Over het AES heb ik abso geen verstand en was erover na aan het denken om haar over te laten schrijven naar een ander stamboek als dat mogelijk zou zijn. Maar van de andere kant wil ik het veulen waarschijnlijk houden en is mijn vraag dat als Solide van het AES is of het veulen dan bij een ander stamboek kan worden ingeschreven.
Daarbij is nog de vraag WELKE hengst? Solide heeft ruime gangen en een super fijn karakter, verder heb ik qua bouw weinig verstand. Ze heeft alleen veel springbloed in haar, en ik zou wat meer dressuur wilen.
Hier een paar foto's van Solide:
Zelf had ik de hengst Obelisk en Trento B in gedachten, dus een foto en wat info van hen opgezocht. Ik heb ze afgelopen jaar bij de hengstenkeuring bij Van Bommel http://www.hhvanbommel.nl/toc.htm gezien:

Obelisk, vader van vele kampioenen!
BROERE OBELISK
Matador xx x Clavecimbel keur x Ulft keur
zwart, 1.71 m. geb. 1996, KWPN
De beroemde trakehner Matador xx is de vader van Obelisk. De moeder van Obelisk stamt af van de Internationale dressuurhengst Clavecimbel, die zelf op het hoogste niveau Grand Prix en Grand Prix Spécial heeft gelopen.
Obelisk is een zwarte chique hengst, die veel uitstraling heeft en goed in het rechthoekmodel staat. Obelisk kreeg in 2000 een uitmuntend veulenrapport waarvan hier een korte samenvatting; Obelisk toonde in 2000 een bijzonder uniforme collectie goed ontwikkelde veulens met veel ras. De veulens zijn zeer rijtypisch en correct. De stap is zuiver, ruim en krachtig, de draf is ruim met veel afdruk en souplesse. De veulens tonen een goede houding en goed gebruik van het achterbeen. De veulens galopperen gemakkelijk aan en daarbij vertonen zij veel ruimte, afdruk en een goede balans.Obelisk leverde tijdens de KWPN paardendagen te Ermelo, zowel in 2000 als in 2001 als in 2002 en zelfs in 2003 het FSP kampioen rijpaardhengstveulen.
Obelisk toonde tijdens de hengstencompetitie 2001/2002 onder Bert Rutten volgens de vakpers, het voorbeeld van een mooi gedragen ven vriendelijk beeld met veel zelfhouding. Obelisk heeft een ruime stap, lichtvoetige en sterke draf en een bergopwaartse galop. De eerste nakomelingen van Obelisk groeien veelbelovend uit tot lang gelijnde paarden met sterke bewegingen. Op de hengstenkeuring werden zonen van Obelisk aangewezen voor de tweede en derde bezichtiging.

Bruin, geb. 2000
1.72 m KWPN
Trento B is een hoogbenige, langgelijnde, atletische,rijtypische hengst, met veel ras en uitstraling en zeer goede basisgangen, met veel afdruk. Zijn vader Krack C, werd tijdens de wereldruiterspelen als elfde geplaatst, combineert uitstekend bij de preferente hengsten G-Ramiro Z en Amor, die beiden grote invloed hebben gehad op de Nederlandse fokkerij.
Grootmoeder Gelita staat aan de basis van vele succesvolle sport- en keuringspaarden zoals: de hengst Obelisk (v. Talisman xx), LE BYOU en het internationale springpaard BAIKO FLYER en het Z2 dressuurpaard FELLOW.
Dat Trento B ook over veel talenten beschikt heeft u kunnen lezen in diverse vakbladen;
IDS nr. 17-2003 “de hoogbenige Krack C x G.Ramiro Z staat goed in het model van het moderne dressuurpaard en laat houding zien met een mooi voorbeengebruik”.
IDS nr. 3-2004 ”Wat een geweldig dier met alle mogelijkheden erin. Zo moet een jonge hengst zijn!”
Hieruit blijkt dat Trento B over alle kenmerken voor een bijna volmaakt dressuurpaard beschikt en een trendsetter voor de toekomst is.
Dressuur
stap draf galop aanleg
8 8 8 8,5
Springen
afdruk techniek vermogen aanleg
6 5,5 6 6
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen en misschien andere tips hebben. Natuurlijk sta ik er helemaal voor open want als ik een veulen bij Solide ga fokken wil ik het natuurlijk wel doen als ik er meer vanaf weet. Wil niet klakkeloos gaan beginnen.