Gangenpaard kruisingen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Gangenpaard kruisingen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:34

Haaij!

wij laten onze ijslander merrie dit jaar dekken door een peruaanse paso hengst....en ik was benieuwd wie er nog meer zo`n kruising heeft lopen of een andere ijslander kruising(ijswalker bv).....met foto`d graag..Knipoog
en wat vinden jullie van het karakter????

xxxxxjes

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:48

Ik heb een keer een ijslander x arabier gereden... Tong uitsteken
Was opzich wel een leuk beestje, kon best goed tolten, alleen de bouw vond ik absoluut niet mooi Het was eenmalig, dus ik heb er geen foto van.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:55

ik wou er eerst ook een arabier op zetten.....toch maar niet.....nu behoud ik de tölt namelijk....de tölt van onze ijs was eerst slecht getraind en eigelijk misde ik het niet maar nouw het steeds beter gaat wil ik toch wel een gangenpaardjuh drbij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:57

Elk paard kan leren tolten hoor..als je er maar goed genoeg tijd in steekt...alleen ligt het bij de ijslander wat meer voor de hand. Maar zoals ik al zei...ieder paard zou het moeten kunnen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:13

euh neej sorry...een paard moet daar aanleg voor hebben...
Deze gangen zijn genetisch verankerd en worden niet kunstmatig aangeleerd......is dus genetisch bepaald....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:29

toevallig hebben wij het afgelopen donderdag op school gehad over gangen van paarden en heb ik juist ff gevraagd..en ik denk dat leraren op een school wat met paarden te maken heeft wel weten wat ze hun leerlingen leren....de tolt is gewoon ene versnelling van de stap zo gezegt en dat kan behoorlijk hard gaan..maar als je het op de juiste manier aanleert kan elk paard het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:31

Ik heb morgen paardenles dus ik vraag het nog even na maar ik weet bijna zeker dat niet elk paard kan tölten. misschien wel iets wat er op lijkt dwz telgang, maar niet zuiver tölten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:34

ehmz telgang is totaal iets anders dan de tolt hoor...tolt is ene versnelde gang van de stap....waarbij hij 1 voor 1 zijn benen neer zet op de grond

telgang gaat totaal anders.....dan gaat rechts voor gelijk met rechts achter naar voren en het zelfde geld voor links

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:35

Alacairion schreef:
Ik heb morgen paardenles dus ik vraag het nog even na maar ik weet bijna zeker dat niet elk paard kan tölten. misschien wel iets wat er op lijkt dwz telgang, maar niet zuiver tölten.

er zyn idd paarden die aanleg hebben voor telgang maar dan een erg langzame en ongewenste variant ervan laten zien.....schweinepas(ofzow:P) zoals Balou bv... als je je paard snel laat stappen is dit geen tölt maar eerder telgang.....
maar tölt is toch heel wat anders en is genetisch bepaald.....ik heb een hele tijd bij een gangenpaarden stoeterij gereden en geholpen met stands op paardenbeurzen dus weet er heus wel waar ik het over heb...... Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:36

Cinnepin schreef:
ehmz telgang is totaal iets anders dan de tolt hoor...tolt is ene versnelde gang van de stap....waarbij hij 1 voor 1 zijn benen neer zet op de grond

telgang gaat totaal anders.....dan gaat rechts voor gelijk met rechts achter naar voren en het zelfde geld voor links

je hebt heel veel variaties in tölt....er is geen bepaalde volgorde van neerzetten daarvoor......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:37

telgang is totala anderzs zoals ik al...2 benen aan dezelfde kant van het paard die naar voren gaan..en tolt is die versnelde stap!

Heb video's en al gezien daarover op school en op ijslanders gereden die tolten en telgang hadden

Wwat ik op school leer zal vast wel geen onzin zijn denk ik zo

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:39

ik heb ook allerlei video`s gezien en heb verschillende gangenpaarden gereden.....ijslanders zyn een ras apart Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:41

Pebblesje schreef:
er zyn idd paarden die aanleg hebben voor telgang maar dan een erg langzame en ongewenste variant ervan laten zien.....schweinepas(ofzow:P) zoals Balou bv... als je je paard snel laat stappen is dit geen tölt maar eerder telgang.....
maar tölt is toch heel wat anders en is genetisch bepaald.....ik heb een hele tijd bij een gangenpaarden stoeterij gereden en geholpen met stands op paardenbeurzen dus weet er heus wel waar ik het over heb...... Lachen

Balou doet niet de variant ervan maar die beheerst telgang...:J
Zo bewijst het maar weer dat je geen speciaal gangenpaard moet hebben voor zulke dingen als je maar consequent iets leert aan je paard en dat hebben ze is Balou's verleden ook zeker gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:42

Misschien..maar ik blijf zeggen dat ik niet voor niets op een paardenhouderij opleiding zit en dat ik zulke dingen leer over paarden..en dat een school geen onzin laat zien en vertelt en in boeken staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:43

maar jij wilde ook paardenhouderij gaan doen toch? Nou dan leer je het vanzelf wel Knipoog

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:44

boeken zeggen niet altijd de waarheid de pratkijk zal het leren....balou loopt geen zuivere telgang....das duidelijk te zien.....je zit namelijk niet stil.....en hy gaat dr veel te langzaam voor Lachen maar het gaat in dit topic over gangenpaard kruisingen.........

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:46

Cinnepin schreef:
maar jij wilde ook paardenhouderij gaan doen toch? Nou dan leer je het vanzelf wel Knipoog

ja ik ga dat idd doen ja maar ik heb in praktijk meer ervaring met gangenpaarden.......Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:46

in de telgang zit je ook niet stil...dan wiebel je van de ene naar de andere kant..in de tolt zit je stil...zal eerst eens wat meer over de tolt gaan leren vor je uberhaubt het aan je ijslander gaat leren...en balou loopt degelijk wel zuivere telgang!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:47

zozo heftige discussie hier...
naja kmoet je toch ongelijk geven cinnepin.. heel erg vroeger toen het paard nog niet gereden werd had elk paard tolt.. dat is eruitgereden. Wat jij hebt opgevangen in je les is dat elk paard waar je een gangen paard op zet de tolt zal vererven omdat hije r van nature wel ene hele kleine aanleg voor heeft. Maar dat BETEKEND NIET dat je het elk paard kan leren!!!!!!! dus je hebt hetgene wat je op school hebt gehoord een beteje verkeerd begrepen. elk paard kan het vererven bij een natuurtolter maar je kan het paard geen tolt aanleren.

En daarbij loop ik ook op een gangenpaard fokkerij, heb ook veel in stand s gestaan en heb zelf ook een gangenpaard, dus mij ga je dat ook niet wijskmaken... hierbij sluit ik me aan bij pebblesjuh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:47

Pebblesje schreef:
ja ik ga dat idd doen ja maar ik heb in praktijk meer ervaring met gangenpaarden.......Lachen

Dat wil niet zeggen dat de school onzin banketstaaf...het is niet voor niets een SCHOOL

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:47

Cinnepin schreef:
in de telgang zit je ook niet stil...dan wiebel je van de ene naar de andere kant..in de tolt zit je stil...zal eerst eens wat meer over de tolt gaan leren vor je uberhaubt het aan je ijslander gaat leren...en balou loopt degelijk wel zuivere telgang!

als jij dat wil best.....en van telgang ja daar heb je gelijk in......ik weet genoeg over de tölt en als k dr geen verstand van zou hebben zou ze niet tölten nu wel dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:48

NkPrecious schreef:
zozo heftige discussie hier...
naja kmoet je toch ongelijk geven Gast9373.. heel erg vroeger toen het paard nog niet gereden werd had elk paard tolt.. dat is eruitgereden. Wat jij hebt opgevangen in je les is dat elk paard waar je een gangen paard op zet de tolt zal vererven omdat hije r van nature wel ene hele kleine aanleg voor heeft. Maar dat BETEKEND NIET dat je het elk paard kan leren!!!!!!! dus je hebt hetgene wat je op school hebt gehoord een beteje verkeerd begrepen. elk paard kan het vererven bij een natuurtolter maar je kan het paard geen tolt aanleren.

En daarbij loop ik ook op een gangenpaard fokkerij, heb ook veel in stand s gestaan en heb zelf ook een gangenpaard, dus mij ga je dat ook niet wijskmaken... hierbij sluit ik me aan bij pebblesjuh

Ik heb het zeker niet verkeerd begrepen...ik luister goed naar de antwoorden die ik krijg op school over vragen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:49

ik heb het nog niet gezien dat z ehet doet dus daar ga ik verder geen meningen over geven Lachen

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:51

JE KAN EEN PAARD GEEN TOLT AANLEREN ALS HIJ DEZE NIET VAN NATURE HEEFT VERERFD!!!! IK KAN JOU TOG OOK NIET LEREN VOLLEYBALLEN ALS JE TOTAAL GEEN GEVOEL VOOR DE BAL HEEbt
MAAR EM WEL KAN VANGEN???!!!
Laatst bijgewerkt door NkPrecious op 18-01-05 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:51

Cinnepin schreef:
ik heb het nog niet gezien dat z ehet doet dus daar ga ik verder geen meningen over geven Lachen

logisch wanneer zou je dat moeten zien dan??