18 jaar, toch nog laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene15

18 jaar, toch nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 21:58

ik heb een merrie die in maart 18 wordt.. ik zou nog heel graag een veulen van haar willen fokken. ze heeft vroeger wel veulens gehad en een goeje conditie.
ik weet niet of er mensen zijn die ervaringen hier mee hebben.. een veulen lijkt me leuk maar t is me t niet waard om daar mn paardje mee te verliezen..
graag meningen en reacties!! Lachen

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:07

waarom niet als de merrie in een goede conditie is kan dat prima,wij fokken met een merie van 17 en dat is geen enkel probleem OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:28

Afbeelding

Dit is mijn merrie afgelopen jaar op 18 jarige leeftijd met een gezond merrieveulen aan de voet. Ze had haar laatste veulen op 8 jarige leeftijd gehad. Ik heb haar voor het dekken wel door de veearts laten onderzoeken. Verder gaat het allemaal prima, ze is als het goed is weer drachtig. Ik moet er wel bij zeggen dat je er wat meer zorg van hebt dan met een jongere merrie. Mijn merrie liep in een goede wei maar werd toch wat schraal toen het veulen wat ouder werd. Goed bijvoeren toen. En ik moet haar gebit 2 x per jaar laten bijwerken. Verder zie ik geen bezwaar.

irene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 23:03

ok!! super vind ik dit om te horen, mijn merrie was waarschijnlijk ook een jaar of 10 toen ze haar veulen(s) heeft gehad. ik was ook indd van plan om haar door de dierenarts te laten onderzoeken of schoonmaken ofzo(hoorde dat dat ook nog wel eens werd gedaan)
ik ga nu maar op zoek naar een hengst.. dacht aan Gribaldi

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:15

Als ze al eens eerder een veulen heeft gehad en verder in goede conditie is, moet dat geen probleem zijn.

lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:05

Mijn Lynn heeft op haar 18e haar eerste veulentje gehad en is nu op haar 20e drachtig van nummer 2. De bevalling is soepletjes verlopen en Dorine (het veulen) heeft alleen de eerste week een beetje moeite met drinken gehad, daarna gaf Lynn voldoende melk. We hebben haar wel in overleg met de DA en de hengstenhouder gedekt.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:42

irene15 schreef:
ik heb een merrie die in maart 18 wordt.. ik zou nog heel graag een veulen van haar willen fokken. ze heeft vroeger wel veulens gehad en een goeje conditie.
ik weet niet of er mensen zijn die ervaringen hier mee hebben.. een veulen lijkt me leuk maar t is me t niet waard om daar mn paardje mee te verliezen..
graag meningen en reacties!! Lachen

Van de paarden die ik verzorg, zijn er 3 merries met veulens, en die zijn ongveer tussen de 10 en de 18, dus ik denk dat met een 18-jarige merrie nog wel gedekt kan worden, maar raadpleeg eerst de dierenarts.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:47

Wat is de reden om je merrie te laten dekken, dus waarom wil je een veulen.
Goed opfokken is dusdanig duur (en risicovol, er kan veel mis gaan die eerste 3 jaar) dat het voordeliger is een gezonde 3-jarige te kopen. Scheelt je merrie ook risico's, want 18 jaar is en blijft bejaard.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:51

TurboBoem schreef:
Van de paarden die ik verzorg, zijn er 3 merries met veulens, en die zijn ongveer tussen de 10 en de 18, dus ik denk dat met een 18-jarige merrie nog wel gedekt kan worden, maar raadpleeg eerst de dierenarts.

OK dan!
Zou ik ook zeker doen, en laat nakijken of je merrie vuil is.

Het kan nog best, een merrie van een kennis heeft vroeger 5 veulens gehad, toen jarenlang niks en is nu op haar (bijna) 19-e weer dragend.

Maar: als je merrie NIET dragend wordt, kan het ook niet meer. De natuur heeft daar z'n eigen systeem voor en leg je daar dan bij neer...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:17

Mijn 3-jarige is ook geboren toen haar moeder 19 was. Het was haar eerste veulen. De merrie is er eigenlijk alleen maar beter op geworden, ze was altijd een beetje stress-ig, maar is erg rustig geworden tijdens de dracht en daardoor zelfs aangekomen. En dat zie je niet snel bij een ouder paard. Voor de rest ging alles ook oké, het was meteen raak (ondanks dat de dekking pas in juli was, dus laat in het seizoen) en ook helemaal geen problemen bij het werpen.

Persoonlijk zou ik even in de gaten houden of je merrie (met regelmaat) hengstig wordt volgend voorjaar. Dus niet hengstig laten spuiten ofzo, maar gewoon de natuur z'n gang laten gaan. Het lijkt mij dat wanneer er iets mis is met de merrie, ze ook niet drachtig zal worden. Dus als ze na een paar keer proberen niet drachtig is, weet je genoeg. Nadeel is wel dat dat wat centen kost....

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:14

Ik zou hem gewoon laten dekken hoor.
Niet geschoten is altijd mis.
En als je je paardje tijdens de dracht gewoon goed in de gaten houd en vooral met de bevalling kan er niet zo heeel veel misschien hoor.
Ken genoeg oude merries die veulens krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:25

Waarom wil je een veulen van haar?
Misschien is het risico wel klein ,maar zoals gabyfedde al aangaf, er blijft toch een risico. Dat neem je toch alleen als je een hele goed reden hebt om een veulen te willen fokken die voor jezelf opweegt tegen het risico.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:30

ja risico is er, maar toch wil ik jullie even vertellen dat er op mn stageadres afgelopen jaar een veulentje geboren is uit een 21 jarige merrie die tijdens de zwangerschap ook nog eens gruwelijk is mishandeld...

erg knap als je zag hoe ze er aan toe was en dan zn mooi veulentje, en ik heb gehoord (maar weet dit niet zeker) dat ze alweer drachtig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:16

Ik hoop toch dat Irene zich niet hoeft te verantwoorden waarom ze een veulen wil? Dat mag ze toch lekker zelf weten? Ik ben het ook niet helemaal eens met 'als ze niet drachtig wordt is dat de natuur'. Zo werkt het in de natuur ook niet. Mijn merrie was ook al 2 jaar niet drachtig te krijgen voor ik haar kocht en was 2 keer in 1 keer drachtig bij mij. Haar moeder van 23 heeft afgelopen jaar zelfs een tweeling gebracht!
Als Irene graag wil dekken moet ze dat vooral doen, succes, hartstikke leuk een veulentje, en de veearts kan wel vertellen of er extra risico is of niet.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:35

[***] schreef:
Ik hoop toch dat Irene zich niet hoeft te verantwoorden waarom ze een veulen wil? Dat mag ze toch lekker zelf weten? Ik ben het ook niet helemaal eens met 'als ze niet drachtig wordt is dat de natuur'. Zo werkt het in de natuur ook niet. Mijn merrie was ook al 2 jaar niet drachtig te krijgen voor ik haar kocht en was 2 keer in 1 keer drachtig bij mij. Haar moeder van 23 heeft afgelopen jaar zelfs een tweeling gebracht!
Als Irene graag wil dekken moet ze dat vooral doen, succes, hartstikke leuk een veulentje, en de veearts kan wel vertellen of er extra risico is of niet.

andere quote ( hoe quotge je eigenlijk meerdere teksten ?)

Ik zou hem gewoon laten dekken hoor.
Niet geschoten is altijd mis.
En als je je paardje tijdens de dracht gewoon goed in de gaten houd en vooral met de bevalling kan er niet zo heeel veel misschien hoor.
Ken genoeg oude merries die veulens krijgen

Daar ben ik het niet helemaal mee eens
In principe moet je dat tot op zekere hoogt wel zelf weten, maar houd je dan geen rekening met diegene die het moet dragen ???
Jij wil een veulen,maar de merrie is de "pineut"dus bedenk je goed wat je wil en doet met een merrie op leeftijd !!!!

Niet zomaar denken, leuk ik wil een veulen en klaar, dar komt meer bij kijken.

Maar als ze al eerder geveulend hebben, dan zou je onder behandeling van een goede veearts het wel kunnen proberen.
En zoals hierboven word gezegd, lukt het niet, leg je erbij neer. Daar ben ik het helemaal mee eens, het is je paard denk ik niet waard om er tot in den treure mee door te gaan !!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:45

[***], Van mij hoeft ze zich absoluut niet te verantwoorden hoor, maar ze vraag hier of het nog verstandig is.
Mijn tegenvraag is dan ook waarom.
Heb je voorjezelf ( dus niet voor mij) een goede reden om haar nog een veulen te laten krijgen.
Want hoewel het vast allemaal goed gaat is het risico groter dan als je een 4 jarige laat dekken.
Ik vind dat je er dan een beetje extra over na moet denken, en volgens mij vind ze dat zelf ook, anders zou ze niet met die vraag gekomen zijn.
Mijn advies is dan ook : bedenk waarom je zo graag een veulen van haar wil, en weegt die reden op tegen het grotere risico.
Hoeveel ervaring heb je met het fokken van een veulen?

Irene als voor jou de reden is dat je een veulentje wel leuk vind en je nog weinig ervaring daarmee hebt, zou ik gewoon nog even wachten tot je een jongere merrie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:04

Daar ben ik het dus weer niet mee eens want de eerste keer veulenen e.d. is veel spannender bij een jonge merrie dan bij een oudere merrie. Zeker voor een beginnende fokker is het een voordeel als een merrie zelf al ervaring heeft. En nu ze hier een vraag stelt vind ik niet dat ze het zonder overweging doet. En de merrie de pineut? Als we toch over natuur beginnen, de eerste levensbehoeften van paarden: eten, drinken en voortplanten. Je paard zou vanuit dat opzicht eerder de pineut zijn als je haar gaat rijden, in een stal opsluit e.d. dan dat je haar een veulen laat krijgen. Deze merrie heeft al veulens gehad, als je je goed verdiept in wat er allemaal bij komt kijken denk ik dat je een grote kans hebt op een gezond veulen.

mustangscas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:10

Het zou eigenlijk wel kunnen, maar je moet het wel in overleg met een veearts doen. Wij hadden de moeder van Now I'm Here (Moniek van Dijk) op stal en die heeft haar laatste veulen ook op haar 18de gekregen. Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden van merries waarbij het goedgaat en ook genoeg van merrie waarbij het niet goedgaat. Je moet de risico's afwegen en dan beslissen wat het beste is voor jou merrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:13

Je hebt gelijk dat er ook risico's kleven aan een jonge merrie. Ik had beter kunnen zeggen neem een volwassen merrie met een paar veulens ervaring als het voor jou om je eerste veulen gaat.

Een oudere merrie waarvan je niet precies weet waneer ze voor het laatst eeen veulen heeft gehad, ... waarom zou je daar nog een veulen bij fokken. Wat is het nut daarvan. Wie heeft daar wat aan?
heeft ze een hele bijzondere bloedlijn. Is het een merrie die het super in de sport heeft gedaan etc etc... daarom ben ik zo benieuwd naar haar redenen.

Een vraag stellen betekent ook dat er een antwoord kan komen waar je misschien niet op gehoopt had.
Tenzij je hele goede redenen hebt om een veulen bij haar te fokken zou ik het niet doen ( ik zou overigens sowieso niet zonder goede reden een veulen fokken er lopen al genoeg "mislukte" paarden op de wereld rond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:52

Een oudere merrie waarvan je niet precies weet waneer ze voor het laatst eeen veulen heeft gehad, ... waarom zou je daar nog een veulen bij fokken. Wat is het nut daarvan. Wie heeft daar wat aan?
heeft ze een hele bijzondere bloedlijn. Is het een merrie die het super in de sport heeft gedaan etc etc... daarom ben ik zo benieuwd naar haar redenen.

Tenzij je hele goede redenen hebt om een veulen bij haar te fokken zou ik het niet doen ( ik zou overigens sowieso niet zonder goede reden een veulen fokken er lopen al genoeg "mislukte" paarden op de wereld rond)[/quote]

Dit bedoelde ik dus met verantwoorden. Ik zie dit hier wel vaker op het forum dat je moet gaan uitleggen hoe goed je merrie wel niet is om een veulen te 'mogen' krijgen. Wie stelt de voorwaarden dan? Jullie? Als deze merrie geen goede papieren heeft en niet in de sport heeft gelopen is het beter om haar niet te dekken? De vraag was of deze merrie te oud is en daar zijn we wel over uit, dit kan in overleg met de DA nog best. Ik neem aan dat de reden voor het veulen vooral een emotionele is. En dan denk ik dat Irene beter voor haar veulen zorgt dan de gemiddelde vermeerderaar met misschien wel een interessante fokmerrie. Ik probeer zelf ook goede paarden te fokken met zoveel mogelijk predikaten, dat is mijn hobby, maar ik zal Irene er niet om veroordelen als ze om andere redenen fokt. En ik ben ook gewoon voor de lol begonnen met niet zo'n hele [naam] merrie en kreeg toen pas de aardigheid te pakken.
Kijk ook even in de kraamstal. Daar staan hartstikke leuke veulens uit kruisingen. Hadden die niet geboren mogen worden?
Ik hou er nu mee op, eindeloze discussie, maar hoop dat we niet zo'n betuttelende sfeer op het forum krijgen.
Succes Irene, ik kan uit ervaring zeggen dat een veulen bij een oudere merrie hartstikke leuk kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:13

Voel je niet zo snel aangevallen alstjeblieft.

Ik vind het helemaal niet zo erg als iemand voor de lol een veulen fokt, als je tenminste zelf je verantwoordelijkheid neemt voor de consequenties. maar moet je daar dan je oude merrie zo'n risico voor laten lopen.
Hoeveel goede voorbeelden er ook zijn , een merrie die al tien jaar geen veulen heeft gehad van 18 nu opeens weer drachtig willen hebben. Why.....
Als je dat doet vind ik dat je wel een goede reden zou moeten hebben.

Verder moet iedereen gewoon doen wat hij/zij zelf wil, al vind ik het heel
belangrijk dat mensen proberen een gezond en sterk paard te fokken.

En idd prima hoor leuke veulens uit kruisingen. Als het goed gaat......maar waarom zou je zo'n veulen willen hebben?

En als je er een goed tehuis voor vind, niets aan dehand voor dat ene paard.
Maar ik zie vaak genoeg dat dat soort paarden terecht komen bij mensen die eigenlijk het geld niet hebben om ze te verzorgen en de paarden dus niet de verzorging krijgen die ze nodig hebben. Of die uiteindelijk toch maar naar de slacht gaan omdat niemand ze wil hebben.

Slechte veulens zijn duurder dan goede omdat ze vaker de dierenarts nodig hebben. en slechte ( dus goedkope) paarden zijn vaker te vinden bij mensen die eigenlijk geen geld hebben om ze te onderhouden en die dure dierenarts amper kunnen betalen.

Het doel van fokken is toch om een ras te verbeteren, dan is het toch logisch dat mensen het belangrijk vinden om twee goede paarden bijelkaar te zetten. wat zou en reden kunnen zijn om bewust twee matige paarden een veulen te laten krijgen?

dus zorg dat je een merrie hebt die het aankan,en als je beginner bent eentje die meer ervarign heeft dan jij ipv je oude dame daarvoor te misbruiken, en onnodig bloot te stellen aan risico's. Want wat zul je een spijt en verdriet en schuldgevoel hebben als het mis gaat.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:44

Ik kende een fokmerrie die tot haar 25e veulens heeft gehad. Daarna mocht ze met pensioen en heeft toen nog geleefd tot ze 34 was. maar het kan dus best

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:18

Mackie schreef:
Ik kende een fokmerrie die tot haar 25e veulens heeft gehad. Daarna mocht ze met pensioen en heeft toen nog geleefd tot ze 34 was. maar het kan dus best

Kijk als je inderdaad elk jaar gewoon veulens gekregen hebben is er vaak niets aan de hand, maar als je pas een keer op late leeftijd begint, is het gewoon risico voller om te gaan fokken.

irene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 13:07

mijn merrie is dan nu bijna 18, en zeker niet'bejaard' mijn DA zegt dat hij nog nooit een merrie van deze leeftijd heeft gezien met zo'n goeje conditie
ook heb ik gezegd dat het me zeker nit waard is om mijn merrie hiermee te verliezen en dat het me gewoon ontzettend leuk lijkt om een eigen gefokt veulen te hebben
mijn merrie is een vrij klassiek gefokt paard, paarden met deze bouw zie je niet heel vaak meer en ik vind dit erg mooi
ik heb nog 3 merries op stal staan, allemaal jonger, die ook gedekt zouden kunnen worden als ik dat echt heel graag wil, maar omdat deze merrie van mij is en een super karakter heeft voor de sport zou ik graag een nakomeling van haar willen hebben
ik vind al de vooroordelen over mijn keuze (eventueel) erg overdreven
ik ben ontzettend gek op dr en ik zou dr nooit willen verliezen aan een veulen
dus ik vraag nu iedereen om hier over op te houden, het is mijn keuze en en ik heb nog geen beslissing gemaakt ( mochten er mensen zijn die dat al wel hadden gedaan voor mij )
in het voorjaar laat ik haar helemaal schoonmaken en onderzoeken en ga af op de mening van mijn eigen DA die het paard heel goed kent, en niet van een paar mensen die het paard niet kennen
met het plaatsten van dit topic was mijn bedoeling om de ervaringen van mensen met het dekken van oudere merries te horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:18

irene15 schreef:
in het voorjaar laat ik haar helemaal schoonmaken en onderzoeken en ga af op de mening van mijn eigen DA die het paard heel goed kent, en niet van een paar mensen die het paard niet kennen
met het plaatsten van dit topic was mijn bedoeling om de ervaringen van mensen met het dekken van oudere merries te horen

Vraag dat dan ook....
Je vroeg om meningen en reacties in je openingspost. Dan is het toch logisch dat je die krijgt.

Nee ik ken je paard niet, ik wist de reden niet. Dus ik kan alleen maar een algemene mening geven over fokken in het algemeen met oudere merries die geen ervaren moeders zijn.
Nu spreek je mij aan op het geven van een mening, waar je om vroeg.

Ik begrijp dat je afgaat op de mening van je eigen DA, heel verstandig.
Maar ik begreep uit je openingspost dat je twijfelde. Dan is het toch goed om meningen en ideeën van anderen te horen. en niet alleen de gevallen waar het goed ging ( want dan heb ik ook prachtige voorbeelden van 21 jarige Gelderse merries met veulens, maar die hadden al vele vele veulens gekregen)

Ik veroordeel je zeker niet, want meer dan je start post had ik niet gelezen en een antwoord op het waarom had je nog niet gegeven.