wie kan meer info geven over de hengst Rubiquil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

wie kan meer info geven over de hengst Rubiquil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 10:07

wie kent de hengst Rubiquil en kan mij meer info over hem geven en over zijn nakomelingen. leuk zou zijn wat foto's van zijn nakomelingen.
je hoeft niet de tekst van de site van stalhexagon te copieren want deze ken ik al.
maar vraag gewoon of iemand meer over hem weet en over zijn nakomelingen dan op die site staan.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:13

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:01

In mijn profiel het veulen van Rubiquil uit een Wolfgang moeder. Rubiquil past bij merries die niet te klein zijn en voldoende bloed voeren. Petraaken heeft de meeste info over hem. Ze zal hier vast nog wel posten Haha!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:09

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:38

Rubiquil (Rubinstein I x Roemer x Homerus)
Geb. dat. 10 juni 1992
Kleur: bruin
Stokmaat: 167
Fokfamilie: fokfam 113

Verrichting NRPS Ermelo 1999 (16-01; verder geen protocol)
stap M
draf ZG
galop ZG
dressuurproef ZG
springen ohz G
springen vrij ZG
steeple V
karakter/werklust ZG
gedrag G
algemene indruk G
g = goed; m = matig; v = voldoende; zg = zeer goed

Verrichting Ermelo 2002 (verkort onderzoek; 11-03 t/m 30-03)
Rubiquil is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken.
De stap is kort, actief en zuiver. In draf heeft Rubiquil ruim voldoende ruimte. De hengst heeft een goede afdruk en ruim voldoende houding en souplesse. Rubiquil heeft een goede lengtebuiging en laat zich goed sluiten. In galop heeft Rubiquil ruim voldoende ruimte. Hij galoppeert met veel afdruk en ruim voldoende houding. Hij kan goed schakelen. Rubiquil heeft veel aanleg voor de zwaardere dressuuroefeningen.
Als dressuurpaard heeft Rubiquil veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

In de periode waarin Rubiquil deelnam aan het verkort verrichtingsonderzoek werden geen verrichtingscijfers toegekend

Verrichtingscijfers
Stap 6.5
Draf 8
Galop 8.5
Aanleg dressuur 8.5
Subtotaal dressuur 31.5
Plaatsing dressuur nvt
Subtotaal springen 0.0
Plaatsing springen 0
Puntentotaal 0.00
Plaatsing nvt (verkort onderzoek)
Jaar verrichting 2002
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 2003 (veulens)
Rubiquil toonde een wisselende collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende tot zeer rijtypisch zijn, veel uitstraling in het front hebben en voldoende tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is zeer sprekend, doorgaans klein met een mooi oog. De nek heeft veel lengte en is goed gevormd. De hals heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en staat er goed op. De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is soms week. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en wisselend van vorm. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is wisselend van lengte, correct gesteld, meermalen steil gekoot. De hoeven zijn smal. Het achterbeen is correct gesteld, in enkele gevallen wat sabelbenig. Het fundament is wisselend van ontwikkeling en van ruim voldoende kwaliteit.
De stap is doorgaans zuiver, ruim voldoende tot goed van ruimte en souplesse. De draf heeft veel afdruk, met een goed gebruik van het achterbeen. De veulens hebben veel houding, tonen veel balans en kunnen goed schakelen. De galop is ruim voldoende van ruimte, houding en afdruk. De veulens galopperen makkelijk aan.

Er zijn 13 geprikte en 4 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén geprikt veulen is voor de beoordeling gestorven. Eén thuis geïnspecteerd veulen wijkt in negatieve zin af van de collectie, er is een bolspat geconstateerd. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 (+1) veulens uit 73 in 2002 gedekte merries.

x = 22.85% waarvan < 5% ox

Goedkeuring NRPS 1998 (bij extra keuring, datum niet gepubliceerd)
Alweer enige tijd geleden heeft de hengstenkeuringscommissie een advieskeuring gedaan voor de Oldenburger hengst Rubiquil. Rubiquil is een zoon van de befaamde Duitse dressuurhengst Rubinstein I. Rubinstein I is een zoon van Rosenkavalier uit de merrie Antine (v Angelo xx). Fokker van Rubinstein is H. de Baey, uit wiens stal ook de bekende Ahlerich van Reiner Klimke en Amon van Annemarie Sanders zijn gekomen. Zij zijn dus zeer nauw verwant aan Rubinstein. Momenteel wordt Rubinstein op Grand Prix-niveau uitgebracht. De moeder van Rubiquil is een dochter van de Westfaals gefokte Roemer (v Pilatus) die in Nederland jarenlang hoog op de dressuurindex heeft gestaan door zijn goede vererving van dressuurkwaliteiten. Verder in de moederlijn treffen we via de lijn Homerus-Cadet het bloed van de Engelse volbloed Anblick xx aan.
Rubiquil is een 6-jarige zwartbruine hengst met een stokmaat van 167 cm. Hij heeft een heel sprekend hoofd met zeer veel uitstraling. De bewegingen zijn ruim en krachtig, waarbij het goede gebruik van het achterbeen extra opvalt. Onder het zadel heeft de hengst een mooi silhouet en laat hij zich heel makkelijk sluiten. Dit laatste is voor een goed dressuurpaard essentieel. Inmiddels is Rubiquil uitgebracht op Z-niveau en onder meer geselecteerd voor de halve finale van de AMEV-Hipo dressuurcup onder zijn nog jonge ruiter Laurens van Lieren uit het Zeeuwse plaatsje Schore. Op Champion Arnhem werd de combinatie voor het eerst gepresenteerd voor een internationale jury en direct als tweede geplaatst achter Marlies van Baalen.
De veterinaire onderzoeken zijn inmiddels met goed resultaat verlopen en de hengst zal dan ook op 02-09 aanstaande aanwezig zijn op de eerste dag van het verrichtingsonderzoek (NRPS-nieuws, aug 1998).

HK KWPN Den Bosch 2002 (01-02)
Aangewezen voor verkort verrichtingsonderzoek.
Verwachtingswaarde springen: 88 (btr 12%). Stamboomindex dressuur: 215 (btr 30%).

Afstammingsinformatie 2002
Rubiquil, die eerder is goedgekeurd bij het NRPS, komt uit een moederlijn, die meerdere dressuurpaarden voortbracht. Het bloed van de Grand Prix-hengst Rubinstein I, die naam heeft gemaakt vanwege de Rittigkeit en dressuuraanleg van zijn nakomelingen, is bij Rubiquil gecombineerd met Roemer, Homerus (v Cadet - Anblick xx) en Eros (v Amor). Deze opeenvolgende hengsten uit de moederlijn staan stuk voor stuk garant voor kracht en kwaliteit in de beweging en staan aan de basis van menig Grand Prix-dressuurpaard.
Moeder Aquila, keurmerrie bracht 10 nakomelingen (7 hv en 3 mv) waaronder nationaal springpaard Honneur (v Concorde) en de ggk NRPS-hengst èn Grand Prix-dressuurpaard , Rubiquil (v Rubinstein). Marion is ook de grootmoeder van het ZZL-dressuurpaard Gandi (v Apollonios xx) en van Z1-dressuurpaard Florence (v Zaire) en zij is overgrootmoeder van Z2-dressuurpaard Ikarus (v Katell xx). Overgrootmoeder Ingrid is grootmoeder van Z1-dressuur- en Z-springpaard Etoile (v Zevenster) en van Z1-dressuurpaard Eros (v Wagenaar); zij is overgrootmoeder van Z1-dressuurpaard Dalanta (v Ultimaat).

Exterieuromschrijving 2002
Rubiquil is een ruim voldoende ontwikkelde, voldoende rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is goed van lengte en vorm. De bovenlijn is goed gevormd. Het voorbeen is iets onderstandig, frans gesteld en zou meer lengte moeten hebben.

Eigen prestaties stand 2002
Rubiquil is met succes uitgebracht in de Grand Prix-dressuur. Hij heeft bij de Young Riders in 2000 en 2001 teamgoud op het Europees Kampioenschap gewonnen en behaalde individueel meerdere topklasseringen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:06

Ik heb een nakomeling van Rubiquil gefokt. Zie de fotos in mijn profiel en via het onderschrift.
Prima dier. Goede maat, betere gangen, mooie verschijning, rustiger karakter (alles tov de moeder).
Ik vermoed een heel netjes paard te hebben in deze 20 maanden oude jaarling, ik ben bijzonder gecharmeerd van mijn fokproduktje.

Nafok van Rubiquil uit meer plompe merries schijnen niet zo denderend te zijn, dat blijken toch vaak grove tweezitters te zijn. Maar uit bloedmerries zoals mijn Balzflug x Zeoliet x Pele x Le Val Blanc, nou ja, daar heb ik dus [naam verwijderd] uit gekregen.

Ik was persoonlijk op dat afstammelingenonderzoek dat het KWPN in 2003 hield; ik heb ongeveer fotos van alle voorgestelde veulens, die wil ik je op verzoek via pb wel toezenden.
Ik vond het keurig lopende mooie veulens, die prima van achter uit vertrokken. Hele mooie frontjes erop.

Verder: kijk bij bokster "petraaken" voor nog meer info. En via de zoekfunctie van Bokt kun je ook een heleboel (subjectieve) informatie vinden. Succes!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:29

Mijn rubi = Tres Chic : 4 jarige merrie Rubiquil x Zep . Ik heb haar begin dit jaar gekocht, ze was toen net zadelmak. Ze heeft een mooi hoofd (vind ik dan Cool ), een zeer goede stap, goede draf en een galop die nu steeds beter wordt. Fijn te rijden maar wel een koppie erop, ze moet goed aan het werk gehouden worden anders ziet ze overal spoken. Ze is daarbij absoluut niet gemeen (onder het zadel heeft zo nog nooit gebokt of gesteigerd) maar zet wel haar kop erop en gaat met de staart erop door de baan. Op vreemd terrein is ze op dit moment nog best moeilijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 15:29

Dees schreef:
Ik heb een nakomeling van Rubiquil gefokt. Zie de fotos in mijn profiel en via het onderschrift.
Prima dier. Goede maat, betere gangen, mooie verschijning, rustiger karakter (alles tov de moeder).
Ik vermoed een heel netjes paard te hebben in deze 20 maanden oude jaarling, ik ben bijzonder gecharmeerd van mijn fokproduktje.

Nafok van Rubiquil uit meer plompe merries schijnen niet zo denderend te zijn, dat blijken toch vaak grove tweezitters te zijn. Maar uit bloedmerries zoals mijn Balzflug x Zeoliet x Pele x Le Val Blanc, nou ja, daar heb ik dus Weelde uit gekregen.

Ik was persoonlijk op dat afstammelingenonderzoek dat het KWPN in 2003 hield; ik heb ongeveer fotos van alle voorgestelde veulens, die wil ik je op verzoek via pb wel toezenden.
Ik vond het keurig lopende mooie veulens, die prima van achter uit vertrokken. Hele mooie frontjes erop.

Verder: kijk bij bokster "petraaken" voor nog meer info. En via de zoekfunctie van Bokt kun je ook een heleboel (subjectieve) informatie vinden. Succes!

ik zou het erg leuk vinden als je die foto's zou kunnen pb-en, want ik ben erg benieuwd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:28

Dat is prima hoor Dries, maar peebee me dan wel even je e-mailadres Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:59

Dees schreef:

Nafok van Rubiquil uit meer plompe merries schijnen niet zo denderend te zijn, dat blijken toch vaak grove tweezitters te zijn. Maar uit bloedmerries zoals mijn Balzflug x Zeoliet x Pele x Le Val Blanc, nou ja, daar heb ik dus Weelde uit gekregen.

Zoals Dees al zei heb ik 2 rubiquils gefokt en de derde wordt volgend jaar geboren. Haha! Ramona (v rubiquil x sultano x uniform x variant) heb ik nog in bezit en komt uit de halfzuster van Radetzky (rubiquil x uniform x variant). Radetzky is nu eigendom van stal Hexagon en is NRPS goedgekeurd.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:35

Wij hebben een paar Rubiquils op stal staan, zijn wel vlotte paardjes, schrikken best wel snel.
Ze lopen best hoog in de dressuur..!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 08:07

_Liesje_ schreef:
Wij hebben een paar Rubiquils op stal staan, zijn wel vlotte paardjes, schrikken best wel snel.
Ze lopen best hoog in de dressuur..!

Dat zijn dan wel de uitzonderingen. Rubiquil en zijn nafok staat bekend als heel koel in het hoofd, en hun gouden karakter.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:52

3 van de 5 schrikken eigenlijk best snel Bloos! ,
Maar dat komt ook omdat er 2 nog maar 4 zijn

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:11

hier is een stukje uit het Nrps hengstenboek 2003:

Afbeelding

ik weet niet of het duidelijk is..anders wil ik het wel ff pben

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 22:41

hetismij, zou je het even willen pben dan is het misschien wat duidelijker. iedergeval bedankt voor het berichtje

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 22:45

even nog een vraagje! wie weet er iets over hoe hij fokt? het is namelijk heel belangrijk voor mij dat hij een beetje groot fokt omdat mijn merrie met haar 1.60m niet zo groot is. ook vind ik het belangrijk dat hij een sterke achterhand doorgeeft en een niet te moeilijk karacter. die van mij is al moeilijk zat onder het zadel, in de hand is het een schat echt een knuffel. kijk in mijn profiel voor een foto van haar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 08:22

Hij fokt zeker groot. Radetzky komt uit een moeder van 1.65m en was op 2,5 jarige leeftijd al 1.69m. Die zou nu wel al eens 1.71m kunnen zijn. Dees haar merrie wordt ook groter dan de moeder. Hexagons Ollright is zelfs 1.74m. Hexagons Roumanda is ook niet van de kleinste. Heb eigenlijk nog nooit een kleine Rubiquil gezien. Behalve als ze uit een E of D-pony komen en dan nog zijn ze groter geworden dan de moeder. Wat ook de bedoeling was de fokkers van die veulens. Mijn Ramona wordt ongeveer 1.68m. Ietsje kleiner dan haar moeder maar daar ben ik echt niet rouwig om. Ramona lijkt wat meer op haar grootmoeder.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 18:47

petraaken schreef:
Hij fokt zeker groot. Radetzky komt uit een moeder van 1.65m en was op 2,5 jarige leeftijd al 1.69m. Die zou nu wel al eens 1.71m kunnen zijn. Dees haar merrie wordt ook groter dan de moeder. Hexagons Ollright is zelfs 1.74m. Hexagons Roumanda is ook niet van de kleinste. Heb eigenlijk nog nooit een kleine Rubiquil gezien. Behalve als ze uit een E of D-pony komen en dan nog zijn ze groter geworden dan de moeder. Wat ook de bedoeling was de fokkers van die veulens. Mijn Ramona wordt ongeveer 1.68m. Ietsje kleiner dan haar moeder maar daar ben ik echt niet rouwig om. Ramona lijkt wat meer op haar grootmoeder.

bedankt voor je reactie petra want ik vind het heel belangrijk dat hij wat groter fokt het hoeft niet veel te zijn maar als hij maar niet kleiner fokt want dan zou het een E pony kunnen worden en dat wil ik niet graag. wat bedoel je met ramona lijkt wat meer op de moeder? bedoel je hier de kleur en uiterlijk mee of ook de gangen en dergelijke?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:05

Over mijn merrielijn is bekend dat de merries over het algemeen klein fokken wanneer het veulen vrouwelijk is, en indien het veulen een hengst is, de maat wel mooi over de 1.66m. heen gaat.

Op zo'n merrielijn heeft Rubiquil dus een merrieveulen gebracht dat meer maat gaat hebben dan haar moeder. Ze is nu net zo breed in de romp (al is het halsje nog wel wat ieletjes, maar goed, ze is nog geen 2 jaar) en de stokmaat lijkt ook prima uit te pakken.

Bij mijn merrie heeft Rubiquil goed gepast. Mijn merrie is 1.61m. (met wat mazzel en een varken op de achtergrond Knipoog ) groot en vrij smal van postuur. Wel, ik had gehoopt dat Rubiquil ook wat meer bot in het beenwerk zou brengen, maar dat is niet gelukt; [naam verwijderd] staat echt op van die luxe Trakhener-pootjes.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:53

dries schreef:
bedankt voor je reactie petra want ik vind het heel belangrijk dat hij wat groter fokt het hoeft niet veel te zijn maar als hij maar niet kleiner fokt want dan zou het een E pony kunnen worden en dat wil ik niet graag. wat bedoel je met ramona lijkt wat meer op de moeder? bedoel je hier de kleur en uiterlijk mee of ook de gangen en dergelijke?

Alle 3 de rijpaardmerries hebben ongeveer hetzelfde kleur. Wat nogal vervelend is als je op redelijke afstand moet aanduiden wie wie is. Dan wordt het ofwel naar de grootte kijken ofwel naar de aftekeningen op de benen. *LOL* Ramona heeft een echt Rubiquil hoofd en de gangen maar lijkt verder qua bouw dan weer wat meer op haar grootmoeder en dus totaal niet op haar eigen moeder. We probeerden deze merrie dan ook wat te verbeteren. Eigenlijk heeft Ramona het type gekregen dat we voor ogen hadden. Haha!

annemiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:10

Afbeelding

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:08

mooie foto annemiek, maar is dit rubiquil zelf of een nakomeling?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:02

Kom op Dries!
Dat is de hengst zelf Haha!

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:06

Mijn paard staat in de wei met een zoon van Rubiquil.
Kijk in mn profiel die voskleurige.
Paardje is nu 1,5 en al 1.65m hoog wel zeer braaf en heel lief in de omgang, kan nog vernaderen natuurlijk hij is nog jong.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:58

Dees schreef:
Kom op Dries!
Dat is de hengst zelf Haha!

sorry hoor het kon toch zijn dat het een nakomeling was, dan had hij wel veel op zijn vader geleken. ik dacht zelf ook wel dat het Rubi zelf was maar er stond niets bij de foto dus dan mag ik het toch vragen.