Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Rinske schreef:Als een hengt een zeer goede afstamming heeft wordt dat gokken denk ik al een stuk minder (moet dan ook natuurlijk voor de merrie gelden). Mensen hebben dan al vrij veel zekerheid en durven die gok te nemen.
Verder zijn veulens van de jongere hengsten vaak voor de handel interessanter, omdat er idd meer publiciteit voor is.
MissSisa schreef:Dat is de gok ervan. Als jij met een jonge hengst dekt en 3 jaat alter heeft die hengst zich bewezen dan is jouw paard volwassen en makkelijker te verhandelen!!!
libke schreef:"Bewijzen " doet ie voor mij niet om 5 jaar(dan heeft hij misschien talent) misssisa pas aan een jaar of 8-9 is ie kan je zien of ie goed is.Veel later kan je pas spreken over Bewezen.Tinka's boy heeft zich als sportpaard bewezen hij is 16 .Voltaire ,concorde,libero ..en vele anderen daar kan je pas spreken over bewezen verervers
Kendra schreef:Ik draai het om: ben blij dat er altijd mensen zijn die het proberen, dan hebben de voorzichtige types zoals ik snel informatie over de nieuwe jaargang. (Prestaties zeggen het meeste, maar een paar keuringen aflopen en veulentjes bekijken geeft ook al een aardige indruk).
Dees"]
Om heel eerlijk te zijn, ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom iemand zijn merrie wil zetten onder een hengst van de jongste jaargang.
[/quote]
Omdat ze misschien zijn afstamming super vinden en een vermoeden hebben hoe hij zal vererven?
[quote="Dees"]
Niet omdat er iets mis met die hengsten zou zijn, maar waarom?
Is het een modegril? kickt men op de aandacht die zo'n eerste lichting krijgt?
[/quote]
Ik weet wel zeker dat modegrillen meespelen. In Brabant is het bij de dressuurmerries al een paar jaar Rousseau wat de klok slaat. Daarvoor was Osmium hot, en nu is Tuschinsky helemaal hot. Ferro en alles wat van Ferro komt is ook al hot. Ik vind dat niet goed voor de diversiteit in de bloedlijnen. In de tuigpaardenfokkerij is het helemaal erg, die beesten hangen van inteelt aan elkaar.
[quote="Dees schreef:Wees eens eerlijk: waarom zou je je merrie onder zo'n pas genomen hengst zetten?

) en heb er geen enkele spijt van gehad.