welke hengst voor mijn merrie????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johno

welke hengst voor mijn merrie????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:33

hallo bokkers,
even een vraagje,wij hebben een prestatiemerrie van flamingo en deze willen we weer laten dekken over een maandje of 2 maar we komen er niet echt uit welke hengst we moeten kiezen.
hebben jullie nog goede tips??,de merrie is 1.62 en een vos kan heel goed bewegen is wel een beetje heet.
heeft al veel goede sportpaarden gebracht o.a finale pavo en finale vsn.
wie o wie heeft een paar goede tips voor ons.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:00

kijk eerst even wat je kán verbeteren aan jouw merrie, dan kijken welke hengsten in aanmerking komen en dan pas uitzoeken

de hengst moet best cool zijn in z'n gedrag, hij moet hoog zijn (?)
(kleur? beweging (voor of achterhand) de lengte van de hals of van het gehele paard, etc)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:07

tip 1: niet eerder gaan dekken als ze goed hengstig begint te worden. In de regel vanaf april. Als het wel de eerste keer lukt zit je in maart 2006 met een veulen en dat is acceptabel.

tip 2: als de merrie zulke goede nakomelingen heeft gebracht zou ik de allerbeste uitzoeken en deze -of sterk aanverwant-hengst weer gebruiken..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:17

Wat is de verdere afstammeling???

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 23:23

wij wilen zo vroeg beginnen omdat het een oude merrie is en ze waarschijnlijk bij de eerste keer insemineren toch niet meteen drachtig is,dus met een beetje pech loopt het allemaal behoorlijk uit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:30

johno schreef:
wij wilen zo vroeg beginnen omdat het een oude merrie is en ze waarschijnlijk bij de eerste keer insemineren toch niet meteen drachtig is,dus met een beetje pech loopt het allemaal behoorlijk uit.

Maar wat is de verdere afstammeling??? Belangrijk!!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:32

Van welke hengsten heeft ze al veulens gehad en wat zijn de plus en min punten van deze kids?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:11

zelfde vragen als MissSiasa en SamSam!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:22

inieder geval een hengst die niet verkleinend fokt lijkt me..

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:12

de afstamming is flamingo x solaris x ordonnans en ze heeft o.a veulens gehad van gershwin waarvan een op de pavo 67,5% had en ze heeft veulens van zuidhorn gehad waarvan een genaamd olivier de vsn van 1999 heeft gewonnen.
deze olivier loopt nu onder tosca visser licht tour ze noemt hem dolce.
ze heeft ook veulens van lennard gehad (krijgt ze nu ook) alle veulens zijn hoogbenig goed in het rechthoeksmodel en niet onbelangrijk allemaal heel goed lopen. er zijn eigenlijk niet veel minpunten alleen misschien wat lastig qua karakter maar wel super sportpaarden.
het probleem is dat we een niet heel veel gebruikte hengst willen omdat het redelijk unieke bloedlijnen zijn.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:15

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:31

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:48

de merrie zou iets langgelijnder mogen zijn en uiteraard iets meer maat mogen hebbendat zijn de belangrijkste dingen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:56

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:25

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:53

leuk,wat doe je ermee? dressuur of springen en in welke klasse?
zo te zien heb je er wel een beetje in verdiept misschien heb jij nog een goed idee welke hengst wij kunnen gebruiken

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:36

Kijk eens op www.meerhoeve.com ,bij fokmerries, daar heb ik destijds de moeder Ariana vandaan, zij hadden ook de merrie Pirouette.
Ups a Daisy ( de Voltaire op de foto ) is pas 3, daar zijn we net mee begonnen en nu is ze hoogdrachtig van Larino.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:03

johno schreef:

ze heeft ook veulens van lennard gehad (krijgt ze nu ook)

Is ze nu wel of niet drachtig?

Is de merrie zelf ook naar de keuring geweest? Of in de sport gelopen?

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 09:25

ze is nu drachtig van lennard en op je vraag over de keuring te komen ja daar is ze geweest maar toen gewoon in het stamboek opgenomen,dus geen ster of zo en in de sport heeft ze nooit gelopen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:05

De enige die bij mij weten redelijk veel nafok, ook uit merries met volbloed, van Flamingo heeft is Gert Jan Griemelink uit Geesteren. Ik denk dat als je hem belt hij je met alle plezier de voor en nadelen van zijn ervaringen kan vertellen.
Verder zou ik zo'n goede prestatiemerrie ook het liefst met een prestatiehengst kruisen.
Ga naar de hengstenkeuring en kijk wat je zelf mooi vind. De merrie heeft bewezen met verschillende hengsten goede kinderen te leveren, dus lijkt het me nu vooral belangrijk dat je iets kiest waarvan jij de nakomelingen goed vindt.
In de indexen kan je dan zien of zulke hengsten vergroten, verzwaren, etc.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 11:52

goeie tip van gj griemelink had ik nog niet aan gedacht maar het klopt wat je zegt ik ben nl. al eens bij hem geweest,ik zag trouwens dat je een merrie drachtig hebt van san brentano wij toevallig ook ben heel benieuwd wat dat gaat worden wij vonden het een schitterende hengst en de verwachtingen zijn bij ons dan ook hoog,nog een 4 maand wachten en dan zullen we het zien Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:04

San Brentano heb ik puur op afstamming op mijn Contango x Chronos gezet, ook omdat er voor het veulen al veel belangstelling is en als het een hengst wordt al een vaste optie. Dus eigenlijk commeciele keuze, omdat de merrie voor de sport bestemd is maar nog erg jeugdig was.
De dracht doet haar goed trouwens.
Ik ben benieuwd, het wordt iig een zwarte of zwartbruine Haha!

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:14

bij ons was het ook wel een beetje een commerciele keuze want iedereen is natuurlijk gek op sandro hit bloed momenteel maar de hengst past denken wij ook heel goed bij de merrie de merrie is nl. nogal lang in de rug en heeft een redelijk groot hoofd en wij verwachten dat san brentano iets verkortend zal fokken en mooie hoofden heb je bijna altijd van sandro hit bloed dus als dat niet goed komt dan weet ik het ook niet meer Haha!
e aan belangstelling hebben we nu al niet te klagen,o,ja die merrie van ons is een lennard x zeoliet

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:41

De enige bewuste overweging buiten het bloed is het feit dat de merrie een heel mooi PROK certificaat heeft, mede daarom zijnde HH hengstenhouders ook geinteresseerd Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:52

johno schreef:
hallo bokkers,
even een vraagje,wij hebben een prestatiemerrie van flamingo en deze willen we weer laten dekken over een maandje of 2 .

Wanneer verwacht je het veulen dan, als je haar over 2 mnd weer wil laten dekken?