De Ieni-stam (KWPN). Wie kent deze moederlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ynskje21

De Ieni-stam (KWPN). Wie kent deze moederlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 16:03

Wie kent de Ieni (of Nieni)-stam? Het is een stam die vooral in N-H bekend is volgens mij.

Ik las in de hoefslag (jaarboek) dat één van deze merries, Eltiena, Peter Pan heeft voortgebracht, die nu onder Beatriz Ferrer-Salat wordt uitgebracht in de Lichte Tour.

Graag jullie mening en als het kan ervaringen over paarden uit deze merriestam !

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:55

Bedoel je Eltiena, v Oldenburg van S J Raat uit middenbeemster......... Zij komt van Tienie v Jurriaan, x Kieni v VB v amor x Dieni.........

Eltiena is ook een half zuster van de GM van Troy en is en zuster van een paard wat ik heb gehad.......

Ook bracht Eltiena ooit een heel mooi Gribaldi vos veulen wat op de veulenveiling van middenbeemster kwam, Hij heet Paraat..........ook op de website van van Uytert op foto te bewonderen......

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:58

Yep die bedoel ik! Wat leuk dat jij een zuster van Eltiena hebt gehad... hoe heet ze? En hoe was ze qua gedrag en beweging? Heb je haar van de fokker zelf gekocht?
Enne.. hoe kan het dan dat zij en Peter Pan én Paraat (zelfdejaar??) heeft gekregen? Of is Peter Pan anders aan haar gekoppeld?

Wat een vragen he... maar ik ben erg benieuwd!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:07

Ik heb de merrie ,Kristiene, ster v rex Magna was, gekocht op 11jarige leeftijd..

1e jaar niet drachitg,
2e jaar drachtig,
3e jaar een vuelen, met 14 dagen geeuthaniseerd ivm verkeerde ligging baarmoeder...
Toen woou de merrie dat jaar ook niet drachtig en heb ik haar voro de handel verkocht richitng groningen en waar z enu is weet ik niet..

Was in omgang een redelijk normale merrie..in de box vrij zuur....met rijden e rg braaf....M2 dressuur....ook al stond ze een half jaar stil, je kon er zo weer mee weg rijden,\

wel een beejte een kramperig paard.......beetje rillerig, maar zeker geen verkeerd paard...mooi front er op, donkerbruin met kol.////mooi type paard.....

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:13

Ja ik heb Kristiene wel vaak gezien toen ze nog een jaar of vier was... erg mooie merrie. Volgens mij is ze toen richting zeeland verkocht. Grappig om te lezen dat ze zo braaf met rijden was... haar toenmalige eigenares kon niet echt met haar overweg.
WEl jammer dat het zo moeilijk ging met de drachtigheid.. hebben uit die lijn volgens mij meer merries last van...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:19

Heb er ooit eens een onderlinge wedstrijd mee gereden. paard was een half jaar niet onder zadel geweest, 3 dagen rijden.. woensdag 1e keer erop en zaterdag B proefje gelopen.....super braaf , ook`nog 1e prijs.... OK dan! Merrie was trouwens wel M2 dressuur...

als ik haar weer drachtig had gekregen. had ik haar nu nog wel gehad......maar ja het zat me niet mee. ......

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:23

Afbeelding

Dit is haar in sept 2003/////Ik heb haar in juli 2004 verkocht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:40

Afbeelding

Mijn 3 jarige merrie [naam] van Parcival

Uit de Dieni lijn komen behalve rijpaarden ook goede tuigpaarden en gelderse paarden. (Opan, Nobility, idd Troy, Indurain, Ridieni-merrie, 2 maal nationaal kampioen gelders paard)

Op paardenfokken.nl kun je de hele lijn bekijken, er staan er veel geregistreerd. Met die vruchtbaarheid valt het dus wel mee, mijn merrie heeft ook een heel vruchtbare familie Lachen Bovendien heb ik nog niet eerder gehoord van een merrielijn met slechte vruchtbaarheid, zijn een heleboel factoren die meespelen bij het drachtig worden. Ik ga [naam] waarschijnlijk dit jaar dekken met een allround rijpaardhengst of een gelderse, weet het nog niet. Dan merk ik het wel met drachtig worden...

Laatst in de hoefslag gelezen dat (ik weet het niet precies meer hoor) dat Cieni en Ieni aan een vergiftiging zijn gestorven, ik dacht st jacobskruiskruid. Zonde van die paarden.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:12

Ja klopt van Cieni en Ieni, wat een drama...
Uit welke merrie komt jouw merrie?
Ik hoorde dat het moeilijker is om ze drachtig te krijgen, maar het zal gerust wel lukken, anders houdt het snel op met de stam Haha!
Hoe is jouw merrie onder het zadel, qua beweging en qua gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:33

Mijn merrie komt uit ladona-dieni-sieni-dieni
[naam] kan heel spectaculair bewegen. Ze is nog niet zadelmak, ben alleen nog aan de hand bezig. Ze is een aandachttrekker, heel wakker en voorwaarts. Wel een eerlijk dier. Heb zin om op haar te rijden.

Welpie

Re: De Ieni-stam (KWPN). Wie kent deze moederlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:36

Ja ik ken de stam ook, heb Sienie gereden. Een Krack merrie. Fijn paard om mee te werken, fokt goede veulens.

Ze is nu weer drachtig. Ze komt uitdezelfde moeder als Troy.

Ik ken ook de broer van het paard wat nu bij Beatriz Ferrer staat. Leuk paard loopt Z.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:44

Er staat op marktplaats nu een merrie uit de Ieni stam te koop zag ik (v. Jackson). Ook uit H´waard... ken je die merrie toevallig ? Of de moeder ofzo?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 06:16

Citaat:
Enne.. hoe kan het dan dat zij en Peter Pan én Paraat (zelfdejaar??) heeft gekregen? Of is Peter Pan anders aan haar gekoppeld?

Ik denk dat het hetzelfde paard is, alleen heette 'ie Paraat en nu Peter Pan...

Ik heb nog wel nakomlingoverzichten van Tieni, Kieni en Dieni en ook van alle dochters van deze merrie's.....

de merrie eltiena zal onderhand wel prest wezen...de Caprimond dochter liep volgens mij ook Z en deze Paraat en hier zei nog iemand dat een broer ook Z liep////...

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 07:42

Als je Nieni bedoelt met de Caprimond, die is idd Z1 maar komt van Tieni (moeder van Eltiena) en is dus halfzus van Eltiena.

Heb je die overzichten digitaal? Ik zou ze graag willen ontvangen!?!?
Er zijn nu zoveel -ienies dat ik de draad een beetje kwijt ben...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:45

Volgens mij komt de goedgekeurde dekhengst ook uit de ieni stam

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:05

De goedgekeurde dekhengst??

Er komen er wel meer uit. Maar jij zal Troy wel bedoelen. Deze stam staat nl. ook in deel 1 van Prestatiefamilies. Zal vanavond wel even kijken.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:07

Sammie schreef:
De goedgekeurde dekhengst??

Er komen er wel meer uit. Maar jij zal Troy wel bedoelen. Deze stam staat nl. ook in deel 1 van Prestatiefamilies. Zal vanavond wel even kijken.

Ja idd, kijk hier maar eens: http://www.dalhoeve.nl/cgi-bin/Dutch/Default.htm en dan bij hengsten en dan Troy, helemaal onderaan kan je zijn stam zien: Lieni, Zieni, Tiena Knipoog

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:09

Hahahaah zie nu pas dat ik vanmorgen helemaal vergeten ben Troy zijn naam erbij te zetten, hahah sorry, bedoelde idd Troy Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:13

ja sorry...

natuurlijk ....nieni komt uit tieni...niet uit eltiena.....

er is ook nog een dutchboy merrie janien, die is in eigendom van Van grunsven te erp..

Zij hadden in het zelfde jaar als Troy een krack c uit deze merrie aan de keuring, Texas heette die..

Hij is ook doorverwezen naar het verr onderzoek maar ik heb nooit gezien..dat ie aangeleverd is??

Weet iemand iets over hem??/

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:32

jarrah schreef:
Ja idd, kijk hier maar eens: http://www.dalhoeve.nl/cgi-bin/Dutch/Default.htm en dan bij hengsten en dan Troy, helemaal onderaan kan je zijn stam zien: Lieni, Zieni, Tiena Knipoog

Compleet offtopic: Ik zie nu dat Florencio ook onder een valse indentiteit rond loopt Nagelbijten / Gniffelen

Foutje bedankt....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:33

Sammie schreef:
Compleet offtopic: Ik zie nu dat Florencio ook onder een valse indentiteit rond loopt Nagelbijten / Gniffelen

Foutje bedankt....

Hoe bedoel je?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:38

Cocktail x ulster x amor?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:40

Sammie schreef:
Cocktail x ulster x amor?

Owja, dat had ik nog niet eens gezien, het lijkt wel verdacht veel op het papier van jazz, of zie ik dat nou verkeerd?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:41

het ís het papiertje van Jazz.

Het dekgeld misschien ook Vork

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:42

Jazz was zeker toe aan een verjongingskür... Knipoog