Het is gebruikelijk, dat weet ik, maar een paard van 5,5 jaar die M-getraind is en zo springt als op de foto verricht mijns inziens gelijke arbeid als een kind van 12 die met zakken cement loopt te sjouwen. Ik vind dat dit paard te vroeg gestart is. Nu beginnen zou beter zijn. Sorry, ik wil je echt niet afkatten, maar ik vind het geen wonder dat paarden op deze leeftijd locomotieproblemen en peesblessures hebben. Je bent vast en zeker te goeder trouw, maar ik heb erge moeite met wat jouw paard al kan en doet op zo jonge leeftijd.
Het begint natuurlijk al bij het afspenen van veulens rond of voor 5 maanden, dan missen ze heel wat essentiele zaken, ik ben van mening dat ze tot ca 11 maanden bij de merrie moeten blijven (ook goed voor de opvoeding), en ik ben ook tegenstander van het zo vroeg starten - met 7 jaar zijn de meeste paarden pas volwassen, uitgegroeid. Hoe groot is het percentage paarden in de sport die met 5 jaar M of hoger zijn? En hoe hoog is het percentage paarden die met 18 jaar nog altijd meelopen? Een paard is met 16 jaar in de bloei van zijn leven, maar in de dressuur/springsport is een paard van 10+ een uitzondering. Diep triest als je bedenkt dat een paard prima tot 25 jaar bereden kan worden, en ook nog lang daarna maar iets minder.
En ik vind dat je ZEKER NIET moet fokken met je paard. Niet fokken omdat haar lijf haar op dit moment zelf niet eens kan dragen, en niet omdat de locomotie kennelijk een zwakke plek is (of omdat ze te vroeg gestart is).
Ik vind overigens wel dat je een erg leuke merrie hebt, leuk typje. En moeten alle paarden dan dressuurtoppers worden? Er zijn toch nog veel meer leuke dingen te doen met paarden dan dressuurwedstrijden?
Als je graag wilt fokken, wacht dan of je merrie nog herstelt. Het kan wel zijn dat dit nooit meer terugkomt - dan kun je na een aantal goede jaren altijd nog besluiten wel te fokken.