Advies over hoe en wat mbt fokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Advies over hoe en wat mbt fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:03

Wij gaan binnenkort verhuizen en willen dan graag ook nog een
fokmerrie erbij, voor de hobbyfok... echter heb ik dit nooooit eerder gedaan.

Waar moet ik me in verdiepen, op letten bij aanschaf van een merrie, adviseren de doorgewinterdefokkers mij een oudere of juist een jonge merrie???
Ik wil graag dressuurgericht fokken! en zo min mogelijk voskleurig!
Liefst willen mijn man en ik alleen ZWART fokken! Knipoog
betekent dit ten alle tijden een zwarte merrie? kleurpercentages???
als je begrijpt wat ik bedoel? Verward

Nu ik zit te tikken weet ik niet meer wat ik allemaal wilde weten... dus AUB Brand maar los!! OK dan!
Alle info is welkom...

Mocht iemand nav hiervan nog een leuke merrie weten... PB maar eventjes!!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:15

ja dat zou ik toch een zwarte merrie kopen en voornamelijk met zwarte hengsten fokken

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:37

op kleur moet je niet selecteren, die is niet met zekerheid mee te fokken.
kies een die goed in elkaar zit met een goed karakter daar heb je veel meer aan.
de merrie kan wel zwart zijn en je kunt er wel een zwarte hengst op zetten, je kunt dan wel een zwart veulen vangen, maar wat heb je eraan als het een bok van niks is.
kies eerst een leuke lijn en ga je verdiepen in de fokkerij en vergeet die kleur ff.
zorg er in iedergeval voor dat je zo min mogelijk engels volbloed in je genen hebt!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:40

Zwart kopen en met zwart dekken. En dan jhopen dat het geen vos wordt *LOL*

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:43

Met zekerheid is het nooit te zeggen.
Het vosgen is namelijk ressesief, dus kan ook uit 2 zwarten komen die beide al lang zwarte voorouders hebben (het komt zelfs voor dat er een voskleurige raszuivere fries verschijnt). Maar de meeste kans heb je wel op een zwarte merrie gekruist met een zwarte hengst van wie de ouders ook zwart (of bruin) zijn.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:50

goede paarden hebben geen bepaalde kleur!

Ik zou letten op de merrielijn, prestatie van nakomelingen/ broers/ zussen enz.

Een merrie die zelf ook iets gepresteerd heeft in de sport heeft mijn voorkeur. Ik probeer een sport paard te fokken en als de familie / nafok ook goed in de sport presteerd heb je hier meer kans op.

Citaat:
zorg er in iedergeval voor dat je zo min mogelijk engels volbloed in je genen hebt!

Ik vind een beetje bloed toch wel wenselijk hoor! Is engels volbloed slecht?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:31

johanna13 schreef:

De naald blijft in de groef hangen, dan krijg je herhaling.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:34

MissSisa schreef:
Zwart kopen en met zwart dekken. En dan jhopen dat het geen vos wordt *LOL*

Ja, een zwarte Voltaire dekken met Gribaldi!

Ik zou een boek over kleurtjes fokken aanschaffen...

Oja, ik hoorde dat vos volgend jaar weer helemaal in wordt (past zo mooi bij de nieuwe hippe London-kleur).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:36

Missouri schreef:

Nee,
met San Remo *LOL*
Krijg je met geluk eentje met een melkmuil en witte benen tot over de knieën en sprongen Tong uitsteken

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:39

Mijn tip: koop een Fries of ga je eerst zorgvuldig verdiepen in de rijpaardenfokkerij. Je zal dan al snel tot conclusie komen dat een goed paard geen kleur heeft. Natuurlijk heeft een ieder zijn voorkeur (ook ik!) maar laat dit nou aub géén "fokdoel" worden want vermeerderaars hebben we al genoeg. Lachen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:41

MissHIS schreef:
Je zal dan al snel tot conclusie komen dat een goed paard geen kleur heeft.

Nee, een goed paard heeft ALTIJD de juiste kleur

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:42

Missouri schreef:
Nee, een goed paard heeft ALTIJD de juiste kleur

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:25

lucas03 schreef:
goede paarden hebben geen bepaalde kleur!

Ik zou letten op de merrielijn, prestatie van nakomelingen/ broers/ zussen enz.

Een merrie die zelf ook iets gepresteerd heeft in de sport heeft mijn voorkeur. Ik probeer een sport paard te fokken en als de familie / nafok ook goed in de sport presteerd heb je hier meer kans op.

Ik vind een beetje bloed toch wel wenselijk hoor! Is engels volbloed slecht?

in de merrie zelf zal al meer dan genoeg engels volbloed zitten.
bijna alle problemen komen bij het engles volbloed weg, ocd, maag/darm problemen, kloot karakters, verkeerde been standen, etc.
neem je dus weer een hengst met engels volbloed krijg je in je nakomelingen nog meer gebreken, gelijke genen zoeken elkaar op.
dus neem een hengst met zo min mogelijk engels volbloed, pas in de 3e / 4e generatie in 1 /2 pedigrees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:05

Als je net begint(en je wilt serieus fokken)is het denk ik verstandig om op zoek te gaan naar een merrie die zichzelf als fokmerrie al bewezen heeft. Ik heb toen ik last van mijn rug kreeg mijn rijpaardmerrie verkocht en een wat oudere merrie terug gekocht. Zij was al ster en had al ibop gelopen, in de sport z springen en z dressuur, ze komt uit een goede moederlijn en had al 4 veulens gehad waarvan 2 z lopen en 1 m2 dressuur. Mijn merrie is inmiddels bijna 19, is nog spijkerhard en superbraaf. Dit zijn ook meteen de dingen waar ik vind dat je op moet letten, zet dat kleurverhaal alsjeblieft uit je hoofd want dan neemt niemand je serieus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:17

johanna13 schreef:
in de merrie zelf zal al meer dan genoeg engels volbloed zitten.
bijna alle problemen komen bij het engles volbloed weg, ocd, maag/darm problemen, kloot karakters, verkeerde been standen, etc.
neem je dus weer een hengst met engels volbloed krijg je in je nakomelingen nog meer gebreken, gelijke genen zoeken elkaar op.
dus neem een hengst met zo min mogelijk engels volbloed, pas in de 3e / 4e generatie in 1 /2 pedigrees.

Met deze volslagen nergens op gebaseerde laster help je een TS niet verder hoor.

sunset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 15:52

Sjezus... wat zijn we toch allemaal prikkelbaar...

Ben niet helemaal een LEEK hoor!! Tong uitsteken

Natuurlijk weet ik wel dat kleur niet bovenaan alles staat, een goed veulen fokken heeft niets te maken met kleur...
"mee eens"
Het lijkt ons gewoon leuk om te proberen donkere paarden te fokken, dan het liefst zwart! Dus.... Kleur is NIET mijn FOKDOEL... maar een voorkeur...
Kleur is niet het enige doel en ik kijk heus wel verder dan kleur alleen
Maar zelf hou ik nou eenmaal van ZWART, Dat mag toch???

Of wordt ik hierom gelijk in een hokje gestopt en moet ik me maar verdiepen in Friese paarden Verward
Dat is MIJN type paard niet...
Of is dit OOK fout om te zeggen!?

Eigenlijk vroeg ik me gewoon af hoe het zit met kleur-genen e.d.

En als mensen niet serieus willen reageren/adviseren... doe het dan NIET...

aan antwoorden zoals [***], johanna13 en Lieke heb ik nog wat...

de rest!!! Verward Verward Verward

MIJN VRAAG WAS PUUR INFORMATIEF...!

EN WIE BEREID IS ZIJN KENNIS TE DELEN, IS BIJ MIJ ERG WELKOM!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:08

Ik zou een oudere merrie kopen{niet te oud natuurlijk} die ster of keur is en uit een goede lijn komt,en het liefst al een paard veulens gehad heeft,die je dan ook kan bezichtigen,zodat je weet wat haar sterke en zwakke punten zijn ofzo..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:02

Missouri schreef:

Ik zou een boek over kleurtjes fokken aanschaffen...

Oja, ik hoorde dat vos volgend jaar weer helemaal in wordt (past zo mooi bij de nieuwe hippe London-kleur).

Nee, das slim.............Tuurlijk niet. Een bloedlijn met wat hengsten die vaak zwart fokken....... Knipoog

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:18

je moet jezelf eerst als doel stellen:

welk soort/ras kies ik voor
welk temperament wil ik (bloederig/bomvast typ)
moet het een pony of paard worden

de een houdt van een sensibel paard, de ander van een koudbloed
jouw informatie moet dus wat meer bevatten, dan krijg je vast wel serieuze reacties.....

sunset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 11:29

Susan1:
Klopt... ben ik met je eens... Wat meer info van mijn kant is wel zo handig... alleen was me dat even ontschoten Knipoog

Mijn voorkeur gaat uit naar KWPN-ers en dan de wat sensibele, intelligente, werklustige paarden!
Ben niet zo dol op hele bloederige types...

Vraag me dan af waar ik dan op uit komt... Heb mijn oog laten vallen op een Darnels X Cocktail merrie van 12jaar, drachtig van Trenton B. heeft al 3 veulens gehad o.a. van Metall.
Darnels zit ook in mijn huidige ruin, hij is Kennedy X Darnels, mijn mening is dat Darnels hem wat kalmer maakt en dat Kennedy hem die looplust geeft en potentie voor de sport.
Maar... ik kan het mis hebben ???

Maar houdt dit dan in dat ik dit van beide kanten moet hebben, dus zowel de hengst als de merrie dit allemaal in zich moet hebben??

Pfff... deze vraag is niet zo makelijk als ik dacht...

Ik denk er dan ook aan om een cursus te volgen over fokken. Er wordt er in Januari een gegeven (las het in de Bit) van 4 avonden.
Denk dat dit buiten alle info en zeer goede optie is...
Iemand ervaring met zo'n cursus...

rigoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:39

Ik neem aan dat je de cursus bedoelt van Dikkers en Remeijnse? Die heb ik gedaan (de allereerste) bij het vwf. Je leert daar met name over grondleggers, fokken op moederlijn en lijnenteelt. Wel heel interessant, maar als je verwacht dat je vertelt wordt welke hengst je het beste bij je merrie kunt doen, hoef je het niet te doen. We hadden er dan ook een deelnemer bij die op de helft stopte omdat hij geen antwoord kreeg op die vraag.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:03

Citaat:
Heb mijn oog laten vallen op een Darnels X Cocktail merrie van 12jaar, drachtig van Trenton B. heeft al 3 veulens gehad o.a. van Metall.

Je hebt al een heel belangrijk iets: ze heeft al nakomelingen. Die zou je zeker moeten gaan bekijken. Heeft ze verder predicaten?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:29

[***] schreef:
Citaat:
Als je net begint(en je wilt serieus fokken)is het denk ik verstandig om op zoek te gaan naar een merrie die zichzelf als fokmerrie al bewezen heeft. Ik heb toen ik last van mijn rug kreeg mijn rijpaardmerrie verkocht en een wat oudere merrie terug gekocht. Zij was al ster en had al ibop gelopen, in de sport z springen en z dressuur, ze komt uit een goede moederlijn en had al 4 veulens gehad waarvan 2 z lopen en 1 m2 dressuur. Mijn merrie is inmiddels bijna 19, is nog spijkerhard en superbraaf. Dit zijn ook meteen de dingen waar ik vind dat je op moet letten, zet dat kleurverhaal alsjeblieft uit je hoofd want dan neemt niemand je serieus.

Hier sluit ik me bij aan.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:44

sunset schreef:
Sjezus... wat zijn we toch allemaal prikkelbaar...

Ben niet helemaal een LEEK hoor!! Tong uitsteken

Natuurlijk weet ik wel dat kleur niet bovenaan alles staat, een goed veulen fokken heeft niets te maken met kleur...
"mee eens"
Het lijkt ons gewoon leuk om te proberen donkere paarden te fokken, dan het liefst zwart! Dus.... Kleur is NIET mijn FOKDOEL... maar een voorkeur...
Kleur is niet het enige doel en ik kijk heus wel verder dan kleur alleen
Maar zelf hou ik nou eenmaal van ZWART, Dat mag toch???

Of wordt ik hierom gelijk in een hokje gestopt en moet ik me maar verdiepen in Friese paarden Verward
Dat is MIJN type paard niet...
Of is dit OOK fout om te zeggen!?

Eigenlijk vroeg ik me gewoon af hoe het zit met kleur-genen e.d.

En als mensen niet serieus willen reageren/adviseren... doe het dan NIET...

aan antwoorden zoals [***], johanna13 en Lieke heb ik nog wat...

de rest!!! Verward Verward Verward

MIJN VRAAG WAS PUUR INFORMATIEF...!

EN WIE BEREID IS ZIJN KENNIS TE DELEN, IS BIJ MIJ ERG WELKOM!!!

Sunset heeft, in tegenstelling tot vele onder ons, in iedergeval een fokdoel voor zichzelf bepaald nl. het fokken van zwart een paard. Daar is helemaal niets mis mee. Het is in iedergeval verstandiger dan fokken om te vermeerderen en het je niets kan schelen wat er uiteindelijk uit komt.

Probeer haar goed advies te geven welke zwarte bloedlijnen hiervoor geschikt zijn en op welke punten er evt. fysieke verbetering moet komen te liggen. Aan onzin als een goed paard heeft geen kleur heeft ze niets!

Bovendien als het voor een goed paard niet uitmaakt welke kleur het heeft, hoe komt het dan dat bepaalde kleuren nog altijd duurder betaald worden dan andere? Als je een goede Fries wilt fokken zal de kleur toch echt alles bepalend zijn!!! Een witte Fries is nog al tijd geen Fries hoe goed ie fysiek ook mag zijn!

Mij maakt kleur persoonlijk weinig uit maar heb net als ieder ander wel mn voorkeur.

sunset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 13:00

Ik ben blij dat er mensen zijn die mijn opinie begrijpen...
THANX!
Suzan1: De Darnels X Cocktail merrie heeft een sport predikaat...
vandaar mijn interesse in haar...
ze is echter wel donkerbruin... en heeft dit jaar een veulentje gehad van Metall... (is een vos geworden... maar wel goed in model, en met goede tectmatische gangen) Knipoog
Vandaar dus mijn vraagstelling... HOE WAT WAAR...
waarschijnlijk fokt deze merrie wel meer vosjes... dus dan is de vader toch bebalend?? Ikke niet meer snappeuh...