Mooie en lelijke hoofdjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Mooie en lelijke hoofdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 14:20

Aangezien er ook altijd veel discussie is over de correlatie tussen de vorm en grootte van het hoofd en prestaties, wil ik graag deze discussie eens aanzwengelen.

Ik zie vaak de heel terechte opmerking dat een klein hoofd geen garantie is voor een topprestatie. Ik draai het graag eens om: Is een groot hoofd dan wél een garantie voor een topprestatie? Soms heb ik het gevoel dat er fokkers zijn die de rest van het paard al gezien hebben na het bekijken van het hoofd. Héél grappig is dat, aangezien dit gebeurt zowel in positieve als in negatieve zin. Sommige fokkers zien een groot hoofd en weten dan meteen dat dat paard aanleg heeft.

Ik denk verder dat de hoofdvorm en maat weinig toedoet aan de uiteindelijke prestatie (tenzij het hoofd relatief zó zwaar wordt dat er een onbalans onstaat Knipoog ). In gevallen met een paard met gelijke aanleg, denk ik dan dat het paard met het mooiere hoofd uiteindelijk de voorkeur krijgt bij de koper. Waar of niet waar?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:26

De grootte van het hoofd vind ik niet zo belangrijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat het iets met aanleg te maken heeft. Wat ik aan een hoofd wel heel belangrijk vind is de uitstraling.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:30

Denk niet dat de grootte wat uitmaakt. Maar persoonlijk moet een hoofd me aanspreken en dat kan op meerdere manieren....

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:30

Het moet naar mijn idee wel in vehouding zijn, maar verder zal de grootte van het hoofd toch niet bepalend zijn voor de kwaliteiten van het paard? Als we het over de commerciële kant van het verhaal hebben zal het wel enigszins de prijs of vraag kunnen beïnvloeden.
Daarbij, een mooi hoofdstel of halster doet al veel *LOL*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:39

nou je hebt wel lelijke grote hoofden die niet meer in verhouding zijn..dan vindt ik het niet mooi meer,maar de meeste koppies als ze maar een frisse uitstraling hebben vindt ik ze wel mooi.En een niet al te bolle neuslijn...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:29

Ik vind een aansprekend hoofd toch wel erg belangrijk, ik zou niet gauw naar een paard gaan kijken wat een groot hoofd heeft en wat mij niet aanspreekt. Dit is natuurlijk wel een kwestie van smaak.
En dit heeft natuurlijk niks te maken met prestaties van een paard.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:34

Het hoofd vind ik heel belangrijk. Een te groot hoofd verstoort de algemene indruk en een te klein hoofd ook. Een te groot hoofd is ook geen voordeel als het om het evenwicht gaat.
Wat ik heel belangrijk vind is het oog. Dat moet groot zijn, expressief, nieuwsgierigheid en intelligentie uitdrukken. Verder moet je ook aan het hoofd kunnen zien of het gaat om een mannelijk of een vrouwelijk dier. De uitstraling moet dien overeenkomstig zijn.
Sommige paarden hebben een uitgesproken domme blik of kleine oogjes. Al zijn ze verder nog zo mooi, dan laat ik ze staan. Een ramshoofd alleen, hoeft voor mij geen reden te zijn om een paard te laten staan. Ik vind het echter niet mooi, een hele kleine dish vind ik mooier.
Kleur zegt ook wel iets. Paarden met een uitgesproken vale, nietszeggende kleur presteren vaak minder goed dan paarden met een diepe kleur. Of het nu gaat om vossen, bruinen, schimmels of zwarten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:39

als je je paard regelmatig wast en goed traint dan krijgt ie vanzelf een diep{ere} kleur..dat staat denk ik los van prestaties..net zoals het hoofd want vinden jullie Salinero een mooi hoofd hebben?

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:44

Oog en oor, een mooi groot eerlijk oog en niet te kleine oren, paarden met kleine naar elkaar toe wijzende oortjes laat ik staan. Als het hoofd aansprekelijk is vind ik een groot hoofd niet erg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:46

Als je meer dan 30 jaar op schoonheid en beweging selekteert heb je bepaalde zaken ingefokt. Er zijn weinig Contango's die zo'n mooi hoofd hebben als mijn 4 jarige en daarom durfde ik de prestatiehengst Welcome op die merrie te zetten.
Daar kwam een bruin heel chique veulen uit dat veranderde in een lelijk onsoortig jaarling en 2 jarige. Ze wordt in juni 3 en er begint nu weer wat vorm in te komen, maar zelfs al zou het hoofd wat zwaar blijven, er staan zoveel andere kwaliteiten tegenover dat ik daar niet aan til.

Afbeelding

Afbeelding
Trouwens wie vind wat mooi Verward , ik heb Sarabande haar hoofd nooit mooi gevonden, te lang en recht, maar wel uitdrukking en dat is toch belangrijker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:53

ik vindt het wel een mooi koppie :-} mooie pientere oogjes

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:57

fotos zijn van vanmiddag heel veel zon, oog is groter dan op de foto lijkt, ik ben een slechte fotograaf helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:04

hoezo ze zijn toch goed gelukt?
Afbeelding

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:45

Ik zou een paard daar niet voor laten staan, het geheel moet me gewoon aanspreken. Een 100 % perfect paard bestaat toch niet, er is altijd wel wat te vinden aan een paard dat iets anders gekund had. En de grootte van een hoofd invloed op de prestaties, kan me niet voorstellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:19

misch. als ie tot z'n knieen komt..zware kaken kunnen wel invloed hebben

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:22

Grote of kleine kop maakt geen verschil in prestaties. Een frisse kijk met een wakker oog wel. Paarden die een echt dom hooft hebben presteren vaak ook niet.
Over de kleur van de vacht, een paard met een vale vacht is vaak slecht verzorgd en zal daarom slechter presteren.

Voor de handel maakt het zeker wel uit of een paard een sprekend hoofd heeft. De klanten lopen toch snel voorbij een stal van een paard met een lelijke kop.

Maar toch zijn spring- of bewegings kapaciteiten van het beest nog altijd doorslaggevend...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:51

Ik vind een echt groot hoofd niet mooi, ik denk ook dat het qua gewicht mischien wel een stuk zwaarder is dan je op het eerste gezicht zou denken en dat hoeft niet gelijk een nadeel te zijn, een voordeel lijkt het me niet.
Een kleiner hoofd lijkt wat intelligenter, maar of dat terecht is?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:25

joostvangestel schreef:
In gevallen met een paard met gelijke aanleg, denk ik dan dat het paard met het mooiere hoofd uiteindelijk de voorkeur krijgt bij de koper. Waar of niet waar?

Bij mij absoluut waar.

Natuurlijk kun je op een hoofd niet rijden, maar ik heb maar 1 paard en ik wil elke dag blij worden als ik dat koppie over de staldeur zie kijken als ik aankom. En van een grote ramskop met een klein rot-oogje erin word ik NIET blij.

"Mijn" Welshje Misty heeft echt een verschrikkelijk mooi koppie, da's echt een genot om naar te kijken. En Silly trouwens ook, een soort van mix tussen Holstein en Trakehnen met een heel vrolijk en ondeugend merrie-oog erin.
Het hoeft geen Arabierenkoppie te zijn (al wordt Silly weleens aangezien voor Anglo of grote Arabier Bloos ), maar uitstraling, uitdrukking en vooral het oog doen erg veel.
Bij mij is het ZEKER het verschil tussen kopen of niet kopen...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:29

Met een vale kleur bedoel ik niet een paard dat niet schoon is. Met vaal bedoel ik een kleur die niet spreekt. Gewoon een 'schijt'-kleur, excusez le mot, maar ik kan het niet anders zeggen. Een kleurvariant zonder diepgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:30

Groot of klein hoofd, tja..............ik vind een sprekend hoofd belangrijker. Zoals Ruchet al opmerkt, vind ik een groot sprekend oog wel heel aansprekend. Maar laat ik er nou zelf twee hebben die dat niet hebben Haha!

Maar wat Missouri ook zegt, ik moet er wel iedere dag naar kijken als particulier zijnde, dus ik kijk wel graag naar een leuk hoofd!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:13

Hihi, dat zeg ik ook altijd: ik sta er vaker naar te kijken dan dat ik erop zit. Er komt geen peerd bij mij op stal met een lompe kanis. Het is nu eenmaal zo.

Een paard dat voor mij plezierig genoeg kan bewegen kan namelijk heus ook een mooi hoofd hebben. Dan laat ik die zgn topper met grove bakkus echt staan. Ik moet gewoon een beetje verliefd zijn op mijn paarden, anders is het ondankbaar uitmesten elke dag....

Een correlatie tussen de grootte van het hoofd en enige prestatie zie ik niet. Wel: de paardjes met een centenbakkie zal je niet zo gauw kunnen motiveren tot enig boven zichzelf uit stijgen, dat zijn toch de dommere jongetjes van de klas. Ik zie ze dus graag met geprononceerd bovenlipje.

Eigenlijk, eigenlijk zie ik die koppies van Welsh-ponies het allerliefst Haha!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:28

Een aansprekend hoofd zegt me meer dan een groot of klein hoofd. Het geheel moet aanspreken. Alle verhoudingen moeten kloppen. Als een paard een zogezegd mooi hoofd heeft maar ontzettend uilig uit de ogen kijkt, maakt het op mij minder indruk dan een echt karakteristiek hoofd.

Zolang het hoofd niet over de grond sleept van grootte/zwaarte...Knipoog

mijn paardje heeft geen klein hoofd, maar omdat ze een joekel van een witte bles op haar giechel heeft en een zwarte vlek op haar onderlip...sprak het me direct aan. Ze kijkt helder uit haar ogen en daar gaat het me om.....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:35

Ja ik val toch ook wel op mooie hoofden (ben ik nu de Penny zoals CGJ in een ander topic zo mooi omschreef Haha!?). Je Welcome is mooi uitgegroeid Sara, goh wat een verschil met voorheen Wow!!

Ik vind persoonlijk mijn Voltaire een mooi hoofd hebben, grootte past mooi bij de rest van zijn lijf en het oog is (volgens mij Verward) vrij groot en straalt betrouwbaarheid uit.
Afbeelding

Mijn 3-jarige heeft een heel ander hoofd, kleiner nog en ook een heel ander oog erin!
Afbeelding
Let niet op het halster btw Bloos.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:10

Het gaat om wat een paard uitstraald, hoe hij de wereld in kijkt.

Dennis heeft bijvoorbeeld absoluut geen mooi hoofd. Hij heeft een grote grove lompe kop(met manen en voorpluk er overheen valt het mee, zonder is het niet om aan te zien). Maar zijn hoofd past bij hem, het is niet uit verhouding ofzo.
Hij heeft 2 blikken. De lieve, goeiige sul die uitstraald dat hij alles al eens gezien heeft en het de jonkies allemaal wel leert(zowel veulens als kinderen). En de knappe hengst met een uitstraling waar iedereen verliefd op word.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:12

'Penny-alarm' wat een coole halster Haha!

Persoonlijk is het eerste waar ik naar kijk bij een paard het oog.
Eentje met een grote wittekop vind ik ook niet echt charmeren.
Alhoewel dat niets afdoet aan prestaties (zie weihaweij , of hoe schrijf je dat beest z'n naam?)
Verder vind ik kaak en halslijn heel belangrijk.
Een paard moet gewoon een plezierige kop hebben om naar te kijken vind ik. Sommige freaken op van die kleine kopjes. Ik heb liever een 'normaal' hoofd. Maar wat ik normaal van grootte vind, vind een ander misschien té groot of té klein. Ik denk dat het een persoonlijke keus is en dat samenhang met prestatie een beetje 'bijgeloof' is.