Natuurlijke dekking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludmilla

Natuurlijke dekking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:02

Misschien is dit niet t juiste seizoen om deze vraag te stellen maar toch..
Ik wil mn paard aankomend voorjaar heel graag laten dekken maar ik ben heel erg tegen K.I.
Ik vroeg me af of jullie nog hengsten weten die nog wel op de natuurlijke manier mogen dekken?? Alle informatie is welkom! Bedankt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:38

wat voor ras is jouw paard?
bijna elk ras mag natuurlijk dekken.
ik verzorg op een fokkerij de pony,s en daar worden de merries ook natuurlijk gedekt.het zijn welsh mountain pony,s

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:36

Ja, idd, wat voor ras?
Bij ons wordt ook altijd natuurlijk gedekt. Maar dat zijn Welsh Cobs.

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:39

Ik heb een holsteiner.
Ik heb best veel rondgekeken maar overal waar ik informatie vraag rijg ik te horen dat t niet meer gedaan wordt i.v.m. ziektes enzo

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:49

Bij echte paarden rassen als KWPN etc komt het bijna niet meer voor ivm de reden die Ludmilla al noemde als ziektes en het is natuurlijk voor de hengsten zelf ook bijna niet te doen als ze dan ook nog eens volop in de wedstrijdsport meelopen...

Mijn pony (welsh) is wel op natuurlijke wijze gedekt.

Je moet denk heel goed zoeken, en dan moet het ook nog maar eens een hengst wezen die aan je eisen voldoet, aanspreekt en goede combinatie met je merrie is...

En dan moet je er ook nog eens goed op letten dat ze alles zo hygienisch mogelijk doen.

Erg moeilijk dus Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:51

Waarom ben je tegen KI ? Het is zoveel rustiger voor de merrie.
En ik zou mijn keuze van de dekhengst toch echt niet af laten hangen of hij wel of niet natuurlijk dekt. Je zet een leven de wereld in en de keuze van de goede combinatie aan ouderdieren is het eerste wat je het dier mee kunt geven.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:07

je hebt kans dat als je het natuurlijk laat doen dat de merrie een aantal verwondingen oploopt (misschien) want dat hadden wij ook bij onze merrie, dus KI is best verstandig:)

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:21

Je hebt ook de kans dat de vaak zeer kostbare hengst gewond raakt! Daar is de eigenaar ook neit zo blij mee kan ik je vertellen!

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:21

K.I. is misschien verstandig maar ik vind t zo verschrikkelijk wreed. Kom op zeg je gaat me nie vertellen dat t zo bedoeld was. In mijn ogen niet tenminste

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:24

Wat is er nou in hemelsnaam wreed aan?
En nog iets: ga geen menselijke gevoelens projecteren op een dier. Als je goed van tevoren schouwt en de merrie goed hengstig is, hoef je maar een keer op te voelen, sperma erin en klaar. En als ik dan bedenk dat je bij een natuurlijke dekking drie dagen achter elkaar bezig bent...arme hengst.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:28

Cassidy schreef:
En als ik dan bedenk dat je bij een natuurlijke dekking drie dagen achter elkaar bezig bent...arme hengst.

Dat is Sammie niet met je eens Knipoog

Met de cobs dekken wij ook natuurlijk. En het liefst zo natuurlijk dat de hengst in de kudde loopt en dekt.
Bij rijpaarden gebeurt dat nog maar zelden en ook aan de hand dekken gebeurt bijna niet meer.

Maar het lijkt me veel slimmer als je eerst gaat kijken welke hengst bij jouw merrie past.
Als je een hengst selecteert op de manier van dekken, ben je IMO aan het vermeerderen en niet aan het fokken...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:00

Ludmilla schreef:
K.I. is misschien verstandig maar ik vind t zo verschrikkelijk wreed. Kom op zeg je gaat me nie vertellen dat t zo bedoeld was. In mijn ogen niet tenminste

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er moeite mee hebt omdat het niet natuurlijk is, maar om het nou verschrikkelijk wreed te noemen...? Nee, dat is het echt niet kan ik je vertellen!!

Misschien zou het een idee zijn om bij een KI station te gaan kijken naar hoe het gaat om een merrie te insemineren. Dan zul je zien dat het echt niet wreed is.

Natuurlijk was het zo niet bedoeld, net zoals het niet bedoeld was dat we op paarden gingen rijden met bitten in de mond en ze op stal te zetten, maar dat maakt het allemaal nog niet wreed.

Overigens heb ik ook Natuurlijke dekkingen mee gemaakt waarbij de hengst maar ook de merrie er niet zonder schrammen vanaf gekomen is, is dat niet wreed dan?? De natuur is juist keihard en op zijn tijd wreed, wij als mensen doen juist zo'n beetje alles eraan, inclusief KI om het allemaal wat fijner voor de paarden te maken. Niet dat ik natuurlijk dekken wreed vind hoor, want meestal gaat het er dan ook prima aan toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:05

Ik heb bij natuurlijke dekkingen weleens pure verkrachtingen gezien, helemaal als de hengst niet onder appel stond of het om een merrie ging die dit nog niet eerder had meegemaakt. Ik heb ook gehoord dat een merrie na de dekking nog een trap na kreeg, precies op het spronggewricht en het op het kantje nog gered heeft (dierenkliniek, gewricht spoelen enz). En ook situaties gezien van merries die zich absoluut niet wilden laten dekken (ondanks dat ze er klaar voor waren) en de hengst dreigden het licht uit de ogen te meppen. Of die het niet eens waren met de keuze van de hengst (schijnt ook nog voor te komen Haha!)

KI is zoveel veiliger voor hengst en merrie.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:53

Onze merries zijn altijd "natuurlijk" gedekt. Bij de IJslanders wordt het (meestal) ook in de kudde gedaan. Dit heeft wel als nadeel dat je dus je merrie een aantal weken kwijt bent. De merries gaan meestal eerst samen het land op en als die kudde "op orde" is, dan komt de hengt erbij en kan "het feest" gaan beginnen. Er zit natuurlijk ook een nadeel aan voor de hengt, die is die periode ook qua sport minder bruikbaar aangezien hij al zijn "kruid" verschiet aan de merries. Maar de oudere hengsten weten héél goed wanneer een merrie echt klaar is en zal zich dan ook niet "leeg" dekken, dat zie je bij de jongere (onervaren) hengsten wat meer voorkomen. Als de paarden voldoende ruimte hebben dan is de kans op verwondigen ook beperkt.
Er is mij ooit verteld dat het drachtigheidspercentage ook vele malen hoger ligt dan bij KI of uit de hand dekken, maar dat kan ook alleen bij IJslanders onderzocht zijn natuurlijk.
Wij weten eigenlijk niet beter en het bevalt vooralsnog ook prima.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:18

Is er ook nog een kleinere kans dat een merrie drachtig raakt bij natuurlijke dekking? Of heb ik het nu mis..
En kan het ook zijn dat een merrie als er een hengst bij in de wei heeft gelopen, gewoon schijn zwanger is en toch uier aanmaakt, en een dikke buik krijgt?

Srry dat ik dit even tussendoor doe, maar anders moest ik er weer een nieuw toppic voor openen.

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:13

Ik blijf erbij dat ik tegen k.I. ben.
Ik vind t gewoon heel erg dat de mensen zich overal mee moeten bemoeien. jeetje hoe moet t voor een merrie zijn als er eens mens komt die zn hand ff naar binnen steekt en de merrie later voelt dat ze drachtig is. Nou ja sorry hoor maar is dat dan de oplossing??? En waarom zeg je je moet geen menselijke gevoelens projecteren op een dier? Wij mensen bemoeien ons toch overal mee, ik vind dat de natuur t zelf moet regelen.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:14

Onze ervaring is goed bij natuurlijke dekking. Wij hebben vaker gehoord dat het mislukt bij een "onnatuurlijke" dekking dan op deze manier, maar goed dat is onze ervaring dus. Ik ken ook verhalen van hengsten die een bepaalde merrie niet wilden dekken, later bleek dus ook dat de merrie iets mankeerde en andersom, dat de merrie niet gedekt wilde worden, daaruit bleek ook na onderzoek dat er iets niet in orde was. Onze ervaring is dat de paarden (beide dus) zelf weten wanneer de tijd "rijp" is, tot nog toe zijn onze merries na de eerste hengstigheid drachtig geworden bij de hengst (eerste keer raak dus).
Schijnzwangerschap ken ik eigenlijk niet bij (IJslandse) paarden die ook daadwerkelijk bij een dekhengst hebben gestaan ter dekking.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:41

Ludmilla schreef:
Ik blijf erbij dat ik tegen k.I. ben.
Ik vind t gewoon heel erg dat de mensen zich overal mee moeten bemoeien. jeetje hoe moet t voor een merrie zijn als er eens mens komt die zn hand ff naar binnen steekt en de merrie later voelt dat ze drachtig is. Nou ja sorry hoor maar is dat dan de oplossing??? En waarom zeg je je moet geen menselijke gevoelens projecteren op een dier? Wij mensen bemoeien ons toch overal mee, ik vind dat de natuur t zelf moet regelen.

Op die voorwaarden geef ik je weinig kans bij rijpaardhengsten
Dan kan je je merrie beter met een hengst uit de buurt een zomer op de wei gooien en vooral het jaar daarop niet zeuren als er een dode tweeling uit komt oid...

Ookal dekken wij hier natuurlijk, DA controle (scannen/opvoelen) blijft belangrijk.
Ik weet niet hoe oud je merrie is maar bij natuurlijke dekking bij merries ouder dan 3 jaar en zonder veulen aan de voet, willen veel hengstenhouders een DA verklaring dat de merie schoon is. Om hun hengsten te beschermen en problemen met het niet drachtig worden te voorkomen.
En het scannen op dracht gebeurt hier ook standaard.
Ik wil tenminste geen verrassing in de vorm van een tweeling.
Plus dat het belangrijk is ivm de gustverklaring.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:11

Ik ben ook van mening dat KI veel minder wreed is dan natuurlijk. Als ik soms zie hoe de hengsten reageren op de merrie die naast het dekbok staan, dan ben ik blij dat ik geen paard ben.
KI gebeurt met rust. En of de hand van de inseminator nou naar binnen gaat of de penis van de hengst, bij de hengst gaat dit vaak wilder dan bij de inseminator.
En opvoelen etc blijft belangrijk.
De gelderse hengst Koss dekt volgens mij nog wel natuurlijk.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:04

KI is veel vreedzamer als natuurlijk...
maar als je het perse wil is er vast wel een hengst te vinden...
gewoon goed zoeken Lachen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:21

Ik dek met onze hengst Natuurlijk en krijg er in januari 2 rijpaard hengsten bij die ook natuurlijk gaan dekken.

Hoelang bestaat KI nu? en Hoelang bestaat het paard dan?
Als natuurlijk dekken zo vreselijk gevaarlijk is waarom is het paard niet uitgestorven?
Precies die hele zeldzame keren dat het eens mis gaat is te wijten aan de onkunde van de mens. Er is niets mis met natuurlijke dekkingen in de natuur gaat het ook goed.
Je moet gewoon goed schouwen en een spantouw aanleggen bij de merrie als je uit de hand dekt.Waarom? Omdat een hengst in de natuur snel weg kan komen maar als ik 'm vast heb is ie niet 123 weg.
Natuurlijk dekken is gewoon de beste manier in de wei. Ik weet dondersgoed dat dit helaas nog maar weinig mogelijk is hier in nhederland daarom dek ik aan de hand.

Of Ki Vreedzamer is? Tja de merrie merkt er niets van wel is het een feit dat ik toch met grote regelmaat mensen krijg die zoeken naar een hengst omdat hun merrie via KI echt niet drachtig te krijgen is.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:04

De reden dat merries met KI moeilijk drachtig worden komt vaak door de verdunning. Wij krijgen vaak merries op het station die dan met vers sperma geinsemineerd worden. Dan gaat het vaak wel goed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:53

Voor mij is het natuurlijke er wel vanaf als je moet beginnen met een spantouw, kluisters of soms zelfs (standaard) een praam bij de merrie.

Als dat echt nodig is, heb je óf een merrie die geen natuurlijk gedrag vertoond óf een hengst die niet opgevoed is.
Als ik af en toe zag hoe een hengst met een noodvaart op een merrie sprong die hopelijk goed hengstig was maar wel gekluisterd stond, nee dan denk ik niet dat de merrie daar zo blij mee was

Als ik mijn merries ergens anders laat dekken, gebeurt dat ook alleen bij een hengstenhouder die genoeg tijd neemt om te schouwen en waar ze zonder al die poespas op een rustige manier aan de hand dekken.
Ik heb 1 merrie die ooit een keer met een spantouw om gedekt is omdat ze de 1e keer wat angstig was.
Daarna is dat nooit meer nodig geweest en bij geen van mijn andere merries is dat verder nodig geweest.

Mijn hengst dekt zowel aan de hand als in de kudde en denk maar niet dat hij zomaar op een merrie springt.
Dat laat een merrie echt niet zomaar toe als ze samen los lopen.
Ook als hij aan de hand dekt, is hij voorzichtig en rustig met de merries.
Is een merrie nog niet dekrijp, dan springt hij niet eens. Zelfs niet als de merrie goed hengstig toont.
Hij is echt wel voorzichtig met zichzelf en neemt geen risico's.

Bij hengsten die alleen maar aan de hand dekken, gaat het er vaak een stuk ruwer aan toe. Zij zijn niet anders gewend dan dat ze alleen uit de stal worden gehaald als een merrie goed hengstig lijkt met schouwen.
Zeker als merries altijd met een spantouw of kluisters staan, zal hij er zonder twijfelen op springen. Of de merrie nu dekrijp is of niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:28

Nimber schreef:
Precies die hele zeldzame keren dat het eens mis gaat is te wijten aan de onkunde van de mens.

Precies! En omdat je je merrie altijd uit handen moet geven om gedekt te worden, begin ik dus niet meer aan natuurlijk dekken.
Ik heb mijn merrie voor het vorige veulen natuurlijk (aan de hand) laten dekken en op zich ging dat prima. De hengst was een echte gentleman. Maar de eerste keer heeft het niet gepakt en alles bij mekaar ben ik mijn merrie ruim twee maanden kwijt geweest. Ze had aan het eind van het verhaal een dik been van de mok en schrale billen van het dekken. Mijn merrie heeft wat dat betreft wat puntjes die je goed in de gaten moet houden. Dat is in de praktijk niet haalbaar. Dit jaar heb ik haar laten insemineren. Het was bij de eerste keer meteen raak en ik ben haar alles bij mekaar drie dagen kwijt geweest. Als ik weer een merrie laat dekken, doe ik het weer met KI.

Overigens ben ik ook getuige geweest van meerdere dekkingen aan de hand. Brrrrrr .... ik moet er niet aan denken dat dat mijn merrie zou zijn geweest die je in goed vertrouwen uit handen hebt gegeven ...

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:40

Beide hebben vóór en nádelen. Zelf ben ik een voorstander van natuurlijk dekken. De merries zijn altijd in 1x drachtig. (mits goed gezond) en zolang de hengsten fatsoenlijk zijn opgevoed gebeuren er helemaal geen gekke dingen. Wij hoeven nooit merries te kluisteren.

Onze eigen merries worden door hengsten van buitenaf gedekt en onze hengst dekt merries van buitenaf. Nooit problemen mee gehad.

Met KI daar in tegen hele drama's, beroerd sperma en torenhoge rekeningen van transport en veearts. Met natuurlijk dekken valt tenminste NIET te rommelen. Zorg dat je er zelf bij bent als je het allemaal niet zo vertrouwd. Een goede hengstenhouder heeft daar geen problemen mee.

KI passen wij alleen toe als we echt persé een hengst vanuit het buitenland willen hebben......Nog liever wachten totdat zo'n hengst een keer ter lease in eigen of een buurland wordt aangeboden. Voor komend jaar houd ik mn hart alweer vast voor alle KI drama's. Zelfde merrie die met natuurlijk dekken altijd in 1x drachtig is, maar met KI zal het wel weer een "Never Ending Story"worden.