welke kleur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

regina

welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:13

welke kleur komt er uit als ik een zwarte moeder en een zwart bonte vader doe?

ben namelijk weer aan het kijken voor volgend jaar, maar ik zou graag een bonte willen.

maar, ik wil graag weten of er veel kans op bont is als ik het met zwart kruis!

xies ilona

p.s. ik weet dat er al veel kleuren topics zijn geweest maar heb er geen 1 gezien over bont

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:02

meestal neemt het veulen de kleur van de moeder op maar ik denk dat de kans fifty fifty is.
de enige manier om erachter te komen is het proberen.
dan maar hopen op een bonte

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:22

Je hebt 50% kans op een Bont veulen, of de hengst moet "homozygoot" zijn voor de Bont gen, dat kan dan alleen als beide ouders van de hengst bont zijn.

Als beide zwarte ouders het Vos gen dragen kun je ook nog een vos of vos bont veulen krijgen!

Dat de meeste veulens de kleur van hun moeder "nemen" is niet juist. Het ligt er gewoon aan hoe beide ouder genetisch zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:38

ik heb dat net op school gehad met dat heterozygoot en homozygoot enzo.ik snap er nog steeds niks van.

chanouklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:17

Ik denk dat het dan ee zwart ponyytje word met veel wit...

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:13

geen id Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:17

inowa schreef:
meestal neemt het veulen de kleur van de moeder op maar

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat is dus onzin.
Je hebt dominante en recersieve (hoop nu dat ik het goed schrijf) genen. Het maakt verder niet uit of de merrie of de hengst de dominante genen bezit.

Om bont te krijgen uit een effen merrie moet je zowiezo een bonte hengst hebben. Maarja, mijn merrie (zie profiel) is zwart, zwartbonte hengst erop, en een veulen wat toch echt zwart was.
Fokken is gokken, zeker met kleur

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:15

volgens mij heb je voor een bont veulen niet persé een bonte hengst nodig hoor... hij moet alleen het bonte allel hebben en als dat recessief is kan hij ook effen zijn maar het bont wel doorfokken

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 07:39

Uit een schimmel moeder (zwart geboren) X Ed KIng Hill, kreeg ik de eerste keer, een schimmel merrie (blauw geboren), en de volgende poging leverde een driekleur bonte hengst (zwart-bruin-wit) op.

Haar eerste veulen uit Pele was een lichte vos, met blonde manen, blonde staart, 2 half witte beentjes en een bles. Verward

haar 2e veulen uit een voskleurige Trakehner hengst (Heuriger) met behoorlijk wat aftekening, gaf een zwart geboren schimmel merrie zonder aftekening. Verward Verward

De derde uit een bruine, frans gefokte hengst, gaf een vos geboren schimmel, zonder aftekening.

Nr.6 uit Odermus was een bruin geboren schimmel met 2 half witte benen en een bles en de laatste uit een zuiver witte Anda gaf een vos geboren schimmel met 1 sokje en een blesje, maar die was op zijn 2e verjaardag al nagenoeg uit geschimmeld.

Hoe bedoel je toverballen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:50

rommie schreef:
volgens mij heb je voor een bont veulen niet persé een bonte hengst nodig hoor... hij moet alleen het bonte allel hebben en als dat recessief is kan hij ook effen zijn maar het bont wel doorfokken

Bont is dominant dus kan zich niet verstoppen.
Uit 2 effen paarden kan dus geen bont komen.
Ze heeft gewoon 50% kans op bont zoals Jeddah al zei.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:27

grote kans op een bonte...?? zeg dat maar niet te hard...

kennisen van me die hebben een bruinbontemerrie laten dekken door een bruinbonte hengst...drie keer raden wat daaruit kwam... in ieder geval geen bonte... een vos zonder aftekeningen Verward

dus het kan echt vanalles zijn

chanouklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:40

Ik heb een bruine NRPS merrie die een bone vader als hengst heeft de moeder is niet bekend...
Maar ze is bestw el donkerbruin enheeft een iets berde bles mara voorderes nergens aan e ziend at de vader bont is!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:16

calypso1989 schreef:

kennisen van me die hebben een bruinbontemerrie laten dekken door een bruinbonte hengst...drie keer raden wat daaruit kwam... in ieder geval geen bonte... een vos zonder aftekeningen Verward

Daar heb je dus 25% kans op! Maar ze hadden ook 75% kans op een bonte... zo werkt het nu eenmaal en dat wil absoluut niet zeggen dat je nu geen grote kans hebt op bont, het is gewoon 50% met 1 bonte ouder, 75% met 2 bonte ouders en 100% indien 1 van beide homozygoot bont is.

chanouklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:21

Die NRPS merrie die ik dan heb is gedekt door Isarco (bruine hengst)
Nu zullenw e zien wa voor een soort kleur haar veulen word:?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:28

stef schreef:
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat is dus onzin.
Je hebt dominante en recersieve (hoop nu dat ik het goed schrijf) genen. Het maakt verder niet uit of de merrie of de hengst de dominante genen bezit.

Om bont te krijgen uit een effen merrie moet je zowiezo een bonte hengst hebben. Maarja, mijn merrie (zie profiel) is zwart, zwartbonte hengst erop, en een veulen wat toch echt zwart was.
Fokken is gokken, zeker met kleur

ik heb dit op school geleerd maar dit bewijst dan maar weer dat de school ook niet altijd gelijk heefd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:58

Kitten schreef:
Uit een schimmel moeder (zwart geboren) X Ed KIng Hill, kreeg ik de eerste keer, een schimmel merrie (blauw geboren), en de volgende poging leverde een driekleur bonte hengst (zwart-bruin-wit) op.

Haar eerste veulen uit Pele was een lichte vos, met blonde manen, blonde staart, 2 half witte beentjes en een bles. Verward

haar 2e veulen uit een voskleurige Trakehner hengst (Heuriger) met behoorlijk wat aftekening, gaf een zwart geboren schimmel merrie zonder aftekening. Verward Verward

De derde uit een bruine, frans gefokte hengst, gaf een vos geboren schimmel, zonder aftekening.

Nr.6 uit Odermus was een bruin geboren schimmel met 2 half witte benen en een bles en de laatste uit een zuiver witte Anda gaf een vos geboren schimmel met 1 sokje en een blesje, maar die was op zijn 2e verjaardag al nagenoeg uit geschimmeld.

Hoe bedoel je toverballen?

Je merrie is : Ee aa Gg bb

x Ed King Hill (bruin bont) : Ee Aa gg Bb
= 1e zwartschimmel = E? aa Gg bb
= 2e bruin bont = E? Aa gg Bb

x Pele (bruin) : Ee A? gg bb (? = waarschijnlijk AA)
= vos = van beide ouders vos ontvangen (ee), geen schimmel (gg) en waarschijnlijk Aa

x trak (vos) : ee ?a gg
= zwartschimmel = Ee (zwart van mama overheest vos van papa) aa Gg

x SF (bruin) : Ee A? gg
= vosschimmel = ee (vos van beide ouders) ?a Gg (schimmel van mama)

Allemaal zeer logische uitkomsten van de combinaties.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 01:00

calypso1989 schreef:

Beide ouders hebben hier dus een vos gene die ze doorgegeven hebben en beide ouders waren heterzygoot voor bont dus hadden ze niet alleen een effen vos als mogelijkheid maar ook een effen zwart of bruin kunnen krijgen!

elina61

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:18

aan je foto te zien, heb je een zwearte shetlander? wij fokken namelijk zwart bonte shetlanders. we hebben daarvoor ook zwarte merries, en de kans is redelijk groot dat je een bont veulen krijgt dan. bont is namelijk dominant, net zoals schimmel, schimmel staat er zelfs nog boven. OK dan!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:21

De kans is idd fifty-fifty.Je kunt nooit vantevoren zeggen wat het wordt Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:07

elina61 schreef:
aan je foto te zien, heb je een zwearte shetlander? wij fokken namelijk zwart bonte shetlanders. we hebben daarvoor ook zwarte merries, en de kans is redelijk groot dat je een bont veulen krijgt dan. bont is namelijk dominant, net zoals schimmel, schimmel staat er zelfs nog boven. OK dan!

En dominant heeft niks te maken met hoeveel kans je op iets hebt.
Dominant betekend alleen dat als een paard het gen erft je het ook ziet.
Zowel bont als schimmel is 50% kand op vererven, dus schimmel is niet dominanter dan bont, dun, creme of wat dan ook.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 16:42

ik vraag me nu even af, wat is homozygoot ofzoiets?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:57

Een veulen krijgt voor elke eigenschap een gene van zijn moeder en een van zijn vader: het is de combinatie van deze twee genen die de eigenschap (of kleur) bepaald.

- Dubbel aanwezigheid van een dezelfde dominant of recessief gene wordt beschreven als zijnde Homozygoot, bijvoorbeeld EE (=zwart gekleurde paard die homozygoot is voor zwart) of ee (=vos gekleurde paard die homozygoot is voor vos)

- Enkel aanwezigheid van een dominant of recessief gene wordt beschreven als zijnde Heterozygoot, bijvoorbeeld Ee (=zwart gekelurde paard die vos gene ook draagt die heterzygoot is voor zwart EN vos)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:21

het is altijd: 60% moeder en 50% vader

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:35

El_vis schreef:

Nonsens, lees maar wat hier boven staat.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:53

El_vis schreef:

Larie koek ! Hebt jij ooit een veulen gezien met 110% van iets ???