Kruising met draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Kruising met draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:01

Wat zouden jullie een leuke kruising vinden voor mijn dravermerrie?
Het moet een beetje meer een rijpaard worden dan.. Knipoog
Wat lijkt julllie een leuke kruising daarvoor?
Hebben jullie ook foto's van kruizingen met dravers?

Karin

Re: Kruising met draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:49

Ik heb zelf een 'Dravebier' oftewel een kruising Arabier x draver. Zijn moeder is een draver en zijn vader is een volbloed Arabier. Als mijn profiel het op het moment zou doen, dan zou ik daarnaar verwijzen. Knipoog

Of klik even op deze links:

* SGW Roden 2004
* Eerste keer klasse 3 (82 km) in Holten 2004

Vandaag was het WK Endurance in Dubai over 160 km, daar deed voor Nederland een kruising Arabier x draver mee en eentje voor Belgie. Ook is er nog een andere Nederlandse kruising Arabier x draver die op het hoogste niveau in de endurance uitkomt. Die van ons loopt op het een na hoogste niveau en doet het verder ook leuk in de SGW.

Verder ken ik kruisingen dravers met rijpaarden (KWPN). Zelf geef ik de voorkeur aan een kruising met een Arabier. Allebei bloedpaardjes en ik houd wel van dat handzame formaat. Maar als je echt een rijpaard van 1.60 of hoger wilt, dan zou ik het toch eerder zoeken in KWPN of Engels volbloed.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 10:07

Zijn wel mooi die kruizingen met arabieren..alleen...ik heb het niet zo op arabieren Clown
Zijn voor die kruizingen het sporttype arabieren gebruikt, of die echte 'pronkarabieren' om het maar even zo te zeggen Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:42

Misschien kan je een kruising met een NRPS-hengst overwegen. Daar zit redelijk wat arabisch bloed in. Het voordeel is ook dat het veulen
( bij voldoende arabisch bloed) ingeschreven kan worden in het stamboek. Ik zelf ben daar nu ook over aan het nadenken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:28

De ene Arabier is de andere niet, je hebt verschillende types. Idd de showarabieren met meestal een flinke 'dish' (vaak Egyptisch), maar ook de vaak wat steviger gebouwde sporttypes zoals de Russen en de Polen. En dan heb je bijvoorbeeld nog Spaans gefokte Arabieren, het eventingpaard Lobeke ox is er zo eentje.

De vader van Joker (die van het WK Endurance) is Jashin ox, die zelf jarenlang fantastisch heeft gepresteerd op het hoogste niveau de endurance (liep zijn laatste 160 km nog op zijn 22e). Jashin heeft als vader Fahred en volgens mij zit daar allemaal Russisch bloed achter. Mijn paard heeft Prins Abdullah (v. Abdullah) als vader en voor zover ik weet is dat ook allemaal Russisch. Crabbet-bloed (Engels gefokte Arabieren) doet het ook goed in de sport: de winnaar van het WK van gisteren is Crabbet-gefokt, kwam mij ter ore. En dat zijn meestal ook niet van die 'showpaarden'.

Wat Fransje zegt, is ook een mogelijkheid. De moeder van mijn paard was dus een volle draver, haar nakomelingen zijn allemaal van NRPS-goedgekeurde hengsten (dat stamboek heeft ook een 'afdeling' voor volbloed Arabieren en Anglo-Arabieren) en ze hebben een NRPS-papier. Ameretto is haar enige nakomeling uit een Arabische volbloedhengst, daarnaast heeft ze er drie op de wereld gezet uit een Anglo-Arabische hengst (Figaro x) en drie uit een NRPS-hengst (Nucari en 2x Respect). Met name de kinderen van Figaro zijn uitgegroeid tot rijpaarden, niet te onderscheiden van KWPN'ers (voor de mensen die daar waarde aan hechten Knipoog ). Nu is Figaro wel 1.70 hoog, misschien speelt dat ook mee.

Maar mocht je besluiten om met je draver te gaan fokken en je wilt er geen volle draver uit hebben, dan zou ik toch zo dicht mogelijk bij de 'wortels' van het paard blijven en kiezen voor een hengst met een percentage Arabisch (bij NRPS) of Engels volbloed (die laatstgenoemde vind je zowel bij NRPS als KWPN)

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:30

op een stal waar een oude klasgenoot van mij heeft gereden hadden ze een draver x fries
Afbeelding
het paard had (zoals hun dat noemde) een 4e versnelling, de telgang.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:03

Die kruizing met fries ziet er leuk uit Lachen
Maar zou je ook nog iets echt compleet anders kunnen doen?
want sorry..maar zoals ik al zei..ik heb het niet op arabieren Clown
Anders moet dr toch maar een lieve draver op...Knipoog Vork

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:09

Karin schreef:

Maar mocht je besluiten om met je draver te gaan fokken en je wilt er geen volle draver uit hebben, dan zou ik toch zo dicht mogelijk bij de 'wortels' van het paard blijven en kiezen voor een hengst met een percentage Arabisch (bij NRPS) of Engels volbloed (die laatstgenoemde vind je zowel bij NRPS als KWPN)

Dat dacht ik dus ook! Niets aan toe te voegen. Volgens mij moet je wel voor een hengst kiezen met een goede galop omdat dit bij dravers toch een iets zwakker punt is.

Keramiekje; als het paard op de foto die draver* fries dan vind ik hem veel meer op een draver dan op een fries lijken. Meestal zijn in deze kruisingen de friese genen beter te herkennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:14

Als je een meer rijtypisch paard wil zal ik zeker kiezen voor een NRPS-hengst en niet voor een draver.

Kijk eens op de site www.nrps.nl onder hengsten. Dit zijn gewoon rijpaarden met een vleug(je) arabisch bloed.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:27

mijn vorige paard was een kruising fries draver
Afbeelding

nu hebben we een kruising fries/clydesdale
Afbeelding

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:42

Maargoed...voor ze zal worden gedekt ben je ook wel een paar jaar verder Clown
Ik vind het nogal eng...beetje veel risico's.. ik weet niet of ik ze durf te nemen. Bloos
Maar het gaat mij er niet zozeer om dat het paard mooi en goed kan lopen als rijpaard..
Als ie geen galop kan..nouja dan niet hoor...
Ik denk dan toch dat het een volle draver word.
Dravers kunnen prima galopje leren dus...als ze het maar jong geleerd word Lachen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:33

Ik heb ook een kruising draver! Haar oma was een franse draver en voor de rest weten we niet wat ze is! Weten jullie het misschien?
Afbeelding

Afbeelding

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:58

beetje moeilijk te zeggen zo van een foto wat er nog meer voor bloed inzit. ik vind dat ze wel een dravershoofdje heeft.

Ik heb ook een keer een kruising tinker x draver gezien. Was een heel mooi paard! Bont en met sokken en verder het uiterlijk van een draver, maar ja... je moet dan wel van bont houden Knipoog Hij had ook wat meer knieactie dan de gemiddelde draver (dat vond ik zelf wel jammer) Maar verder tonnde hij goede gangen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:31

ik heb zelf een kruising draver met een tuiger/rijpaard/vleugje arabier... Lachen Geweldig paardje! leert snel, is zeer veelzijdig... en ze is nog mooi en lief ook... Haha!

Afbeelding

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:43

Ik zit ook wel eens te denken waarmee ik mijn dravermerrie zou willen laten dekken als ik een veulen zou willen.....
Dan zou een gangenpaard een hele grote kans maken !!!!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:37

ik heb ook een dravermerrie, en als ik een x haar wil laten dekken, weet ik al een leuke arabische hengst hij is niet erg bekend nog, en doet nog niet zo lang het "dekwerk", maar een vriendin van mij rijd hem wel eens, hij is nu bijna z1 dressuur en hij sprak me wel aan qua uiterlijk ook enzo. Bloos

mar als jij arabieren neit leuk vind, dan houd het op
miss gewoon een kwpn rijpaard ofzo, ligt er ook aan wat jij leuk vind. Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:06

Mijn (hoge en redelijk luxe) tinkerhengst heeft vorig jaar een zoon gekregen uit een draver.
Dat is een donkerbruin hengstje geworden, met kol, sneb, 2 witte benen achter en een wit voorvoetje.
Ben hem gister nog even gaan opzoeken, was erg onder de indruk....

Je moet op letten dat het karakter en uiterlijk van de hengst aansluit bij je merrie, welk ras dan ook

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 01:15

Orchid schreef:
Zijn wel mooi die kruizingen met arabieren..alleen...ik heb het niet zo op arabieren Clown
Zijn voor die kruizingen het sporttype arabieren gebruikt, of die echte 'pronkarabieren' om het maar even zo te zeggen Haha!

Hallo zeg!
Heb je wel eens foto's gezien van het paardje van Karin?
Is een van de mooiste kruizingen die ik ooit gezien heb Haha!
Maar ja smaken verschillen natuurlijk Knipoog
Zelf heb ik een frans amerikaanse draverruin,die ik graag zou willen laten dekken Clown

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 10:16

Danielle_1 schreef:
Orchid schreef:

Hallo zeg!
Heb je wel eens foto's gezien van het paardje van Karin?
Is een van de mooiste kruizingen die ik ooit gezien heb Haha!
Maar ja smaken verschillen natuurlijk Knipoog
Zelf heb ik een frans amerikaanse draverruin,die ik graag zou willen laten dekken Clown

Hahha Haha!
De 'dravebieren' die ik heb gezien waren ook heel mooi hoor, daar gaat het mij niet om, arabieren zijn qua karakter en bouw niet mijn stijl, de kruizingen daartussen zijn wel mooi, maar ik heb het gewoon niet op die beesten dus zou ik mijn merrie er niet mee laten dekken Tong uitsteken
Iemand een foto van een paintxdraver?
Opzich is een rijpaard dat goed kan springen ook wel leuk.... Knipoog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 11:25

Een mooie NRPS, deze lijkt me wel wat:
(als de foto het doet Clown )
Afbeelding

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 11:40

Nog even zn hoofje:
Afbeelding
En???
Veel commentaar please Tong uitsteken

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:43

fries x draver is gaaf Haha!

als jullie nog een brave draver hengst zoeken(voor te dekken)
pm ilovejuno

socrates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:51

we hebben twee leuke hengsten waar we mee dekken.een amerikaanse appaloosa en een black overo paint.de appie heeft al verschillende nakomelingen lopen van o.a. heaflingers.de beide hengsten zijn 1.54m.de appie fokt meestal groot door .hij geeft altijd mooie hoofden en fijne karakters.als je intresse hebt kun je een berichtje sturen dan kan ik eventueel foto''s sturen.natuurlijk ben je van harte welkom om te komen kijken naar de jongens.we zijn trots op ze en laten ze graag zien. groetjes van socrates

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 21:04

Socrates, hebben die paarden meegelopen in de sport?
Zoja, welk niveau (en welke tak van de sport Clown )?
En waar woon je ongeveer Knipoog
Ook foto's van ze?
Ik wil opzich wel graag een hengst die ook een behoorlijk sprongetje kan.. Knipoog
Maar goed het belangrijkste is dat ze een beetje bij elkaar passen Lachen

socrates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:34

fotos plaatsen lukt niet.wel via email.de appaloosa heeft geen wedstrijden gelopen.hij is wel netjes gereden en loopt ook aangespannen.mijn 3jarige van de appie springt los erg mooi en kan goed bewegen.de paint heeft pleasure gelopen en is 3e op de n.k. geworden in de halterklasse aged stallions (hij is dus best wel heel erg mooi)we rijden western en springen dus nietzelf maar we laten sonny regelmatig los springen en dat kan hij erg goed.hij is akelig lenig.we wonen in groessen dat is vlak bij arnhem. groetjes socrates