minipaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 09:42

wie heeft zo van die minipaardjes of wie heeft er ervaring mee. ik vind ze ongelooflijk gaaf( alle kleine ponys vind ik leuk), thuis hebben we niet genoeg plaats voor een grote pony en ik vind ze net mooier dan een shetlander. alleen vraag ik me af wat voor verzorging ze vragen, of er extra dingen zijn, hoe je ze best stalt, enzo enzo
ook adressen of links naar stallen zijn welkom

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:47

je bedoeld falabella`s?? die zijn wel ontzettend duur en hebben het zelfde onderhoud nodig als een PAARD...... het zyn geen pony`s Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:05

Een falabella is een minipaard, maar een minipaard hoeft geen falabella te zijn.
Je hebt verschillende types, bloedlijnen, etc. NMPRS, Bergman, NAS, Fala, AMHA etc.
Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van amerikaantjes.
Verzorging: Hetzelde als elk ander paard. n de winter krijgen ze gewoon een mega wintervacht (tenzij je scheert natuurlijk) waardoor ze met een schuilstalletje prima buiten kunnen blijven.
Maar, ook minipaarden zijn kuddedieren, en alleen is maar alleen.
Laat je geen oor aan naaien.
Een falabella zonder papieren voor 500 euro wordt regelmatig aangeboden, maar de kans is groot dat je dan gewoon een geschoren shet koopt. Falabella's zonder papieren bestaan niet.
De meeste paardjes zijn te klein en te smal om gereden te kunnen worden, maar ze kunnen wel voor een wagentje.
Let goed op het gebit, en of de knietjes niet op slot schieten. Dit zijn "veel" voorkomende problemen.
Als je meer info wilt pb je maar. Ik weet diverse fokkers e.d.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:24

we hebben wel een inimini paardje (shetlander)
kzal dr wel ff opmeten hoe groot ze is.
het is echt een schat van een beest maar we kunnen niet echt veel met dr. we wandelen wat met haar naar het bos, enzo...
we willen graag een hengst op dr laten zetten maar zou niet weten welke hengst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:55

Minipaard heeft niks met de maat te hebben, maar met de bouw. Jij hebt, net als ik, dus een shetlander, en dat is heel wat anders dan een minipaard

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:26

das een mini pony Knipoog een falabella is een echt paard..... en je hebt echt geen fallabella voor 500 euro...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:25

En zoals Stef al zegt. Er zijn zo veel mini paardjes. Niet alleen fala's zijn minipaardjes. Ook de bergmans, de amerikaantjes enzo vallen er onder.

Bij het minipaarden stamboek valt alles wat onder de 106 is in het stamboek. Dus kleine appaloosa'tjes(NAS), Shetlanders(NSPS), Amerikaantjes(AMHA), Bergmans, Fala's enz enz enz. En dus ook kruizingen hier tussen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:43

Ik heb ook een minipaardje (mizomer raspoetin, zit sebastopols sunny boy achter en sebastopols mon cherie)
kijk eens op de site www.stalzegwaard.nl die hebben best wel veel van die mini paardjes.
Ik heb geluk gehad dat ik mijn mini paardje, met geloof ik best een goede afstamming (of is het geen goede afstamming dennis?) 'gekregen' heb.
want ik moet zeggen een echte mini is behoorlijk prijzig hoor als je een beetje een goede wilt hebben (toch?)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:02

Ivys, het is afwachten hoe ie uitgroeit natuurlijk, maar qua afstamming heb ik zoiets van..... gegeven paard niet in de bek kijken Knipoog
Met name sunnyboy en Moncherie zijn bekendere hengsten, en sunnyboy is preferent. Zoveel preferente hengsten heeft het NMPRS is, aangezien het nog een redelijk klein stamboek is.
Ik weet de merrielijn niet en heb je veulen niet zien bewegen, maar op voorwaarde dat ie klinisch goed is (dus geen onderbijt e.d.) zou ik er, op dit moment, minimaal €500 voor zetten. En dat is dan puur op de vaderlijn

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:09

Het klinkt idd goed. Maar het hangt natuurlijk ook af van hoe het paardje zelf is.

Ik heb een meervoudig kampioentje lopen waar verder niets bekend van is, dus dat zegt ook niet alles.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:13

Wij hebben een kruising falabella mini shet.
Gelukkig heeft het beestje meer een falabella uitstraling dan shetlander, dat vind ik persoonlijk leuker. Hij is niet groter dan 75 cm en echt alles aan hem is mini, ook de hoefjes, het snuitje en de oortjes. Haha!
Dus dat is misschien ook een optie. En nog prettig voor je portemonnee ook.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:48

De falabella’s komen oorspronkelijk uit Argentinië en zijn genoemd naar de familie Falabella.
De falabella’s hebben de verhoudingen van een paard (lengte romp is gelijk of korter als de schofthoogte) en staan bekend om hun intelligente en vriendelijke uitstraling.
Het houden en/of fokken van falabella paardjes heeft veel overeenkomsten met dat van paarden. Het ras is het beste te vergelijken met volbloed Arabieren.

Door hun afmetingen en karakter zijn het echter ook geweldige speelkameraadjes voor kinderen.
Het falabella paardje is het enigste paardenras dat een schofthoogte heeft van een minipony .Het is echter niet zo dat een minipaardje een falabella is.
De falabella paardjes eten hetzelfde als paarden, echter het gewicht van een paard is ca. 500 tot 600 kg. en dat van een falabella ca. 50 tot 100 kg. Ze eten dus een tiende van een groot paard. In dezelfde verhouding hebben de falabella paardjes ook maar een kleine sobere weidegang nodig. 90% van hun voeding bestaat uit goed hooi in de winter en gras in de zomer.

Een kleine stal met uitloop op zand is zeer wenselijk, zodat het paardje wat bewegingsruimte heeft en het niet continu gras staat te eten. Ze eten eerder teveel dan te weinig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 18:31

ik bedoel dan idd niet de minishetlanders maar echt de minipaardjes. Ik weet iemand die er eentje heeft, maar wou zo eens meerdere ervaringen horen. Ik weet een fokstal in de buurt en zal waarschijnlijk ook daar eens naartoe gaan.
http://www.joyhorses.be

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:15

xtwisterx schreef:
Wij hebben een kruising falabella mini shet.
Gelukkig heeft het beestje meer een falabella uitstraling dan shetlander, dat vind ik persoonlijk leuker. Hij is niet groter dan 75 cm en echt alles aan hem is mini, ook de hoefjes, het snuitje en de oortjes. Haha!
Dus dat is misschien ook een optie. En nog prettig voor je portemonnee ook.

Wat voor afstamming heeft ie dan?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:23

Meavey schreef:
Wat voor afstamming heeft ie dan?

Er zitten geen papieren bij, maar volgens degene waar hij vandaan komt is zijn vader een falabella hengstje en zijn moeder een mini shet.
Hij heeft 'm zelf gefokt, dus ik neem aan dat hij weet waar hij over praat. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:06

Joyhorses heeft echt gruwelijk mooie paardjes! Denk dat je daar flink in de buidel moet tasten. Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar er zijn ook "goedkopere" paardjes met prima afstamming. Kom anders 5 mrt eens naar de hengstenkeuring van het NMPRS, dan kan je gelijk zien wat voor types er allemaal zijn enzo

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:09

Ik heb een falabella, komt bij stal zegwaard vandaan.. zal even kijken of ik daar de site van kan vinden.

www.stalzegwaard.nl

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:33

xtwisterx schreef:
Er zitten geen papieren bij, maar volgens degene waar hij vandaan komt is zijn vader een falabella hengstje en zijn moeder een mini shet.
Hij heeft 'm zelf gefokt, dus ik neem aan dat hij weet waar hij over praat. Lachen

Nou geloof me als hij een falabella vader had had hij papieren want ook een half falabella is geld waard.
Geen papieren = geen falabella.
Dat zijn helaas de gebruikelijke verkoopverhaaltjes.
Of die mensen zijn zelf zo stom om te geloven dat een papierloos paardjes een falabella is omdat hij klein is, en dat komt ook heel vaak voor.
Uit eigen ervaring heb ik gezien dat er kleinere shetlandertjes rondhuppelen dan falabella´s.
Er zijn ook zat falabella´s, échte dus, die over de 90 cm zijn.

Persoonlijk vind ik falabella´s niet mooi op enkele uitzonderingen na, en om eerlijk te zijn vind ik ze ook geen paardenlook hebben.
Maarja ieder zijn smaak. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:44

tja, kan niet anders dan met meavey mee gaan.
Van de zomer werd er op marktplaats een falabella aangeboden, dus ik denk, doe eens gek, mail eens voor de afstamming....
Kreeg een mail terug dat ie geen afstamming had, dus ik van: hoe weet je dan dat het een fala is? Die vraag is tot dusver onbeantwoord gebleven

Chocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:32

Ja, die verkoper wil zijn mini kwijt

Chocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:33

Ik houw trouwens ook erg van kleine paardjes, maar fala`s vink minder die hebben niet echt z`on paarden uitstraling, ik vind namelijk vooral kleine welshjes en shetjes leuk!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:17

Onze mini hengst
Afbeelding

Maar hij denk dat hij een stoere knol van 2m is. Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 15:26

mooi hengstje. Welshjes vind ik echt superleuk, die schaf ik later wel aan. Lachen

Chocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:46

Kleine paardjes zijn zoiezo leuk!

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:32

De oom tante van mijn nichtjes hebben een fokkerij en halen veel prijzen! Ze hebben de goedgekeurde hengsten Brevet van de Spruitjesdom en Oki Doki van ?? (weet ik niet meer Verward)
mijn moeder wilde er eerst ook 2, maar ik heb haar voorgelicht dat ze dan ook een heleboel moet doen (stal uitmesten enz.) maar dat wilde ze niet en dat had ik al verwacht Tong uitsteken het leek me op het begin ook leuk, maar er zit veel tijd in enzo en ook wel ruimte, dus geef mij maar een grote pony! Tong uitsteken