk swingen... werkelijk onwaarschijnlijk. Dit is dan ook een paard dat als drie-jarige zonder problemen en zelfs per ongeluk (een uitermate goede) piaffe aanboodt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:18

Het is natuurlijk makkelijk zeiken op de paarden die in de spotlights staan, een slechte foto kun je dan altijd wel vinden...

Ik vind een rug toch altijd een beetje verraderlijk. Het kan op stand heel dramatisch lijken en dan in het werk toch nog heel erg meevallen. Andersom vrijwel nooit overigens, dus het wel iets waar je in je fokkerij naar streeft.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:11

germie schreef:
Ik heb liever een wat strakke rug dan een weke rug. Een karperrug uiteraard niet. Maar een weke rug maakt het rijden van een paard moeilijker, de motor van achteren lijkt verder weg.

Deze foto is beter maar de ruiter zit nog steeds voor geen meter.
Bovendien loopt ook het paard hier achter de voorgeschreven FEI loodlijn. Dus wat we zien blijft conform de FEI voorschriften gewoon bagger wat in het geheel niet op internationaal niveau thuis hoort.