Beginnende fokker vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Beginnende fokker vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 16:19

Ik ben er serieus over na aan het denken om Solide te laten dekken, alleen heb ik er totaal geen verstand van. Ik heb het er ook met mijn opa over gehad (hij is gek van Solide) en vond het een leuk idee (vroeger heeft hij Welsh-pony's gefokt) Ze is volgend jaar 6 jaar oud. Ze is van Landus (v. Landfriese) x Wellington en staat ingeschreven bij de AES.

Over het AES heb ik abso geen verstand en was erover na aan het denken om haar over te laten schrijven naar een ander stamboek als dat mogelijk zou zijn. Maar van de andere kant wil ik het veulen waarschijnlijk houden en is mijn vraag dat als Solide van het AES is of het veulen dan bij een ander stamboek kan worden ingeschreven.

Daarbij is nog de vraag WELKE hengst? Solide heeft ruime gangen en een super fijn karakter, verder heb ik qua bouw weinig verstand. Ze heeft alleen veel springbloed in haar, en ik zou wat meer dressuur wilen.

Hier een paar foto's van Solide:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf had ik de hengst Obelisk en Trento B in gedachten, dus een foto en wat info van hen opgezocht. Ik heb ze afgelopen jaar bij de hengstenkeuring bij Van Bommel http://www.hhvanbommel.nl/toc.htm gezien:
Afbeelding
Obelisk, vader van vele kampioenen!
BROERE OBELISK
Matador xx x Clavecimbel keur x Ulft keur
zwart, 1.71 m. geb. 1996, KWPN

De beroemde trakehner Matador xx is de vader van Obelisk. De moeder van Obelisk stamt af van de Internationale dressuurhengst Clavecimbel, die zelf op het hoogste niveau Grand Prix en Grand Prix Spécial heeft gelopen.

Obelisk is een zwarte chique hengst, die veel uitstraling heeft en goed in het rechthoekmodel staat. Obelisk kreeg in 2000 een uitmuntend veulenrapport waarvan hier een korte samenvatting; Obelisk toonde in 2000 een bijzonder uniforme collectie goed ontwikkelde veulens met veel ras. De veulens zijn zeer rijtypisch en correct. De stap is zuiver, ruim en krachtig, de draf is ruim met veel afdruk en souplesse. De veulens tonen een goede houding en goed gebruik van het achterbeen. De veulens galopperen gemakkelijk aan en daarbij vertonen zij veel ruimte, afdruk en een goede balans.Obelisk leverde tijdens de KWPN paardendagen te Ermelo, zowel in 2000 als in 2001 als in 2002 en zelfs in 2003 het FSP kampioen rijpaardhengstveulen.

Obelisk toonde tijdens de hengstencompetitie 2001/2002 onder Bert Rutten volgens de vakpers, het voorbeeld van een mooi gedragen ven vriendelijk beeld met veel zelfhouding. Obelisk heeft een ruime stap, lichtvoetige en sterke draf en een bergopwaartse galop. De eerste nakomelingen van Obelisk groeien veelbelovend uit tot lang gelijnde paarden met sterke bewegingen. Op de hengstenkeuring werden zonen van Obelisk aangewezen voor de tweede en derde bezichtiging.

Afbeelding
Bruin, geb. 2000
1.72 m KWPN

Trento B is een hoogbenige, langgelijnde, atletische,rijtypische hengst, met veel ras en uitstraling en zeer goede basisgangen, met veel afdruk. Zijn vader Krack C, werd tijdens de wereldruiterspelen als elfde geplaatst, combineert uitstekend bij de preferente hengsten G-Ramiro Z en Amor, die beiden grote invloed hebben gehad op de Nederlandse fokkerij.

Grootmoeder Gelita staat aan de basis van vele succesvolle sport- en keuringspaarden zoals: de hengst Obelisk (v. Talisman xx), LE BYOU en het internationale springpaard BAIKO FLYER en het Z2 dressuurpaard FELLOW.

Dat Trento B ook over veel talenten beschikt heeft u kunnen lezen in diverse vakbladen;

IDS nr. 17-2003 “de hoogbenige Krack C x G.Ramiro Z staat goed in het model van het moderne dressuurpaard en laat houding zien met een mooi voorbeengebruik”.

IDS nr. 3-2004 ”Wat een geweldig dier met alle mogelijkheden erin. Zo moet een jonge hengst zijn!”

Hieruit blijkt dat Trento B over alle kenmerken voor een bijna volmaakt dressuurpaard beschikt en een trendsetter voor de toekomst is.

Dressuur
stap draf galop aanleg
8 8 8 8,5

Springen
afdruk techniek vermogen aanleg
6 5,5 6 6

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen en misschien andere tips hebben. Natuurlijk sta ik er helemaal voor open want als ik een veulen bij Solide ga fokken wil ik het natuurlijk wel doen als ik er meer vanaf weet. Wil niet klakkeloos gaan beginnen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:41

fok je voor jezelf?? Of verkoop??
Hoe groot is je merrie??
Wat is de rest van de pedigree?? Landus x Welington x

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:04

Ik wil het veulen hoogstwaarschijnlijk zelf houden. Maar als er natuurlijk iemand komt die een leuk bod op het veulen doet kan ik er natuurlijk altijd over nadenken wat ik ermee wil doen. Als de eerste keer goed gaat wil ik haar waarschijnlijk vaker laten dekken.

Solide is nu 1.65 meter groot

En dit zijn haar pedigree (hoop dat je het kan lezen)
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:09

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:18

Klopt, maar zoals je ziet het ik op het moment meerdere vragen. Op het topic nadat wat ik daar had gezet heb ik eigenlijk weinig tot geen reactie gehad. Hoop vanuit dit topic genoeg info te krijgen zodat ik zeker met Solide vooruit kan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:28

Je hebt dit laten sluiten omdat je info over het AES wilde. Er zijn hier weinig mensen die veel weten over het AES, degene die dat wel weet gaf jou geen antwoord.
De 2 hengsten die jij aandraagt zijn erg verschillend, wat is je vraag daarover?

Ik blijf bij mijn advies zorg eerst of je achter de gezondheidstoestand van jouw merrie komt, alvorens te willen fokken.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:46

sarabande schreef:
Je hebt dit laten sluiten omdat je info over het AES wilde. Er zijn hier weinig mensen die veel weten over het AES, degene die dat wel weet gaf jou geen antwoord.
De 2 hengsten die jij aandraagt zijn erg verschillend, wat is je vraag daarover?

Ik blijf bij mijn advies zorg eerst of je achter de gezondheidstoestand van jouw merrie komt, alvorens te willen fokken.

De 2 hengsten die ik er heb staan spraken mij toen erg aan. Omdat ik er verder abso geen verstand van heb vraag ik om de mening van bokt. En dan natuurlijk van mensen die mij er wel mee kunnen helpen. Het zijn maar opties.

Ik snap dat de gezondheidstoestand erg belangrijk is. Daar laat ik tzt ook zeker naar kijken voordat ik ga fokken. Maar ik kan nu toch al wat kennis gaan zoeken door hier mijn vragen te stellen. Tenminste dat is mijn bedoeling. Wil gewoon mezelf laten informeren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:53

Ok nu begrijp ik wat je bedoelt
Het beste is dat je zelf eens gaat rondkijken en misschien kan je in januari naar de hengstenkeuring van het AES, dan kan je daar hengsten bekijken en daar kan men jou ook verder helpen i.v.m. de mogelijkheden met jouw stamboekpapier.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 19:01

sarabande schreef:
Ok nu begrijp ik wat je bedoelt
Het beste is dat je zelf eens gaat rondkijken en misschien kan je in januari naar de hengstenkeuring van het AES, dan kan je daar hengsten bekijken en daar kan men jou ook verder helpen i.v.m. de mogelijkheden met jouw stamboekpapier.

Weet je welke datum en waar het is, want ik heb bij AES op de internetsite gekeken maar zie daar verder geen data of zo staan voor het één of ander. Als je het zo niet weet dan denk ik dat ik ze bij het AES maar even ga mailen. Ik zou Solide namelijk ook een keer willen laten keuren, maar heb zelf weinig vervoersmogelijkheden dus hoop ik dat er hier in de buurt een keer een keuring is, maar ik ben er bang voor.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:59

gewoon doen wat je zelf wil.
trento fokt heel leuk en dat was ook al jou keuze dus doe dat gewoon

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:00

Ik zou haar wel laten keuren, dan weet je of ze geschikt is om mee te fokken en haar dan pas laten dekken
Er worden zoveel merries gedekt en je moet het paardenras verbeteren en niet vermenigvuldigen. (ik bedoel dit absoluut niet vervelend, maar ik persoonlijk vind dat als je het doet, moet je het goed doen)
Ik heb mijn merrie laten dekken door trento, maar hij is puur uitgekozen om de fouten bij mijn merrie te corrigeren.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:04

juline schreef:
trento fokt heel leuk

Oeps.. foutje denk ik ,want de eerste veulens van trento worden dit voorjaar (2005) geboren!!!!!!!

Lavanta

juline schreef:

De hengst moet toch ook een beetje bij je merrie passen?? Verward
Hij moet toch dingen aan je merrie verbeteren??
Als je op elke merrie een hengst zet die er leuk uitziet dan komt het niet echt goed met de sport/ keuringen in Nederland.

juline

ja maar zolang je niet voor de sport fokt en hij blijft lekker van je zelf dan maakt het toch niks uit of je het paardenras verbeeterd of vermenigvuldigt.
niet alles draaid om de sport en geld en zo goed mogelijk fokken
er is ook zoiets als recreatie en hobby

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:05

juline schreef:

Ik kan me vergissen maar ik dacht dat Trento nog geen veulens getoond heeft Verward

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:06

sarabande schreef:
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat Trento nog geen veulens getoond heeft Verward

KLOPT!!! ze moeten nog geboren worden!!!!!!!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:20

juline schreef:
ja maar zolang je niet voor de sport fokt en hij blijft lekker van je zelf dan maakt het toch niks uit of je het paardenras verbeeterd of vermenigvuldigt.
niet alles draaid om de sport en geld en zo goed mogelijk fokken
er is ook zoiets als recreatie en hobby

Hmm, nog nooit op een paardenmarkt geweest?
Als je toch gaat fokken, dan zou ik een hengst pakken die zichzelf al heeft bewezen, dan heb je toch al wat meer zekerheid Lachen

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:33

Rinske schreef:
Hmm, nog nooit op een paardenmarkt geweest?
Als je toch gaat fokken, dan zou ik een hengst pakken die zichzelf al heeft bewezen, dan heb je toch al wat meer zekerheid Lachen

OK dan!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:39

Ik denk dat ik door juline nog niet goed over ben gekomen. De bedoeling is om het veulen zelf te houden, maar als er mensen zijn die er een leuk bod op doen of het veulen staat me niet aan zou ik het veulen toch graag willen verkopen. Ik vind het wel degelijk belangrijk dat het een goed veulen is.

Ik laat mijn merrie zeker keuren voordat ik haar laat dekken, ik vind het ook erg jammer om uiteindelijk mijn geld weg te gooien in een merrie waar het niet mee lukt.

Dat de eerste veulens van Trento B nog geboren moeten worden weet ik, ik heb hem dit jaar gezien en toen werd dat al verteld. Een man hier uit de buurt heeft 1 van zijn merrie's ook laten dekken door Trento B en 1 door Obelisk.

Ik wil graag verbeterpunten in het veulen zien. Maar zoals ik al eerder zei heb ik er weinig verstand van. Ze loopt lekker ruim en heeft een geweldig karakter, maar qua bouw moet je mij echt niks vragen. Dus die vraag leg ik bij de experts neer en misschien dat jullie me andere hengsten aanraden. De 2 hierboven spraken mij alleen maar erg aan, maar of het nu de hengst is om op mijn merrie te zetten Verward

Daarbij is mijn vraag ook nog niet beantwoord of het veulen in een ander stamboek ingeschreven kan worden dan de merrie? Ik zou het veulen namelijk graag gewoon bij KWPN in laten schrijven. Het stamboek waar de merrie nu ingeschreven staat is vrij onbekend.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:33

Solide schreef:
Daarbij is mijn vraag ook nog niet beantwoord of het
veulen in een ander stamboek
ingeschreven kan worden dan de merrie? Ik zou het veulen namelijk graag gewoon bij KWPN in laten schrijven. Het stamboek waar de merrie nu ingeschreven staat is vrij onbekend.

Volgens mij wel, bij het kwpn, kijk maar op volgende link in het schema.

http://cms.kwpn.nl/cms/servlet/cms.servlet.MediaStreamer?mediaId=215

merrie Rijpaard van erkend stamboek x KWPN hengs = VB

succes verder

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:35

lucas03 schreef:
merrie Rijpaard van erkend stamboek x KWPN hengs = VB

succes verder

AES is NIET erkend

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:41

sarabande schreef:
AES is NIET erkend

oeps sorry, ik dacht van wel. Bloos!

valse hoop. Boos!

in ieder geval kan ze met dit schema wel zien wat er wel/niet kan.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:43

maar welke hengst raden jullie dan aan om de mindere punten in bouw (ik hbe er ook geen verstand van) van solide te compenseren en te verbeteren? ben ik benieuwd naar namelijk. zou 1 van de door haar geplaatste hengsten goed zijn, of juist een andere die jullie kennen en waarom?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:51

MissArianne schreef:
maar welke hengst raden jullie dan aan om de mindere punten in bouw (ik hbe er ook geen verstand van) van solide te compenseren en te verbeteren? ben ik benieuwd naar namelijk. zou 1 van de door haar geplaatste hengsten goed zijn, of juist een andere die jullie kennen en waarom?

Eerst gezondheid merrie, daarna zelf kijken en die keuzes voorleggen.

Het wordt haar veulen dus ze moet zelf eerst bepalen wat zij mooi vind, daar kan dan onderbouwd advies op gegeven worden

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:53

MissArianne schreef:
maar welke hengst raden jullie dan aan om de mindere punten in bouw

Mooi type met mooi hals, die gemakkelijk een sprong maakt,
En onder het zadel een beweging vanuit het achterbeen laat zien.

Als je dan een hengst zoekt ga je toch verder dan een stamboek die jouw niet lust.

Zij zit een steenworp van een potentieel aan hengsten nl. Duitsland
En daar wordt zo'n merrie erkend alleen al voor de bloedsopbouw.
Landfriesen staat niet voor niks in de top van de sporthengsten index in Duitsland.