Veulen wat staat te rillen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Veulen wat staat te rillen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:07

Vanmorgen ging ik mijn 4 veulens voeren, alles zag er oke uit! Flink pak hooi en biks meegenomen ivm de kou. Opeens zag ik dat Zires helemaal trilde. Zij is het enige paardenveulen in het groepje, de rest had echt nergens last van! We hadden weinig keus, of naar stal brengen of een passende deken zoeken.
Ik ben er van overtuigd dat een paard zo natuurlijk mogelijk moet opgroeien , maar heb haar nu wel een 150 grams waterdicht dek omgedaan. Als tempraturen weer omhoog gaan doe ik hem wel weer af.
Binnen zetten vind ik zeker geen goed idee!
Ben ik nu stom bezig? Verward

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:13

Heeft ze wel voldoende wintervacht? Wordt ze niet te veel geborsteld?

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:15

Groot gelijk een dek op hoor!!
Mensen zullen commentaar geven omdat je dat gedaan heb, maar als het veulen staat te rillen moet je toch wat en op stal is geen goede optie, veel meer kans op ocd.

Toen mijn paard veulen was stond ze ook te rillen met de regen en de kou, heb haar toen ook een dek opgedaan (ook veel commentaar gehad)
Nou kan je vertellen ze is er niet zwakker van geworden hoor, nu 5 jaar later nooit ziek geweest.
En is ze uitgegroeit tot een hele mooie sport en fokmerrie, ondanks de deken waar sommige mensen commentaar op hadden.
Je moet gewoon doen wat jou het beste lijk, en ik vind het verstandig om er een dek op te doen wat je gedaan heb.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:26

Ik vind het een goed idee. Als mijn jaarling staat te rillen krijgt ze ook een dek op. Sommige rassen krijgen nou eenmaal niet zo'n dikke vacht als anderen. En vooral pony's hebben al snel een lekker dikke vacht. Als ze staan te rillen moet je er iets aan doen, op stal is een drama voor zo'n ukkie, dus een deken lijkt me een logische oplossing

niekie_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:27

ik vin het ook een goed idee want ik weet wel bijna zeker dat hij spelen in de wij leuke vind dan in stal staan dus ik zou het ook gedaan hebben...

loves_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:39

nee je moet gewoon een deken op doen en buiten zetten want buiten kan hij lekker spelen en rond kijken en in de stal staat hij maar een beetje stil.... dan gaat hij michien nog meer trillen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:27

Frisse lucht is altijd beter dan op stal, en net als de rest vind ik het ook een goed idee hoor!

Zo hoeft ie niet al zijn energie in het warm blijven te steken, maar kan hij dat mooi gebruiken om te groeien.

2 bij ons op stal hadden hun veulens naar duitsland gebracht voor de opfok, die stonden dag en nacht buiten (afgesproken was dat ze 's nachts naar binnen gingen)
Paar maanden later haalden ze ze terug en ze waren amper gegroeid, terwijl die van mij (zelfde leeftijd) in die tijd bijna 10 cm gegroeid was!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:33

Je moet iig iets..... rillen is echt een teken dat je in moet grijpen. Ik zou het beestje ook goed in de gaten houden, misschien heeft het iets onder de leden ozi (omdat de anderen nergens last van hebben).

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:51

nou ik had haar dus geen dek op gedaan! wij hebben nu 2 veulens lopen maar die staan alleen snachts op stal en hebben nu nergens last van!! ik had ze niet snel een deken op gedaan!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:15

Ik vind dat je gelijk hebt hoor, als ze het koud heeft zal je haar moeten helpen.. wat heb je eraan als ze echt ziek wordt.. NIETS.. Maar zoals Sosha zegt, hou haar voor de zekerheid in de gaten.. Ik vind dat je het goed gedaan hebt, ik vind stal voor die jonge dieren ook geen oplossing en zo heb je het mooi opgelost...!!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 00:20

Vandaag was DA er omdat Zires beetje onregelmatig was. Waarschijnlijk heeft ze zich verstapt. Ik was even bang voor iets ergers omdat ze het ook zo koud had gehad. Ze moet paar dagen boxrust.
DA adviseert ook een dekentje ipv op stal zetten!!

flyhgur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:02

we hebben de paarden ook altijd buiten staan en het ene paard is gevoeliger voor kou dan de ander terwijn het toch twee van het zelfde ras zijn .
Een deken is een prima idee , en ik vindt het zo goed dat steeds meer paarden buiten blijven staan , er veranderd gelukkig echt iets in de tendens van paardenhouderij.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:33

ehhmm een paard wat staat te rillen.. rilt zich warm.. mijn paardenjaarling heeft ook geen dikke vacht, maar kan zich prima redden zonder deken.. je kweekt nu een watje..
misschien wat meer voeren of een slobbertje erbij dat hij wat warmer kan worden.. maar die deken vind ik dus echt onzin..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:04

Bij een jaarling die normaliter altijd buiten staat en nergens last van heeft en nu ineens staat te rillen zou ik mij als eerste af vragen: Is ze wel helemaal ok.....heeft ze geen koorts?? Mist ze iets qua voeding?? En naar aanleiding van dat zou ik misschien een deken opleggen, maar in weze zou het niet nodig moeten zijn. Elk paard kan zich over het algemeen goed aanpassen op de omgevingstemperatuur. Beter dan de mens...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:08

jollyjoker schreef:
Waarschijnlijk heeft ze zich verstapt.
Misschien had ze het daarom koud? Heeft ze het been willen ontzien en is daardoor wat minder in beweging geweest waardoor ze het misschien wat eerder koud had Verward

Hopelijk is ze er snel weer bovenop!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:56

Sosha, dat dachten de DA en ik ook maar als ze rilt adviseert DA toch een dek! Ik hoop dat het voortaan niet meer hoeft!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:06

beetje raar dat je da een deken adviseert bij een jaarling.. ik zou dat persoonlijk echt niet doen.. eerst maar eens kijken of er niet wat anders aan de hand is..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:34

youngster schreef:
beetje raar dat je da een deken adviseert bij een jaarling.. ik zou dat persoonlijk echt niet doen.. eerst maar eens kijken of er niet wat anders aan de hand is..

en dan is er wat anders aan de hand...... en voordat je daar dan achter bent, heeft 't beestje misschien een longontsteking opgelopen. Die DA weet echt wel wat ie zegt!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:37

Rillen is een manier om je warm te houden. Bij mensen is dat het enige wat we doen voordat we bewusteloos raken. paarden hebben echter nog een hele trukendoos om zich warm te houden, maar ik zou wel even de DA waarschuwen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:14

Sosha schreef:
en dan is er wat anders aan de hand...... en voordat je daar dan achter bent, heeft 't beestje misschien een longontsteking opgelopen. Die DA weet echt wel wat ie zegt!

denk dat dat wel meevalt.. een paard is sterker dan je denkt..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:14

youngster schreef:
een paard is sterker dan je denkt..

.......mmmmm, vanwaar dan al die paardenklinieken van tegenwoordig Verward

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:58

ik zou al zoiezo later als ik zelf een weiland bij huis heb al mijn paarden buiten laten ik vind het beter, met of zonder deken ze worden naar een bepaalde tijd wel winter hard, ik vind het belangrijk dat een paard altijd buiten staat.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:19

Sosha schreef:

Omdat de mens een paard soms teveel op zichzelf reflecteerd....en tuurlijk zijn er dieren die niet 100 zijn, maar deels ook zo door de mens gemaakt!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:06

Bella schreef:
maar deels ook zo door de mens gemaakt!

Sterker nog...... de meeste paarden die wij tegenwoordig houden, zijn grotendeels zo door de mens gemaakt en staan heel ver van hun natuurlijke voorouders af. De paarden van tegenwoordig kunnen misschien wel hoger springen en/of spectaculairder lopen dan hun voorouders, overleven daar zijn ze echt een stuk minder goed in geworden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:28

Sosha schreef:

de mens verknalt een paard meer dan jij denkt..