waarom op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

waarom op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 10:54

Er zijn dus mensen die vragen of ik mijn jaarling (nog 1 dag Knipoog ) ook laat dekken in het voorjaar. Ik ben dat dus niet van plan, durf dat niet aan bij een 2-jarige. toch bang dat ze wat te kort komt. Ze mag eerst nog lekker spelen met de andere paarden. Er komt dus nog geen hengst op komend jaar.

Maar waarom zou je je paard wel als 2-jarige laten dekken of waarom niet? En wat zijn je ervaringen met op 2 jarige leeftijd dekken?
Laatst bijgewerkt door germie op 31-12-04 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:55

Omdat je paardje op 2jarige leeftijd nog een puber is

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:56

en als ie 3 is een veulen heeft, en dan kan je na het afspenen beginnen met inrijden.
(zou ik nooit doen hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:42

Mijn merrie heeft ook als 3 jarige haar eerste veulen gehad. Ze is nu 19 en nog gezond, heeft goed gepresteert in de sport en is weer drachtig. Ik zou het zelf niet doen maar bij sommige best ontwikkelde merries doen fokkers het nog wel eens. En je gaat sneller vooruit in de fokkerij. Ik heb wel meer paarden gezien die op 3 jarige leeftijd een veulen kregen en ik geloof niet dat het kwaad kan(dit waren ook grote zware merries). Maar ik ben er geen voorstander van hoor!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:38

Omdat je paardje op 2jarige leeftijd nog een puber is

He... Net haddik nog maar 50 berichtjes :| Nu opeens 110? :S

Als die berichtjes allemaal zo nietszeggend zijn als deze kom je wel snel aan de 1000.

Een merrie laat in het voorjaar dekken op 2-jarige leeftijd kan best, ze is dan ook nog een hele tijd dragend van een kleine embryo. In de natuur zal het niet anders zijn. Je hoort nog wel eens die motieven van stokmaat, hier doet een zwangerschap niets aan af, hoogte is genetisch bepaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:47

Geld kwestie, zo heeft ze al wat opgebracht.
Waar ik eerst reed was het ook vrij normaal.
Na het spenen van het veulen werd het paard zadelmak gemaakt.
En evt in de sport uitgebracht.

Heb er nog nooit nadelige gevolgen van gezien.
De merries komen ook gewoon aan de verwachte stokmaat.
Dus dat zijn allemaal van die rare fabeltjes

Zelf zou ik het niet doen, weet liever wat ze onder het zadel doen, wat ze presteren.
Samen met wat foto'tjes Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:53

runningkawa schreef:
Geld kwestie, zo heeft ze al wat opgebracht.

Dat is meer iets van vroeger, nu kost het geld.

Het is gewoon niet goed voor de ontwikkeling van de merrie ook al zijn er voorbeelden dat het geen invloed heeft, dat is nooit aan te tonen. Wel dat de merrie volop in de ontwikkeling zit en haar energie beter aan gezond 3 jaar worden kan geven dan aan een veulen.

Op dit moment komt de eerste keer pas met 4 jaar dekken vaker voor. Eerst PROK , keuring en verrichting.
Er worden steeds hogere eisen aan een huidige fokmerrie gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:54

Zou kunnen, is ook alweer een hele poos geleden dat ik daar reed Lachen
Ships, word oud Verdrietig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:55

runningkawa schreef:
Ships, word oud Verdrietig

ach gussie en weer een jaar verder vanavond Ach gut

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:04

Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die dit doen om de groei te remmen van hun 2-jarige merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:09

idd, dat argument ken ik ook. bij een vroeg volwassen merrie zodat ze niet te hard groeit, maar of dat ook zo is? op de uiteindelijke stokmaat maakt het niet uit volgens mij.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:24

wij hebbe neen merrie staan,en die was toen ze 3 was al over de 1.80 heen.
die hebben ze gedekt,opde hoop dat ze niet meer zo hard zo groeiten,en zodat ze dan nog een jaar de tijd had voor zichzelf!
ze is dus toen pas ingereden toen ze 4 was.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:42

Ik heb er geen verstand van maar belemerd het de groei niet?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:48

Ik geloof dat het (hoogte)groei alleen tijdelijk vertraagd. Lijkt me wel dat een paard juist het jaar van z'n 2e op z'n 3de nodig heeft om uit te harden, skelet, pezen en spieren. Dat kost ook een hoop energie. Moeten ze die energie aan een veulen geven krijg je dus een mindere - of vertraagde - uitharding. Mij lijkt dat niet gewenst, maar misschien ligt dat ook aan het gebruiksdoel.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 22:32

ik ken een paar mensen die hebben een paard op haar 3e ingereden en toen ze 4 was hebben ze haar laten dekken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:55

ik ken ook "verhaaltjes"
een 2-jarige die ouder toont wordt gedekt zodat ze bij de stamboek opname rijper mag tonen dan een guste 3 jarige.
voor en tegens zullen er altijd zijn, waarbij ik me afvraag of ik zou willen fokken met een "ras" waarbij foto's uitsluitsel moeten geven of een paard "gezond" is of niet...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 13:19

Alane schreef:
ik ken ook "verhaaltjes"
een 2-jarige die ouder toont wordt gedekt zodat ze bij de stamboek opname rijper mag tonen dan een guste 3 jarige.
voor en tegens zullen er altijd zijn, waarbij ik me afvraag of ik zou willen fokken met een "ras" waarbij foto's uitsluitsel moeten geven of een paard "gezond" is of niet...

Zoals het nu lijkt laat ik m'n merrie niet PROKken. Ik wil er gewoon straks de sport mee in en evt. een veulen fokken. Niet meer technische en theoretische poespas dan nodig. Een topper fokken is leuk, maar ik neem genoegen met een paard dat Z kan worden.
Leuke hengsten genoeg (Bravour EASP, Bachelor NRPS, Romantico NRPS, Silverstone KWPN, KWPN enz), maar ik vind haar nog te iel en niet genoeg uitgegroeid om haar nu al te laten dekken. Verder lijkt het mij lastig om haar volgend jaar voor te bereiden voor de keuring, want hoe ga je een drachtige merrie leren vrijspringen? En hoe rij je haar in? Een vroeg veulen moet je dan al hebben. En waar laat je het veulen uiteindelijk? Als het een hengstveulen is, dan moet het wel interessant genoeg zijn om te verkopen. Ook een merrieveulen moet interessant zijn.
En hoe weet je zeker dat het niet verkeerd voor de merrie is? Dat weet je niet. Verder vind ik het moeilijk in te schatten wat de zwakke punten van zo'n jong dier zijn. Dingen die nu gewoon minder lijken kunnen later prima uitgroeien en andersom. Voor mijn gevoel is het beter en makkelijker om de merrie op 3-jarige leeftijd vroeg te laten dekken (uiterlijk april, in de hoop dat ze direct drachtig is zodat je het jaar erop een vroeg veulen krijg), haar dan in te rijden, en als ze 4 is te laten veulenen en daarna de sport in te laten gaan.

Maar dit is nog allemaal toekomst, wie weet loopt het uiteindelijk wel heel anders Knipoog Ik kan op dit moment nog prima genieten van een vrolijk jong paard in de wei Haha! Daar hoeft nog geen veulen bij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:27

Alane schreef:
waarbij ik me afvraag of ik zou willen fokken met een "ras" waarbij foto's uitsluitsel moeten geven of een paard "gezond" is of niet...

Het ligt eraan voor welk doel je fokt, maar ik zou niet willen fokken met een sportpaardenras waarvan geen gegevens over gezondheid bekend zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 13:35

sarabande schreef:
Het ligt eraan voor welk doel je fokt, maar ik zou niet willen fokken met een sportpaardenras waarvan geen gegevens over gezondheid bekend zijn.

En hoe bedoel je dit? Je wilt niet fokken met een merrie waarvan geen foto's van de benen gemaakt zijn? Of bedoel je dit weer anders? Bij de erkende stamboeken worden de hengsten ook rontgenologisch gekeurd (NRPS, EASP, KWPN). Het ES en het NES zijn geen erkende 'stamboeken', dit zijn gewoon registratieboeken. Hier zou ik dus ook niet een hengst uitzoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:51

germie schreef:
En hoe bedoel je dit? Je wilt niet fokken met een merrie waarvan geen foto's van de benen gemaakt zijn? Of bedoel je dit weer anders? Bij de erkende stamboeken worden de hengsten ook rontgenologisch gekeurd (NRPS, EASP, KWPN). Het ES en het NES zijn geen erkende 'stamboeken', dit zijn gewoon registratieboeken. Hier zou ik dus ook niet een hengst uitzoeken.

Ik bedoel dit als antwoord op de opmerking van Alane.

Voor mijzelf, nee ik wil niet fokken met merries waarvan geen gegevens bekend zijn of waarvan de gegevens negatief zijn.
Dat is een keuze die door steeds meer fokkers van sportpaarden gemaakt wordt.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 16:01

[***] schreef:
idd, dat argument ken ik ook. bij een vroeg volwassen merrie zodat ze niet te hard groeit, maar of dat ook zo is? op de uiteindelijke stokmaat maakt het niet uit volgens mij.

Bij paarden maakt dat misschien niet uit, bij sommige ponyrassen wel. Als je met een pony fokt die niet boven de 1.48,5 mag worden om in het stamboek te worden opgenomen.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 18:44

Ik ben geen voorstander van ze zo jong te laten dekken,het paard heeft in mijn ogen z'n energie nodig om te groeien,en sterk te worden,en mentaal moeten ze nog helemaal groeien,als ze een veulen krijgen zo jong vindt ik dat allemaal een beetje veel worden als ze daarna ook weer ingereden worden enzo..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:02

sarabande schreef:

dat is het verschil.... er zouden geen foto's nodig hoeven te zijn om te weten of je paard gezond is en dan maakt het niet of je kamelen, kanaries of paarden fokt. Als ik foto's moet laten maken om aan te tonen dat mijn paard op dat moment aan die eis voldoet (wat geen garantie is voor de nazaten anders waren er geen vervolg foto's nodig van de kinderen) dan stopte ik acuut met fokken van dat ras.

en Sarabnade net zo min jij zou fokken met een merrie die geen goede foto's laat zien zou ik dus niet willen fokken met merries waarvan ik foto's zou moeten laten zien...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:56

Voor de duidelijkheid Alana over wat voor ras paarden/ponies heb je het. De praktijk bij sportpaarden is dat je geen paard behoorlijk kan verkopen indien ze niet schoon zijn.
Dat betekent dat je heel duur bezig bent als je veulens gaat fokken bij merries waar niets van bekend is en nog duurder als je die ook nog opfokt.
Van ieder paard boven een bepaald bedrag worden foto's gevraagd, onder dat bedrag heb je als fokker er alleen maar geld erbij gelegd.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:11

in het wild worden ze toch ook gedekt als ze daar aan toe zijn en dan wordt er toch ook niet naar gekijken hoe oud de merrie is.

of zie ik dat nou weer verkeerd.

zelf zou ik het niet maar dat is dat mijn merrie nog veel te kleuter