camera in stal of birth alarm singel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ribay

camera in stal of birth alarm singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 08:44

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. Mijn merrie is voor de eerste keer drachtig, dus ik weet helemaal nog niet wat ze zal doen.

Nou wil ik dus eigenlijk wel proberen om erbij te zijn als ze begint. (ook al zegt iedereen dat dat toch niet lukt, ik wil het in ieder geval proberen).

Maar nu ben ik benieuwd hoe jullie dit doen. Ik heb al zitten denken aan een Birth alarm (zo'n singel) om die te huren. Maar dit werkt toch ook al als een paard gaat liggen? Nou mijn paard ligt bijna iedere nacht, dus dit heeft dan niet zoveel zin.

Ook heb ik gedacht aan een camera in de stal en een beeldscherm binnen.

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit oplossen en of jullie anders adviezen hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:27

Waar ik eerst op stal stond hadden ze een camera in de stal hangen en dan TV op de slaapkamer. Het eerste jaar dat dat er hing kwamen beide veulens overdag, waarvan 1 op het weiland Tong uitsteken.

Sinds dit jaar staan mijn pony's thuis en dit jaar word mijn eerste veulen geboren. Er komt nog geen camera oid. Waarom niet? Ik ben een arm studentje en heb het geld er simpelweg niet voor. Daar komt bij dat de merrie die moet bevallen het helemaal niets vind om alleen op stal te staan dus die blijft waarschijnlij in de groep buiten staan(of misschien samen met Dennis op stal, het is een heel riante stal waar makkelijk 3 pony's in passen).

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:36

Ik heb al vaak gehoord van Birth alarms die niet af zijn gegaan...

Een camera op stal en die op internet is de beste optie Schijnheilig Kunnen de mensen in amerika je paard 's nachts (voor hun overdag) in de gaten houden !

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:19

Wij hadden afgelopen jaar 3 merries op stal om te bevallen.En hebben een camera in de stal opgehangen en een tv neergezet in de kantine. Lachen Bij elke merrie hebben we op stal geslapen,tussen de muizen keutels op je kussen. Bloos! Elk uur je wekker zetten en kijken.We hebben alle drie de merries bevallen zien worden. 1ste on 8.00 s'morgens,2 de om 23.45 en de derde om 20.45.Het was ongeelooflijk leuk en vermoeiend om te waken.Succes met de bevalling. OK dan!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:53

Nienke schreef:
Ik heb al vaak gehoord van Birth alarms die niet af zijn gegaan...

Een camera op stal en die op internet is de beste optie Schijnheilig Kunnen de mensen in amerika je paard 's nachts (voor hun overdag) in de gaten houden !

*LOL* *LOL* *LOL*

Voordeel van een birth alarm: het alarm gaat af zodra een merrie gaat veulenen dus je kan gewoon slapen.
Ook kan je het buiten om doen.
Nadeel: soms gaat ie niet af en bij vals alarm ren je voor niets naar de stal.
Vals alarm heb je af en toe bij geheel plat slapende merries. Daar zit wel een speciale stand op maar toch komt vals alarm wel voor.

Voordeel van een camera: je hoeft niet voor niets de stal in.
Nadeel: je moet wakker blijven om naar de monitor te staren.

Combinatie van die 2 werkt al beter.
Bij vals alarm kijk je op de monitor en hoef je er niet uit.
Maar als ie niet af gaat, heb je aan beide niets...

Cam op internet is ideaal

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:04

Mijn merrie had vorige keer ook een birth alarm om, maar die ging elke nacht drie keer af omdat mijn merrie plat ligt bij het slapen ... dat hebben we vier weken volgehouden (merrie ging maand overtijd) en toen hebben we OOK een camera opgehangen. Achteraf gezien had ik daardoor de birth alarm helemaal niet nodig gehad: op de camara kon ik heel duidelijk zien dat de merrie in de nacht van de geboorte heel anders was dan anders en ben ik wakker gebleven.

Dit jaar heb ik dus alleen een camera. Bij mijn oudste merrie weet ik daarmee genoeg. Alleen heb ik nu ook een jongere merrie, en daarmee weet ik niet precies waar ik aan toe ben. Maar zij is absoluut ook een platslaper, dus een birth alarm is bij haar ook niet de beste optie ... je stroort de merrie er nl. ook behoorlijk mee als je moet gaan kijken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:06

1 van mijn merries rolt altijd even voordat ze opstaat, daar krijg ik veel vals alarm op. Bij rustig plat slapen heb ik daar geen last van.

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:14

Ik ben blij dat ik zulke reacties krijg. Ik had namelijk al zoiets verwacht. Mijn merrie ligt namelijk ook iedere nacht en dan heeft zo'n birth alarm niet echt het effect wat je ervan verwacht. Ik zat dus zelf ook al aan een camera te denken.

Tja, en dan maar in de bank liggen en inderdaad de wekker ieder uu/halfuur om op het scherm te kijken.

Ik denk dat dit de beste methode is. (voor paarden die veel en vaak liggen dan)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:16

Ik ben misschien een beetje oudewets op dit gebied, en financieel niet krachtig genoeg om alarm of camera systeem aan te schaffen, en heb altijd op stal geslapen. Mijn merries kunnen mij misschien een nacht voor de gek houden maar tot nu toe nog nooit meer dan twee nachten! Ik heb het voor over om een paar nachtjes met minder slaap te doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:28

Ik heb afgelopen jaar beide gebruikt,
het camera systeempje wat ik bij de Blokker in de reclame kocht voor 100 euro hadden ze afgelopen week in de uitverkoop voor 50 euro.
Over het algemeen zitten de mensen die een veulen fokken niet verlegen om zo'n bedrag. Ik zelf zou het daar iig niet voor laten liggen.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:45

Ik ben zeer tevreden over het birth alarm. Mijn merrie lag altijd liggend te slapen maar ik heb vorig jaar toch maar twee valse alarmen gehad en ik had hem op de 'scherpste" stand gezet. Je hebt volgens mij twee standen. Waarvan er eentje pas afgaat als ze een bepaalde tijd plat blijft liggen, de andere gaat gelijk af zodra ze gaat liggen. Als ik dat alarm niet had gehad had ik nu waarschijnlijk geen veulen gehad ( een voorbeen lag verkeerd) want mijn merrie is om half zes begonnen dus om die tijd zitten de meeste mensen niet voor de camera. Maar het beste is inderdaad gewoon beide het alarm evt. huren en een goedkoop camera systeem..

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:02

ophrah schreef:
want mijn merrie is om half zes begonnen dus om die tijd zitten de meeste mensen niet voor de camera.

Oh nee ? Clown Haha!

Toch goed om te horen dat het birth alarm wel goed werkt bij sommigen, zeker omdat het je veulen (en misschien ook wel je merrie...) heeft gered!

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:49

ik had gewoon een bewakingscamera van Trust gekocht (lekker goedkoop en werkt prima) en had die (hangt er nog steeds) in de stal gehangen. Een maand voor de datum ben ik begonnen met hem 's nachts op te zetten. Had het monitortje op mijn kamer staan en zo kon ik haar gewoonten wat in de gaten houden. Ze lag altijd helemaal plat dus zo een singelalarm zou gewoon weggegooid geld geweest zijn. Wanneer het meer naar de datum toe ging en ze meer uier begon te krijgen zette ik mijn wekker om de (ik dacht) 2 uur en later om het uur (en half uur). Ik zette ook meer naar het einde het geluid op zo kon ik vreemde dingen ook horen. Zo ben ik wakker geworden (was om kwart voor 5 nog wakker geweest door de wekker) van haar water dat brak (om 5 uur). Ben in mijn kleren gesprongen en naar onder gespurt. Toen ik aankwam waren er al 2 beentjes uit en heb ik dus alles meegemaakt.
Ik heb ook zo een cameratje in de trailer hangen en dan zet ik gewoon de monitor in de auto en kan ik lekker veilig zonder mij ongerust te maken op pad met de paardje.
Ik zou dus gaan voor een gewoon bewakingscameratje (trust ofzo) dat je in een doe het zelf zaak (in belgië ook in de Carrefour) kan kopen. Koste geloof ik iets van een 120 euro voor camera met monitor. Dus zeker te doen volgens mij.
veel succes ermee

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:16

Mijn merrie heeft 3 x een veulen gehad. Alle drie de keren hing er een camera in de stal. Ze heeft 2x 's avonds en 1x overdag geveulend. Alle keren dankzij de camera er bij geweest.
Voordeel van een camera je kan de merrie al dagen van te voren observeren, dus wanneer haar gedrag veranderd weet je het al gauw genoeg. Onze camera zat aangesloten op een monitor dus die konden we verslepen. Later hebben wij nog een camera erbij gekocht. Toen waren ze al een stuk goedkoper dan de eerste. Zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer.
Het nadeel van een birth alarm vind ik dat ze afgaan wanneer er niks aan de hand is, en ze niet afgaan als de geboorte begint.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:20

Mijn merrie bieviel buiten met zon rotding op. Ik had 2 weken vals alarm omdat ze plat sliep maar iedere x weer opstond en dan weer ging liggen en dat bijna 2 weken lang...

Dat was dan te overzien maar ze had door die brede singel haar hele oksel opengeschaafd gelopen dus dat doen we niet meer.

Een camera ophangen en als je je merrie niet goed kent op het scherm letten! Haha!

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 10:16

Nou ik heb jullie raad opgevolgd! Er was vandaag bij de aldi zo'n camera (draadloos) met beeldscherm in de aanbieding voor 85 euro! Ben het meteen gaan halen en ik moet zeggen dat ik er nu al een gerust gevoel bij heb! Ga straks als het zover is het beeldscherm op de slaapkamer zetten en ieder uur de wekker zetten om even te kijken!

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:28

Nienke schreef:
Oh nee ? Clown Haha!

Toch goed om te horen dat het birth alarm wel goed werkt bij sommigen, zeker omdat het je veulen (en misschien ook wel je merrie...) heeft gered!

Sorry ik bedoel half zes s'avonds maar dit had ik er niet bij gezet. De meeste mensen hebben de monitor op de slaapkamer staan. Ik had er net om kwart over vijf gevoerd en ze ging gulzig eten dus ik denk dat ik dan toch niet voor de camera had gezeten. Dus ik heb mijn veulentje echt aan het birth alarm te danken. *LOL* maar ja je kan die dingen gelukkig huren dus ik zou het zeker proberen als het niet werkt bij jou merrie breng je hem gewoon terug! Samen met de camera is gewoon de beste oplossing

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:42

wij werken met een camera. ideaal ding.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:47

bij mijn merrie komt er zoiezo een camera te hangen, en eventueel een singel, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:07

als ik nog even een tip mag geven. Vertrouw niet op dat draadloos want voor je het weet mis je het spannendste. Zou gewoon de stekker insteken hoor (heb ik ook gedaan omdat dat ding anders batterijen vreet en toch niet zo goed werkt.)

ahintofte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:17

alarm en camera OK dan! OK dan! OK dan! ik verwacht er weer een hoop en tot nu toe werkt dit het beste!
maar vaak zie ik het al de dag dat ze gaan en hou ik ze gewoon in de gaten Knipoog

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:37

Vraag mij toch af hoeveel mensen nog een birth alarm gebruiken?
Ik heb een drachtige merrie op stal, uitgerekend in maart, maar zij is iedere dag al zo'n 3 keer aan het bevallen ( op haar manier ), plat liggen , kreunen, persen, rollen en weer overeind komen.
Ik zou dan gek worden van het alarm.
Helaas voor de merrie komt er nog steeds geen veulen uit. Haha!

ps. Ik heb in de werpbox een camera , die aangesloten staat op mijn labtop en die staat 's nachts naast mijn bed.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:52

Is dat nou moeilijk, zo'n camera aansluiten?
En vooral als je het naar het internet toe wilt hebben?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:15

Ik zou het niet weten, heb een paar handige mensen om mij heen, die het allemaal hebben aangesloten.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:03

Beber jou probleem had ik ook en het sneue was dat mijn merrie de geboorte zelf aankondigde.. Ze liep rondjes in de wei vanaf twee ur smiddags, ze bleef lopen tot een uur of 1 snachts (ja de hele tijd bijna non stop) Daarna heeft ze het veulen gekregen. Het was goed dat we erbij waren, het was haar eerste veulen en was een moeizame zware bevalling maar alles is goed gegaan. Birth alarm was bij haar niet nodig geweest.

En als je veulens wilt fokken betekend dat je er zelf heel veel moeite voor moet doen, dus ook veel en vaak op het scherm kijken en je merries gewoon goed in de gaten houden en observeren hoort daarbij!