Harige benen en beschermers/bandages

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Harige benen en beschermers/bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 23:38

(Mod's: Ik heb rassenpraat gekozen ivm de specifieke kenmerken voor slechts enkele rassen)

Wie van jullie heeft/rijdt er een Tinker/Shire/Fries/Belg or what ever MET sokken aan forse benen... en herkent mijn probleem?

NIETS PAST OF BLIJFT ZITTEN!
(Qua beschermers en bandages dus)

Nuja... er zal vast wel iets passen, maar ik ben het nog niet tegengekomen. Vind het zonde om iets te kopen, dus ben afhankelijk van anderen. Voornl stalgenoten dus... met pony's en kwpn-ers... Schiet dus niet op!

Nu ik de laatste tijd (die enkele keren dat ik rijd ivm winterseizoen) wat serieuzer aan het trainen ben met Snowdon (Tinker, zie profiel), merk ik dat zijn sokken nog wel eens in de weg zitten, dat hij zichzelf aantikt, etc etc.. Allerlei kleine dingetjes die je dan net iets eerder opvallen, dan als dat je alleen recreatief rijdt.

Ik heb nu een aantal keren bandages geprobeerd. Want iets anders paste tot nu toe gewoon niet Verward En die zakken dus uiteindelijk af en dat is niet zo prettig rijden Knipoog En nee... dat komt niet door mijn eventuele onervarenheid.

Wie oe wie herkent het probleem? Wat heb je geprobeerd of wat heb je gevonden?

En een klein beetje stiekum deze vraag: Wie wilt er eens komen passen of kijken voor wat tips? Bloos

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:01

bij hypo brabant hebben ze peesbeschermers tot maat l en je kunt er dan ook langere klittenband aan laten zetten. en bij de heimolen hebben ze volgens mij zelfs xl die heb ik daar een keer gezien.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:18

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Fries en heb gehoord dat die 3 in 1 beschermers passen. Ik ga ze volgende week halen en dan hoor je het wel Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:24

Langere klitteband zorgt er wel voor dat ze dicht kunnen, maar verandert niets aan de pasvorm.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 00:52

Myra1 schreef:
Langere klitteband zorgt er wel voor dat ze dicht kunnen, maar verandert niets aan de pasvorm.

Daar zat ik dus ook al over na te denken ja...

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:31

_June schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Fries en heb gehoord dat die 3 in 1 beschermers passen. Ik ga ze volgende week halen en dan hoor je het wel Lachen

Maar onze Tinkers hebben over het algemeen toch net iets meer sok dan Friezen Knipoog

Ik gebruik(te) ook wel eens bandages, op het moment eigenlijk niet meer, ben te lui Haha! Maar bij mij bleven ze altijd wel goed zitten hoor. 4 meter bandages, gewoon katoenen of niet al te dikke fleece... Geen problemen mee gehad. Altijd leuk, van die scheerkwastjes onder zn bandages vandaan Haha! Peesbeschermers vind ik niks.. Maar dat is persoonlijk. Pijpkousen dan? Die zijn niet zo voorgevormd... Heb je die al geprobeerd Leon??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:55

Anders heb ik nog wel een flinke maat peesbeschermers liggen.
Voor Baggio zijn ze te groot, maar die is dan ook iets luxer.
Bandageren is bij geen van mijn tinks een probleem geweest....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:24

Dan zal het denk ik komen doordat ik de sokken naar binnen omsloeg bij het bandageren? Anders hebben die bandages nog geen nut vond ik Verward

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:37

je hebt ook van die mooie neopreen bandages, merk weet ik zo niet maar ik kan de volgende keer op stal even kijken. je kunt ze er prachtig omheen wikkelen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:46

Flanna pas qua transportbeschermers eigenlijk niets wat je er in de winkel lag. (Heb er ooit een topic aangewaagd) Ze heeft nu een paar hele oude van een stalgenoot gekregen, die stonden op de nominatie vuilnis Schijnheilig Spingschoenen was ook alles te klein. Ben wat op en neer gereden naar de ruitersportzaak. Rolleyes
Maar van de peesbeschermers heb ik die van Protec en dan de grootste maat, die passen wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:53

ik ken het probleem, Morrie heeft niet zozeer sokken maar wel beenomvang 30 cm....

Ik heb strijklappen die goed passen, alleen wil ie ze niet om, hij gaat lopen stampen, schuren, zelfs liggen...... dan maar strijken hoor!
Met neopreen bandages moet je voorzichtig zijn, er ontwikkelt zich een enorme hitte onder die dingen en die kan niet worden afgevoerd, paard van mijn stalhoudster heeft er vreselijke gallen aan overgehouden!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:24

Ik gebruik bij Jordy ook altijd bandages. Jordy wil zichzelf weleens voorbij proberen te lopen en tikt zich dan aan. Bandages blijven gewoon goed zitten, maar ik sla idd de sokken ook niet naar binnen met rijden. Op transport, als hij echt schoon moet blijven, doe ik dat wel, en dan blijven ze goed zitten. Maar met rijden heb ik dat nog nooit geprobeerd.
Ik gebruik trouwens het liefst elastische bandages (met onderlappen), die blijven het beste zitten. HH heeft ook hele fijne, eerste deel is fleece, tweede deel is elastisch.

Peesbeschermers die Jordy past heb ik helaas nog niet gevonden.... Probleem is dat als ze breed genoeg zijn, ze te lang zijn. Bij een grotere maat neemt namelijk behalve de breedte ook de hoogte toe.
3 in 1 beschermers zelfde verhaal...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:07

Ik meen dat er speciale XL-peesbeschermers bestaan.
Maar waar heb ik die ook weer gezien?
Ik ga eens even diep nadenken.....
Leon, heb je al op het shire-forum gekeken?
Misschien weet iemand daar iets?
Succes in ieder geval!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:10

Ik ga dit topic volgen!
Bij Fedde blijven bandages prima zitten, maar ik vind peesbeschermers makkelijker. Ik heb maat L van Hypo, dit gaat nèt. Zou ze liever groter hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:32

ik heb vanmiddag ff gekeken, mijn strijklappen zijn van Imerial Riding, die passen dus ruim om benen met een omvang van ruim 30 cm!

sassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:55

Hoi ik heb ook een tinker dus kijk maar ff naar foto
ze zijn van eskadon en maat paard wie weet. Knipoog Afbeelding[/img]

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:03

bandages hebben niet de functie zoals peesbeschermers en strijklappen die hebben. Als je snowdon zichzelf aantikt zou ik voor de peesbeschermers gaan, deze beschermen beter dan bandages.
En deze zijn vast en zeker te krijgen in een passende maat.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 18:41

yarka schreef:
bandages hebben niet de functie zoals peesbeschermers en strijklappen die hebben. Als je snowdon zichzelf aantikt zou ik voor de peesbeschermers gaan, deze beschermen beter dan bandages.

Ja, ik had de bandages dan ook voor een ander doel hoor Haha! Nl ivm de lange sokken Knipoog

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:05

Sokken afknippen Knipoog
Waarom accepteert je tinker de strijkkappen niet?? Wat vreemd!?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:25

Ania schreef:
Sokken afknippen Knipoog
Waarom accepteert je tinker de strijkkappen niet?? Wat vreemd!?

Huh? Dat heb ik niet gezegd Verward Ze PASSEN niet tot nu toe Lachen

En sokken afknippen.. ik WIST gewoon dat dat er aan zat te komen Tong uitsteken Maar nee nee nee Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:37

sokken afknippen is wel erg tegen het zere been natuurlijk.

Waar tikt Snowdon zich aan, hoef tegen binnenkant voorbeen?

Ik heb voor Kit van die western springschoenen (wist niet of je de juiste naam kende). Deze krijgt hij om aangezien hij klapt (achterhoef op voorhoef). Ik heb ze in de maat L, past bij hem netjes en het is met klittenband dus je kan ze nog in omvang verstellen.

Verder heb ik voor zijn voor- en achterbenen van die goedkope neopreen dingen van de HorseLover, beide in maat Full. Achter zitten ze nog aardig ruim maar voor is hij er echt uit gegroeid, kan de onderste al niet meer dicht krijgen. Als hij een beetje gevorderd is met de groei dan zal ik eens gaan kijken naar duurdere/mooiere, mocht hij ze dan nog nodig hebben.

Als transportbeschermers heb ik van die aparte, met soort uitsparingen voor de knietjes heel raar. Die passen wel nog gewoon, maat Full. Nu is mijn paardje natuurlijk nog jong maar toch.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:41

heb het zelfde probleem gehad.
Ik heb een fors haflingermerrietje, met korte dikke beentjes, dat betekend dus dat ik maat pony van peesbeschermers moet hebben, maar dan had ik het probleem dat het klitteband niet dicht kon.
Eskadron was veel te stug om over die dikke pootjes te doen.
Heb het probleem verteld bij een ruiterzaak, en die hadden voor mij NORTON peesbeschermers besteld, met extra lang en flexibel klitteband, en bredere pootjes.
Ben er heel blij mee, en ze zijn nog supergoedkoop ook vergeleken eskadron. 22.75euro

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:45

Cheveyo schreef:
Waar tikt Snowdon zich aan, hoef tegen binnenkant voorbeen?

Niet continu, slechts wanneer hij te aktief stapt, tegen het telgangen aan zit zeg maar, dan tikt hij dus met zijn achterste hoeven z'n voorhoeven aan de binnenkant aan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:45

yarka schreef:

IMO hebben bandages zeker wel nut bij aantikken. Zeker als er onderlappen onder zitten, dat dempt toch echt een heel stuk. Bovendien vind ik het een voordeel dat het hele onderbeen rondom beschermd is.
Voor mijn tinker heb ik nog geen passende peesbeschermers gevonden, ook eskadrons zijn te smal. Jordy krijgt heel snel drukplekken van peesbeschermers. Ze lijken dan te passen, maar knijpen toch op een of andere manier (aan de zijkant). Ze staan ook aan de achterkant van zijn been af, kan mijn vingers er gewoon tussensteken, terwijl ze aan de zijkanten dus drukken.
Ik denk dat ik binnenkort eens voor zoiets ga kijken:
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:59

Bij irish gebruik ik hooguit springschoenen tegen het aantikken. Peesbeschermers en bandages richten in mijn ogen meer schade aan dat dat ze goed zijn. Rassen met veel haar zijn vaak gewoon niet geschikt om bandages ed. te dragen. De sokken zitten in de weg. Waarom dragen veel mensen geen cap? Juist omdat het gaat plakken en jeuken op je hoofd. Bij bandages en peesbeschermers gebeurt hetzelfde. De haren gaan ertussen zitten, door de inspanning gaat het paard er zweten. Et voila een vlooiencircus aan jeuk daartussen. Wel een bandages omgedaan bij je tink? Wat is het eerste dat ze gaan doen als je ze af haalt: de sokken kriebelen. Vooral bij zwaarbehaarde cobs is het geen succes.