Informatie over Jazz (KWPN) gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keesie

Informatie over Jazz (KWPN) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 16:46

ik wil mijn merrie laten dekken door jazz.
Ik hoor veel slechte dingen van jazz, waaronder dat hij een slecht karakter zou doorgeven aan zijn kinderen. KLOP DIT?

[edit=Joost] titel aangepast.. Hoofdletters= schreeuwen [/edit]

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:34

hier zijn al heel veel topics over geweest Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:42

ONZIN!!!!

Je moet niet alles geloven wat er gezegd word......praat maar eens met echtte jazz eigenaren en niet van de mensen die alles hebben van horen zeggen.....

Wij hebben deze week op een 5 jarige Jazz voor het eerst het zadel en hoofdstel gehad en super braaf, Thor is wel wat een gevoelig paardje, maar dat heeft ie in de eerste plaats van zijn moeder .... zijn moeder is nl mijn ouwe merrie, en ik herken behoorlijk veel van Gamora in Thor......

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:45

Viennanova heeft 2 jazzen, volle zus en broer. Van nu 3 en 2 jaar oud.
De merrie is nu 3, heel lief paard. Wel wat karakter maar welk paard heeft dat nou niet.
Het hengstje is iets ondeugender, deze is ook met de fles grootgebracht. En heeft dus al minder respect voor mensen.
Viennanova kan je er zelf meer over vertellen, anders moet je haar maar even pb'en

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:50

ik ken ook een zoon van jazz het is wel een moeilijk paard dat niet altijd even vrolijk is maar als je hem aankan is het een super paard

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:05

Ik heb ook een Jazz merrie. We zijn haar nu zoetjes aan een beetje aan het beleren. Zaterdag is ze voor het eerst gelongeerd, en ze heeft geen stap verkeerd gedaan. Ze snapte het gelijk, en kwam bij de minste ophouding weer meer op de volte. Bij het woord ho stond ze snel stil. Een kleine aansporing en dan draaft ze weer aan. Mijn broer heeft al veel paarden beleerd, en zo gemakkelijk is het nog nooit gegaan. Misschien is het stilte voor de storm, maar ik verwacht het niet.

Ook komt ze altijd hinnikend op je af in de wei.

Bedenk bij dit alles, dat ze altijd in de wei loopt (dag en nacht), en dat we haar in haar drie jeugdjaren alleen binnen gehaald hebben voor de hoefsmid.
Haar hoefkwaliteit is wat minder (scheuren). Ook houdt ze niet zo van springen, ze doet het wel (los) maar vindt het niet leuk.

Als je met Jazz wil dekken, moet je het niet laten om allerlei spookverhalen omtrent deze hengst. Hij vererft super beweging en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Niet voor niets heeft hij al vele nakomelingen in de ZZGP-klasses lopen. Houd wel rekening met de hoefkwaliteit, dat is iets wat ook uit de indexen blijkt dat dat wat minder is, en controleer even of je merrie niet frans staat. Ook het kromme achterbeen is karakteristiek voor Jazz-nakomelingen. Met andere woorden: de combinatie moet gewoon passen, zoals altijd eigenlijk als je fokt.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:32

Ik heb ook op een jazz gereden, hij had een heel lief karakter en beweegt heel erg licht dus ik denk dat het wel een beetje onzin is!

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:47

ik heb ook een jazz merrie van 3. Nu 3 maanden onder het zadel. Kan er alleen mee naar buiten, kan van haar kont afgleiden. Kan iedereen erop zetten. Heeft nog nooit een bok gegeven. Nee ben zelf helemaal fan van jazz

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:48

Straks gaan we hier ook weer deze richting uit:

cfr. [FA] Gribaldi KEUR verklaard!

Probeer gewoon de zoekfunctie maar eens. Daar ga je zeker alles in vinden. In dit topic denk ik dat we toch allemaal in herhaling zullen vallen Knipoog:)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 00:25

Over Jazz reken we nooit uitgepraat. Superlatieven te kort......

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:06

Jan_VT schreef:
Straks gaan we hier ook weer deze richting uit:

cfr. [FA] Gribaldi KEUR verklaard!

Probeer gewoon de zoekfunctie maar eens. Daar ga je zeker alles in vinden. In dit topic denk ik dat we toch allemaal in herhaling zullen vallen Knipoog:)

Dit topic gaat toch wel degelijk over een andere hengst als ik me niet vergis. Er zijn wel veel topics over Jazz. Ik vraag me af wanneer dat topic over Jazz, de Welsh Cob hengst komt Knipoog Die was er namelijk véél eerder Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:25

Heerlijke paarden! Ik hoef eigenlijk niets anders! Met veel geduld en rust krijg je ze 100% voor je aan het werk!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:45

We hebben inderdaad twee Jazzen, zelf gefokt. De driejarige merrie waar Vajramani het over had is van mij, die heb ik nu aan de longe en ben ik bezig met op en afzadelen. Ze doet het erg goed, ze lijkt erg werkwillig en is heel open voor nieuwe dingen. In april wordt ze beleerd. Ze heeft een heel leuk karakter. In de omgang is ze heel aanhankelijk en lief. Wel is ze wat rillerig, maar snel weer gerust te stellen. In de wei is ze de eerste die bij me is, altijd hinniken als ik kom. Qua bouw is ze heel erg verbeterd op haar moeder (langer gelijnd, meer maat, mooiere hals). Verder kan ze heel erg goed lopen, in alle drie de gangen. Wel staat ze voor een tikje frans, maar ik kan niet zeggen dat ik de hoefkwaliteit slecht vind. Haar volle broer (nu 2)is een flesseveulen, ook niet een verkeerd paard, maar omdat hij hengst is, heeft hij wel wat praatjes. Hij schrikt daarentegen nergens van.
Kortom, ik vind het karakter van mijn merrie erg plezierig (maar haar moeder was erg braaf), en van elke hengst is wel wat te zeggen. Als je denkt dat jouw merrie goed bij hem past, dan zou ik het gewoon doen. Laat andere mensen maar kletsen. (ben trouwens niet helemaal objectief, ben enorm fan van Jazz).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:11

Ik heb ook een Jazz (M2). Ik ben erg blij met hem, soms is hij wat vrolijk, maar over het algemeen is het een erg fijn paard.
Er staan wel wat foto's in mijn profiel.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:29

Viennanova schreef:
In de wei is ze de eerste die bij me is, altijd hinniken als ik kom.

Dat is met die van ons ook zo! Op stal zijn ze het meest aanhankelijk, ook in de wei zijn het de eerste paarden die op je toekomen!

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:32

ik heb 2 keer met Jazz gefokt. 1 veulen heb ik na het spenen verkocht en de andere is op 3 jarige leeftijd verkocht. De eerste heb ik bijna niet gekent. Als veulen zijn ze allermaal lief. de tweede is vorige week weggegaan. Een heel lief dier. Alleen een beetje de kat uit de boom kijken. Als hij de zaak vertrouwde dan deed hij alles voor je. Absoluut geen gemene streken. Alleen erg gevoelig. Daar moet je mee om kunnen gaan. Je kan zón dier snel beschadigen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:34

trouwens wat ik nog wel even over jazz nakomelingen kwijt wil is dat ze minder goed te verkopen zijn. Ook al zet je in de advertentie dat het een betrouwbaar paard is. Vanwege alle kritiek op het karakter krijgen mensen toch argwaan.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:47

Zoals ik al eens eerder hebt gezegt: Mensen zien alleen maar wat ze willen zien!!! Dat was bij mijn paard net zo. Rossini zou ook een rothengst zijn. Nou ken ik hem persoonlijk en dat is dus gewoon niet waar. Zou me niet verbazen als het bij Jazz net zo is.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:49

Ik heb 2 keer een Jazz meegemaakt waarvan het echt rotzakken waren.
Beide waren ze 3.
Die ene had drie jaar in het land gelopen, nooit in handen geweest, en moest toen beleerd worden.
Die andere moest klaargemaakt worden voor de keuring, paard was zeer moeilijk te hanteren. Maar alle paarden bij die eigenaar staan bekend als moeilijk.
In deze gevallen heeft het niet aan Jazz gelegen. Maar aan de geschiedenis van het paard en de voorouders.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:04

Ik denk dat ze daar wel gevoelig voor zijn. Ze hebben wel hun aandacht nodig en er moet als veulen al consequent mee omgegaan worden.
Ik ken ook wel één die respectloos was op 3 jarige leeftijd. Hij mikte iedereen van z'n rug. Nu loopt hij lichte tour. Blijkbaar weet hij nu wat z'n plek is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:09

Ik vind Jazzen over het algemeen vervelender dan het gemiddelde paard.
Neem bijv. de hengstenkeuring van afgelopen jaar, er liepen in alle groepen wel wat deugnieten rond. Maar het groepje Jazzen stak er met kop en schouders boven uit. De ene klauterde de hekken in, de ander vloog nagenoeg over de jurytafel, weer een ander sloeg naar iedereen waar hij langs kwam, de volgende liet zich niet meer pakken etc.
Ik vind dat dit gerust gezegd mag worden, zo kan je er iig rekening mee houden bij je hengstenkeuze.
Persoonlijk hou ik ook niet van de modellen die Jazz meegeeft maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:13

nou ik vind de modellen toch wisselend. Of je hebt één die hoog op de benen staat net als Jazz zelf. Of je hebt ze die compacter zij en een beetje pony-achtig aandoen. Ik heb van beide 1 gefokt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:24

Wat ik typisch Jazz vind is het tekort aan lengte in de nek en hals en de wat stijle schouder. Ik vind Jazzen daardoor vaak akelig in het front.
Ook hebben ze vaak varkensoogjes.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:27

He, dat klopt seabert! Die van mij is hoogbenig en een echt paard (1.70) en die van mijn zusje heeft wat pony-achtigs aan 'm.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:29

Sjuimpje schreef:
Wat ik typisch Jazz vind is het tekort aan lengte in de nek en hals en de wat stijle schouder. Ik vind Jazzen daardoor vaak akelig in het front.
Ook hebben ze vaak varkensoogjes.

Steile schouder en toch zo bewegen? Die van mij komt uit een merrie met een stevige hals, met niet al te veel lengte. En toch heeft mijn driejarie er een heel behoorlijke hals op staan.